Peugeot 308 Allure 1.6 BlueHDi (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Allure 1.6 BlueHDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 133.000 km |
Peugeot 308 Allure / BLP 1.6 BlueHDi duo review
De beide Peugeots 308 vervangen een Peugeot 207. Van mijn dochter een SW, van mij een CC. We hebben samen een bedrijf en rijden allebei (meest zakelijk) tussen de 25.000 en 30.000 km per jaar. Beide tevreden over onze 207 en een aantrekkelijke nieuwe 308 maakten de keuze wat makkelijker. Ik heb de dealer wel duidelijk gemaakt dat de auto's niet verkocht zijn door de verkoper, maar door de dienstverlening en kwaliteit van de werkplaats die we de afgelopen jaren ervaren hebben.
Vanaf het moment dat de 308 in de showroom stond was ik gecharmeerd van het sportieve karakter aan de buitenkant en de mooie rustige afwerking aan de binnenkant.
We hebben een verschillende uitvoering gekozen. Mijn dochter koos voor de Blue Lease Premium. Omdat grijs leer niet op Blue Lease modellen leverbaar zijn heb ik voor een Allure gekozen. We hebben allebei het Pack sécurité, keyless entry, achteruitrijcamera met actieve parkeerhulp, Blanc Nacré lak en stoelverwarming. Als extra heb ik nog een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel die alleen met leer leverbaar is.
We zijn allebei rustige rijders. Dat wil zeggen dat we ons redelijk netjes aan de maximum snelheid houden en niet met piepende banden wegrijden. Het eerste wat dan ook opvalt tijdens het rijden is heerlijke rust. De auto is stil en je beleeft een lagere snelheid dan je werkelijk rijdt.
De stoelen zitten gewoon uitstekend. Ik ben 1,72m. Mijn vrouw is 1,60m. De man van mijn dochter is 1,85m. En we kunnen allemaal een instelling vinden waarbij we prima zitten, alles goed kunnen bedienen, lekker kunnen sturen en alle klokken goed kunnen aflezen.
Omdat wij allebei niet zo groot zijn is de ruimte achterin goed. Voor mij ook niet zo belangrijk. We zijn met zijn tweeën en ik zit nooit achterin.
Peugeot heeft voor een nieuwe bediening van het dashboard gekozen. Dat is even wennen, maar het went snel. Vergelijk het met een nieuw besturingssysteem op je computer. In het begin even zoeken, maar na gewenning wel beter dan het vorige. Zo ervaar ik het rijden in de nieuwe 308. Het kleine stuur met de klokken erboven zijn wat mij betreft de nieuwe norm. Het is rustiger, duidelijker, comfortabeler en veiliger. De bediening van het centrale scherm gaat nu vrijwel blindelings en een aantal functies zijn ook met de knoppen op het stuur te bedienen.
Als gezegd, het rijden gaat vooral met rust. De versnellingsbak schakelt soepel al moet je naar de 6 wel bewust wat naar rechts duwen. De adaptieve cruise control vind ik geweldig. Op de snelweg rij ik soms kilometers lang zonder de pedalen aan te raken. De auto laat zelf het gas los als er iemand te kort voor je rijdt. Als het verschil in snelheid met je voorganger groot is, gebeurt dat vrij vroeg. Je kunt dan gewoon even gas bijgeven zodat je niet te vroeg naar links hoeft. Bij druk verkeer werkt het niet, maar dan werkt een normale CC ook niet. Ik gebruik de CC ook vaak binnen de bebouwde kom. Perfect ! Snelheid instellen op 55. Geen bekeuring en op veilige afstand van de voorligger. Het display tussen snelheidsmeter en toerenteller zet ik standaard op de snelheid. Lekker groot en duidelijk. Een misser van Peugeot dat die instelling en die van de afstand van de CC telkens gereset worden. Hopelijk komt Peugeot met een software update die dit verbetert.
De motor heeft met 120pk ruim voldoende vermogen, is soepel, heeft trekkracht bij lage toeren en draagt door die lage toeren bij hogere snelheden bij aan de eerder genoemde rust in de auto. Ik ben aangenaam verrast door de 6e versnelling. Ik had een overdrive karakter verwacht, maar vanaf 100km/u trekt hij vlot door en is terugschakelen niet nodig.
Na ruim 6000km is het totale gemiddelde verbruik 1:21,2. Heel netjes. Ik verwacht dat het op termijn nog wat zuiniger wordt.
Er wordt veel en ook wisselend geschreven over de geluidsinstallatie. Ik vind de standaardinstallatie prima. Spraak is goed te verstaan (heb veel Radio 1 opstaan) en muziek is prima aan te horen. De gesproken instructies van de navigatie zijn duidelijk verstaanbaar en ook handsfree bellen is gaat uitstekend. Ik ben geen HiFi freak, maar weet wel dat je vroeger voor een goede installatie ging luisteren in een geluiddichte studio. De auto is niet geluiddicht en, hoe stil ook, niet geruisloos. Dat zou mij storen bij een topinstallatie, of die moet zo hard staan dat je geen ander geluid kunt horen.....
Peugeot heeft veel geïnvesteerd in de veiligheid. De dodehoekbewaking werkt prima. Er is een automatisch noodremsysteem, waarvan ik nooit er achter hoop te komen of het ook werkt. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat de telefoon niet met spraak bediend kan worden. Dit gaat via het menu, al dan niet via het stuur bediend. Als er veel contacten in staan leidt dat de aandacht juist af van het verkeer. Elke Parrot van een paar tientjes kun je veilig met je stem bedienen.
Het navigatiesysteem is niet slecht, maar kan niet tippen aan de TomTom op mijn iPhone. De kaarten zijn niet up to date en de instructies zijn, vooral bij snel opeenvolgende rechts-links situaties, niet altijd even duidelijk. Ook de kaarten van TomTom zijn door hun eenvoud een stuk duidelijker.
Omdat real time verkeersinfo voor mij belangrijk is en ik geen Brodit houder voor de iPhone wil monteren heb ik de Peugeot connect apps dongel aangeschaft. Een aantal apps werken goed, maar toch is ook dit een gemiste kans, of een slecht uitgevoerde opdracht. De laagste tankprijs vinden werkt echt perfect. App laten zoeken, aanklikken en op navigeren drukken. Peugeot navigatie wijst je de weg. Dit geldt ook voor het zoeken naar restaurants, parkeerplaatsen toeristische attracties enz. Actuele verkeersinfo echter werkt alleen met Viamichelin, de simpele navigatie app met pijlsymbolen i.p.v. een kaart, die geen gesproken instructies heeft, of zelfs maar een geluidssignaal als er afgeslagen moet worden. Even niet opgelet is afslag gemist. Echt totaal onbegrijpelijk dat dit niet samenwerkt met het navigatiesysteem van Peugeot zoals de andere apps. Was dat wel zo, dan was het perfect, nu is het ronduit slecht.
De Coyote app werkt prima en kan op de achtergrond draaien terwijl navi aanstaat. Is super actueel doordat gebruikers met 1 druk op de knop een flitser of blokkade kunnen doorgeven. Ook geeft Coyote op vrijwel elke weg de juiste maximaal toegestane snelheid weer.
Het dataverkeer van de dongel werkt via 3G. Ik woon in de grensstreek en ja, 3G in de grensstreek is nou eenmaal het stiefkind van de providers. Ik krijg dus met enige regelmaat de melding dat er onvoldoende bereik is voor dataverkeer.
Ook is het slecht dat de apps elke keer weer handmatig opgestart moeten worden. De standaard navigatie, de radio, de airco, auto info, alles start automatisch op zodra je de motor start, behalve de apps waar je een hoop extra voor betaalt.
Al met al wel wat punten van kritiek. Ben ik dan wel tevreden met de 308? Volmondig ja! Geen enkele auto is perfect en ik hoop dat een deel van de kritiek met software updates verholpen kan worden. De 308 rijdt heerlijk en comfortabel, ook bij langere ritten. Daar gaat het (voor mij) bij een auto toch om.
Wordt vervolgd.....
Ingeruild na 4 jaar en 133000km
- 133.000 km
Na 4 jaar en ruim 133.000 comfortabele en genoeg probleemloze kilometers is de 308 aan vervanging toe.
Er zijn geen rare dingen voorgevallen en met name op lange ritten (Spanje) is de 308 een comfortabele reisauto.
Als Peugeot van deze 308 ook een cabrio versie had gemaakt was dat de volgende geweest, maar dat heeft Peugeot helaas niet gedaan.
Omdat in mijn prijsklasse geen andere cabrio aan mijn wensen voldoet moest ik een andere keuze maken. Ik wil perse dan een groot schuif-kanteldak. De 308 viel dus af. Proefgereden in een 3008. Mooie comfortabele auto, maar te groot voor mij.
De keuze is nu gevallen op de nieuwe Mercedes A. Waarom leg ik over een tijdje uit in mijn review over de A.
Overstappen gaat met gemengde gevoelens. Ik ben zeer tevreden over mijn Peugeot dealer Welling in Heerlen/Sittard. Jammer dat hun goede werk niet beloond wordt met een nieuwe auto omdat Peugeot op dit moment mijn keuze niet kan leveren.
Verder ga ik het kleine stuur met dashboard daarboven missen. Ondanks de kritiek van een aantal mensen (die er meestal zelf niet mee gereden hebben) vind ik het geweldig en is het wat mij betreft de nieuwe norm. Dat zou waarschijnlijk in de autowereld ook wel zo geaccepteerd worden als het idee niet van Peugeot, maar van VW of Audi was gekomen....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.