Peugeot 3008 Blue Lease GT-line 2.0 BlueHDI 180 (2017)

autoreview

Peugeot 3008 Blue Lease GT-line 2.0 BlueHDI 180 (2017)

Signalement

Uitvoering3008 Blue Lease GT-line 2.0 BlueHDI 180
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nooit meer een Peugeot! Toch wel dus....

  • 900 km

Na mijn 407 in 2007 aan een collega door te hebben gegeven, had ik mezelf voorgenomen nooit meer een Peugeot te leasen (in 2 jaar tijd 24x naar de garage geweest voor mankementen). Tijd heelt alle wonden schijnbaar, want er staat er weer 1 op de stoep.

Een 3008 2.0 HDI GT Line Amazonit Grey met de volgende opties:

-19 LM
-Focal soundsystem
-Park 360
-Nappa leder plus massage
-Aluminium dakrails

320 is/was een heerlijke auto met een geweldige motor en een speels karakter. We hebben samen veel lol gehad, maar het interieur begon me stierlijk te vervelen en nog 4 jaar dat trek ik niet. Weer terug naar mijn oude liefde, A4? Ik dacht het niet. Weet niet wie de optielijst heeft geprijsd, maar echt veel realiteitsgevoel heeft die niet. a-sociaal en nog eens dodelijk saai. Skoda Superb -> lang getwijfeld, want zoveel ruimte voor zo'n prijs... maar na een lange rit in de auto van mijn collega toch besloten de Peugeot ongezien te bestellen.

In oktober was ie al binnen! Maar doordat ie 25% bijtelling had, toch maar gewacht tot na 1 januari. Wat is goed:

-De kleur, was er een beetje bang voor maar staat hem goed.
-Comfort: beetje stoterig op korte dwarsrichels, verder erg comfortabel, zelfs met 19 inch. Heerlijk instappen! Met mijn 2,03meter lag ik zowat op de grond in de beemer, Mijn vader had toch gelijk met zijn ouwelullenopmerking over die hoge zit.
-De materialen; zien en voelen erg luxueus. BMW daar kunnen jullie wat van leren! Op het eerste gezicht dan toch, zie -> wat kan beter
-Icockpit is toch wel erg gaaf! een hoop instelmogelijkheden en gizmo's.
-Keyless entry: werkt erg goed en klep automatisch openen is ook erg makkelijk.
-Stoelen: subliem. stevig en comfortabel. goede instelmogelijkheden en de stoelverwarming is erg lekker.
-Motor is erg stil en best wel soepel. Schakelt erg prettig. beter dat elke Peugeot tot nu toe (ik huur nogal eens een auto als ik zakelijk onderweg ben, dus heb er al heel wat gereden en elke keer van die hakerige bakken, maar deze schakelt strak en licht)

Wat kan beter:
-Memory stoel werkt niet. Moet terug naar de garage.
-Stiknaden achterkant stoel zijn vast niet gemaakt door dezelfde dames als van die Chanel handtassen. Oef, dat ziet niet uit.
-Menustructuur niet altijd even duidelijk en vertalingen zijn slecht. met "beveiliging" bedoelen ze bijvoorbeeld "veiligheid" etc. Hebben de duitsers toch beter voor elkaar.
-Stoelmassage en parfum -> in mijn ogen nutteloos
-Grootlichtassistent -> na 5 minuten uitgezet. minimaal de helft van de tijd kwade tegenliggers
-Lane departure -> werkt alleen op een snelweg. Op een normale weg erg irritant, omdat het ding constant zit te sturen.
-Navi-> Tsja, volgens mij mis ik nog iets. Ik krijg geen verkeersinfo realtime. Moet ik volgens mij internet hebben of mezelf aanmelden ofzo.
-Uitlaatmonden zijn nep. Hadden ze er van mij bij mogen vermelden.
-Bluetooth is al 2x uitgevallen. Geen idee waarom. Bij de beemer nooit problemen mee gehad. Hopelijk blijft het bij die 2x.
-Brandstofverbruik -> 7 liter/100km op eerste tank. Ik hoop dat dit beter wordt. In de beemer 5,3 liter/100km en daar trapte ik toch behoorlijk door.
-Focal soundsysteem -> valt me een beetje tegen. Genoeg bass, maar vooral het middengebied is een beetje mat, hoge tonen wat blikkerig. Had me er meer van voorgesteld.
-Park 360 -> geld weggegooid. Veel te omslachtig, te traag en teveel handelingen. De camera van bovenaf heeft dan nog wel iets van waarde, maar automatisch inparkeren ga ik nooit doen.

Voorlopige conclusie: een fijne auto die er ook nog eens goed uitziet en zeker niet saai is. Kun je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten? Nee. Het kost allemaal niets, maar het werkt ook niet allemaal even soepel. Op de eerste blik ziet alles er prachtig uit, maar als je goed gaat kijken, is het niet allemaal even degelijk of doordacht. Als je dit wel wil, zal je moeten uitwijken naar de duitsers. En voor 47 mille? Veel opties of weinig opties die werken? Tsja, ik weet het niet. Moet er nog een paar 1000 km mee rijden, voordat ik er uit ben.

weer een paar tankbeurten verder

  • 2.700 km

Gelukkig betaald het bedrijf de diesel! Inmiddels is het verbruik wat afgenomen, maar 7 liter / 100km vind ik toch echt wel aan de forse kant. Zeker omdat ik redelijk rustig rij. Overigens geeft de boordcomputer 6 liter /100km aan!?

Er positief is toch wel het rijkarakter. De auto is stil, helt niet over in de bochten en zet zich meteen, geen gewaggel. Daarbij is het comfort ook best goed, in acht genomen 19 inch velgen. Ook is de auto absoluut niet onderstuurd, een hele prestatie gezien de 205 winterbanden. De sportstand slaat helemaal nergens op. De besturing wordt idioot zwaar, de gasrespons is zo fel in het begin, dat je zonder schokken bijna niet weg kun rijden. alleen het brommetje is wel leuk. Lijkt een beetje op de 5 cilinder Volvo diesel. Bij de Beemer had ik de auto altijd in de sportstand staan. Dan werd de besturing lekker vlezig, de versnelling door het hele toerenbereik wat agressiever, niet alleen in de eerste 1000 toeren.

Ook het kleine afgevlakte stuurtje bevalt prima. Waarom we nog met zo'n grote hoepel op schoot zitten? Alleen zou het stuur wel 10cm verder uit mogen schuiven. In de achterste stand van de stoel, kun je niet meer bij het stuur. Ik ben 2.03 meter, dus het ligt waarschijnlijk niet aan de lengte van mijn armen.

De stereo is idd een stuk beter na zorgvuldig instellen. in de standaardconfiguratie klinkt het niet erg goed. Het multimediasysteem is nog steeds ondoorgrondbaar. Hoe onlogisch sommige functies verstopt zijn / werken! Jammer, want de interface is erg mooi gemaakt. Ook de mirrorlink en de tomtom realtime verkeersinfo heb ik nog niet aan de praat. In de handleiding wordt hier met geen woord over gerept en ik heb al op verschillende fora gezocht. Het blijkt dat de initiele setup erg gecompliceerd is. Maar eens bij de dealer langsgaan.

Ben ook nog geen vrienden met de hulpsystemen. Het inparkeren is bagger. Geldverspilling. een keer of 5 geprobeerd en geen enkele keer stond de auto goed. Of hij moet 2x steken, de deur kan niet open, de passagiersdeur kan niet open. Nee, 90 graden achteruit parkeren kan ie niet. Grootlicht assistent uitgezet, teveel commentaar van tegenliggers, lane departure ook maar uitgezet, aangezien ik vaak op secundaire wegen rij, waar de weg te smal is, zodat het systeem constant aan het bijsturen is.

De stoelmassage is toch best wel prettig en de verwarmde stoelen heerlijk. staan altijd aan. Dus: premium of toch veel voor weinig? Premium. Ik ben er uit. Over een paar jaar komt er weer een Audi, BMW, Mercedes, Volvo. Dan maar minder gadgets die wel goed werken.

Tomtom werkt! Stoel nog niet :-(

  • 5.200 km

Terug naar de garage geweest om de Tomtom realtime na te laten kijken. Bleek dat de dealer geen contract had afgesloten voor me en ook geen idee had hoe dit werkte. Verder was er de week ervoor (3 maanden na de introductie van de auto) een 177 pagina tellende extra handleiding gekomen over het navigatiesysteem -> was Peugeot "vergeten" op te nemen in de initiele handleiding. Aha! Nu wordt alles wel een stukje duidelijker! Na een uurtje ploegen uitgevonden hoe de realtime navi werkt. Leuke functie is ook dat het systeem je laat weten waar je kunt taken en wat de actuele prijzen zijn aan de pomp. Heb nog niet uitgevonden hoe ik de dieselprijzen kan zien ipv benzine, maar desalniettemin een erg leuke feature.

Stoelmemory was kapot, als in: heeft nooit gewerkt. Moet gemaakt worden. De kennis van de dealer en de ontvangst (geen koffie, afspraak gemaakt en nog 20 minuten bezig met een andere klant) is op z'n minst discutabel vind ik.

Het verbruik is nog steeds erg hoog: 1 op 15. Wel even uit kunnen proberen in duitsland en tot de 170 trekt ie lekker door en blijft erg stabiel en stil. Verbazingwekkend hoe hard je op die dunne bandjes en met winterbanden door de bocht kunt (en ik ben een 3 serie gewend). Echt erg knap gedaan van Peugeot. Onderstuur treed nauwelijks op en de auto blijft mooi gecontroleerd vlak liggen in de bocht.

De laatste 1.500km is gereden door andere collega's, omdat de auto als poolauto is gebruikt om naar de beurs te rijden. Unaniem zijn mensen erg tevreden over het comfort en de rijbeleving.

ik heb er genoeg van: per 1 mei gaat ie de deur ui

  • 8.000 km

Okay, okay een beetje overdreven. maar per 1 mei gaat ie wel de deur uit. Ik heb een nieuwe baan gevonden en de Peugeot gaat niet mee. Ben ik daar rouwig om? Ja en nee:

Ja: het is een prachtige auto om te zien, zowel van buiten als van binnen. Het rijdt verassend goed met nagenoeg geen onderstuur en een zeer neutraal bochtengedrag met genoeg comfort. Erg knap van Peogeot, hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen (Audi, misschien even in de leer bij Peugeot want die A4 heeft wel heel erg veel onderstuur)

Nee: Een hoge auto voegt voor mij niet zo heel veel toe, behalve wat gewicht, brandstof-inefficiëntie en een hoger zwaartepunt. Leuk om geprobeerd te hebben, maar niet echt nodig. De Peugeot is toch vrij compact. Wat meer ruimte op de achterbank is wenselijk. De dealerervaring is toch wel heel wat anders als bij Audi en BMW. Daar betaal je ook voor, maar ik vind een bakkie koffie wel prettig. Het navigatiesysteem en de menustructuur vind ik niet prettig. Misschien een kwestie van smaak, maar erg logisch vind ik het niet. Max te tanken volume van 50 liter is ook best irritant. Elke 650km tanken ben ik niet meer gewend.

Dus: waarschijnlijk heb ik een voorloopauto of zoiets en mag dan iets nieuws uitzoeken van max 48.000 euro. Wordt waarschijnlijk een Superb sportline combi. Lekker veel ruimte en toch nog aardig wat goodies. Of terug naar mijn oude liefde een 3 serie station.........

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.