Peugeot 3008 GT-line 1.6 e-THP 165 (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 GT-line 1.6 e-THP 165 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 16.000 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
3008 (II) GT-line
- 16.000 km
Mooie auto, zeker in vergelijking met de andere hoge auto's van deze leeftijd! Of je moet geld in overvloed hebben ;-)
Na heel veel verschillende auto's is dit de eerste Peugeot voor mij!
De auto zit ruim in zijn opties. Eigenlijk zijn er twee die mij bekend zijn die deze auto niet heeft. Dat zijn de QI lader (draadloos telefoon laden) en een stopcontact voor de passagiers achter.
Ik ben bij deze 3008 uitgekomen na proefritten met de C5 aircross, Ateca, Tiguan, XC40, CX5, X1 en een 2 serie BMW. Uiteindelijk keuze gemaakt op uiterlijk en innerlijk. Eigenlijk reed de Ateca het lekkerst en vond ik de XC40 van binnen mooier. Totaalplaatje viel da toch op de 3008. Wel veel twijfel want een Franse auto. Eerder een fransoos gehad en dat heeft mij lang bij Franse auto's weggehouden.
Een korte beleving:
De 3008 (II) heeft een nogal straf geveerd onderstel. Ondanks dat onderstel ligt de auto toch niet heel erg lekker in de bochten door zijn hoogte. Heel erg strak rechtdoor gaat de 3008 ook niet. Je voelt alles in het stuur. Zij heeft smalle bandjes, heeft het daar mee te maken of ligt het aan het kleine stuur?
Dit alles in vergelijking met lagere auto's zoals een golf station, Opel Astra cabriolet, 508sw en een Mercedes GLC!
De 3008 is redelijk zuinig (6,3l/100km). Ik ben wel een rustige rijder moet ik zeggen... Ook tank ik vrijwel altijd 98 (superplus) en dat zal ook wel iets schelen.
Wat 's nachts niet fijn is, is het felle licht van het scherm. Dat gaat wel in nachtstand, is dan nog fel en dat krijg ik niet gedimd.
Dan is er zo af en toe ook wel een melding in beeld betreffende airbags als het stuur volledig naar links wordt gedraaid. Vertrekt gelukkig wel weer direct. Toch foute keuze voor een Franse auto i.v.m. storingen? Ach de Duitsers hebben tegenwoordig ook foutjes (aansturing DSG automaat bijvoorbeeld en bij BMW injectoren en Mercedes de brandstofpomp). Misschien toch eens een Japanner? Nee, die zijn echt nog plastic van binnen over het algemeen. En ja ik heb ook een Lexus bekeken (die hebben de buren ook, zelfs een heel volle). Kan mij echt niet bekoren...
Het panoramadak, het leer met stoelverwarming en massage is heerlijk evenals de focal sound en de elektrische achterklep.
Zou ik de 3008 nog altijd kopen? Twijfel. Daarvoor zal ik langer met andere hoge auto's moeten sturen dan een testrit van 2 uurtjes...
Na 3000 km
- 19.500 km
Auto bevalt nog goed. Wel is wit met zwart een wat gevoelige combinatie voor vuil.
De ledverlichting geeft een bak licht! Ook de grootlicht assistent werkt goed om tegenliggers niet te verblinden. Ik mis wel het grootlicht wat aan blijft en alleen tegenliggers buiten de bundel laat. Dat is blijkbaar niet goed mogelijk met led behalve als het matrix led is. Dat is dus iets om op te letten bij een volgende auto.
Verbruik is nog altijd ca 6,3l. Vol bepakt is er geen verschil in verbruik en tot zo'n 135km/u blijft dat zo. Sneller betekent ook echt direct meerverbruik (met 150km/u zo rond de 8l).
Op winderige dagen merk je dat de auto hoog is, toch even wennen. Ik moet nog langs de stealert om de verbetering van de motorkap te laten doen. Deze klappert aardig bij wind en snelheid. Je hebt het gevoel dat deze echt los is en zo tegen de voorruit kan klappen. Ik heb dat al eens meegemaakt bij een Ford Escort en dat is echt geen feest!!
Verder werkt de lane assist heel abrupt, dat deed de oude VW beter en die was toch van 2014 (model al sinds 2012).
Ja ik ben kritisch, dat weet ik! Al met al wel een fijne wagen...
6000 km sinds aanschaf
- 22.000 km
De 3008 bevalt nog goed. Ik mis wel wat zaken die mij enigszins tegenvallen. De eerste is dat er geen stop and go op zit, dat had ik wel verwacht (geen file bij proefritten en bij bijna stilstand volgt hij zijn voorganger) en de tweede misser is dat er geen achteropkomend verkeerswaarschuwing op te krijgen is. Beiden zaken die wel op de vorige auto al zaten. Niet altijd een vooruitgang dus :-/
Verbruik is goed/binnen de perken, nog altijd tussen de 6 en 6,5 per 100km. Lijkt wel of de auto langzaam wat losser voelt v.w.b. de motor. De conventionele automaat schakelt alleen fijn als je niet als een opa rijdt...
1e problemen (en hopelijk blijft het daarbij)
- 23.000 km
Keyless werkt niet meer naar behoren. Is al een paar weken aan de gang.
Nu echter ook al een keer een raam gehad dat open staat en de hemel (onder panodak) die vanzelf sluit.
Contact gehad met dealer om uit te laten zoeken in de buurt. Ok bevonden om uit te lezen. Door dealert in de buurt werd eerst gedacht deurgreep, schijnt kwaal te zijn. Echter onlogisch i.r.t. overige zaken. Wordt een zoekactie (gelukkig met jaar volledige garantie gekocht). En toen moest de auto naar de plaats van koop (of ik 'm maar ff langs wou brengen). Eerder dan midden januari geen tijd. Wat aandringen (immers is het niet handig als ramen vanzelf open gaan) om de auto toch vrijwel direct aan te pakken. Na wat gepuzzel naar dichtstbijzijnde vestiging van de dealer waar ik de auto heb gekocht en vervangende 2008 mee.
Nu is het afwachten... Baal toch wel van deze gang van zaken. Nooit meegemaakt met duitse auto's. Altijd kunnen regelen met dealer in de buurt. Natuurlijk kan er wat aan de hand zijn, immers veel elektronica tegenwoordig. Geen pré dit.
Update probleem
- 23.000 km
Contact gehad met de dealer. Auto is gereed en op naar de dealer (ruim 100km van mij verwijderd) om 'm op te halen. Wordt hartelijk ontvangen en ze geven aan de auto uitvoerig gecontroleerd te hebben. Meerdere proefritten en testen van het systeem gedaan in de afgelopen week, auto is nu in orde.
De 3008 van de binnenplaats gereden en naast de vervangende 2008 geparkeerd om de spulletjes in mijn auto te doen. Wat schetst mijn verbazing: auto wil niet op slot aan de bestuurderskant (daar is de handgreep vervangen). Monteur en medewerker werkplaats (chef?) komen kijken en begrijpen er niks van. Handgreep is vervangen en er zijn slechts 2 draadjes die deze verbind met de rest van het systeem. Ik vraag nog of de accu misschien een paar minuten los dient te zijn om alles te resetten, dat kan het niet zijn krijg ik te horen. Dan wordt het ofwel module ofwel draadboom denk ik. en vraag of ze contact met Peugeot Frankrijk gaan opnemen... Ze gaan het weer onderzoeken en ik kan onverrichter zake weer naar huis (nabij Den Haag!) met de 2008. Wel de afspraak dat ze mijn auto komen brengen, ben niet van plan nog een dag kwijt te zijn met heen en weer rijden...
Ik hoop toch dat ik ons eigen autootje wel snel weer krijg. Anders mogen ze 'm houden en koop ik toch weer wat anders. Ik kan niet goed tegen auto's met kuren...
Zijn er meer mensen met deze uitdaging?
Midden januari auto terug
- 23.000 km
Auto eindelijk retour. Probleem zat toch in de nieuwe deurgreep. Is tot twee keer toe en andere op geplaatst en nu lijkt het weer in orde.
Winterbanden erop laten zetten en weer fijn rijden...
Vakantie en onderhoud
- 27.000 km
Voor de vakantie vond ik het koelvloeistofpeil wat laag en heb deze bij laten vullen. Schijnt normaal te zijn bij Peugeots vertelden ze bij de dealer. Ik ben gewend dat een gesloten systeem eigenlijk weinig tot helemaal niks aan verbruik heeft. Nu ja, dan heerlijk zo op vakantie met de 3008... Wel gevraagd om bij onderhoud controle uit te voeren ivm garantie tot medio juni.
In mei lekker op vakantie geweest in Frankrijk (Metz, Straatsburg en omgeving). Was er heerlijk en mooiere omgeving dan vooraf gedacht. De 3008 heeft het daar goed gedaan met zo'n 6,5 liter per 100km. Tegen de 3000km gereden, heerlijke reisauto.
Vervolgens onderhoud laten uitvoeren en nogmaals aangegeven om extra te controleren i.v.m. eindigen garantie. Geen bijzonderheden te melden bij beurt (was ruim 300E dacht ik). Auto opgehaald en dagje later gekeken naar de factuur en wat er is gedaan. Blijkt er weer ruim een halve liter koelvloeistof in zijn gegaan. Das best veel op 3dkm. Toch even gebeld en aangegeven dat ik daar geen goed gevoel bij heb. Mocht 2 dagen later de auto brengen om extra check te doen. Zelf bij de controle mogen meekijken (er schijnt een slang en de radiateur die wel eens de geest geven), mooi om ook even met de hoofdmonteur te mogen spreken. Ook hij vind het vreemd dat Peugeots koelvloeistof gebruiken, schijnt echt normaal te zijn. Druk op het systeem gezet. Er was duidelijk iets verlies en vervolgens wat stabielere druk. We hebben samen 2 uur zitten schroeven en kijken. Helaas niets gevonden, voor verder onderzoek zal de auto moeten blijven. Gebeld met de dealer waar de auto is gekocht. Die hebben overlegd en denken toch aan de radiateur. Komen de auto ophalen voor verder onderzoek. Weekje later komen ze de auto terugbrengen, ook niets gevonden... Systeem is een dag onder druk gezet zonder direct verlies, misschien de dop van het expansievat? Moet ook zeggen dat ik de terugweg vanuit Frankrijk veel file heb gereden met warme temperatuur. Misschien daardoor? In ieder geval wel de aantekening dat als er weer verlies blijkt ze de auto nogmaals onderzoeken onder garantie. Hulde daarvoor.
En ja, de auto laat mij wel nog genieten (inmiddels ruim 1000km verder en geen verlies kunnen waarnemen). We rijden lekker door...
Geen verlies meer?
- 28.500 km
Inmiddels iets meer gereden weer door ziekenhuisbezoekjes.
Lijkt erop dat er nu weinig (tot geen) koelvloeistofverlies is. Misschien dat de terugreis vanuit Frankrijk vorige keer de das om heeft gedaan? Dat was met nogal wat files en hogere temperaturen (richting de 30 graden). Kan natuurlijk eigenlijk niet en toch moet er iets zijn waardoor de koelvloeistof verdwijnt. De dop kan het natuurlijk ook zijn van het expansievat, misschien niet recht dichtgedraaid ofzo?
Acht we houden het in de gaten.
Verbruik stabiliseert met tussen de 6,5 en 7 liter... Rijdt verder als een zonnetje
Beurt gehad
- 40.000 km
Grote beurt... Vooraf opgave rond de €500 a €550 kom je in de ochtend de auto brengen en wordt er doodleuk €725 vermeld... Kan eigenlijk niet. Alles nagerekend lijkt het wel te kloppen..
Aangegeven dat ze voor dat geld dan ook het panoramadak kunnen schoonmaken en invetten. Dat hebben ze dan ook netjes gedaan.
De 3008 rijdt als een zonnetje. Nog een jaar als dit de eerste auto blijf. Anders mag ie nog ff door. De kmstand betekent toch eigenlijk: net ingereden ?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 Allure Pack Business | Navigatie | Climate & Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren met Camera |
- 2021
- 26.370 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Executive | AUT. | LEDER | 360° CAMERA | CRUISE | NAVI |
- 2018
- 131.913 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure
- 2019
- 113.983 km