Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2017)

autoreview

Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2017)

Signalement

Uitvoering3008 GT-line 1.2 PureTech 130
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst25.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 195 km

De eerste kilometers en de eerste indrukken :-)

Een nieuwe auto! Met slechts 9 kilometers op de teller reden we de showroom uit. Even wennen....ook al is dit ook een PSA product, de bediening is op de meeste punten volledig anders. Touchscreen i.c.m. de zgn. toggle-knoppen werkt erg goed. Snel en overduidelijk. Het scherm voor je neus is helemaal zelf in te stellen. Prachtig!!

En handgeschakeld ipv automaat. Ook even wennen! Maar schakelt goed...

De auto is veel comfortabeler dan de DS5. Die was behoorlijk stug en hard geveerd. Deze is soepel maar niet te zacht.

De stoelen zijn lekker groot en lijken me comfortabel. Maar een echt oordeel volgt nog. De zithouding is natuurlijk volledig anders in een SUV t.o.v. een lage cross-over als de DS5.

Wat een heerlijk soepele motor. Echt indrukwekkend! Zelfs nu ie nog zo nieuw is. De geluidsisolatie is goed op orde. Je hoort de motor nauwelijks werken. Alleen bij accelereren een beetje maar dan klinkt ie lekker sportief (met de sportstand aan wordt het geluid versterkt over de speakers. Leuk om even te racen maar normaal gesproken zal het uit staan, denk ik.

Het FOCAL geluidssysteem is super. Even de boel naar wens ingesteld en er komt een indrukwekkend geluid uit.

De komende dagen lekker alles uitproberen :-)

Een echte review volgt over een paar duizend kilometers. Voorlopig heb ik de sterren allemaal maar op 4 van de 5 gezet.

Hoe bevalt de 3008 na de eerste maand?

  • 1.625 km

Nou, heel goed!!

Het is een geweldig fijne, comfortabele auto. Alles functioneert zoals het hoort (mag ook wel bij een nieuwe auto :-).
De versnellingsbak schakelde in het begin wat hakerig van 2 naar 3 en terug naar 2 maar de laatste week merk ik dat het lekker soepel gaat.

Hieronder mijn op- en aanmerkingen:

PLUSplunten
- Comfort & ruimte
- Luxe uitvoering / gimmicks
- Motor (wat een heerlijk soepel blok)
- Design
- Afwerking en materialen zijn geweldig goed
- FOCAL muzieksysteem
- Veiligheidsopties
- Verlichting (Full Led koplampen geven enorm helder zicht, automatisch grootlicht werkt goed en alert)
- Bediening touchscreen i.c.m. toggle key knoppen
- TomTom navigatie


MINpunten
- Verbruik (nieuwigheid? Zakt hopelijk nog) 1 op 11 bij weinig snelweg
- Keyless Entry werkt niet op de achterdeuren (had de DS5 namelijk wel en daar raak je aan gewend)

Ervaringen van het eerste jaar!

  • 16.888 km

De 3008 is 1 jaar oud! En heeft z'n eerste beurt gehad.

Afgelopen jaar is de auto ivm terugroepacties nog wel even bij de dealer geweest. 1 keer tussendoor en bij de laatste beurt zijn er ook weer wat zaken op initiatief van Peugeot aangepast. Ik weet niet van alles exact wat er allemaal gedaan is maar het waren veel terugroep-codes. In ieder geval is er een brandstofslang aangepast, de sluiting van de motorkap en iets aan de achterbank wat een rammeltje opgelost heeft.

De 3008 rijdt nog steeds heerlijk, het is echt een fijne auto. Voelt ook na een jaar nog stevig aan. Geen rammeltjes of kraakjes (heel even bij de achterbank maar dat is opgelost).

Het gemiddelde verbruik blijft hangen op 1 op 11.7. Maar ik moet opmerken dat ik graag lekker gas geef (ben geen scheurder maar rij altijd wel iets harder dan toegestaan) en dat ik vrij veel korte stukken rijd. Ik denk 40% snelweg, de rest op binnendoor wegen en kortere stukken.

Schakelen gaat heel prettig en soepel, pook staat lekker hoog op die heerlijk middenconsole (geeft een lekker 'ingebouwd' gevoel). Alleen de koppeling vind ik toch wat gevoelloos.

Remmen doet ie strak en goed.

Besturing is heel fijn. Het stuurtje pakt lekker vast!

Wegligging is prima. Behoorlijk comfortabel. Verwacht geen heel strak weggedrag, daarvoor staat ie te hoog op de poten. Ook de bandenkeuze af-fabriek doen afbreuk aan strak bochtengedrag. Er zitten eco-banden onder in relatief smalle maat. Wel 19 inch voor het oog :-). Door die banden vermist de auto ook weleens wat tractie, vooral op nat wegdek. Dat deden onze vorige Ford's duidelijk beter!

Alles werkt verder prima, geen elektronische missers. Af en toe een tikke traag opstarten van de multimedia maar we zijn tegenwoordig natuurlijk ook erg verwend met die nieuwe iPhones en andere merken.

Update 25000 km

  • 25.000 km

Even een korte update! Wat valt er op na 25000 km?

AIRCO
Na een koude start duurt het erg lang voordat de airco iets gaat doen. En als ie dan wat gaat doen dan is de lucht uit de roosters niet ècht koud. Uiteindelijk wordt de temperatuur in de auto redelijk aangenaam maar ik ben beter gewend. Natuurlijk was het afgelopen zomer erg warm maar, hé, het is een franse auto. Die zou eraan gewend moeten zijn.

BANDENSLIJTAGE
De voorbanden zijn al behoorlijk ver aan het slijten, vooral aan de buitenrand. Bandenspanning hou ik maandelijks bij dus daar ligt het niet aan.

RAMMELTJE
Een vervelend klein rammeltje ergens rechtsachter. Ik kan het zelf niet vinden...de dealer maar eens vragen. Met muziek aan heb ik er geen last van :-)

BEKLEDING
Aan de achterzijde van de voorstoelen laat de bekleding onderin steeds los. Je kunt het zo weer vastklikken maar ook hier moet de dealer even naar kijken.

LEKKAGE
WAT?? Lekkage? Ja, ik was er ook hoogst verbaasd over.
Afgelopen week na een flinke regenbui kwam er bij een scherpe bocht water op mijn benen terecht. Via het laagste punt bij de binnenverlichting. Daar was de hemelbekleding zeiknat. Een bocht de andere kant op gaf een straal water op de bijrijdersstoel. En ja, het panoramadak was goed gesloten. Er moet iets mis zijn met de waterafvoer van het panoramadak. Tijdens regen op de snelweg hoor je continu een 'ploppend' geluid uit het dak komen. De dealer heeft voor dit laatste geen oplossing. Bijzonder voor zo'n nieuwe auto!

Vanwege bovenstaande heb ik de betrouwbaarheid naar beneden bijgesteld...

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.