Peugeot 308 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

autoreview

Peugeot 308 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120 (2015)

Signalement

Uitvoering308 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDi 120
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst75.600 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste ervaringen

  • 10.600 km

Eind november 2015 was het dan zover; het in ontvangst nemen van de sleutels van mijn hagelnieuwe Peugeot 308 Blue Lease Executive 1.6 BlueHDI-120. Daarbij heb ik mijn 'oude' 308 uit 2008, met 300.000 probleemloze kilometers op de teller, ingeleverd. Deze was nog lang niet op maar omdat ik de auto ook zakelijk rijd kon ik mooi nog even profiteren van de lage 14%-bijtelling. Deze auto wordt naast het privégebruik ook ingezet als lesauto. Dat het weer een auto uit de PSA-stal moest worden stond vooraf vast vanwege mijn louter positieve ervaringen met de HDI-techniek. De 2008 en de Citroën C4 waren ook kanshebber maar helaas niet beschikbaar in de 14%-klasse. Voordat ik tot aankoop overging heb ik uitvoerig testgereden in een 308 SW en ik was gelijk verkocht! Aangezien ik deze variant te groot vind als lesauto ben ik tot aanschaf van de hatchback overgegaan. De pluspunten t.o.v. mijn oude 308 zijn de beenruimte voorin, de prima stoelen (Premium-stoelen), de stilte in het interieur (weinig motorlawaai door aanmerkelijk minder toeren draaien), hij is een stuk zuiniger, grotere kofferbak, grote lichtopbrengst koplampen (met 'slechts' halogeen) en het geweldige stuurkarakter (super wendbaar dankzij het kleine stuur). Er is veel geschreven over het nieuwe interieur van de 308 maar de praktijk leert dat iedereen een prima zitpositie kan vinden achter het stuur; mijn leerlingen variëren in lengte van 1.60m tot 2.00m en iedereen kan prima op de tellers kijken en ontspannen achter het stuur zitten. Daarnaast vindt iedereen het kleine stuurwiel geweldig! De minpunten t.o.v. de oude 308 is het zicht rondom (rondom kleiner glasoppervlak), minder bakjes/vakjes al maakt het enorme dashboardkastje veel goed, zitruimte achterin, de versnellingsbak moet wat nadrukkelijker bediend worden (schakelt heerlijk licht maar je gaat ook heel makkelijk van één naar vier) en de instap is iets lastiger door lagere dakrand.

Ik heb gekozen voor een zwarte Blue Lease Executive uitvoering (het glazen panoramadak was een must) en als extra heb ik de achteruitrijcamera erbij genomen (ideaal en veilig!)

Wat gelijk opvalt is dat de motor aanmerking langere versnellingen heeft en daardoor heerlijk weinig toeren draait. Wel heb je zo'n 1500 tpm nodig om vlot van je plek je komen maar aan de anderen kant doet hij ook rustig een kleine rotonde in zijn 'drie'. Kortom, een heerlijk soepele krachtbron die ook heel goed vooruit wil. Qua verbruik begon ik met een ruime 1 op 17 maar met wat meer langere afstanden doet hij ook ruim 1 op 22. Gemiddeld met alle leskilometers erbij rijdt ik zo'n 1 op 19,6. Heel keurig! Het start-stop-systeem werkt overigens prima; de motor slaat snel aan zodra de koppeling wordt ingetrapt.

De zitpositie is prima dankzij de Premium stoelen (overigens niet standaard in de HB!); veel zijdelingse steun en langere zittingen en daarbij kan de stoel vér achteruit. De ruimte voor de achterpassagiers wordt dan wel heel krap. Qua zicht rondom scoorde mijn oude 308 beter; de dakrand is nu wat lager en de zijramen zijn minder hoog. Ook is de achterruit een stuk lager. Gelukkig maken de veel betere buitenspiegels veel goed. Het comfort is zeer goed; weinig lawaai en de instrumenten laten zich makkelijk bedienen en zijn prima afleesbaar. Dat alles nu via 'de tablet' gaat is even zoeken in het begin maar went snel. De navigatie lijkt alleen last te hebben van verouderde kaarten maar is verder wel makkelijk af te lezen en te bedienen. Handsfree bellen en muziek luisteren via Bluetooth werkt eenvoudig en prima!

Kortom, de eerste kilometers zijn uitermate goed bevallen en ik zal jullie blijven informeren!

Eerste onderhoudsbeurt

  • 27.000 km

Tijd voor een eerste update. Zojuist is de eerste onderhoudsbeurt uitgevoerd en zoals verwacht mag worden, niks aan het handje buiten het normale onderhoud. Gelijktijdig ook het zomerrubber er maar even onder laten zetten. Bij ruim 22k kreeg ik de eerste storingsmelding en dat was niet meer dan dat het AdBlue-niveau te laag was en dit moest dus bijgevuld worden. Even langs mijn dealer en met een kwartier was het klusje geklaard. Hoe zijn de eerste kilometers bevallen? In één woord uitstekend! Wat een heerlijke motor ligt er toch voorin; een enorme souplesse, vanaf zo'n 1500 tpm veel trekkracht, aangenaam stil en daarnaast lekker zuinig. Zo'n 70% van het gebruik bestaat uit leskilometers (veel stilstaan en stadsgebruik) en de laatste tankbeurten 'doen' allemaal rond 1 op 20,5. Een keurig verbruik mag ik zeggen. Hij komt met één liter toch 3,5 kilometer verder dan z'n voorganger; tel uit je winst. Het start-stopsysteem werkt prima al blijft het wennen dat de motor start zodra je de gordel los maakt. Daarnaast heb ik tussendoor geen olie bij hoeven vullen. De versnellingsbak schakelt heerlijk licht maar je moet wel de schakelwegen duidelijk aangeven, anders zit je nog wel eens onbedoeld in een verkeerde versnelling. De stoelen zitten prima en je houdt het makkelijk uren vol. De (been)ruimte voorin is prima! Achterin is het wel anders. Wanneer ik de pech heb dat zowel leerling als examinator (m/v) lang zijn dan zit ik qua beenruimte knel. De hoofdruimte is iets beter voor elkaar ondanks het panoramadak. De kofferbak is prima bruikbaar. De bediening is prettig én eenvoudig; aan 'het tablet' wen je snel maar traditionele knoppen werken wel sneller. Het hoog geplaatste instrumentarium is prima afleesbaar en ik snap nog steeds niets van alle kritiek op de zitpositie; die is namelijk prima te vinden. Gewoon even een moment de moeite nemen om stoel en stuur op het gewenste niveau in te stellen. De kaarten van de navigatie lijken behoorlijk verouderd; in de praktijk gebruik ik dus ook mijn portable Garmin. Het geluid van de radio is acceptabel maar wanneer ik muziek luister via Bluetooth vanaf mijn telefoon, dan moet ik met minder kwaliteit genoegen nemen. Handsfree bellen gaat prima; de gesprekken zijn goed te verstaan De cruise-control is weer per 1 of 5 km/u te in te stellen en werkt net als mijn vorige 308 feilloos. In de praktijk mis ik wel wat bakjes/vakjes om me heen. Het uitzicht rondom is oké maar beduidend minder dan zijn voorganger. Kortom, de HDI-techniek is en voelt net zo betrouwbaar als zijn voorgangers en het comfort is helemaal top. In het interieur mogen de ontwerpers nog even op zoek gaan naar wat meer opbergmogelijkheden en ruimte achterin. Ik ben erg blij dat ik de 308 trouw ben gebleven.

Onderhoudsbeurt

  • 48.477 km

We naderen de 50.000 km en de beurt komt iets vroeger dan noodzakelijk was; gezien mijn volle lesagenda plan ik ruim van tevoren de onderhoudsbeurt in en blijkbaar heb ik laatste weken iets minder kilometers gemaakt dan verwacht. Hoe bevalt de 308? Nog steeds uitstekend; hij is nu lekker 'los' en elke kilometer is een genot. De stoelen blijven goed zitten en de algehele bediening is probleemloos. Er is geen leerling die klaagt dat hij/zij geen goede zitpositie kan vinden vanwege de i-cockpit. Alleen de beenruimte achterin, dat blijft een beetje behelpen voor de wat langere personen. Verder geen storingen of andere gekke fratsen gehad. Het brandstofverbruik blijft prettig laag (reëel verbruik tussen de 1:20 en 1:22 inclusief alle leskilometers). Wel ging het verbruik tijdens de zeer warme periode een stukje omhoog (1:18) maar dat is te wijten aan de airco die de ganse dag stond te stampen i.c.m. veel stilstaan en/of veel stadskilometers. Olie behoefde tussen de beurten niet bijgevuld te worden. De motor is heerlijk soepel, krachtig en het comfort is prima. Inmiddels is de 2e beurt uitgevoerd. Olie, lucht-, diesel- en interieurfilter zijn vervangen, AdBlue weer bijgevuld en er is een (afneembare) trekhaak gemonteerd. Daarnaast is de condensor van de airco onder garantie vervangen. Kortom, weinig spannends te melden en nog steeds superblij met mijn keuze voor de 308!!

Onderhoudsbeurt

  • 75.600 km

Zo, mijn trouwe 308 heeft net zijn 3e onderhoudsbeurt gehad. En dat is eigenlijk gelijk het enige wat er te melden is. Problemen of storingen hebben zich de afgelopen maanden niet voorgedaan of het moet de rubber vloermat zijn die op de kwetsbare plaatsen gescheurd was. In 13 maanden heb ik toch even 75.000 km asfalt verslonden en de 308 is écht een topaankoop! Brandstofverbruik ligt nog steeds op een keurige 1 op 20,5 en olie nog steeds niet bij hoeven vullen tussen de beurten door! Op naar de ton!!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.