Peugeot 308 Allure 1.6 THP 155 (2013)

autoreview

Peugeot 308 Allure 1.6 THP 155 (2013)

Signalement

Uitvoering308 Allure 1.6 THP 155
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst24.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe start

  • 156 km

Een paar dagen geleden heb ik mijn nieuwe 308 Allure in ontvangst kunnen nemen. Voor het eerst dat ik een auto vanaf foto’s heb gekocht. En ik moet zeggen, de wagen is in natura nog mooier dan op de diverse foto’s, die sinds maanden te zien zijn. Natuurlijk is vormgeving een kwestie van smaak en een er zullen velen zijn die de nieuwe 308 te saai en te glad vinden. In tegenstelling tot vele andere personenwagen, die tegenwoordig op de markt worden gezet, is deze nieuwe 308 ook geen auto, die in het dagelijkse verkeer er uitspringt. Ik denk dat juist deze terughoudendheid misschien het succes van deze wagen wordt.

Ik heb gekozen voor de Allure uitvoering met als extra’s het glazen panoramadak, getinte ruiten achter, alcantara/leren bekleding, 18 inch wielen en metallic lak ‘Gris Artense’. Verder voor de 1.6 THP motor met 155 pk en 240 N/m bij 1.400 omw.

Nu heb ik de eerste 150 km gereden en ben meer dan tevreden. In eerste instantie was ik benauwd voor het gebruik van 18 inch velgen met 225/40R18W banden. Maar het algehele comfort wordt hierdoor misschien minimaal beïnvloed, m.n. bij dwarsrichels. Verder ligt de wagen als een blok op de straat.

Wat bijzonders opvalt, is de rust aan boord. De motor is amper te horen. Verder zijn de 6 versnellingen en de schakelindicator een uitkomst. Onder normalen omstandigheden kan men door op het juiste moment te schakelen vele liters benzine sparen. Langzaam wordt het zeker niet. Men kan zo makkelijk en ontspannen het overige verkeer volgen en meeswemmen.

Het kleine stuur en de hooggeplaatste klokken storen mij in het totaal niet. Ik kan normaal en zeer ontspannen op een comfortabele stoel zitten en kijk over het stuur heen. Perfect is ook de digitale snelheidsopgave tussen de klokken in. Het geheel werkt echt als een ‘head-up display’, die ik van mijn 3008 heer ken.

In het algemeen wordt in tests nog opgemerkt dat het navi-systeem te langzaam zou werken. Dit kan ik niet bevestigen. Je moet even aan de lay-out en het opzoeksysteem wennen en dan staat een goede begeleiding door het systeem niets meer in de weg. Het scherm is voldoende groot en laat een goede resolutie zien. Eigenlijk worden alle elementen via het scherm aangestuurd. Er zijn een zestal l knoppen over: ontwasem van de voorruit, achteruitverwarming, autom. vergrendeling, waarschuwingsverlichting, het aan/uit van de parkeersensoren voor en achter en interen luchtcirculatie. E.e.a. heeft tot gevolg dat het dash zeer opgeruimd is.

Over de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen heb ik allen maar lof. Alles ziet er mooie uit en is zeer goed afgewerkt. Nu is er nog maar een klein stapje en ook PSA is premium producent.

Natuurlijk is niet alles rozenkleur en maandenschijn. De ruimte op de achterbank is beperkt. Er zijn voertuigen in e C klasse die meer ruimte bieden. En dan de handleiding voor de display, die is meer dan onduidelijk. Alles wordt er geschreven om de gegevens in te geven maar niets staat er om eventueel vervallen adressen uit het systeem te halen. Ik moet hierover binnenkort met de dealer spreken.

Over meer wil ik mij op dit moment niet uitlaten. Ik wacht nu de eerste 1.000 km af om tot een uitgebreidere rapportage te komen. Overall ben ik op dit moment zeer tevreden met deze aankoop.

De eerste 1.000 km

  • 1.000 km

Zo, de eerste 1.000 km zitten er op. Zeer comfortabele kilometers. Ik kan niets anders vermelden.

De motor is onder alle omstandigheden haast niet te horen. Windgeruis is minimaal. Alleen het bandengeluid van de Michelin winterbanden zijn sterker te vernemen als van de normale 18 inch zomerbanden van Michelin. Verder is de bouwkwaliteit uitmuntend. Nog een stap beter dan van mijn 3008, die ik eerder heb gereden. Er wekelijk niets te horen aan werkende delen. De naden zij allen passend en de vormdeling van de kunststofproducten niet tastbaar. Volgens mij scheelt er bar weinig nog om het zogenaamde premium segment te evenaren. Met VW Golf is er in mijn beleving geen verschil meer als het om bouwkwaliteit en afwerking gaat.

Over de uiterlijke design wil ik het hier niet hebben. Dat moet een ieder voor zich zelf uitmaken; of mooi, of lelijk. Ik wil eigenlijk meer op de techniek en de systemen ingaan, waar ik voor gekozen heb.

Interieur:
Ik zit perfect op fijn geprofileerd alcantara/leder stoelen. Heb ondanks mijn lengte van 1,84 cm en mijn toch niet bescheiden gewicht een prettige zitpositie. De stoelen zijn zowel in hoogte als ook in lengte prima verstelbaar. Volgens mij moet men snel een goede zitpositie gevonden hebben. De hoofdsteunen kunnen ver genoeg in hoogte worden vergrendeld. De rugleuning kan godzijdank traploos in positie worden gebracht.

De middenconsole heeft een nadeel. Er is alleen voor een beker/fles (0,3 l) een houder voorzien. Verder is er onder de in hoogte en lengte verstelbare armleuning een klein opberg vak aanwezig. Dit ligt ver naar achteren geplaatst en moet op de tast worden gebruikt.

Voor twee volwassene is de achterbank breed genoeg. Alleen de beenruimte laat te wensen over. Zowel bestuurder als voorpassagier moeten behoorlijk ver naar voren schuiven wil men achterin redelijk comfortabel zitten. Eigenlijk is het een auto om met twee volwassenen en twee of drie kinderen onderweg te zijn. De achterbank in de Allure uitvoering is met een middenarmsteun met skiluik uitgevoerd. Hier kunnen twee bekers/flessen worden geplaatst.

Alle vier deuren hebben behoorlijke opbergmogelijkheden. Handgrepen en deuropener zijn ook in het donker automatisch te vinden.

Bij het opzwaaien van de kofferbakklep wordt de hoedenplank mee genomen. De beladingsopening is voldoende groot en de kofferbak is mooi rechthoekig en volledig gestoffeerd. Onder de bodemafdekking bevindt zich standard bij de Allure uitvoering een bandenreparatieset. Die heb ik achteraf ingewisseld voor een thuiskomer. Beladen is eenvoudig omdat de laadhoogte meevalt. Wel is te overwegen de bovenkant van de achterbumper met een doorschijnend folie te beschermen.

Het glazen panoramadak (optie) gaat haast over de hele lengte en breedte van het dakoppervlak. Tegen eventuele zoninstraling kan er een zonwering elektrisch worden gesloten. Dan wordt ca. 90% van de instraling geabsorbeerd. De achterste zijruiten en de achterruit zij extra getint (optie).

i-Cockpit:
De i-cockpit is stijlvol en strak gemodelleerd en perfect afgewerkt.
De klokkenwinkel is perfect en volledig boven het kleine stuur leesbaar. Super is de display tussen de klokken met een grote digitale weergave van de actueel gereden snelheid. Ook wordt het optimale schakelpunt bij het opschakelen getoond. Zeer prettig, het werkt conform het ‘nieuwe rijden’ en spaart zichtbaar brandstof. Verder wordt de instelling van cruise control c.q. de snelheidsbegrenzer duidelijk weergegeven. Ik had graag nog een permanente opgave van het actuele verbruik gezien, maar die kan je alleen via het touchscreen zichtbaar maken.

Links naast het stuur is een drukknopenrij aangebracht. In mijn uitvoering is hier de aan/uit schakelaar van het ESP-systeem ondergebracht.

Aan het stuur zijn te vinden:
Links schakelhendel voor het licht
Links schakelhendel voor de cruise control c.q. snelheidsbegrenzer
Rechts schakelhendel voor de ruitenwissers en de sproeier. Aan het uiteinde van dit hendel is een kop om de kilometers in de display terug te zetten.
Op het stuur zijn te vinden:
Links de volumenknop voor het geluid
Links de search-knop voor radio en telefoon
Rechts de verdere bediening van de telefoon

Het stuur is met leder overtrokken en ligt goed in de hand. Wel moet je even aan de kleine diameter wennen waardoor de eerste bochten een klein beetje hakerig gaan. De gewenning gaat zeer snel en 100 km verder weet je niet beter. Het maakt dan zelf plezier om te sturen.

Ik wil het dan over het touchscreen hebben. Groot is die voldoende. Toch heb ik twijfels aan een dusdanig systeem in het kader van de veiligheid. Losse kopen zijn op tast te vinden. Dit systeem kan je niet op tast bedienen. Je moet voor elke touch op de screen je ogen van het verkeer afhalen. Tot nu toe was het alleen nodig voor het navigeren; en dat was een eenmalig gegeven. Nu worden praktisch alle functies via het beeldscherm bediend. Of het nu de airco, de luchtverdeling, de navigatie, de POI, de hulpsystemen, de telefoon, etc., is, alles gaat via touch on screen.

In vele test wordt opgemerkt dat het navigatie te langzaam werkt. Ik heb het tot nu toe niet ondervonden. Wel moet ik aanmerken dat het niet even altijd logisch is om te bedienen. In dit kader ook een negatieve opmerking over het handboek. Niet alle functies zijn duidelijk beschreven. Vooral als het gaat om dinge te wijzigen c.q. te annuleren. Ook heb ik het vermoeden dat niet het nieuwste kaartmateriaal is verwerkt, of wel diverse straatsituatie al jarenlang bestaan. Ik heb nog niet het genoegen gehad om het systeem in een grote stad te gebruiken; dus hierover geen uitspraak.

De radio heeft een goede ontvangst ook van zenders op afstand. Het geluid is ondanks de standaard installatie voldoende in kwaliteit. Men kan een eigen verdeling van bas en hoogte kiezen. Verder bestaan een veelvoud aan instelmogelijkheden.

De airco werkt uitstekend. Het instellen is een kinderspel. De luchtverdeling is goed en ook goed te regelen. De achterpassagiers hebben geen eigen uitstroom van de airco.

Over blijven onder het touchscreen een grote knop voor de volumencorrectie c.q. in/uit schakeling van het geluid. Naast deze knop een gesloten alu-lijst waar bij andere uitvoeringen de CD player gesitueerd is. De Allure heeft i.p.v. een CD player twee USB aansluitingen, die ik nog niet heb geprobeerd.
Hieronder dan een vijftal druktoetsen voor de vergrendeling, de aanjager voor de voorruitontwazeming, de achterruitverwarming, het nood-knipperlicht en de binnenbeluchting.

Het handschoenenvak is behoorlijk groot. Indien de CD player een optie is wordt die hier geïnstalleerd.

Motor:
Zoals al in het begin geschreven, de motor is steeds op de achtergrond bezig. Ik heb hem tot nu toe nog niet volledig uitgedraaid, maar vaan onderuit presteert hij perfect. Het is ongelofelijk hoe laag hij draait bij gebruikelijke snelheden in Nederland. In de stad kan rustig bij 50 km/h in de vijfde versnelling worden gereden. Bij 75 km/h is al de zesde versnelling te gebruiken. In loop van tijd zal ik nog verder op deze machine ingaan.

Ondanks de relatief brede (winter)banden heb ik voor de eerste 1.000 km een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km bereikt, wat neer komt op 1:13,5.
1,6 l boven de fabrieksopgave. In mijn beleving niet slecht voor deze motor. Ik had dit niet verwacht. Of dit zo blijft c.q. misschien nog beter wordt moet de toekomst uitwijzen.

Onderstel:
De wagen is op comfort uitgelegd. Het is geen sportauto. Rijbaanproblemen worden goed geabsorbeerd, zelfs met de 18 inch wielen blijft het comfort gehandhaafd. Ik was er in eerste instantie bang voor dat het afrolcomfort te sportief werd. Maar daar kan geen sprake van zijn. Allen in bochten helt de wagen iets over zonder überhaupt in welke vorm dan ook problemen te geven.

De remmen zijn goed te doseren en pakken nadrukkelijk toe indien men dat wenst. Een remweg van ca. 36 m uit 100 km/h is zeer realistisch.

Schakeling:
Deze werkt perfect. De zes versnellingen laten zich makkelijk vinden en het schakelhendel blijft niet haken. De achteruitversnelling ligt links voeren en moet doormiddel van het trekken van een ring worden geschakeld. An de zesde versnelling moest ik even wennen. Maar de schakelindicator laat je aan denken.
De pedalen hebben onderling een goede afstand en zijn goed te bedienen.

Verlichting:
Hier moet ik het even over hebben. De LED-verlichting aan de voorkant is een echte vooruitgang. Was de straat al met het Halogeen goed verlicht zo is ze met LED nog een heel stuk beter te zien. Fijn is ook dat richtingsaanwijzer en dagrijlicht aan de voorkant ver van elkaar verwijdert zijn en dat de richtingsaanwijzer aan de zijkant in de spiegel is verplaatst. Het is m.n. aan rotondes duidelijk waarneembaar dat je richtingsaanwijzing goed wordt gezien, anders dan met mijn vroegere 3008.

Nu heb ik een aantal + en – aangegeven. Een van de totaal onbegrijpelijke dingen is en blijft voor mij toch het tankslot. Onbegrijpelijk dat dit in 2013 nog met de sleutel geopend en gesloten moet worden. Waarom nu niet met de centrale vergrendeling gecombineerd? Jammer dat Peugeot toch hierbij is gebleven. Andere doen het beter.
Bovendien is de opbergmogelijkheid tijdens het tanken heel bijzonder geregeld.

Overall heeft Peugeot hier een auto neergezet, die alles in zicht heeft om een echt marktsucces te worden. Op grond van mijn eerste ervaringen kan ik deze wagen alleen zeer aanbevelen. Al je in ben voor een Golf of Focus of A3 of C4 of………kijk eens ook bij Peugeot voor een NIEUWE 308, het is de moeite waard.

Zo, ik wil het even hierbij laten en de komende weken en maanden afwachten. Bij een stand van 5.000 km zal ik mij review verder invullen en de + en – verder toelichten.

Afscheid na 24.000 km

  • 24.000 km

Er komt altijd een moment van afscheid nemen. Soms later maar soms ook relatief snel. Zo gebeurd met mijn Peugeot 308. I.v.m. medische reden moest ik afscheid nemen van een fantastische auto. Het beste wat ik tot nu toe uit het PSA concern heb gereden. Een auto waarin ik elke dag weer met veel plezier ben gestapt. Een auto van prima kwaliteit, een sublieme motor en een uitstekend comfort. Door omstandigheden werd het in- en uitstappen voor mij steeds meer tot een probleem. Zo moest ik noodgedwongen een auto met hoge instap kiezen; het werd een Renault Kadjar.

Maar terug naar de Peugeot 308.
In zeer goede herinnering zal altijd deze fantastische motor blijven. Deze 1,6 THP met 155 pk is een droom van een machine. Onder alle omstandigheden extreem stil, fantastisch soepel en met een sportieve inslag. Met een gemiddelde verbruik over 24.000 km van ca. 7,1 l/100 km zeker geen spaarwonder maar ook zeer zeker geen extreme zuipschuit.

Ik had het al in direct in het begin opgemerkt dat de bouwkwaliteit uitmuntend was. Dit is zo al die 24.000 km gebleven. Of zomer of winter, er waren nooit werkende kunststofdelen te horen. Het toegepaste kunststofmateriaal was hoogwaardig en zeer goed afgewerkt.

Bij alle lof zijn in mijn ogen toch drie echte handicaps van deze wagen te benoemen.
1. De bediening van de verwarming/airco via het touchscreen is te omslachtig en kan niet op tast gebeuren, zoals normaal gebruikelijk. Dus extreem afleidend van het verkeer.
2. Passagiere op de achterbank hebben absoluut veel te weinig beenruimte ter beschikking.
3. Het tankslot, dat alleen met de sleutel kan geopend en gesloten worden. En dan de opbergmogelijkheid voor de tankdop tijdens het tanken; ingewikkelder en difficieler kan het niet. Onbegrijpelijk voor een auto van deze kwaliteit.

Verder kan ik mij alleen aansluiten aan mijn al eerder gemaakte uitvoeringen bij 1.000 km. Peugeot heeft een wagen ontwikkeld en gebouwd die zeker in deze klasse tot het beste hoort wat op dit moment wordt aangeboden. Ik heb heel graag in de 308 gereden en neem met pijn in mijn hart afscheid van dit prachtige auto.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.