Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2016)

autoreview

Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2016)

Signalement

Uitvoering3008 GT-line 1.2 PureTech 130
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 465 km

Afgelopen vrijdag afscheid genomen van de 2008, na ruim 3 jaar plezierig en zorgeloos te hebben gereden in deze auto was het tijd om te gaan voor een nieuw model.
Dus vanaf vrijdag in het bezit van de nieuwe 3008.
Het is nog te vroeg om een duidelijk review te schrijven na pas goed 3 dagen deze auto in mijn bezit te hebben. Maar de eerste indrukken zijn in een woord "geweldig" te noemen, maar daar later meer over. Nu eerste de auto maar eens goed bestuderen en door gebruik mij eigen maken de komende dagen. Wat mij wel al is opgevallen is dat de 3008 motorisch met zijn 1.2. , 3 cilinder met 130 pk een heerlijke motor is met veel souplesse en dito trekkracht.
Waar ik in eerste instantie sceptisch was over een 3 cilinder motor na altijd in een 4 cilinder te hebben gereden, moet ik toch na deze kortstondige kennismaking toch al toegeven dat ik er goed naast zat. Hoe deze zich in de toekomst gaat gedragen is ervaren en beleven, maar het vertrouwen is er.
Ook het zitcomfort is buitengewoon goed te noemen met stoelen met veel zijdelingse steun, maar dat is vaak persoons gebonden en ervaart eenieder op zijn of haar manier.Ook is mij opgevallen dat hij fluisterstil is onder het rijden. Let wel, mijn vergelijkingsmateriaal is de 2008.
Over gebruikskosten en betrouwbaarheid wel een waardering gegeven maar deze is 465 km nog niet maatgevend.

groetjes, Jan

kortom, later meer.

Nog steeds met een grote grijns

  • 5.000 km

Morgen gaat mijn 3008 de 5000 km grens passeren, dus zoals beloofd een update van mijn review.

Het is elke dag nog steeds een groot genot om in de 3008 te stappen om er mee te gaan rijden. In het begin was het even wennen aan het verschil in grootte t.o.v. de 2008 (vorige auto). Maar nu alles goed onder de knie te hebben en is het een gemakkelijk te besturen auto.

Ook verbaasde het mij welke mogelijkheden het I-cockpit in de 3008 bezit, je kunt het echt zelf naar smaak en believen indelen. Ook het, volgens sommige, te kleine stuur is in de praktijk meegevallen, sterker het voelt prettiger aan vergeleken het kleine stuur in de 2008.

Wat mij ook nog elke dag verbaast is het geluidsniveau tijdens het rijden. Het is echt lekker stil in de auto, en wanneer je snel optrekt komt er in het begin een lekkere brom uit de motor, die overgaat in serene rust.

Na een paar weken wel wat stoeien geweest met het TomTom Traffic systeem wat door Peugeot voor 3 jaar erbij wordt geleverd. Zelfs mijn dealer wist niet hoe dit in zijn werk ging en na een uurtje info van mijn zijde te hebben gespuid, kon mijn dealer de connectie maken en werkte het systeem binnen 15 minuten. Gelukkig is nu alle info die TomTom beloofd gratis te zien de komende 3 jaar.

Het schakelen verbaast mij ook nog steeds, eindelijk een auto die in mijn ogen " on-frans" schakelt. Schakelt soepel en de versnellingsbak synchroniseert super zonder haperingen.
De stoelen doen goed hun werk, zitten prettig en geven veel zijdelingse steun, het kost wel wat moeite om je juiste zitpositie te vinden, maar eenmaal gesetteld heb je onder het rijden nergens last van.

Ook het geluid is gewoonweg super te noemen, lang leve DAB radio, en Focal installatie als optie? Blij dat ik het niet heb genomen en de 600 euro mooi in mijn pocket gehouden. Echt niet nodig, voor de twijfelaars, ga eerst beide versies beluisteren alvorens je keuze te maken.

En tot slot, het verbruik. Natuurlijk klagen veel rijders van een Peugeot met 1.2. Puretech met 130 pk over het verbruik.
Mijn ervaring is dat ie inderdaad bij korte stukjes (4 a 5 km) veel dorst heeft en hem lust, maar eenmaal op temperatuur en door je rechtervoet normaal te gebruiken is er met gemak 1 ltr op 16 km mee te behalen.
Je hoeft daar weinig inspanning voor te leveren. Dus gewoon 120-130 km/hrs op snelweg verstoord dit benzineverbruik mij totaal niet. had na alle verhalen wel gerekend op 1 lor op 13 km.

Heb ik dan helemaal geen minpuntjes,
jawel hoor die zijn er echt wel.

- het extreem vuil worden van de onderzijde
(binnenkant) van de deuren bij regenval.
- het gemis van Led verlichting bij de kentekenverlichting,
de gehele auto bezit Led, behalve daar. Alsof hierop valt te
bezuinigen door de importeur.

samenvattend, de nieuwe 3008 is werkelijk een genot om in te rijden, had dit zelf in mijn stoutste dromen niet verwacht.

tot een volgende update, groetjes Jan

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.