Peugeot 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 GT-line 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 56.071 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
De eerste kilometers (occasion)
- 60.865 km
Na jaren te hebben gereden in een Renault Clio station Diesel een iets ruimere auto gezocht omdat wij van de diesel af wilden en de oude auto aardig wat kilometers had gedraaid. Wel moet worden gezegd dat die Renault Clio diesel ontzettend zuinig is (4,3L/100km gecomb.).
In de aanloop hebben we een hele hoop aan proefritten van elektrische over hybride tot reguliere benzine auto's gedaan. Elektrisch en hybride zijn uiteindelijk afgevallen primair i.v.m. de hoge aanschafkosten en secundair i.v.m. de onduidelijke toekomst (verlies capaciteit accu, politiek beleid m.b.t. belastingen, hoge stroomprijs,..).
De volgende auto zal dan waarschijnlijk wel een elektrische/hybride of waterstof zijn maar dat blijft nog af te wachten.
Uiteindelijk en meer toevallig terecht gekomen bij de Peugeot 3008 en hij beviel meteen. Mooi design van binnen en buiten, prima prestaties, rustig en zuinig op de lange afstanden (onder de 6L/100km, in de stad rond de 8L/100km). De auto heeft wat kilometers nodig om "warm" te worden waarna hij aanzienlijk minder verbruikt.
Besturing is soepel en direct. Het kleine stuurwiel is helemaal geen probleem ik vind het juist heel prettig m.n. in de stad. Bij het schakelen had Peugeot de 1e en 2e versnelling mogen samenvoegen, ze zijn erg kort.
De motor kan lekker rustig en ook pittig zijn met de Turbo. Heerlijk dat bromgeluid bij het optrekken en daarna in alle rust verder zoeffen.
Display, adaptive cruise control (moet je wel even leren wat die wel en wat die niet kan), line assist, android auto, .... wat je van een luxe franse auto verwacht en super compleet.
De regensensor van de ruitenwisser is helaas minder precies dan men zou verwachten en kan je beter niet gebruiken.
De stoelen zitten prima, voldoende zijsteun en de stoelmassage functie is heerlijk.
Tot nu toe erg tevreden met deze auto en we hopen dat dit nog vele kilometers zo mag blijven.
+ comfort
+ geluid
+ design
+ veiligheid
+ verbruik lange afstanden/snelweg
- verbruik in de stad / korte afstanden
- korte 1e en 2e versnelling
- regensensor ruitenwisser
5000 kilometer verder
- 66.718 km
En de eerste (2e hands) 5000km zitten er alweer op.
Wat een ontzettend leuke en comfortabele auto om in te rijden.
Vooral op de lange afstanden en met een rustige rijstijl rijdt hij erg zuinig (6,2L/100km of 1 op 16,1). In de stad en met koude motor is de verbruik flink hoger en i.v.m. de afmetingen minder handig dan onze oude auto (Renault Clio Estate).
De overige pluspunten uit mijn eerste ervaringsbericht blijven bestaan.
Minpunten/dingen die mij zijn opgevallen:
Tijdens het rijden is de auto heerlijk rustig maar mij is opgevallen dat er bij een snelheid rond de 120km/u een hoog piepend (irritant) geluid ontstaat dat als je nog iets harder of zachter rijdt weer verdwijnt. Ik zal hier binnenkort eens bij de garage informeren.
Grootlichtassistent en regensensor zijn waardeloos. Grootlicht in de bebouwde kom is over het algemeen niet wenselijk maar de auto vindt het blijkbaar leuk om voetgangers te laten schrikken. :O
De regensensor schakelt of veel te laat en als hij het dan maar doet gaat hij met de kleinste regenbui meteen in de hoogste stand. Dan maar niet gebruiken.
Dag/nachtstand van het display is of overdag te donker of snachts te licht tenzij je stelt het elke keer weer opnieuw in. Dit is irritant en had ik bij een auto in deze klasse niet verwacht.
Over het algemeen heel erg tevreden met de auto en de minpunten doen niet af aan het rijplezier.
Op naar de volgende 5000km...de winter door.
75.000 km en verkoop
- 75.000 km
We zijn alweer een aantal kilometers verder en wat ervaringen rijker in de winter.
POSITIEF
Positief blijft vooral dat de auto heerlijk rustig rijdt vooral op cruise snelheid en op de lange afstanden. Verbruik gemiddeld is 6,3l/100km wat ietsjes hoger is dan in de zomer maar nog steeds prima is voor een SUV.
In de bebouwde kom is hij minder zuinig en schakelen is nogal een sport aangezien de versnellingen erg dicht bij elkaar liggen. Dat kan veel beter (bijv. VW).
NEGATIEF
Een aantal items die mij negatief op zijn gevallen:
- door metalen onderdelen op de schakelpook is die vrij koud en is het niet prettig schakelen.
- bij bepaalde snelheden is een piepend geluid te horen. Als je verder versneld of afremd is het geluid weer weg. Eens laten checken in de garage.
- tijdens opstarten van de motor is die m.n. met lage temperaturen vrij onrustig. Na 10min rijden verdwijnt die onrust weer.
VERKOOP
De auto is verkocht. Het was een korte kennismaking met een fijne SUV maar een weloverwogen beslissing hem van de hand te doen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 Allure Pack Business | Navigatie | Climate & Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren met Camera |
- 2021
- 26.370 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Executive | AUT. | LEDER | 360° CAMERA | CRUISE | NAVI |
- 2018
- 131.913 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure
- 2019
- 113.983 km