Peugeot 306 XRd 1.9 (1996)

autoreview

Peugeot 306

Signalement

Uitvoering306 XRd 1.9
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf206.000 km
KM-stand laatst206.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar en comfortabel

  • 206.000 km

Eerst even iets rechtzetten. Dit betreft een SEDAN en dus geen hatchback zoals autoweek aangeeft op dit kenteken.

Verbruik bij normaal rijgedrag zit tussen de 1:17 1:19.

Op advies van mijn garage deze Peugeot aangeschaft. Ik was op zoek naar een betrouwbare diesel voor een zeer betaalbare prijs. Ik heb geen seconde spijt gehad van deze aanschaf. De 1e weken waren wat moeizaam omdat er nog het 1 en ander aan moest gebeuren. De achteras moest onder andere vervangen worden en de schakelaar van de ruitenwisser was defect (nieuw bij de dealer voor 69 euro)

Deze auto's zijn uitgerust met een zogenaamde torsi-as. In de as zitten metalen stangen die torderen waardoor de vering ontstaat. Russen deze stangen zit echter rubber om de vering soepel te maken. Daar zit hem dus het spreekwoordelijk knelpunt. Als dat rubber versleten is lopen de stangen vast en is de vering weg.

Op de sloop een goede 2e hands as kunnen krijgen die voor 150 euro zelfs thuis werd bezorgd. In een kleine anderhalf uur was de oude as verwijderd en de nieuwe gemonteerd.
Een openbaring volgde. Wat een comfort heeft deze franse kanjer. Het is alsof je over de weg zweeft.

In de 2 jaren dat ik er mee heb gereden geen technische problemen gehad op het normale onderhoud na.

250.000km

Het eerste echte probleem dient zich aan. Een versleten druklager. Of ik in een kermisattractie rijdt. Wat kan dat ding gillen zeg.
De afweging gemaakt om de auto weg te doen of de koppeling te vervangen. Toch maar vervangen dan, kosten ongeveer 450 euro maar daarna was het dan ook weer een genot om met deze auto te rijden.

Kort hierna bij 255.000 km een andere baan gekregen veel dichter bij huis en besloten de Peugeot te verkopen.
Terugkijkend op 2 jaar Peugeot 306 kan ik zeggen dat het een fijne betrouwbare auto is die me niet 1 keer heeft laten staan.
Heb hem dan ook met een dubbel gevoel verkocht, wetende dat de nieuwe eigenaar ook een zwak zal krijgen voor haar tedere gang en charmante gebrom.....

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.