Peugeot 3008 SR 1.6 HDiF (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 SR 1.6 HDiF |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 186.000 km |
Halve ton
- 57.000 km
Omdat ik mijn oude peugeot 407 na 180.000km moest inleveren en op zoek was naar een iets leuker en vlotter model viel ons oog op de 3008. De 1.6HDi in de 407 leverde op zich voldoende vermogen dus ook in de 3008 werd gekozen voor de 1.6 HDI. Mede omdat de staat nogal graag wil meerijden was een 2.0 niet echt een optie.
Ik rijd veel kilometers per jaar, zo'n 70.000, en dat begint zich in deze auto te wreken. Ik heb al vele auto's gereden: peugeots 307, 407, nissan sunny's (erg lang geleden), volkswagen Golf, maar de 3008 is de eerste auto waar ik als een oude man uit kreupelen.
Door de rechte hoek van de heupen en de harde stoelen zitten mijn heupen bijna vast als ik na 150km uitstap. De eerste meters die ik loop gaan moeizaam ( ben nog geen 40) en de spieren moeten echt weer op gang komen.
De auto is wat mij betreft geen aanrader:
1. Alhoewel hij er groot uitziet (tenminste van voren) is de bagageruimte beperkt
2. Het verbruik schommelt bij mij rond de 7,3/100km. Nu is peugeot nog nooit een stookoliespaarder geweest maar deze verbruiken passen echt niet meer in deze tijd. ( ik rijd veelal 140 op de snelweg)
3. De zit is niet prettig op lange afstanden
4. De stoelen zijn afgekeken van de Duitsers, op zich goede steun maar verder spijkerhard.
5. Carkit moet na 3 gesprekken gereset worden ( hele radio, carkit en navigatie resetten) bij een Iphone 3GS, de bluetooth koppeling is weg na 3 gesprekken.
6. Motor blijft nog 2 slagen draaien als je het contact afzet. Je moet met je voet op de rem en koppeling blijven staan als je de motor stopt of in zijn vrij schakelen anders ram je iets. Als je het contact afschakelt dan drukt de motor nog net even door.
[edit typos]
Goodbye
- 186.000 km
Na 186.000 km afscheid genomen van de 3008.
Al met al dubbele gevoelens, ik haatte en hield van deze auto.
Ik haatte zijn lelijke achterkant, zijn hoge verbruik (1:13,6), zijn vreemde zit, de kachel die het nooit lekker warm kreeg, de enorme dode hoeken, de 1.6 koffiemolen en de kuren met de iphone 3GS verbinding.
Maar ik hield van zijn hoge zit, zijn grote ramen, het panoramadak, zijn markante voorkant, de opbergruimte en de altijd doorpruttelende diesel.
De auto werd goed gebruikt, ik rijd eerder 140 dan 120km/u en stoppen is geen optie. De auto heeft mij nooit laten staan, of ik nu om 5:00 vertrok naar Amsterdam of om 23:00 terug kwam uit Rotterdam.
Aan het einde rammelde de auto net zoveel als bij de aflevering: NIET. Alles was nog netjes, nauwelijks slijtage in de bekleding.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.