Peugeot 3008 Première 1.2 PureTech 130 (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Première 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
De eerste twee jaar,,,,.
- 25.000 km
Na twee jaar is het aan de tijd, om een uitgebreide toelichting over mijn grote vriend, mijn Peugeot 3008, te geven.
Stil, comfortabel en ook snel, indien nodig, zo wil ik de tot nu toe afgelegde 25.000 kilometers omschrijven. Mijn 3008 is geen sportwagen maar een zeer stille en comfortabele wagen. Men kan probleemloos 1.000 km of meer afleggen zonder moe en versleten uit te stappen.
De motor is onder alle omstandigheden amper te horen. Het windgeruis is minimaal. Ook het bandengeluid van de Michelin zomerbanden is niet waar te nemen. Verder is de bouwkwaliteit uitmuntend. Weer een stap beter dan van de 308, die ik eerder heb gereden. Er is wekelijk niets te horen aan werkende delen. De naden zij allen passend en de vormdeling van de kunststofproducten niet tastbaar. Volgens mij scheelt er bar weinig nog, om het zogenaamde premium segment te evenaren.
Over het uiterlijke design wil ik het hier niet hebben. Dat moet een ieder voor zich zelf uitmaken; of mooi, of lelijk. Ik wil eigenlijk meer op de techniek en de systemen ingaan, waar ik voor gekozen heb.
Interieur:
Ik zit perfect op fijn geprofileerd stoelen. Heb ondanks mijn lengte van 184 cm en mijn toch niet bescheiden gewicht een prettige zitpositie. De stoelen zijn zowel in hoogte als ook in lengte prima verstelbaar. Volgens mij moet men snel een goede zitpositie gevonden hebben. De hoofdsteunen kunnen ver genoeg op hoogte worden vergrendeld. De rugleuning kan godzijdank traploos in positie worden gebracht.
De middenconsole is prettige ingedeeld. Twee bekers/flessen (0,3 l) kunnen zonder problemen opgeborgen worden. Verder is een enorm opberg vak onder de midden armleuning aanwezig dat aan de airco gekoppeld is. Ideaal voor warme zomerdagen om je waterflesjes te koelen.
Voor twee volwassene is de achterbank breed genoeg. Alleen de beenruimte laat te wensen over. Zowel bestuurder als voorpassagier moeten naar voren schuiven wil men als volwassenen achterin redelijk comfortabel zitten. De rugleuning van achterbank is 60/40 gedeeld en kan makkelijk via hendels in de kofferbak geklapt worden. De achter passagiers beschikken ook over twee verstelbare uitstroomopeningen van de airco/verwarming.
Alle vier deuren hebben behoorlijke opbergmogelijkheden. Handgrepen en deuropener zijn ook in het donker makkelijk te vinden door de prachtig blauwe sfeerverlichting, die in lichtopbrengst geregeld kan worden.
De op diverse manieren elektrisch te openen kofferbakklep – een bijzonders praktisch systeem – opent hoog genoeg. Met mijn lengte kan ik gewoon oprecht onderstaan. Bij het opzwaaien van de kofferbakklep wordt de hoedenplank mee genomen. De beladingsopening is voldoende groot en de kofferbak is mooi rechthoekig. De laadvloer kan in hoogte aangepast worden. Noormaal is er geen drempel die overwonden moet worden tijds het (uit)laden Onder de bodemafdekking heb ik een thuiskomer geplaatst. Ik heb de kofferbakvloer met een rubbermat voorzien. Makkelijk om schoon te houden. De achterste zijruiten en de achterruit zijn extra getint.
i-Cockpit:
De i-cockpit is stijlvol en strak gemodelleerd en perfect afgewerkt.
De klokkenwinkel is perfect en volledig boven het kleine stuur goed leesbaar. Vaak worden er opmerkingen in de autopers gemaakt i.v.m. het kleine stuur. Een korte gewenningsperiode en je weet niet meer beter. Super zijn de aanpassingsmogelijkheden van het display. Diverse optie staan ter beschikking incl. de weergave van de navigatie. Ook wordt het optimale schakelpunt bij het opschakelen getoond. Zeer prettig, het werkt conform het ‘nieuwe rijden’ en spaart zichtbaar brandstof. Verder wordt de instelling van cruise control c.q. de snelheidsbegrenzer duidelijk weergegeven en de toegestaan snelheid getoond. De permanente opgave van het actuele verbruik kan zichtbaar gemakt worden op het display i.p.v. de toerenteller.
Aan het stuur zijn te vinden:
Links schakelhendel voor het licht
Links aparte schakelhendel voor de cruise control c.q. snelheidsbegrenzer
Rechts schakelhendel voor de ruitenwissers en de sproeier (ook voor achter). Aan het uiteinde van dit hendel is een kop om het brandstofverbruik korttijdig op het display zichtbaar te maken.
Op het stuur zijn te vinden:
Links de volumenknoppen voor het geluid en de weergavemodus van het instrumentenpaneel.
Rechts de verdere bediening van de telefoon en radio.
Het stuur is met leder overtrokken en ligt goed in de hand. Wel moet je even aan de kleine diameter wennen waardoor de eerste bochten een klein beetje hakerig gaan. De gewenning gaat zeer snel en 100 km verder weet je niet beter. Het maakt dan zelf plezier om te sturen.
Ik wil het dan over het touchscreen hebben. Groot is die voldoende. Heel handig en prachtig uitgevoerd zijn de diverse schakelaars onder het navigatiescherm. Hiermee kies je de meest gebruikte systemen, die dan op het scherm zichtbar worden. Het systeem is niet het snelst op de markt maar buitengewoon betrouwbaar en in mijn beleving zeer overzichtelijk. Natuurlijk moet je er ook even aan wennen, maar dat geldt voor alle systemen. Toch heb ik twijfels aan een dusdanig systeem in het kader van de veiligheid. Losse kopen zijn op tast te vinden. Dit systeem kan je niet op tast bedienen. Je moet voor elke touch op de screen je ogen van het verkeer afhalen. Tot nu toe was het alleen nodig voor het navigeren; en dat was een eenmalig gegeven. Nu worden praktisch alle functies via het beeldscherm bediend. Of het nu de airco, de luchtverdeling, de navigatie, de POI, de hulpsystemen, de telefoon, etc., is, alles gaat via een touch on the screen.
Onder de rij schakelaren dan een vijftal druktoetsen voor de vergrendeling, de aanjager voor de voorruitontwazeming, de achterruitverwarming, het nood-knipperlicht en de interne beluchting.
De DAT radio heeft een goede ontvangst ook van zenders op afstand. Het geluid is ondanks de standaard installatie voldoende in kwaliteit. Men kan een eigen verdeling van bas en hoogte kiezen. Verder bestaan een veelvoud aan instelmogelijkheden. Over blijft onder het touchscreen en naast de rij van schakelaren een grote knop voor de volumencorrectie c.q. in/uit schakeling van het geluid.
De airco werkt uitstekend. Het instellen gaat via het touh screen en is in basis een kinderspel. De luchtverdeling is goed en ook goed te regelen. De achterpassagiers hebben een eigen uitstroom van de airco.
Onder het centraal geplaatste touchscreen met en de schakelaren is een opbergvakje gesitueerd met een USB en een 12 V aansluiting.
Het handschoenenvak is behoorlijk groot en door de airco te beluchten.
Motor:
Zoals al in het begin geschreven, de motor is steeds op de achtergrond bezig. Gezien mij rijstijl heb ik hem nog nooit volledig uitgedraaid, maar vaan onderuit presteert hij perfect. Het is ongelofelijk hoe laag hij draait bij gebruikelijke snelheden in Nederland. In de stad kan rustig bij 50 km/h in de vierde zelf in de vijfde versnelling worden gereden. Bij 70 tot 75 km/h is al de zesde versnelling te gebruiken. In loop van tijd zal ik nog verder op deze machine ingaan.
Ondanks de relatief brede banden heb ik een gemiddeld verbruik van 6,87 l/100 km bereikt, wat neer komt op 1:14,6. In mijn beleving niet slecht voor deze motor. Ik had dit niet verwacht. Komt nog bij dat ik relatief weinig snelwegkilometers afleg.
Onderstel:
De wagen is op comfort uitgelegd. Het is geen sportauto. Rijbaanproblemen worden goed geabsorbeerd, zelfs met de grote wielen blijft het comfort gehandhaafd. Ik was er in eerste instantie bang voor dat het afrolcomfort te sportief werd. Maar daar kan geen sprake van zijn. In bochten helt de wagen minimaal over zonder überhaupt in welke vorm dan ook problemen te geven.
De remmen zijn goed te doseren en pakken nadrukkelijk toe indien men dat wenst. Een remweg van ca. 36 m uit 100 km/h is zeer realistisch.
Schakeling:
Deze werkt perfect. De zes versnellingen laten zich makkelijk vinden en het schakelhendel blijft niet haken. De achteruitversnelling ligt links voeren en moet doormiddel van het trekken van een ring worden geschakeld. De pedalen hebben onderling een goede afstand en zijn goed te bedienen.
Verlichting:
Hier moet ik het even over hebben. Ik heb niet voor LED-verlichting aan de voorkant gekozen. Ik heb de kosten bewust gespaart omdat ik relatief weinig tijdens donker onderweg ben. De normale Halogeen verlichting is voor mij voldoende. Met name aan rotondes heb ik de indruk dat richtingsaanwijzer goed zichtbaar is.
Ik heb zeker vergeten vele dingen te vermelden. Als je in ben voor een comfortabele SUV kan alleen dringend aanbevelen om met deze Peugeot 3008 een uitgebreide proefrit te ondernemen. Overall heeft Peugeot hier een auto neergezet, die alles in zicht heeft om een echt marktsucces te worden en te zijn. Op grond van mijn huidige ervaringen kan ik deze wagen absoluut aanbevelen.
Vier jaar mijn partner,,,,,.
- 45.000 km
Intussen is mijn vriend 4 jaar oud geworden en heeft haast 45.000 km met mij afgelegd. Net twee weken geleden heeft mij garage een grote beurt en de eerste APK keuring doorgevoerd. Geen bijzonderheden heb ik hierover te vermelden, alles was in het groene bereik.
Verleden jaar heb ik nieuwe zomerbanden laten monteren. Al sinds jaren neem ik deze actie als de profieldiepte bij ca. 4 mm uitkomt. Velen zullen denken, wat een verspilling. Maar nee, het gaat mij om veiligheid en om gemaakte ervaringen. Ik kan het alleen aanbevelen.
Alle eerder gemakte uitspraken in het vorige review kan ik nog steeds onderschrijven. Ik ben, ook na vier jaar, nog steeds zeer tevreden met deze SUV en ook met de kwaliteit van mijn garage. Ik hoop dat mijn 3008 nog een aantal jaren mijn vriend blijft. Gezien mijn leeftijd wil ik nog een aantal met hem doorgaan.
Een ding heb ik tot nu toe nog niet aangesproken en dat is het weinig remmende vermogen van de motor bij terugschakelen; e.e.a is alleen minimaal voorhanden.
Zodra ik meer nieuws heb te vermelden zal ik e.e.a. aanvullen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.6 PHEV 225pk Road Trip, Carplay, Camera
- 2021
- 33.007 km

Peugeot 3008 1.2 130pk Allure | Schuif kanteldak | Trekhaak | Cruise control | Navigatie | Camera | Parkeersensoren |
- 2017
- 79.252 km

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 Blue Lease GT | Automaat | Navigatie | Camera | Black Pack | Panorama/schuifdak | Trekhaak | Massage |
- 2021
- 105.716 km