Peugeot 308 Access 1.6 BlueHDi 120 (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 308 Access 1.6 BlueHDi 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 115.000 km |
De eerste 110.000km
- 115.000 km
Als opvolger van mijn Renault Clio heb ik gekozen om met een Peugeot 308 de volgende 180.000km te gaan rijden als leaseauto.
De keuze voor deze auto werd voornamelijk ingegeven doordat deze auto de krachtigste motor had, van de auto's waaruit ik kon kiezen en daarnaast natuurlijk de 14% bijtellingscategorie!
De auto betreft een 308 van het type 'Acces' waardoor deze zeer basic opties aan boord heeft. Opvallendste hierbij is het ontbreken van een touchscreen. In de eerste instantie
was dit wel een gemis, maar aangezien ik toch meestal op mijn geheugen navigeer eigenlijk overbodig. Het fijne van het ontbreken hiervan is (vooral in het donker) dat het rust geeft in de auto.
Je kunt je beter concentreren op de weg zonder zo'n scherm wat je auto van binnen verlicht. Natuurlijk weet ik ook wel dat zo'n scherm een dimstand heeft maar toch is dat niet helemaal donker-donker.
Bij de eerste rit die ik maakte nadat ik de auto had opgehaald vielen 2 dingen op: Deze auto heeft een lekker pittige motor met behoorlijk wat trekkracht aan boord en de besturing is een stuk minder
scherp als de besturing die ik gewend was vanuit de Clio die ik had, de auto is wat minder stug en meer op comfort ingesteld.
Het kleinere stuur dat de auto heeft was ongeveer 1 minuut wennen. Eigenlijk zou dit verplicht moeten worden op alle auto's.
Positieve punten:
- Auto heeft mij nog nooit met pech laten staan, wel is in totaal 5x het motormanagement lampje gaan branden om onverklaarbare reden.
- Ondanks simpele autoradio werkt de bluetooth koppeling met mijn telefoon perfect om muziek te luisteren en te bellen.
- Door de goede isolatie is het echt stil binnenin de auto, zeker tot 130-140km hoor je echt weinig geluid.
- Dashboard ziet er goed duidelijk uit en heeft geen overbodige fratsen aan boord.
- Op de snelweg rijdt de auto heerlijk stabiel
- Met een aanhanger achter de auto rijden merk je nauwelijks iets van door de grote trekkracht, daardoor rij je al snel te hard...
- Mooie stevige aluminium versnellingspook, blijft alleen lang koud in de winter en gloeiend heet in de zomer.
Negatieve punten:
- Bijvullen van het adblue reservoir is een drama door de vreselijk onhandige plaatsing van de vulmond in de kofferbak.
- Brandstoflampje gaat al branden terwijl je vaak nog 10 liter (200km) in de tank hebt zitten!
- Koppelingscylinder had een vrije slag waardoor deze bleef hangen, deze is bij 90.000km onder garantie vervangen.
- Wanneer je ook maar wat belading mee neemt zakt de achterkant vrij snel in waardoor je snel tegen drempels aan rijdt, daar hadden best zwaardere veren onder mogen zitten!
- Bij een koude motor krijg je de versnelling behoorlijk lastig in z'n 1 en 2.
- Beenruimte achterin is veel te krap voor een C-segmenter.
- De alarmlichten gaan veel te snel knipperen bij ook maar enigzins krachtig remmen, echt super irritant! En de garage wilde dit ook niet voor mij uitschakelen.
Ondanks dat het een lease auto betreft hou ik de kosten van het rijden in deze auto bij, omdat ik het leuk vind inzicht te krijgen in wat het rijden per kilometer kost.
In totaal kom ik op een bedrag van 0,226 cent per kilometer uit op een afstand van 115.000km. Hiervan is 0,066 cent vaste kosten (verzekering, belasting, onderhoud), 0,098 cent afschrijving en 0,062 cent brandstof per kilometer.
Qua brandstofverbruik kom ik gemiddeld uit op 1:20 bij vrijwel 90% snelwegkilometers van 120-130km/h. Een stuk lager dan het opgegeven verbruik van boven de 1:30
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren