Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 120 (2015)

autoreview

Peugeot 308
Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308Peugeot 308

Signalement

Uitvoering308 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst29.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto uitzoeken

  • 1 km

Het leasecontract van mijn Skoda Octavia verliep en ik moest op zoek gaan naar een nieuwe auto. Privé rijden en declareren is niet meer toegestaan bij mijn werkgever, dus het moest weer een leaseauto worden. De Skoda was me ooit opgedrongen. Niet mijn keuze dus. Was ik er ontevreden over? Niet persé. Ik zou hem zelf echter nooit hebben uitgekozen. Het is een echte gezinsauto. En ik heb geen gezin.

Op zoek naar een nieuwe auto een prioriteitenlijstje gemaakt:
- Goede zitpositie voor iemand van 2,05M
- Automaat
- Geen lompe stationwagen

Met deze gegevens op pad gegaan en een bezoek gebracht aan Volvo voor de V40 en Mercedes voor de CLA. Beide te krap bevonden. Bij de CLA, en ook een A klasse die ik nog geprobeerd had, zat ook de vaste hoofdsteun te laag, waardoor de stoel al halverwege de schouderbladen smaller werd (AMG stoelen)
Skoda Octavia weer was nog een optie, maar ook nog even bij peugeot langs geweest. Die monteren tegenwoordig weer echte automaten in plaats van gerobotiseerde handbakken en een proefrit in een 1.2 automaat gaf me een goede indruk. Keuze gemaakt dus.

Dan de uitvoering. In de 308 kan je 2 stoelen krijgen. Ik heb gekozen voor de premium uitvoering en daar zitten ook de premium stoelen in. Een enorm verschil met de standaard stoelen! echt heel fijne stoelen. Verder had ik ook weinig keuze. Ik moest diesel rijden en de automaat is alleen mogelijk in deze uitvoering.

Dan de motor. In de SW kan je de Blue lease premium in 120 en 150 pk bestellen. Maar de SW is niet echt fraai. Bij de hatchback kan je alleen de 120pk bestellen, of een zwaardere motor icm GTline, maar de meerprijs daarvan in de lease is belachelijk. Het is dus de 120 pk geworden. Daarbij bijna alle opties aangevinkt (dat zijn er niet veel)
en dan heb je voor iets meer dan 32K gewoon vrij weinig te wensen over.

Aflevering

  • 1 km

Tja, de aflevering.

De auto heeft er een half jaar over gedaan om er te komen. Bij bestellen had de dealer het over 2-3 maanden. Vlak voor aflevering was er nog een terugroepactie waardoor aflevering nog drie weken werd uitgesteld.

De aflevering zelf dan. Dealer had het zo druk met het uitleveren van alle bijtellingsknallers aan het eind van het jaar dat ze even vergeten waren om de modificaties van de terugroepactie bij mijn auto uit te voeren. Dus op de dag van aflevering heb ik 3 uur op mijn auto zitten wachten bij de dealer. Al met al een niet al te positieve ervaring dus...

Het rijden

  • 29.500 km

De Peugeot doet inmiddels een jaar dienst. Wat bevalt er? wat niet?

Laten we met de positieve zaken beginnen:
Na een jaar ben ik nog steeds erg enthousiast over de stoelen. Deze zitten echt heel goed. het kleine stuurtje vind ik ook erg fijn. Verder is de auto stil en zuinig.

Minpunten zijn er ook. Zo houdt de interieurruimte echt niet over. Dat wist ik natuurlijk van tevoren. Maar de achterbank is niet bruikbaar als ik rijd.
Ook over de automaat niet echt super enthousiast. Het ding schakelt erg fijn en soepel, maar schakelt naar mijn mening te snel terug bij inhaalacties om vervolgens erg lang in die lage versnelling te blijven hangen na het inhalen. Dan kan ik natuurlijk handmatig opschakelen, maar daarvoor rij ik geen automaat!

De adaptieve cruise control is meestal erg fijn, maar er zijn een aantal eigenaardigheden waar je mee moet leren leven. Rij je in de rechterbaan 120 op de cruise control en je nadert een vrachtwagen dan zal de auto voor je gevoel veel te vroeg de vaart eruit halen. Ga je vervolgens naar de linkerbaan dan duurt het even voordat de cruise control de goede snelheid weer oppakt. Op drukke wegen met het verkeer mee sukkelen is echter zalig!

De achteruitrijcamera doet wat je ervan verwacht, behalve bij vochtig weer. Dan is ie waardeloos. En... er is nog een groot nadeel: bij het inschakelen van de achteruit gaat het scherm gelijk naar de camera. Nu kan je je afvragen, waarom is dat een nadeel? Nou, dat heeft met de navigatie te maken. Na het instellen van een adres moet je een keer of 3 tot 4 op vinkjes en ok knopjes drukken. Soms vergeet je er een. Zet je de auto in achteruit, is het navigatiesysteem de bestemming kwijt en moet je deze weer compleet opnieuw instellen! dit is me in een jaar al meerdere keren gebeurd.

Als we het dan toch over de navigatie hebben. Deze stuurt je soms echt de meest vreemde kanten op. Meest recente voorbeeld is bij Utrecht op de A12, waar ik keer op keer weer de andere kant op werd gestuurd. Ook houdt het systeem geen rekening met files in de aankomsttijd zoals het systeem in de Skoda wel deed.

Airco: Doet zn werk. Ik pas bijna nooit de temperatuur aan.

Keyless entry: werkt feilloos

Bluetooth: heeft vaak kuren. Verbinding met telefoon werkt niet altijd vlekkeloos, ik krijg ook vaak klachten over galm (verschillende telefoons geprobeerd) en ook de verbinding met muziek werkt niet altijd even soepel. Bovendien kan je het systeem maar met 1 telefoon tegelijk koppelen en dat is dus echt niet meer van deze tijd!

Verder heeft de auto een niet al te grote tank, wat betekent dat je wat vaker bij de pomp staat dan je zou willen. Gelukkig heeft mijn uitvoering keyless entry, anders zou je ook nog elke keer met de sleutel moeten klooien om de tankdop open te krijgen.

Glazen panoramadak. Heerlijk. geeft een enorm gevoel van ruimte en iedereen die meerijdt is er van onder de indruk. Vergeet niet in de zomer het zonnescherm dicht te doen bij het parkeren!

Kortom: Ik ben erg blij met de auto. Doet heel veel dingen met enorm veel comfort en biedt voor mij als bestuurder meer ruimte dan veel andere auto's in deze klasse. Keerzijde is dat je met een aantal eigenaardigheden moet leren leven.

In bijna 30.000 kilometer heb ik 1 keer bij de dealer gezeten voor onderhoud, 1 keer voor een terugroepactie en 1 keer voor een reparatie.

Per het nieuwe jaar wissel ik van werkgever en dan gaat de 308 weer weg en wordt hij vervangen door een privé auto. Ik heb nog gekeken naar een andere Peugeot ter vervanging (407 coupe) maar uiteindelijk is het Mercedes geworden

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.