Peugeot 3008 Premire 1.6 HDi (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Première 1.6 HDi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 9.500 km |
KM-stand laatst | 111.000 km |
Tussenstand
- 32.000 km
Van VW naar Peugeot. Het is zoiets als van bier naar wijn - allebei lekker, maar de afdronk bij het druivennat is toch net iets verfijnder. Inderdaad, ik kan niet anders zeggen dan dat de verse Peugeot 3008 HDiF prima 'smaakt'.
Na bijna drie jaar intensief toeren in de Touran Highline 2.0 TDI was het bij 240.000 km tijd voor een nieuw vervoermiddel om de dagelijkse ritten tussen Leusden en Den Haag plus de vakantietochten naar het zuiden comfortabel en duurzaam af te leggen. Een nieuwe Touran zat er niet in vanwege een veto van de familie op dit gedateerde model, een Tiguan zat boven de begroting, de C-Max van Ford bleek te ielig, de Fiat Croma was op termijn te oneconomisch, en toen was daar ineens de 3008. Een robuuste kar met de eigenschappen van een hedendaagse personenauto. Bij Peugeot-dealer Visser in Nijkerk stond een demo in een bijzondere bruin-groene kleur, voorzien van lederen bekleding, met slechts 9.500 dieselkilometers, tegen een aantrekkelijke prijs. De koop werd gesloten; de Touran ging via de dealer naar de handel die de zwarte VW inmiddels aan het buitenland heeft gesleten.
ERVARINGEN
Na een korte gewenperiode, omdat de Peugeot duidelijk zachter is geveerd en afgesteld dan de Touran (die op 17 inch wielen stond)en dus minder strak rijdt, kan ik niet anders zeggen dan dat de 3008 een prima reisauto is. De zit is perfect, het comfort hoogstaand, en het aantal dB's in de auto bij hoge snelheid (150 km p/u in Duitsland) aangenaam laag.
Het enige minpunt is het zicht rondom voor de bestuurder. Met mij zijn er meer 3008-rijders die nog wel eens een fietser bijna over het hoofd zien bij het naderen van een kruising - de A-stijl doet haar best om je af en toe flink de schrik om je hart te bezorgen.
PROBLEMEN
Tot nog toe geen technische problemen - de 20 duizend-beurt was een routineklus.
Er was wel onvoorzien garagebezoek vanwege andere zaken, zoals het pas in tweede instantie goed aansluiten van de ingebouwde Parrot, het vervangen van een ingetik zijruitje (waarschijnlijk was de dader op zoek naar de TomTom maar die ligt nooit in de auto) en het verversen van de immense voorruit na een fikse steeninslag in Zwitserland.
Het verbruik is naar mijn zin: met een liter Shell FuelSave Diesel komt de Peugeot 17,2 km ver momenteel.
Na bijna een jaar...
- 47.000 km
Tijd voor het plussen en minnen na bijna een jaar en 36.500 km forenzen en vakantierijden met de 3008.
+ comfortabele reiswagen
+ gunstig verbruik (1 liter Shell FuelSave Diesel op 17,5 km)
+ de 110 pk sterke dieselmotor is krachtig, soepel en stil
+ prachtig interieur (niet onbelangrijk als je daar gemiddeld twee uur per dag mee te maken hebt)
+ hogere instap
+ functie heads-up display
+ in toenemende mate bewonderende reacties, met name van mensen die van vorm en kleur houden...
- krasgevoeligheid bepaalde kunststof delen aan portieren en in achterbak
- sterk spiegelende voorruit bij zonnig weer
- 'dode hoek' bij A-stijlen
- weinig 'zichtgevoel' bij inparkeren (parkeersensoren achter en voor zijn hard nodig).
En verder? Tot nog toe zijn er geen technische of andere problemen geweest, of het moet de zachte, bijna huilende fluittoon zijn in met name de lagere toerentallen. Volgens de garage is er geen reden tot ongerustheid want waarschijnlijk terug te voeren naar de turbo. Niet helemaal overtuigd houd ik het voorlopig even in de gaten.
Wat wel overtuigt, is de tweede ster in de inmiddels tweede voorruit. Ik weet niet of het puur pech is of dat het euvel met de vorm en grootte van de 3008-voorruit te maken heeft, maar ik heb nog nooit zo veel impact gehad van steenslag.
Vooral doorgaan...
- 62.000 km
De 3008 rijgt de vele snelwegkilometers soepel en zonder problemen aan elkaar. De derde onderhoudsbeurt in zijn jonge bestaan levert maar e e n onverwachte bijzonderheid op: de dealer vervangt de reutelende distributieriem onder garantie. Verder komt er een nieuwe set achterbanden op - de Michelin Primacy rechtsachter had een profiel dat onder de apk-norm zat. Volgens de dealer is het vervangen van de achterbanden bij 60.000 km niet buitengewoon. In mijn beleving wel - ik heb ooit in een 306 op LPG ruim 170.000 km met een stel GoodYears op de achterwielen gereden. De voorbanden van de 3008 waren al bij 40.000 km vernieuwd.
Wat in plezierige zin opvalt is, dat de auto nog geen noemenswaardige rammeltjes en kraakjes vertoont, wat voor een Franse auto toch tamelijk ongewoon is. Tevreden zijn we ook nog steeds over de zitpositie in de prachtige cockpit. De heads-up-display voor onder meer de snelheidsmeting is een waardevolle aanvulling.
Tijdens de achterliggende koude periode noteerden we een min- en een positief punt. Onhandig waren de soms dichtgevroren portieren, ook al had de auto in tijden geen wasstraat gezien. Zeer prettig bleek op koude ochtenden de enorme capaciteit van de climate control. Als de motor enigszins op temperatuur was, sloeg de verwarming met een ongekende kracht aan om het interieur snel tot circa 20 graden op te warmen. In combinatie met de stoelverwarming was het goed toeven in de Peu.
We dieselen (met een gemiddeld verbruik van 1 op 17,2 volgens de boordcomputer) rustig door naar de volgende geplande onderhoudsbeurt. De interval is inmiddels vergroot van 20.000 naar 30.000 km.
EGR-klep...
- 89.000 km
De laatste beurt (bij 80 duizend km) ligt al weer enige tijd achter ons. Geen bijzonderheden, behalve de melding van de dealer dat de schijven en remblokken op hun einde lopen. Afgesproken om de sets bij 90 duizend te vervangen.
De 3008 doet nog steeds zijn 'werk' naar behoren. Voor de forenzenritten naar Den Haag v.v. draait hij zijn hand niet om. Moeiteloos en nog steeds kraakvrij glijden de kilometers onder de banden weg. De voorste exemplaren van Michelin houden het overigens maar 40 duizend km vol- er zijn auto's die onder dezelfde omstandigheden langer met het Franse rubber doen.(Binnenkort gaan de winterbanden er onder - natuurlijk wel op de originele velgen...)
Waar ik eerder 'moeiteloos' schreef, moet ik toch een nuance aanbrengen. De URG-klep (UGR staat voor Uitlaat Gas Recirculatie; in het Engels EGR) heeft op een aantal momenten tijdens het rijden voor problemen gezorgd. De storing leidde ertoe dat de motor in een noodloop overging (waarbij de boardcomputer allerlei storingen in het motormanagement met woord en geluid aangaf). Stoppen op de vluchtstrook, motor uit, even wachten, en dan weer starten waren voldoende om daarna ongestoord verder te rijden.
Volgens de dealer bleek de klep niet helemaal goed te werken (vervuiling?). Een en ander is verholpen. Mocht het probleem terugkeren, dan wordt een nieuwe UGR-klep geadviseerd.
Na drie jaar
- 107.000 km
De tijd gaat snel. De eerste APK - na drie jaar dus - is net succesvol uitgevoerd. Bij het bezoek aan de garage meteen het rechterlampje van de dagrijverlichting laten vernieuwen. Dat is een werkje dat je niet zelf kunt doen, helaas. De complete koplamp moet worden uitgebouwd om het kleine felle lampje te vervangen.
De Peu rijdt met 107.000 km op de teller nog steeds erg strak. Na drie jaar krijg je steeds meer waardering voor de fijne zit en de gebruiksmogelijkheden van de auto. Nadeel, maar dat zie je bij meer moderne auto's, is het soms beroerde (uit)zicht vanwege de stijlen. Dat betekent heel goed uitkijken bij rotondes...
Het gemiddelde verbruik van de Shell FuelSave staat op 1:17.
EGR- en computerproblemen...
- 111.000 km
Wat is dat toch met EGR-kleppen in dieselmotoren. Ze bestaan bij de gratie van milieunormen om de uitlaatgassen iets minder vuil te laten zijn. Maar na verloop van tijd is de klep zelf zo vervuild dat de werking ervan te wensen overlaat. Zo ook met de EGR in mijn Peu. Gevolg is dat er storingen in het emissiesysteem worden gemeld via de boardcomputer. In sommige gevallen gaat de 3008 in een noodloop.
Tot overmaat van ramp heeft de sterk vervuilde EGR-klep onherstelbare schade (sluiting?) aangebracht aan de computer in de auto, aldus de dealer. De recirculatiegasklep is inmiddels vervangen en 'mechanisch' ingeregeld, en wordt momenteel dus niet door de computer bestuurd, in afwachting van een nieuwe.
Feit is dat de auto nu geweldig rijdt, dus waarom zou je de computer (die 1000 euro kost ex btw en montage) dan vervangen? De dealer waarschuwt echter voor vervolgschade aan brandstof- en roetfilter wanneer er geen nieuwe computer komt. De motor zou namelijk zonder elektronische besturing niet het optimale brandstofmengsel krijgen. De totale reparatiekosten zijn beraamd op maar liefst bijna 1.300 euro (inclusief coulance van importeur en dealer).
Jammer dat de betrouwbaarheid van de 3008 zo een deuk oploopt. Je vraagt je af waarom autofabrikanten niet in staat zijn deugdelijke EGR-systemen te bedenken en te monteren?
Inmiddels zijn EGR en de elektrische eenheid vernieuwd. De daaropvolgende rit naar Italie en terug (in totaal 5000 km) werd probleemloos afgelegd, en zo hoort het ook.
De Peu staat sinds kort te koop. De Franse vierwieler gaat het veld ruimen voor een leasewagen van de werkgever.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.