Peugeot 308 Style 1.2 PureTech 130 (2016)

autoreview

Peugeot 308 Style 1.2 PureTech 130 (2016)

Signalement

Uitvoering308 Style 1.2 PureTech 130
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf67.000 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele vlotte auto

  • 67.000 km

Na zo'n drie jaar te hebben gereden in mijn VW Polo bluemotion uit 2016, vond ik het wel weer eens tijd worden voor een nieuw avontuur. De Polo beviel op zich goed, maar was op lange afstanden wel wat vermoeiend. En daarbij begon het stugge en rumoerige onderstel behoorlijk te irriteren. Wat me wél beviel aan de Polo was de zuinige en vlotte motor. In mijn volgende auto zou dus best weer een 3 cilinder turbo motortje mogen zitten. De eisen die ik aan de nieuw aan te schaffen auto stelde waren verder pittig: een slag groter dan de Polo, niet te zwaar, zuinig, stil en comfortabel.

Als het gaat om comfortabel, dan komen Franse auto's in beeld. Dus probeerde ik een Citroën C4 uit 2015. Die was inderdaad heel stil en heel comfortabel. En met de 130PK Puretech turbomotor ook vlot en zuinig.

In Staphorst stond bij een vakgarage een nette Peugeot 308 uit 2016 (dus nét voor de facelift). Die was net zo ruim als de Citroën C4, maar wel even 100 kilo lichter, een stuk wendbaarder en tevens goedkoper. En met dezelfde motor als de C4, dus ook vlot en zuinig. Het onderstel was weliswaar iets straffer afgesteld dan in de C4, maar wel heel stil. Na de testrit besloot ik deze 308 te kopen.

De eerste 1000 kilometers:

Een testrit bij de garage is altijd een momentopname. Pas na flink wat kilometers met een auto te hebben gereden kun je iets zeggen over de rijkwaliteiten van een auto, vind ik. Dus heb ik gewacht met schrijven tot de eerste 1000 kilometers onder de wielen waren doorgegaan.

Allereerst de positieve punten. Wat goed bevalt aan de Peugeot 308 is het interieur. Prachtig afgewerkt, heel minimalistisch en clean. Het kleine stuurtje in combinatie met de i-cockpit bevalt uitstekend. Goed overzicht en een luxe en sportieve uitstraling. Ook het onderstel bevalt prima, goede wegligging met behoud van comfort en rust. De hele auto is trouwens stil, rijgeluiden zijn goed gedempt. Tot slot bevalt me de Puretech motor met 130 PK ook prima, presteert goed en is relatief zuinig. Met de Polo reed ik gemiddeld 1 op 22, met de Peugeot is dat momenteel 1 op 19. Dat is gezien de kou best acceptabel. Fijn is ook dat alle ritten te monitoren zijn met de Peugeot app. Zo kan ik privé en zakelijk mooi apart monitoren.

Uiteraard vallen me ook minder positieve zaken op na een aantal maanden. De Puretech motor is weliswaar krachtig en zuinig, maar wel brommerig bij lage toeren. Dat is jammer. Onder de 2000 toeren geeft hij niet thuis en bromt dan wat, vooral als de motor nog koud is. Verder hoor ik wat windgeruis bij hogere snelheden of flinke zijwind. Dat was in de Citroën C4 beter onder controle. Ik vermoed dat dit door de buitenspiegels gegenereerd wordt.

Maar overall ben ik tot dusver wel tevreden met de 308. Een lekker comfortabele auto met een grote kofferruimte van 420 liter. De betrouwbaarheid van de auto zal na verloop van tijd wel blijken. Tot op heden weinig te klagen. De vakgarage heeft onder garantie de koppeling en een gescheurd raamrubber vervangen. Ik zal verdere bevindingen later in deze review posten.

Update:

Inmiddels bijna 90.000 km op de teller. Mij zijn uiteraard ook het verhalen over de problemen met de Puretech motor en distributieriem ter ore gekomen. Op verzoek dus die riem maar bij de laatste beurt laten controleren. De Peugeot dealer gaf echter aan dat deze er nog uitstekend uitzag en (dus) niet hoefde te worden vervangen. Wellicht dat ik rond de 100.000km toch overweeg de riem preventief te vervangen.

Verder still going strong! De auto rijdt heerlijk. Geen enkele opmerking of aanmerking over de motor. Pakt zoals altijd heerlijk op, is relatief zuinig en stil ook. Nog geen enkel probleem verder met de auto gehad. Wel een vervelende rammel in het rechter voorportier opgemerkt, wat veroorzaakt wordt door een loszittend clipje, waarmee de deurpanelen vastgezet zijn. Toch maar eens naar laten kijken. Doet namelijk afbreuk aan het verdere superieure rijgevoel van de auto.

! Goede tip voor alle rijders met een auto, waarin een Puretech motor van Stellantis zit: rij niet in té lage toeren! Uiteraard zal de auto wat zuiniger zijn, maar een driecilinder motor loopt laag in de toeren nooit fijn rond. Er zal op die manier snel vervuiling optreden, wat dure reparaties tot gevolg heeft. De schakelindicator geeft redelijk nauwkeurig aan wanneer er opgeschakeld dient te worden. Ik schakelde voorheen veel te snel door naar de volgende versnelling om maar zo zuinig mogelijk te rijden. Maar op aanraden van velen dit aangepast.

Op naar de ton!

Update:

We blijven gaan met deze auto! Inmiddels ruim 120000km op te teller. Bij een ton is de distributieriem vervangen. Onlangs gemerkt dat de auto wat olie is gaan verbruiken ( 1liter op 15.000km). Hierop advies ingewonnen bij de dealer. Er zou wat met olieschraapveren kunnen zijn. Er komt dan olie in de cilinder, waar die verbrandt. Op advies de compressie van de drie cilinders gemeten, wat nog als nieuw was. Hierop de motor inwendig laten reinigen en voorzien van nieuwe olie. We houden het in de gaten.

Verder alleen maar lof. Onderstel top, afwerking onberispelijk (nog geen rammels) en de auto rijdt heerlijk. Motor is nog altijd zuinig en heel pittig. Ik denk dan ook dat er weinig mis is met de auto. Gewoon doorgaan, zoals Barrie Stevens altijd zegt :)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.