Peugeot 3008 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDI 120 (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDI 120 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
De eerste kilometers
- 120 km
Vandaag mijn nieuwe lease-auto opgehaald.. Het betreft een Peugeot 3008 1.6 BlueHDI 88kW Blue Lease Premium EAT in de kleur amazone grey. Met als extra's nog elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen en het HiFi Premium FOCAL systeem.
Mijn vorige auto, een witte Citroën DS5 H4 (14%), heb ik met 170.000 km en een klein beetje pijn in het hart achtergelaten. Maar nu na de eerste 120 km wil ik al niet meer terug (alleen qua bijtelling dan).
Waarom deze auto?
1. Ik wilde binnen het leasebudget blijven
2. Ik wilde een SUV
3. De CO2 uitstoot mag maximaal 130 gram bedragen (daarom geen GT-line)
4. Ik houd niet van Aziatische auto's
6. Ik houd niet van kale of saaie Duitse auto's (uiteraard wel van aangeklede, maar dat strookt weer niet met punt 1.)
7. Ik houd wel van de luxe en comfort van Franse auto's
8. Vind het R-link systeem van Renault waardeloos
9. Goede recensies in binnen- en buitenland
10. Er zit een Peugeot dealer in mijn woonplaats
11. Nieuw model
12. Veel multimedia, incl. iCockpit, TomTom en Apple Carplay
13. Ik vond hem vooral MOOI.
Kortom probeer op basis van bovenstaande maar eens niet op een Peugeot 3008 uit te komen.
De eerste 1.000 km
- 1.000 km
Inmiddels de auto een week in mijn bezit en de eerste 1.000 km zitten erop. De auto rijdt fantastisch en de automaat schakelt zeer fijn. Verder valt op dat de 3008 enorm goede en directe remmen heeft, alleen al als je aan remmen denkt staat ie stil. Ik ben zeer tevreden met mijn keus en geniet van elke kilometer, ik betrap me er zelfs op dat ik baal als de file is afgelopen. Een en ander komt ook wel door het prachtige interieur en de prima stoelen en alle gadgets/elektronica aan boord.
Het betreft hier mijn eerste 'hoge' auto', ik moet dus nog wel een beetje wennen aan bochten op hoge snelheid, een strijkijzer is het namelijk niet. Het vermogen is voldoende, ik mis het vermogen vanuit de DS5 (163 pk + 37 pk) niet echt. Sta toch vaak in de file, dan is comfort waardevoller dan vermogen.
Pluspunten:
+ zeer mooi model en mooie neus (zelfs bekijks in de file met een Peugeot)
+ rijdt echt goed en comfortabel
+ remt zeer direct en goed
+ Focal HiFi, prima geluid zeker in combinatie met DAB+, maar ook met Spotify
+ verlichting, wat een lichtopbrengst alsof je altijd met groot licht rijdt
+ fijne automaat (zeker in vergelijk met DS5)
+ prachtig interieur
+ prima stoelen (voorin) met verwarming en geheugen
+ profielen voor audio-instellingen
+ icockpit, Apple CarPlay, TomTom navigatie werken top
+ kofferbak is meer dan voldoende
Minpunten:
- Achterbank is toch niet zo ruim) voor volwassenen) als je zou mogen verwachten in deze klasse (en voor dit geld)
- Het kleine stuurtje went wel snel, maar de knopjes zitten zo dicht op de stuurrand dat ik met name steeds de telefoon ophang met de muis van mijn hand. Dat is het enige (tot dusver) zeer irritante aan deze auto
- Het openen van de kofferbak kan met een voetbeweging, maar dit werkt in slechts 50% van de gevallen. Sta vaak als een malloot te trappen zonder dat er wat gebeurt
- de bediening van de verwarming via de touchscreen, doe mij toch maar een knop voor de temperatuur
- Lane departure warning, kan gelukkig permanent uit
- Stop/Start kan niet permanent uit, moet per rit weer worden uitgezet (is namelijk zeer irritant in de file en daar rijd ik altijd in)
Tussentijdse update
- 3.330 km
Even een update na drie weken 3008. Inmiddels 3.300 fijne kilometers verder. Wat een fijne auto, ook qua vermogen ben ik best wel tevreden. Niet supersnel, maar meer dan voldoende voor dagelijks gebruik. Gelukkig is er ook een sportstand en die geeft je het gevoel dat je echt wel voldoende trekkracht hebt. Zeker in combinatie met de fijne automaat.
Het kleine stuur is inmiddels gewoon geworden, dus dat went vanzelf. Ik heb het nu alleen nog maar door als er mensen meerijden die er wat van zeggen.
Het TomTom systeem werkt goed, de real-time file informatie is betrouwbaar en de omleidingen zijn inderdaad betere opties. Ik heb in het begin mijn favoriete navigatie app 'Waze' als schaduwnavigatie gebruikt, maar 'durf' nu wel volledig op de TomTom te vertrouwen. Om dit ingesteld te krijgen heb je wel de hulp van de garage nodig (incl. -gratis- contract van 3 jaar). Overigens zijn de kaarten nog niet actueel (reconstructie A1/A9 nog niet bijgewerkt b.v.). Onderdeel van de service is 4x per jaar een update, nu alleen nog even uitzoeken hoe je dat kan regelen.
Het (optionele) audiosysteem Focal is meer dan prima (zeker voor die prijs), zeker in combinatie met DAB+. Apple CarPlay werkt ook perfect, alleen niet draadloos maar je moet toch je telefoon opladen dus voor mij geen probleem (hoewel er ook een draadloze oplader in de auto zit, maar dat heb ik nog niet geprobeerd, daar is een apart hoesje voor nodig). Ook is Spotify via Apple CarPlay net weer wat fijner (en veiliger) muziek luisteren. Hetgeen ook geldt voor de spraakbesturing van zaken als telefoon, navigatie, SMS etc.
Ook de (optionele) stoelverwarming is perfect, mijn stoel is al warm voor ik de wijk uit ben (ca. 2 minuten). De bijbehorende elektrische verstelling met geheugen werkt ook prima, alleen heb ik, door de ontelbare mogelijkheden, de ideale positie nog steeds niet gevonden.
Nieuwe Minpuntjes? Een kleine en een grote. Om te beginnen met de kleine. De middenarmsteun is niet in hoogte verstelbaar, waardoor je nooit lekker je arm kan neerleggen tijdens het sturen (is misschien ook niet veilig, maar wel comfortabel). Het grote minpunt is voor mij echt een minpunt, zeker als je net als ik een hekel aan tanken hebt. De tankinhoud is relatief klein, ik heb met een bijna lege tank met moeite 45 liter kunnen tanken. Dus waarschijnlijk is de tank ca. 50 liter. In ieder geval anders dan de 60 liter die ik had verwacht. Gevolg is dat ik om de 700 km sta te tanken. De oplossing is natuurlijk om heel zuinig te gaan rijden. :-)
Op dit moment rijd ik gemiddeld ca. 1:17, een verbruik dat gaandeweg nog iets beter wordt (zegt men). Ook een verbruik dat een ander waarschijnlijk met gemak kan overtreffen, ik rijd namelijk niet zuinig. Enerzijds vanwege de vele files en anderzijds vanwege het feit dat als ik wel kan doorrijden, ik ook doorrijd. Mijn vorige auto, de DS5H4, was een diesel hybride en daar haalde ik gemiddeld 1:16 mee, dus is de 3008 al zuiniger.
Ondanks de kleine tank is de 3008 een zeer fijne auto! Een aanrader voor iedereen die in deze klasse wat wil/kan/mag gaan rijden.
De eerste 20.000 km, tijd voor een update
- 20.000 km
Zo 20.000 km op de teller. De Peugeot blijft een fijne auto en op 2 lekke banden na heb ik probleemloos en zeer prettig mijn kilometers afgelegd. Absoluut geen spijt van deze keuze. Ik was nog even bang dat ik achteraf liever de nieuwe 5008 (die er toen nog niet was) had gekozen. Maar de (geringe) meerprijs levert wel meer ruimte op, maar ook een wat minder mooi model. Dus prima zo.
Ook qua vermogen ben ik eigenlijk wel tevreden. Nog steeds niet supersnel, maar zeker in combinatie met de sportstand heb je echt wel voldoende trekkracht zeker in combinatie met de fijne automaat en het type auto.
Het kleine stuur is inmiddels zo gewoon, dat went dus prima.
Het TomTom systeem werkt nog steeds zeer goed, de real-time file informatie is zeer betrouwbaar en de omleidingen zijn inderdaad betere opties. Toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het multimedia systeem wat langzamer aan het worden is, daarnaast start het af en toe spontaan opnieuw op en ben ik mijn instellingen kwijt. Ik zal daar binnenkort naar laten kijken.
Het minpunt van de middenarmsteun is inmiddels ook wel gewend en geen minpunt meer (de middenarmsteun is niet in hoogte verstelbaar, waardoor je nooit lekker je arm kan neerleggen tijdens het sturen).
Het andere minpunt blijft wel een minpunt, de tankinhoud blijft relatief klein, ik heb met een bijna lege tank met moeite 45 liter kunnen tanken. In het begin reed ik gemiddeld ca. 1:17, een verbruik dat gaandeweg nog iets beter zou worden. Dat laatste klopt, inmiddels zit ik bijna op 1:19. Nog steeds een verbruik dat een ander waarschijnlijk met gemak kan overtreffen, ik rijd namelijk niet zuinig. Dus lijkt mij een prima verbruik.
De 3008 blijft dus een aanrader voor iedereen die voor dit geld (leasebedrag) wat wil/kan/mag gaan rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.2 ALLURE 2018 360 CAM/CRUISE/PDC/NAVI/TRKHAAK
- 2018
- 98.376 km

Peugeot 3008 1.2 130pk Allure | Schuif kanteldak | Trekhaak | Cruise control | Navigatie | Camera | Parkeersensoren |
- 2017
- 79.252 km

Peugeot 3008 Blue Lease Premium Avantage 1.2 130 PK automaat | Navigatie | Elektrisch Glazen Panoramadak | Achteruitrijcamera | Parkeersensoren Voor en Achter | Trekhaak | Elektrische Achterklep met Sensor | Climate Control | 19" Lichtmetalen Velgen | Apple Carplay/Android Auto |
- 2020
- 74.283 km