Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 152.600 km |
eerste ervaring
- 259 km
Na 4 maanden wachten een Peugeot 308 blue lease premium 1.6 Blue HDI in gebruik genomen.
Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat bevallen na bijna 4 jaar in een BMW X1 1.8D gereden te hebben.
Nou de eerste ervaringen zijn zeer positief!
De Peugeot is redelijk aangekleed: Alleen dode hoek herkenning zit er niet op ( heb ik niet gekozen), alle andere vinkjes zijn geplaatst:
* Pack securite: adaptive cruise control is echt een aanwinst. Ik ben er al achter dat die op 1,5 seconden moet staan en dan op de A2 naar het zuiden hoef je niet of nauwelijks van het gas af.
* kleur blanc nacre, chique!
* bekleding: Leer Mistral Zwart, moet nog blijken of leer mij gaat bevallen qua "plak" kans, voor de rest, het zit heerlijk
* op de elektrisch verstelbare en verwarmbare stoel inclusief lendenverstelling en, jawel, massagefunctie. Wat dat laatste betreft, ik geloof niet dat dat wat toevoegt aan het rijgenot, maar misschien heb ik het mis.
* keyless entry en start/stop. Dat laatste zat al in de BMW, maar deze werkt veel meer op de achtergrond. Is dus prettiger in het gebruik.
* Verder nog een afneembare trekhaak voor de fietsen.
Wat het rijden betreft: de auto is heel rustig, zowel qua windgeruis als de motor, die is veel meer op de achtergrond als bij de BMW.
Je merkt ook dat de auto licht is, bijna 400 kg minder dan de BMW. Dat uit zich in een veel lichtvoetiger weggedrag dan de BMW.
Wat het kleine stuur en klokken betreft, ik ben 1.75 groot en heb geen enkele moeite met het vinden van een goede positie.
Als laatste het verbruik. ik zit na 259 km op 1:20. Met de BMW zat ik 6% boven het normverbruik van de auto. Dat houdt in dat 1: 27 tot de mogelijkheden moet gaan behoren. We zullen het zien de komende tijd en ik zal dat zeker melden op dit forum.
ervaring na 4400 km 7-11-2014
- 4.400 km
Na 4400 km ervaring een eerste update betreffende de Peugeot 308 blue lease.
De dode hoek herkenning zou ik achteraf gezien nu wel gekozen hebben. ik denk dat dat handig geweest zou zijn op de steeds drukkere autowegen.
Adaptive cruise control wil ik niet meer missen maar wel op 1 seconde zetten. Je leert ermee omgaan: zelf al gas geven als je weer wilt versnellen. Het systeem zelf reageert wat langzaam.
Blanc Nacre kleur, nog steeds de mooiste!
Lederen bekleding in combinatie met stoelverwarming, aan te raden bij de lagere temperaturen van de laatste week.
De massage functie zal door mij niet vaak gebruikt worden. Wat wel opvalt is dat de stoelen zeer goed zitten en voor mijn lengte opvallend goed instelbaar blijken. De laatste weken kom ik daar niet meer aan, een teken dat het "goed zit".
De keyless entry werkt goed. Alleen als je de kofferbak opendoet gaan de deuren nog niet open. Of misschien is dat instelbaar, maar dat heb ik dan nog niet gevonden.
Het rijden is heel relaxed. De auto straalt rust uit, geen windgeruis, motor hoor je niet. Uitstekend.
Het verbruik over deze 4400 km: 4,4 liter op de 100. Mij hoor je niet klagen hierover.
Zijn er dan helemaal geen nadelen op te noemen? Jawel een! En dat is een redelijk groot nadeel: het kiezen van een telefoonnummer uit je contacten is een crime. Dat gaat niet zonder je ogen vele keren van de weg af te laten glijden. Daar was de bediening in de vorige auto (BMW) vele malen makkelijker. dus alleen maar gebeld worden en niet bellen. De handsfree werkt namelijk uitstekend.
Conclusie na 2 maanden en 4400 km: uitstekend rijdende auto met een zeer zuinig verbruik.
Tot zover, ik meld me weer na 10.000 km.
update na 10.000 km.
- 10.500 km
na 10.000 een update.
nog steeds zeer tevreden met de auto.
verbruik met winterbanden naar 4,7 l/100km.
sinds 1 januari rijd ik de auto ook prive en dus ook korte ritjes. Dan zie je dat dit funest is voor het verbruik. maar daarmee vertel ik denk ik niets nieuws.
positieve punten:
rust in de auto, ook boven toegestane snelheden.
Stoelen (leer) zeer confortabel en goed in te stellen. Geen last van mijn rug.
Aan de wegligging en besturing ben ik nu gewend, heel acceptabel hoewel het geen BMW zal worden, minder direct.
Negatieve punten:
zelf bellen met de handsfree functie doe ik (als perse noodzakelijk)direct via de telefoon. De handsfree functie van de auto zelf is niet te gebruiken tijdens het rijden. De geluidskwaliteit is trouwens wel zeer goed.
op naar de 20.000 km en de eerste beurt.
bijna aan de eerste beurt
- 23.000 km
De auto 2 weken geleden weer op zomerbanden laten zetten. Die banden zijn wel geruislozer maar dat ik verschil in verbruik waarneem... nou nee, blijft hetzelfde. Het verbruik is gemiddeld 4,8 liter/100km.
Voor de rest, geen noemenswaardige zaken te melden. Alleen tijdens het bijvullen van de ureum, ( gek dat dat niet bij de beurt kan maar net een paar kkm ervoor, over nagedacht door Peugeot!) ook een terugroepactie uitgevoerd, de ophanging van de achterklep werd uit voorzorg opnieuw vastgezet.
In een eerste review heb ik al vermeld dat deze Peugeot motorisch gezien beter is dan de BMW diesel die ik hiervoor had. Wat de auto betreft, na 23000 km nog geen piepjes, kraakjes o.i.d. Dus ook dat aspect van de auto bevalt mij uitstekend.
Nu maar eens de 25000 km beurt afwachten. Als daar rare dingen naar voren komen (wat ik niet verwacht), zal ik dat op dit forum melden.
PS: Op de autoRAI heb ik gesproken met de productmanager van de 308 in Nederland; hij kon mij melden dat er helaas geen update komt van de Adaptive Cruise Control, dus uitschakelen van de Adaptieve functie is en wordt geen optie. Wel zullen de nieuwe versies dit krijgen.
Still going strong
- 35.500 km
Na 35.000 km een update.
De 308 is still going strong v.w.b. comfort, verbruik, geen mankementen.
Het verbruik is nu 4,7 liter/100km.
Geen enkel mankement is er opgetreden, of het moet zijn dat een straat die al 7 jaar geleden aangelegd is, niet in de lijst met namen voorkomt. Hebben ze blijkbaar over het hoofd gezien.
Op naar de 50.000 km.
Iets meer verbruik
- 55.600 km
Sinds augustus 20.000 km afgelegd. Het gemiddelde verbruik is iets gestegen, van 4,65 naar 4,75 per 100 km. Dat mag ondanks de winterbanden geen naam hebben.
Een of andere onverlaat heeft in oktober bij het wegrijden vanaf de parkeerplaats naast mijn auto gedacht dat ie plaats genoeg had (maar dus niet had). Resultaat schade aan de linkerkant. Maar netjes verholpen.
Nog steeds geen druppel olie bijgevuld, dat is nihil.
Ik heb de afgelopen tijd wel mijn zitpositie moeten veranderen vanwege pijntjes in mijn schouders. Ik vraag me af of dat door het kleine stuur komt. Heeft iemand die ervaring ook?
Zoals al eerder aangegeven, het zoeken van een tel. nummer via het scherm is niet mogelijk. Als ik al moet bellen, dan via de telefoon zelf. Die staat trouwens in een Brodit houder. Top!
Tot nu toe geen rammeltjes, motorisch is de auto nog steeds top. Ergo, nog steeds een tevreden bestuurder.
Dus op naar de 100K.
toch kwaaltjes....
- 73.000 km
Motorisch is en blijft het een prettige auto om mee te rijden. Daar hoor je mij helemaal niet over.
Ook het brandstofverbruik is prima, ongeveer 1:22.
Maar.... ik blijf een krakend koppelingspedaal houden; al twee keer de drukcilinder vervangen maar het blijft terugkomen. Volgens mij doet een beetje vet op de drukveer wonderen. Maar weer terug naar de garage. ( Waar ze me trouwens altijd heel vriendelijk helpen. )
Ook bij 60.000 km een kraken in het "achteronder" en dat werd steeds erger. Conclusie: het subframe moest vervangen worden. Dit komt trouwens meer voor omdat het uitgebreid beschreven staat in een change document. Onlangs de auto gerepareerd teruggekregen en ik moet zeggen, geen kraken meer.
Ik heb de betrouwbaarheid met een ster teruggebracht om deze reden.
still going strong
- 113.500 km
Ondertussen ruim 113K km's gereden zonder enig malheur.
Alle normale beurten zonder buitensporigheden.
Verbruik 4,7 l/100km. Mij hoor je niet klagen.
Er zijn 2 nieuwe winterbanden voorop geplaatst en de achterste waren qua profiel nog goed. Alleen, het lawaai werd steeds heftiger; gekupte banden was de conclusie. Leasmij gebeld, meteen nieuwe bestellen was hun oordeel. Chapeau!Dus, nog steeds tevreden met mijn peu.
nog steeds tevreden
- 135.000 km
De afgelopen 20.000 km zonder tussentijdse onvolkomenheden gereden. Tijdens de 125000 beurt 4 nieuwe zomerbanden gemonteerd ( voorbanden profiel te laag, achter cuppende banden). Verbruik blijft 4,7 l/100km. ook nog steeds geen rammeltjes. Dus nog steeds een tevreden rijder. op naar de 150.000 km.
auto ingeleverd
- 152.600 km
Vandaag 30 januari de auto ingeleverd vanwege einde dienstverband.
Km stand 152600.
Gemiddelde verbruik: 4,7 l/100km
Algemene indruk van de Peugeot 308:
na wat " inschakelverschijnselen" is het een betrouwbare auto gebleken waar ik 3,5 jaar met veel plezier in gereden heb.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.