Peugeot 308 SW Active 1.6 VTi (2012)

autoreview

Peugeot 308 SW

Signalement

Uitvoering308 SW Active 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf97.500 km
KM-stand laatst154.443 km
Lezerswaardering: 21%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Prima auto

  • 104.200 km

De Peugeot 308 is comfortabel en rijdt zalig. Het brandstofverbruik is normaal gegeven het gebruik. In de stad ligt het brandstofverbruik in de buurt van 1 op 10 km en op de snelweg bij snelheden tot 100 km/h is dat 1 op 17 km.
Er is één minpunt, dat is het olieverbruik van 1 liter op 3500 km.

In juli 2020 bleek het kunststof thermostaathuis defect (oorzaak van de koelvloeistoflekkage. Deze is samen met de pulley van de waterpomp vervangen.
Ook 4 nieuwe Michelin Crossclimate banden laten monteren, de auto is nu een stuk stiller (geen bandengeraas meer) en kan nu echt wel een 'voiture' worden genoemd.

Olieverbruik en zuigerveerbehandeling

  • 112.147 km

In de afgelopen twee jaar heeft de auto 14395 km gereden en heb ik in totaal 5 liter olie bijgevuld (1 op 2879 km).

Vandaag is een behandeling uitgevoerd met het product Toralin. Dit zou de overmatige vervuiling rondom de zuigerveren aanpakken.
Na deze behandeling met Toralin zijn de olie en het oliefilter vervangen.
Ik ben benieuwd of het olieverbruik nu lager is.
Word vervolgd.

Toralin niet de oplossing voor olieverbruik

  • 127.520 km

Het olieverbruik is over de afgelopen 15.000 km 1 liter op 2782 km. De conclusie is dan ook dat Toralin niet de oplossing is voor dit probleem. Bij de volgende olieverversing zal ik een Wynns reinigingsproduct gebruiken (500 km voor verversing toevoegen). Bij de nieuwe olie zal ook een speciaal product van Wynns worden toegevoegd.

Forté niet de oplossing voor olieverbruik

  • 133.155 km

De motor is geflushed met Forté New Generation Motor Flush. Daarna is de olie afgetapt en het oude oliefilter verwijderd.

Daarna is nieuwe Shell 5W-30 olie en Forté Top End Treatment inclusief een nieuw oliefilter toegepast.

Inmiddels is het 21 juli 2022 en heeft de auto al weer 5,000 km gereden en......... 2 liter olie verbruikt. De motor loopt wel erg goed rond bij stationair toerental.

De conclusie is dat Forté niet de oorzaak van het olieverbruik heeft kunnen beïnvloeden.

Binnenkort koop ik 10W-60 olie van Shell. Eens kijken of deze dikkere olie wel helpt.

Einde gebruik

  • 154.443 km

Vanwege het rijgedrag heb ik toch weer een 308 gekocht, dit keer met 1.2 liter Puretech benzinemotor en automaat. De 1.6 Vti heeft mij ruim 55.000 km vervoerd. Zeer comfortabel en zuinig (6.4 l/100km). Wat betreft betrouwbaarheid scoort Peugeot slecht. Alle penbobines, het thermostaathuis, het kleppendeksel en het onderstel (schokbrekers en fusé) zijn in de loop van de tijd vervangen. Het is niet gelukt om het olieverbruik van ongeveer 1 liter per 2800 km te verlagen. Dit bleef overigens wel constant.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.