Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)

Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)
Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)Peugeot 3008 Premiere Pack HYbrid4 300 (2020)

Uitvoering3008 Premiere Pack HYbrid4 300
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020

Wolf in schaapskleren

We hebben lang moeten wachten op de opvolger van de vorige Peugeot 3008 Hybrid4. Ik vond de vorige niet interessant genoeg en de reviews waren niet erg lovend. Mijn vorige 3008 allure 1.6 THP was uit november 2015. Eind 2019 stond er inmiddels bijna 100k op de teller. Toen ik op de website van Peugeot zag dat de Hybrid4 in de verkoop ging ben ik maar eens bij de dealer langs gegaan om te horen wat mijn 3008 nog waard was en hoeveel ik dus nog zou moeten bijbetalen, uitgaande van de dikst aangeklede actieversie Pack Premiere. Daar zit zo’n beetje alles op met een fikse korting t.o.v. de optielijst. Dat was even schrikken en daarom ook maar eens naar de Opeldealer gereden om te praten over een GrandlandX Hybrid4. Die is nog wel iets goedkoper dan de Peugeot. Maar de geboden inruilprijs voor mijn huidige auto was bizar laag (€12,5k t.o.v. €18k!!). Dus terug naar de Peugeotdealer en de knoop eind 2019 doorgehakt. Geen proefrit gemaakt, dus heb ik in spanning de aflevering moeten afwachten. In de tussentijd nam het aantal zeer positieve reviews op Youtube iedere week verder toe, waardoor de spanning afnam en mijn ongeduld toenam. In maart was het dan zover. Ik kon de auto ophalen. Nou vond ik mijn vorige 3008 zowel van binnen als van buiten al een fraaie verschijning, maar hij verbleekt toch wel enigszins bij zijn opvolger. De kleur gris Amazonite (een soort groengrijs) staat de auto prachtig. Ook over het model zelf ben ik erg enthousiast. Gewoon erg fraai. Van binnen is het helemaal een feestje. De basis is de GT uitvoering en dan aangevuld met een aantal opties, zoals een open dak, keyless entry en start, elektrisch bedienbare kofferklep, Focal luidsprekers, led verlichting, houtafwerking, elektrisch verstelbare stoelen, prachtig nappaleer, uitschuifbare en kantelbare zitting, rijhulpsystemen etc. Het interieur met donkere hemelbekleding en blauwe led-sfeerverlichting op tal van plekken, ademt echt klasse uit, meer nog dan op de foto’s die ik had gezien.
Natuurlijk ook fraai zijn de digitale schermen. Je leest nogal eens de kritiek dat ze traag zijn, maar dat vind ik nogal meevallen. En de sneltoetsen helpen prima bij het vinden van het juiste scherm.
Het plugin hybride systeem bestaat uit een 13,2 kWh accupakket en twee elektromotoren. Daarmee ben ik dus ook de gelukkige bezitter geworden van een heuse 4WD.
Samen met een 1.6 THP motor van alleen al 200 pk is het totale vermogen 300 pk en 520 Nm. Dat zijn getallen die je niet bij een 3008 verwacht. Maar let op, de auto weegt ruim 500 kg (!) meer dan een gewone benzineversie, dus je kunt ook wel wat extra vermogen gebruiken. Wegrijden doe je altijd elektrisch en dat gaat zoals het hoort bij een elektrische auto: superstil en soepel. Bij normaal optrekken en rijden worden de achterwielen aangedreven. Wordt er meer energie gevraagd dan worden ook de voorwielen aangedreven. Met een beetje normaal rijgedrag kun je wel 40km elektrisch rijden. Ik vind dat keurig en genoeg voor dagelijkse ritjes. Over dat elektrisch rijden kan ik eigenlijk niks negatiefs verzinnen. Het is rustgevend, accellereren gaat als een tierelier en het wordt al snel een sport om zoveel mogelijk kilometers uit je accupakket te halen. Terugwinnen van energie kan ook bij gas loslaten en remmen. Dat wordt fraai weergegeven en het werkt prima. Wat tenslotte opvalt is de goede geluidsisolatie. Dat draagt in hoge mate bij aan het comfort. In de hybride stand kiest de auto zelf wanneer de verbrandingsmotor wordt bijgeschakeld. Daar merk je helemaal niets van. Je kunt het alleen zien op je digitale scherm. Op deze manier heb je nog meer trekkracht en heb je langer plezier van je opgeladen accupakket. In de sportmodus heb je het volledige vermogen ter beschikking en dan gaat het ondanks het hoge gewicht van de auto echt rap.
In de 4WD kun je de modder en de sneeuw in. En het werkt echt (kijk maar op Youtube). Het slimme is dat je in deze stand geen last kunt krijgen van een lege accu. De verbrandingsmotor werkt dan als generator. Op een ongelukkig moment vast komen te zitten als gevolg van een lege accu zal je dus niet overkomen. Ook kun je een lege accu behalve bij een laadpaal ook tijdens het rijden opladen. Dat heeft uiteraard flinke gevolgen voor je benzineverbruik, maar het kan wel. Al met al heeft Peugeot hier een knap stukje werk verricht. Over het verbruik kan ik nog niet heel veel zeggen, maar de al genoemde 40km op elektra zal de praktijk wel worden en op de hybride stand kom ik op een benzineverbruik van ongeveer 1:16,5. Dat staat natuurlijk mijlenver af van de fabrieksopgave, maar valt me eigenlijk niet eens tegen. Ik heb deze auto niet om economische redenen gekocht (de meerprijs van zeg maar €10k ga ik als particulier nooit terugverdienen) maar wel om op korte ritten elektrisch te kunnen rijden en gewoon om eens een keer gek te doen met 300 pk onder mijn rechtervoet. Is het tot nu toe dan alleen maar lof voor de 3008? Over een paar zaken valt nog wel iets te zeuren. Het geluid van de Focal speakers is keurig, maar ik vond de JBL’s in mijn vorige 3008 echt beter. Ik heb de juiste instelling en verdeling van het geluid in de auto nog niet kunnen vinden. De achteruitrijcamera is lachwekkend slecht. Ook dat was beter voor elkaar in mijn vorige 3008. Niet te snappen gewoon. De stoelen zijn erg fraai en meer dan prima, maar ik had het fijn gevonden als je nog net wat lager zou kunnen zitten en het stuur nog iets verder uitgetrokken zou kunnen worden. Ook heb ik een optimale instelling van de lendesteun tot nu toe niet voor elkaar gekregen. Nog wat meer tijd in stoppen. De kofferbak heeft prima afmetingen maar door het accupakket mis je de laagste stand van de bodem. Die ruimte is nu geschikt gemaakt voor je laadkabel en andere kleinere spullen. Staat wel lekker opgeruimd. Je merkt aan weinig dat je in een topzware auto rijdt, maar ik heb het idee dat je eerder aan het eind van de schokdemping zit.
Voorlopige conclusie: Peugeot heeft met de Hybrid4 een wolf in schaapskleren op de markt gebracht met erg goede kwaliteiten. Ik ben erg blij met mijn aanschaf. Er hangt een fors prijskaartje aan (€56k), maar daar krijg je wel een prachtige auto, veel fijne techniek en hoge afwerkingskwaliteit voor terug. En als ik kijk wat een beetje vergelijkbare Duitser of Japanner kost (als die er al zijn) dan ben je zo hetzelfde of veel meer kwijt.

30,000 km verder

Ik heb in ruim 2 jaar 30.000 km gereden, dus dat is op zich niet heel erg veel, maar iedere kilometer was een genot. Wat een fijne auto is dit. Alle korte ritjes rij ik op stroom en op grotere afstanden springt de motor bij. Zo haal ik ondanks de kleine benzinetank (43l) toch gemakkelijk 650km. Elektrisch kom ik zo’n 50km ver en dat maakt dat ik maar zelden hoef te tanken. Omgerekend wordt het voor mij financieel aantrekkelijk als de benzine duurder is dan €1,50 p/l. Het is echt een auto om mee op reis te gaan. Stil, fantastische stoelen, goede geluidsinstallatie, prima kofferbak etc. Zoals al mjn eerdere Peugeots is ook deze niet geheel rammelvrij en de routenavigator doet ongelofelijk lang over het berekenen van een route. Maar verder heb ik eigenlijk niets te klagen. Nog geen enkel probleem ondervonden waarmee ik naar de garage moest. De volgende auto zal wel een elektrische worden, maar ik doe mijn 3008 voorlopig zeker nog niet weg.

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)

Peugeot
Peugeot 3008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)

Alphabet
Peugeot 3008 Allure Pack Business HYbrid 225 (5D/8A)