Peugeot 306 XSdt 1.9 (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 306 XSdt 1.9 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 179.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Door mijn werk heb ik met de 306 van januari 2001 tot en met juli 2004 220km per dag gemaakt.
Toen ik financieel wat ruimer kwam te zitten door het rijden in mijn vorige auto (Peugeot 205 1.8 XRD) en ik ook wel eens met een wat hogere snelheid wou invoegen dan met 80, ben ik eens rond gaan kijken naar een andere auto. Ik wou graag de 1.9 Dturbo van PSA omdat die me in een andere auto al erg verrast had. Ik zat vaak alleen in de auto dus had geen grote nodig dus kon ik kiezen uit:
Citroen ZX 1.9 DTurbo
Citroen Xsara Coupe 1.9 Turbo diesel
Peugeot 306 1.9 Dturbo
tijdens mijn zoektocht op internet kwam ik als eerste mijn huidige auto tegen voor een bedrag dat ik kon betalen. Proefrit gemaakt en helemaal verkocht, net als de auto.
Heerlijke en krachtige auto met zijn uitstekende 5de versnelling, op zich best een hoog toerental bij 120 maar als je wilt inhalen trekt ie gelijk en heb je geen turbo gat!
Aangezien ik ’verslaafd’ ben aan extra’s ben ik begonnen met de 306 van allerlei extra’s te voorzien. Maar die extra’s moeten wel Peugeot af gemonteerd zijn/worden, dus geen aftermarket spullen. eerst 306 GTI-6 velgen. Daarna het plan gekregen om de auto helemaal 306 GTI-6 uiterlijk te geven. meer volgt later.
Na dat ik tehoren kreeg na de eerste APK dat de uitlaat niet goed meer was ben ik eens rond gaan kijken naar een ander uitlaat systeem. Dat is er uiteindelijk een van EPS geworden. direct was meer kracht voelbaar en een turbo die iets eerder op pakte, en nog wel het mooiste de uitlaat roest nooit weer want die is van RVS!
Daar had ik dus geen omkijken meer naar!
De volgende opties heb ik ondertussen verzameld en geplaats op mijn 306.
306 GTI-6 remmen 283mm i.p.v. 247mm
306 GTI-6 half leder/alcantara interieur met 4x hoofdsteun
306 GTI-6 schijven achteras i.p.v. trommels
306 GTI-6 lederen stuurtje
306 GTI-6 voorbumper met koplampsproeiers
Bi-Xenon
Cruise control
Armsteun
trekhaak
Side skirts liggen al klaar moeten alleen nog gemonteerd worden.
De volledige historie moet ik nog even opzoeken.
PROBLEMEN
Ongeveer alles is ondertussen wel vervangen aan de auto, maar die heeft ondertussen ook aardig wat gedraaid! ik zal bij een update wel even de history erbij pakken en een opsomming geven!
kilometerstand 180.000
Direct nadat ik de auto gekocht had kwamen er al een paar dingen aan het licht:
radiateur lekte, zelf vervangen.
draagarmen hadden speling, dealer
stuurkogel verrot, dealer
3 maanden na aankoop kwam de APK daar kreeg ik de opmerking dat de uitlaat niet meer goed was, maar dat ze hem nog dicht gesmeerd hebben. Daarna een EPS uitlaat gekocht, wel aan de prijs maar voor de rest heb je er ook heen omkijken meer naar!
Kilometerstand 200.000
Na een halfjaar is de kachel radiateur kapot gegaan kosten bij dealer 1200,- gulden. Toen maar lekker zelf gedaan (hele dash eruit) en koste maar 80 gulden voor een nieuwe kachel maar wel een volle dag werk. later bleek dat de kop gescheurd was en die pompte de compressie in het koelsysteem. dus daarna de kop vervangen ook een duur geintje.
Antenne kapot gegaan door wasstraat, nieuwe kortere geplaats 7,50
Kilometerstand 338.00
Sinds 2 winters geleden ging de 306 steeds slechter starten bij 338000km, mijn monteur vertelde dat het best eens kon zijn dat de compressie slecht aan het worden was, dus dat er misschien een ander blok in moest. Toen ik vond op de VEGE website een blok voor 1250 euro met 150 test kilometers. dus met mijn garage houder overlegd en het blok besteld en samen met hem ingebouwd. Na het inbouwen rustig inrijden maar na een ritje van 60 kilometer vond ik al dat ie raar deed maar was toen alweer thuis en er verder niet op gelet (want het was toch een nieuw blok). Nou niet dus de volgende ochtend naar mijn werk rijden werdt de motor helemaal niet warm en bij het tankstation gestopt en onder de motorkap gekeken en de koelslangen gevoeld die waren weer kei en keihard dus... dit blok heeft een gescheurde kop.
Was gelukkig niet zo ver meer naar mijn werk bij mijn werk was het blok al zo bijna vast gelopen. laten afkoelen en de garage houder gebeld. Ik moest maar weer even langs komen. Ik op eieren naar de garage gereden, Fred (mijn monteur) koelvloeistof bijvullen maar die werd er bijna gelijk weer uitgekotst door de motor. Met VEGE gebeld en die dachten ook aan een gescheurde kop. Ik kreeg of een nieuw blok of een gebruikt blok met 90.000km op de klok en alle inbouw kosten vergoed. Na overleg heb ik toch maar besloten om het nieuwe blok te laten komen.
Door de druk die het systeem opgebouwd had was ook mijn radiateur kapot gegaan dus die weer vervangen. Ook gelijk nu de boel toch open ligt de koppeling vervangen ging al 328.000km mee (bij 10.000km op de teller was ie al een keer vervangen (garantie))
Update 06-12-2007: net 400.000km gepasseerd en dus weer tijd voor een beurtje!
aleen olie wissel en filter natuurlijk, verder geen dingen.
alleen startmotor vervangen na 400.000km
Update 09-02-2008: na 210.000km heeft de 306 me voor het eerst laten staan.
na de auto de volgende dag aangeduwt te hebben en nar de garage gegaan te zijn, kwamen we er achter dat de startonderbreker (niet org peugeot) de start bleef onderbreken. die 2 kabels weer aan elkaar gemaakt en nu start ie weer perfect.
verder geen problemen, rijd nog steeds heel erg lekker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.