Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.2 PureTech 130 (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Blue Lease Premium 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 137.500 km |
Na 4 jaar
- 137.500 km
In 2015 mocht ik een eigen lease auto uitzoeken. Ik reed al langer lease, maar eigenlijk altijd shortlease of afdankertjes. Ik was eigenlijk opzoek naar de meeste bang for buck. Moet in mijn ogen niet lelijk zijn, en zoveel mogelijk opties en snufjes voor het beschikbare budget. En, een keer geen 80pk motertje. Na veel folders en specificaties doorlezen had ik een shortlist:
- Ford Focus First Edition 125pk
- Peugeot 308 Blue Lease Premium 130pk
Uiteindelijk was de 308 60 euro goedkoper in de lease, en voor deze moest ik al een klein beetje eigen bijdrage afstaan. 308 is het dus geworden.
Aantal auto's die ik hiervoor gereden heb:
- Peugeot 208 VTI (82PK)
- Citroen DS3 1.6 HDI (92PK)
- Volkswagen Polo Bluemotion (75PK)
- Seat Ibiza 1.4 (100PK)
- En nog wat andere wagens van hetzelfde kaliber of kleiner. voor enkele maanden.
Interieur:
Eerlijk gezegd ben ik snel tevreden met een auto. Enige waar ik gevoelig voor ben zijn opties/snufjes en InCarEntertainment (ICE). Ik vind de 308 een mooi interieur hebben. Stoelen zitten goed, materiaal prima en het kleine stuurtje zal ik ook gaan missen bij een volgende auto. Er is aandacht voor details, bijvoorbeeld hoe de wijzers draaien bij het contact aanzetten en vervolgens de dashboard verlichting geleidelijk inschakeld. Nadelen zijn er ook:
- De pook wordt echt gigantisch heet op een zomerdag, zo heet dat hij niet aan te raken is.
- Het multimedia scherm is redelijk traag en voelde in 2015 eigenlijk al een beetje achterhaald. Het werkt, maar voor mij een van de grootste nadelen van deze auto. Er zijn wel firmware updates geweest die het opstarten iig sneller maakte, maar het is het net niet. Ook geen fysieke knoppen voor de Airco is een nadeel. En het afspelen van bluetooth audio gaat met 2 seconden vertraging. Het radio ontvangst in deze auto is ook matig (geen DAB), en wordt ook slechter als je iets in de 12v aansluiting hebt zitten (echt waar).
- Ruimte achterin is ook niet heel denderend in deze klasse. Achterbak ruimte is dan wel prima.
Aandrijflijn:
Ben hier absoluut geen expert in, maar ik moet zeggen dat het 1.2 blokje mij soms nog steeds verbaast in hoe goed hij vooruit komt. Er zit echt zat vermogen in om snel een inhaal slag te maken, en het rijd gewoon erg lekker. De versnellingsbak is wat minder. Het ding schakelt niet heel soepel. Verder vind ik het 3 cilinder roffeltje wel wat hebben.
Verbruik:
Belangrijk hierbij is natuurlijk de rijstijl. Ik heb periode's dat ik 135 rij op de snelweg, en periode's dat ik 105 rijd. Echter trek ik wel altijd sneller op dan de gemiddelde Nederlander en ik hou wel van een beetje doorrijden. Ik rij veel snelweg kilometers. Het grappige van deze auto is dat er een app voor kan downloaden, elke keer als je een BT verbinding maakt met je telefoon synct hij de ritten en wat andere info. Hierdoor kan je vrij goed je verbruik in de gaten houden, maar ook storingen bekijken en zien wanneer de volgende beurt is. Ook kan je ritten categoriseren (werk/prive) en brandstof prijzen toevoegen. Ik heb de app niet vanaf het begin, maar de stats zijn als volgt:
Reistijd: 1 maand, 26 dagen en 9 uur
Afstand: 94043
Gemiddeld verbruik: 5.7L/100KM
Gemiddeld verbruik: 1L op 17.54KM
Aantal trajecten: 2997
Onderstel:
Volgens mij wel in orde, ook geen expert in. Ik denk een goede mix tussen comfort en hard kunnen hoeken. Sportief zal het wel nooit worden. Ik heb mij in ieder geval nooit ergens aan geërgerd op dat gebied.
Problemen:
Na 4 jaar rijden heb ik 4x bij de garage gestaan buiten de onderhoudsbeurten vanwege defecten. Vind dit zelf eigenlijk wel veel voor een nieuwe auto.
- Eerste keer vanwege een motorstoringslampje, kon hier nog wel mee verder rijden. Dit bleek iets met een kleppentiming te zijn en ze hebben er 2 uur aan gesleuteld en zaken vervangen.
- Tweede keer wederom een motorstoringslampje en verlies van vermogen (moest weggesleept worden). Dit keer iets met olie en distributieriem. Die laatste is uiteindelijk vervangen, ben hem een paar dagen kwijt geweest
- Defecte airco: Precies in die hete zomer van 2018, i.v.m. niet kunnen krijgen van onderdelen bijna een maand in de hitte gezeten.
- Inhouden op de snelweg: Bleek een defect in de benzine tank (iets met ontluchting), er is een nieuwe benzine tank onder gekomen.
Algehele indruk:
Ik heb in deze 4 jaar er gewoon veel plezier van gehad en ook geen spijt van mijn keuze gehad. Ik heb wel mijn twijfels bij de algehele kwaliteit van de wagen, en vraag mij echt af wanneer zo'n klein blokje met relatief veel vermogen op is (niet meer mijn probleem). Ook bijvoorbeeld het leer van het stuur is al helemaal versleten, en ik ben al met m'n 3e set matten bezig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 308
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 308 SW 1.2 130pk panoramadak NAP
- 2014
- 133.528 km

Peugeot 308 SW Style 130 pk | Navigatie | Glazen Panoramadak | Parkeersensoren Achter | LED Dagrijverlichting | DAB Ontvanger | Trekhaak | Lederen Stuurwiel | Climate Control | Cruise Control | 16" Lichtmetalen Velgen | Centrale Deurvergrendeling met Afstandsbediening |
- 2016
- 102.082 km

Peugeot 308 1.2 PureTech Allure Nap|Led |Leer |Camera |Stoelverwarming
- 2015
- 96.967 km