Peugeot 308 SW Allure 1.6 e-HDi (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 SW Allure 1.6 e-HDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 254.250 km |
Mijn 7e peugeot
- 193.000 km
Sinds 2016 in het bezit van deze auto. Zoals in de titel al te zien, de 7e Peugeot, en al rijder van het Franse merk sinds 1991.
Waarom telkens een Peugeot? Ik schaf de auto's gebruikt aan. De Franse auto staat in het algemeen bekend dat er behoorlijk wat afgeschreven wordt de eerste jaren. De aanschafprijs gebruikt is dus interessanter dan een Duitse occasion. Daar komt bij dat de onderdelen welke in de loop der jaren nodig zijn over het algemeen niet de hoofdprijs kosten i.t.t. de meeste Aziatische merken. Om te hebben is m.i. een Franse auto dus niet meteen de hoofdprijs aan kosten.
Het rijden dan: Ook nu de Franse vooroordelen, comfortabel. Minder "hard en stug" dan de Duitse concurrenten. (Rijdt voor mijn werk heel veel in Duitse producten) Betrouwbaarheid krijgt van mij een ruime voldoende. Het kan natuurlijk altijd beter maar tot op heden nog geen grote problemen gehad met deze 308.
Wat is er allemaal aan gebeurd:
Uiteraard de onderhoudsbeurten met oliën, filters etc.
Remblokken rondom, setje banden, multiriem en 1x de condensor van de airco lek door ouderdom, 1x brandstoftoevoeging (Eolys) bijvullen
Binnenkort moeten de schokdempers achter vervangen worden i.v.m. verschil in werking L en R, de carterpan i.v.m. roestschade en een wiellager LA. De onderdelen hiervoor reeds besteld welke ik binnenkort zal monteren.
Al het onderhoud voer ik overigens zelf uit. De onderhoudsintervallen zijn om de 20.000 Km echter ververs ik elke 10000 Km de olie en vervang daarbij ook het oliefilter. Dit omdat m.i. de motoren tegenwoordig zwaarder belast worden dan vroeger (downsizing) en de intervallen alleen maar langer worden. De turbo en andere componenten verlangen echter goede, schone olie. Een keer extra olie verversen is altijd nog goedkoper dan b.v. een nieuwe turbo.
De gebruikskosten van de 308 e-HDI zijn wel wat aan de hoge kant. Het gemiddelde brandstofverbruik is 1 op 19 en de houderschapsbelasting zit op €126,-/mnd. Deze hogere gebruikskosten komen m.i. door de hogere en zwaardere bouw van de auto.
Tot zover een over het algemeen tevreden gebruiker.
Nieuwe schokdempers
- 196.000 km
Kort geleden de nieuwe nodige delen gemonteerd zoals wiellagers achter, carterpan en nieuwe schokdempers achter. De oude waren volledig versleten en het viel nu pas op dat ook voor de schokdempers niet erg best waren. Achterkant van auto voelde stevig aan, terwijl de voorkant nu voelbaar meer bewoog. Kortom, ook voor nieuwe dempers met een uitlijning, waarna de auto veel beter rijdt.
De nieuwe schokdempers zullen de auto wel "overleven", immers de oude exemplaren waren nog de originele en voordat de km. stand de 400k aantikt, is de auto wel op de sloop geëindigd of geëxporteerd. ;-)
Slik!
- 203.000 km
Kort geleden de melding dat roetfilter verstopt raakte. Tijdens vervanging van roetfilter blijken ook de verstuivers de geest gegeven te hebben.
Vandaag de auto weer opgehaald na achterlaten van een hoop centen voor een nieuw filter en 4 verstuivers. Auto rijdt weer perfect.
En door!
- 213.000 km
Ruim een half jaar en 10.000 km verder. Wat is er allemaal weer uitgegeven in dit half jaar:
- Grote beurt incl. distributieriem en waterpomp
- Apk
- nw. magneetkoppeling Airco
-4 nieuwe stuurkogels incl. uitlijning.
Weer genoeg aan gebeurd dus de laatste tijd. Gelukkig doe/kan ik nagenoeg alles zelf (m.u.v. Apk en uitlijning) zodat de kosten nog een beetje in de hand te houden zijn.
Ik hoop nu toch een tijdje zonder extra reparaties te kunnen rijden en zo het geïnvesteerde weer terug te verdienen.
Investeren loont
- 222.000 km
We zijn weer een half jaar en 10.000km verder. In de tussentijd geen gekke uitgaven gehad aan de auto behalve een olie-wissel afgelopen zaterdag. Auto wordt ouder en dat vraagt normaal natuurlijk meer aandacht en reparaties, maar zolang het niet de dagwaarde overschrijdt met meer dan €500,- kan ik er nog geen andere goede auto voor kopen. Je weet nu wat je hebt en bij een "nieuwe" 2e hands is het maar de vraag of je niet de ellende van de voorganger koopt.
We gaan dus gewoon door.
Vervolg 308
- 232.500 km
Na 10000 km en ruim een half jaar een korte update wat er is gebeurd de laatste tijd.
Eigenlijk saai, weer een oliewissel gehad (doe ik elke 10000km) en preventief de "warme" slang vanaf turbo naar intercooler vervangen i.v.m. zweten van de originele slang.
Afgelopen mei de APK met glans doorstaan na montage van nieuw hoesje op stuurkogel á €4,95
Tijdens de afgelopen zomervakantie zo'n 2000km afgelegd met de caravan van 1200kg achter de auto, zonder ook maar 1 probleem.
Omdat de restwaarde van de auto inmiddels zo laag is en m.i. de onderhoudstoestand perfect, blijven we maar doorrijden ook al lopen de prijzen van de diesel hoog op. Elk jaar dat we in de huidige auto blijven rijden spaar ik de afschrijving van een andere auto uit.
Tot over een half jaar maar weer.
11 jaar oud.
- 242.440 km
Over 2 maanden is de auto 11 jaar oud en 7 jaar in ons bezit De kilometers die we jaarlijks maken zullen afnemen omdat er een lease auto komt, maar we houden de 308 erbij als extra. De jongste zoon zal hopelijk binnenkort zijn rijbewijs halen, en kan dan ook gebruik maken van de auto.
Wat is er het afgelopen half jaar gedaan aan de auto:
2 maand geleden was er direct na het starten en wegrijden kortstondig elke keer een stank van uitlaatgassen in de auto. Oorzaak: van 1 verstuiver lekte het brandplaatje. Preventief alle 4 brandplaatjes laten vervangen inclusief bevestigingen. Van de cilinder met lekkage is het pasvlak iets af gefreesd. Ook nieuwe schijven en blokken achter gemonteerd, maar was eigenlijk nog niet echt nodig. Helaas had ik dat van buitenaf dus iets verkeerd ingeschat.
Vandaag weer de zomerbanden gemonteerd en ook een beurt uitgevoerd met alle filters, olie en remvloeistof. Kan er hopelijk weer een poosje tegenaan.
€20,-/mnd en weer milieu vriendelijk
- 244.914 km
APK met deeltjesteller! Auto loopt ook volgens garage super mooi, toch meer dan 5 milj. deeltjes. Op advies 600km gereden op GTL brandstof, helaas zonder enig resultaat. 2jr geleden nieuw roetfilter laten monteren en geen garantie dat met nu weer een nieuw roetfilter wel de APK gehaald wordt. Dan maar voor €64,50 en zo'n €20,-/mnd extra het roetfilter uitgeschreven bij RDW. Wat een vreselijke site is dat overigens ?.
Restwaarde van auto natuurlijk ook met deze actie weer drastisch verlaagd. En dat alles voor het milieu en graai-beleid van de mensen in Den Haag, bedankt.
Zoals al eerder vermeld, doorrijden totdat de reparatiekosten te hoog worden. Misschien binnenkort dan maar eens EGR en roetfilter uitschrijven en verwijderen. Maakt nu toch niets meer uit.
Te duur
- 254.250 km
De auto wordt te duur. Sinds Januari dit jaar slechts 3000km gereden, maar wel elke maand een hoop geld aftikken aan de belastingdienst. Nu na de 15% MRB verhoging zitten we op €172,-/maand. Dit is ons echt teveel. Auto maar ingeruild voor een goedkopere, en nu eens geen Peugeot.
Vanaf morgen worden de weinig km's gemaakt in een Seat Mii. Eens zien hoe dat bevalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 CC 1.6 Féline | Automaat | JBL | Leder | Navi | Xenon | 18"
- 2012
- 125.023 km

Peugeot 308 1.6 THP Sportium Navigatie*Pano*NAP*Cruise*Clima*Dealer onderhouden*LM velgen*LED*Parkeersensoren*Distributieriem VV*
- 2013
- 127.036 km

Peugeot 308 1.2 VTi Active/NAVI/CRUISE/CAMERA/PARKS/APK/NAP
- 2014
- 147.640 km