Peugeot 308 Premire 1.6 HDiF 110pk (2007)

autoreview

Peugeot 308 Premire 1.6 HDiF 110pk (2007)

Signalement

Uitvoering308 Premire 1.6 HDiF 110pk
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst114.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk na 3 maanden

  • 27.000 km

Dit is een tweedehands leasewagen, dat wil zeggen, ik heb 'm van een vertrokken collega overgenomen, die had er in 1 jaar slechts 16000 km mee gereden. Geen slechte keuze, want deze auto stond al op mijn shortlist (naast de VW Golf / Seat Léon / Skoda Octavia, Ford Focus en Renault Mégane) en dit "XS Première" actiemodel was op moment van overname (november 2008) niet meer leverbaar met deze motor. Overigens is dit nog een exemplaar met 5-bak, de 6-bak zoals in de Autoweek Carbase staat kwam pas met modeljaar 2009. De auto is vrijwel helemaal standaard, dat wil zeggen de XS Première uitvoering met 110 pk 1.6-16V HDi dieselmotor, 16" lichtmetalen velgen, mistlampen voor, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, cruise control, climate control, glazen panoramadak (met elektrisch bedienbaar zonnescherm) en geluidsinstallatie met cd/mp3-speler en bediening aan de stuurkolom. Ik heb er nog een trekhaak op laten monteren en een adapter voor een USB-stick/USB-harddisk.

Ik rijd er nu ruim 3 maanden en ruim 10.000 km in, tijd voor een eerste indruk...

Wat bevalt me goed aan deze auto:
- de afwerking; véél beter dan z'n voorganger de 307. Gooi maar eens een 307-deur dicht ("blenk") en een 308-deur ("klonk") en het interieur voelt ook veel beter aan dan de 307 waar ik 5 jaar terug in heb gereden.
- het glazen dak en de grote, schuine voorruit geven je een enorm ruimtelijk gevoel (ook voor de jonge achterpassagiers)
- de wegligging is behoorlijk goed, de auto remt goed en de acceleratie is ruim voldoende voor een auto in deze klasse, al is het geen racemonster (en wat heb je daaraan in de file)
- comfort is verbluffend, veel ruimte en je zit lekker, al hadden de stoelzittingen wat langer gemogen; tevens ruim voorzien van binnenverlichting
- genoeg kofferruimte voor een Bugaboo + boodschappen (okee, die moet je daar tussen frotten, maar 't gaat mee!)
- last but not least: een hele mooie auto om te zien.

Wat bevalt me minder:
- als je langzaam rolt en de auto staat in z'n 2 gebeurt er vrijwel niets als je het gas intrapt, de motor komt pas tegen de 2000 toeren tot leven (remedie: terugschakelen naar 1 of de koppeling iets laten slippen)
- aan de andere kant, als je flink toeren maakt slippen de voorwielen zo door... ESP is niet standaard en een best dure optie, maar ik zou toch wel graag iets als ASR willen hebben, want op natte weg slippen de voorwielen zelfs in z'n 2 en je krijgt ook hele interessante onderstuur daarmee
- waar andere merken vrijwel standaard een USB- of iPod-aansluiting meeleveren, moet je hier een vrij dure accessoire laten inbouwen (wat een OEM Dension 300 is) en de bediening is nogal omslachtig, volgens mij ben je goedkoper uit met een losse autoradio met display- en stuurwieladapter.
- eigenwijze Peugeot-ruitenwissers waarvan de interval variabel is met de snelheid, maar niet zelf kan worden ingesteld
- dat ik weer naar een officiële Peugeotdealer moet voor het onderhoud...

Het verbruik valt een tikje tegen, het gemiddelde convergeert naar 1 op 18,5 volgens de boordcomputer, ik had toch iets meer richting 1 op 20 verwacht, maar ik rijd misschien een beetje teveel file / stad om zuiniger te halen. Wellicht dat de 308 met 6-bak nog zuiniger is. Al met al is 1000 km op een tank (60 liter) goed haalbaar. En de snelheidsmeter wijst precies 7 km te weinig aan, 87 resp. 127 km/h op de cruise control is 80 resp. 120 op de GPS.

Stuk is er nog niets gegaan, op de inklapsleutel na (mechanisme was lam, onder garantie vervangen). Maar ik merk dat heel af en toe de motor even inhoudt, ik kan die fout echter niet reproduceren. En verder gaat heel soms spontaan de achterwisser + sproeier aan. Heel vaag. Nou ja, het moet een beetje een Franse auto blijven toch ;-)

Bluetooth,iPod/ USB-aansluiting en verbruik

  • 31.000 km

Ik ben nog vergeten te vermelden dat er een af-fabriek Bluetooth carkit in zit. Dat is een OEM Parrot CK-4100 en die werkt best goed, op wat kleine vervelende dingen na. Qua compatibiliteit blijkt het ding mee te vallen, in ieder geval werken smartphones met WM6 en S60 ermee, zij het niet met alle functionaliteiten (maar je kunt in ieder geval ermee bellen en gebeld worden). De bediening gaat via de stuurkolomschakelaar van de radio en op de centrale display kun je zien wie er belt. Vooral dat laatste is fijn, en veilig bovendien.

Verder ben ik niet zo kapot van de iPod/USB-aansluiting op de autoradio die ik erin heb laten zetten en op een gegeven moment ging dat ding ook nog kapot. Op zich werkt de Dension IceLink Gateway 300 die Peugeot erin bouwt prima, je kunt een USB-disk (zowel geheugen als een USB-harddisk werken prima, je moet het zaakje wel FAT32 formatteren want NTFS herkent 'ie niet) of een iPod erop aansluiten. De bediening is echter niet zo lekker, het doorzoeken van de lijst met tracks van de USB-disk gaat traag en omslachtig en op een gegeven moment crashte het apparaat zelfs, zo erg dat ik terug moest naar de dealer. De iPod bediening is wel beter, maar de meegeleverde stekker is dusdanig rot dat je de iPod haast niet meer los krijgt. Kortom, ik vind het z'n geld (200 euro) niet waard. Volgens mij kun je de 200 euro voor de Dension en de 300 euro voor de Parrot (daar is ook nog eens BPM overheen gegaan!) beter investeren in een autoradio die dit alles al aan boord heeft en beter doordacht is, plus een adapter voor de display en stuurwielbediening.

Tenslotte, zie foto, een actieradius van ruim 1200 km behoort theoretisch tot de mogelijkheden. Zorg ervoor dat je een minuut of tien 80 km/h op de cruisecontrol hebt gereden en tank 'm vervolgens tot de rand vol :-)

40.000 beurt

  • 41.700 km

Andere dealer (Visser) geprobeerd na slechte ervaringen bij Nefkens. 40.000 beurt, waarbij de rempedaalschakelaar van de cruisecontrol is vervangen. Verder geen opmerkingen, behalve dan dat ik er een gewoonte van heb gemaakt om het zonnescherm voor het glazen dak na het parkeren dicht te doen, anders wordt de auto een oven, zo heet. En ik heb kennelijk een erg zware rechtervoet, als mijn vriendin rijdt, is zomaar een verbruik van 1 op 21 mogelijk! (ik krijg 'm niet zuiniger dan 1 op 19,5)

De gebreken komen eraan...

  • 103.000 km

Tijd voor een update, de laatste was alweer 2 jaar geleden.

Ik word steeds minder blij van deze Peugeot. Als het geen lease-auto was, had ik allang afscheid genomen, ik moet er nog tot november 2012 mee.

Met de 60.000 beurt hebben ze (onder garantie) de distributieriem + spanrol vervangen, omdat de boel nogal stond te piepen.

Op een gegeven moment ging de ruitenwisser/sproeier achterop aan als je richting aangaf, soms ook spontaan. Ook ging het dimlicht soms spontaan aan. Dealer beweerde dat het een softwarefout was en dacht het met nieuwe software op te lossen. Ben er 2x mee teruggeweest, omdat het probleem bleef terugkomen. Pas na het verlopen van de garantie, bleek het ineens een defecte stuurkolomschakelaar te zijn en dat bleek een vaak voorkomende klacht te zijn! Dat hadden ze dus ook wel binnen de garantie mogen oplossen (heb dit relaas aan de leasemaatschappij gemeld).

Eerst begonnen rond 90.000 km de eerste tekenen van een slippende koppeling (heuvelop bij 2000 toeren en volgas in z'n 5 ging 'ie slippen). Bij de 100.000 beurt is deze maar vervangen, want het werd steeds erger. Blijkt een veel voorkomend probleem te zijn met Peugeot.

Knipperlicht linksachter gaf problemen, werkte soms helemaal niet, dan weer wel. Dealer verving eerst de aansluiting van de trekhaak. Toen trad het probleem weer op, nu blijkt de stekker van het knipperlicht verbrand te zijn.

Leren bekleding van het stuur begint inmiddels los te laten. Rubber sluitstrips aan de binnenkant van de achterklep zijn er deels afgescheurd nadat ze al een tijdje los stonden te wapperen. Er kraakt steeds iets achter als ik door de bocht ga. De auto is nu 3 jaar oud, maar de 12 jaar oude Ford Focus van m'n vrouw voelt degelijker aan.

Peugeot leasen is wel leuk als je regelmatig andere auto's wilt uitproberen, zo heb ik al een Hyundai i30 als vervangende auto meegehad en nu een nieuwe VW Golf. Maar privé zou ik ze niet willen rijden, veel teveel problemen mee.

Afscheid

  • 114.000 km

Vanwege een nieuwe baan heb ik de auto onlangs ingeleverd. De afgelopen 3 jaar heb ik geen echte autopech gehad, maar een echt kwaliteitsgevoel heb ik ook niet bij deze auto, dus ik had vrij weinig emotie bij het afscheid.

Update 17-9-2015: Inmiddels is de 09-XV-GS 2 eigenaren verder zag ik na een kentekencheck, en staat te koop bij een autobedrijf in Rhenen met bijna 200.000 km op de teller inmiddels.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.