Peugeot 308 Allure 1.6 e-HDi (2014)

autoreview

Peugeot 308 Allure 1.6 e-HDi (2014)

Signalement

Uitvoering308 Allure 1.6 e-HDi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst1.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 1.500 km

km stand: 1500

1,6 e-HDi 115 Allure 5 deurs

Vorige auto was een rijk uitgeruste 208 waardoor we al gewend waren aan het touchscreen, de hoog geplaatste tellers en het kleine stuur.
De 308 is particulier gekocht en de uitrusting is als volgt:

Kleur (Rouge rubi)
Zwarte alcantara bekleding
Reservewiel
Pack Secure
Keyless entry & start
Achteruitrijcamera
cd speler
Verwarmbare voorstoelen met massage functie
Dodehoekbewaking
Glazen panoramadak
4 Velgen 16” Topaz voor winterbanden
Chromen stootlijsten aan de onderkant van de deuren


In januari geleverd en in een week 1300 km mee gereden. Een aantal plussen en minnen vallen mij op
Plussen


- Full LED verlichting is een verademing. Ik heb ook auto’s gehad waar Xenon op zat (af fabriek) maar de LED verlichting is weer een stap meer. De helderheid van het licht en de breedte van de lichtbundel zijn fenomenaal.
- De voorstoelen zitten vorstelijk. De verstelling is uitgebreid en je kunt bijna tegen de achterbank aan gaan zitten. Met mijn 1.97 meter staat de stoel dan te ver naar achteren. De hendel voor de hoogte verstelling maakt een kleine slag en met heel veel bewegingen kan de stoel zo hoog dat de hoofdsteun tegen de rand van het panorama dak aankomt. De lendesteun is elektrisch verstelbaar en kan in een massage stand gezet worden waardoor deze de onderrug masseert. Dat is wel ontspannend maar geen wereldwonder. De stoel verwarming is in te stellen in 3 standen.
- Ik ben aangenaam verrast over het motor geluid van de diesel. Er is nauwelijks diesel gedreun waar te nemen en het motor geluid lijkt wel een beetje op een benzinemotor met een sportuitlaat. Je zou het zelf moeten ervaren maar ik ben er blij mee.
- Nergens genoemd, maar achter de voorstoelen zit een 140 Watt 220V aansluiting. Die lijkt bij de optie Keyless entry en start te horen
- Elektrische handrem is erg prettig mede omdat ik dat van eerdere auto’s (Renault) gewend was. Wel vervelend is het harde (waarschuwings)geluid dat klinkt als je de deur open doet terwijl de motor nog loopt.
- Keyless entry en start werkt zoals je mag verwachten. Om de auto te openen pak je de deurklink gewoon vast en om hem te sluiten raak je een patroon aan op de deurklink. Als je dat patroon even vasthoudt, sluiten de eventueel geopende ramen.
- Ik ben wel tevreden over het kleine maar dikke stuurwiel. De multimedia bediening is verlicht.
- Ondanks dat er geen Denon in zit ben ik tevreden met het geluid en de ontvangst. DAB(+) zit er niet in (volgens de prijslijst van Peugeot wel) en de cd speler zit in de middenconsole en heeft subtiele verlichting.
- Ik ben te spreken over de sfeer verlichting in het interieur. In de binnenverlichting zitten 2 ambient led’s, de voeten ruimte is flauw verlicht en de hendels waarmee je de (voor) portieren van binnenuit opent zijn ook verlicht. De sterkte van die verlichting is in te stellen in de boordcomputer maar dat lijkt niet veel verschil te geven.
- Het start/stop systeem werkt zonder dat je daar over na hoeft te denken en werkt geruisloos omdat niet de startmotor maar de dynamo wordt gebruikt om de motor weer te starten. Als de motor afslaat gaat het volume van de radio ook een standje terug.
- Niks van Peugeot maar de nieuwe kenteken kaart is handig van formaat en werd een dag na aflevering thuis bezorgt.


Minnen:
- Stoel massage is meer een gimmick dan een nuttige aanvulling.
- De automatische cruise control is een beetje sloom. Ook met de afstand instelling op 1 seconde. Hij neemt snel een auto waar en reageert daar dan snel op waardoor de snelheid nogal varieert. Als de snelheid is aangepast en je zet de richting aanwijzer aan dan versnelt de auto weer, maar dat duurt erg lang.
- De achteruitrijcamera is in het donker nauwelijks bruikbaar. Alleen de remlichten kunnen een voorwerp verlichten als je er vlak bij bent. De PDC doet zijn werk wel goed dus de combinatie is wel bruikbaar. Overdag is er een helder beeld.
- Het blijft moeilijk om tijdens het rijden het toucscreen te bedienen. Om de temperatuur wat bij te stellen is er een sneltoets die een paar grote + en - knoppen laat zien en die na een paar tellen weer verdwijnen maar multimedia bedienen vraagt toch veel aandacht. Een aantal handelingen hiervoor zijn op het stuur te bedienen.
- Ruimte op de achterbank is niet royaal te noemen. Bij ons zal er zelden iemand zitten dus goed genoeg om wat spullen op de achterbank te gooien.
- Geen DAB of DAB(+)
- Geen Connect SOS leverbaar.
- Geen eenzijdig parkeerlicht
- Op het info display tussen de tellers is geen multimedia info (zoals rds) te tonen. Wel komt er de maximum snelheid te staan als die info in het navi bekend is.
- Vanwege de CO2 taliban in NL zijn de 17 of 18 inch velgen af fabriek erg kostbaar in NL als je dat vergelijkt met de andere Europese landen.


Natuurlijk is dit een opsomming van zaken die grotendeels van te voren te zien of te constateren zijn en zijn soms persoonlijke bevindingen.
Zonder daar al te veel op te letten heb ik over de eerste 1500 km 1 op 21,3 gereden.
Tijdens de eerste kilometers valt op dat de 308 wel gevoelig is voor wind. Er liggen winterbanden onder en de buitentemperatuur was nog wel wat hoog tijdens de eerste kilometers. Windgeruis is er daarentegen nauwelijks.


Als er meer kilometers op de teller staan zal ik weer wat bevindingen delen.





9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 308

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.