Peugeot 3008 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 130 (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Blue Lease Executive 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 19.500 km |
Eerste indrukken
- 3 km
Na maanden te hebben gewacht heb ik eindelijk mijn nieuwe Peugeot 3008 binnen. Na 4 jaar een Citroen C4 Picasso gereden te hebben is een vergelijking natuurlijk logisch. Na 180 km is mijn algemene indruk dat het een fijne auto is.
* Uiterlijk *
Aan de buitenkant geeft de 3008 een grotere indruk dan de Picasso. Dat komt deels door de witte kleur (de Picasso was metallic grijs). De neus is aanzienlijk groter en die zie je ook van binnenuit. Ook geparkeerd lijkt het een kolossale auto. De voorruit is aanzienlijk kleiner dan de enorme glasplaat van de Picasso en loopt ook niet zover door in het dak. Deuren en achterklep zijn vergelijkbaar qua handigheid, maar ze voelen wat zwaarder/degelijker aan.
* Innerlijk *
Voorin zit je veel meer ingepakt dan in de Picasso, die van binnen veel opener is en daardoor ruimer lijkt. Door de enorme voorruit van de Picasso lijkt die ook wat lichter van binnen, en in de 3008 zit de binnenspiegel en het blok met sensoren wat meer in het gezichtsveld. Verkeerslichten zijn wat lastiger te zien als je vooraan staat. De zonnekleppen van de 3008 vind ik ook te klein.
Het dashboard van de 3008 is superfijn! Omdat in de Picasso die in het midden zit moet je telkens naar rechts wegkijken, terwijl in de 3008 je gewoon rechtuit kunt blijven kijken.
De voorstoelen zitten prima, maar voor wat bredere mensen is de gordelsluiting misschien wat lastig te bereiken. Wel fijn is dat de leuning van de passagiersstoel ook traploos is te verstellen. De knoppen voor de ramen zitten wat verder weg, maar dat went vast wel.
Achterin zit ik nooit, maar een korte indruk is dat er voldoende ruimte is, ook voor de tenen onder de voorstoel. Net als voorin zit je wat meer ingepakt dan in de Picasso doordat de deuren wat hoger doorlopen.
Bergruimte is prima in orde: grote vakken in de deur, een enorm groot (en gekoeld) vak in de middenconsole en een handig bakje voor sleutels of de telefoon. Helaas kan mijn telefoon niet draadloos opladen; dat zou wel handig zijn!
* Rijden *
Met deze 3008 rijd ik voor het eerst met een automaat (EAT6). Echt heerlijk! Door stop/start is de reactiesnelheid bij het verkeerslicht wel ietsje trager, maar dat is peanuts. De sportstand heb ik niks aan; misschien van de zomer in de bergen dat hij wat later opschakelt, maar dat zien we dan wel weer.
Keyless entry mis ik wel heel erg; dat zat wel op de Picasso maar niet op deze 3008. Niet keyless starten is niet zo erg als je de sleutel toch al in je hand hebt bij het instappen.
De vering van de 3008 is wat stugger dan van de Picasso. Daardoor hobbelt het wel wat meer bij slechte klinkerwegen, maar de Picasso zwabberde behoorlijk bij slecht wegdek en bochten. Ook overhellen in bochten en schommelen bij windvlagen doet de 3008 minder.
Knoppen zitten op de vertrouwde plaatsen, behalve de cruise control/snelheidslimiet. Het is waarschijnlijk wennen, maar de knoppen op het stuur vind ik handiger. Dat de flippers niet meedraaien met het stuur vind ik heel handig, want dan kun je bij scherpe bochten (bv haarspeldbochten) gemakkelijk schakelen als je in "M' rijdt.
Over flippers gesproken, in "D' modus kun je (even) terugschakelen met de linker flipper. Dat is handig bij inhalen op de snelweg. Rijd je bijvoorbeeld achter een vrachtwagen in "D6' met 95 km/u dan is inhalen met rustig gas bijgeven traag want hij blijft in "D6' rijden. Even flipperen naar "D5' en het gaat een stuk vlotter, zonder dat iedereen schrikt van de razernij van een kick-down. Als je weer een constante snelheid rijdt gaat hij vanzelf weer naar 'D6'.
Cruise control gebruik ik weinig; alleen voor lange afstanden en die heb ik nog niet gereden. De snelheidslimiet gebruik ik heel veel: gewoon optrekken bij verkeerslichten en niet verder op de snelheid hoeven letten. In de Picasso kon je snelheden voor-instellen; de 3008 kan dat niet maar heeft wel verkeersbordherkenning. Beiden ongeveer even handig vind ik.
Achteruit rijden met een camera (City Pack 1) is veel duidelijker dan in de Picasso. Overigens, ik zou altijd een camera aanraden! De achterruit is echt te klein en de parkeersensoren reageren ook op takjes en de stoeprand. Met een camera is het echt veel gemakkelijker om achteruit te rijden!
* Navigatie *
Vooral met spraaksturing is navigatie heel handig en werkt behoorlijk goed: gewoon "navigeer naar adres". Jammer is dat je de stem niet eenvoudig uit kunt zetten; dat zit ergens in de menu's verborgen. Wel kun je 2 profielen aanmaken, een met en een zonder stem, en die met "selecteer profiel 1" (of "2") aanzetten. Maar dan is het weer onhandig dat contacten en radio zenders in elk profiel apart ingesteld moeten worden. Gelukkig blijft de huidige route wel actief als je van profiel wisselt.
Overigens stonden de profielen bij aflevering nog helemaal in het Frans ingesteld (taal, land, temperatuur in Fahrenheit). Eenvoudig te corrigeren, maar toch even schrikken met een nieuwe auto.
Rijden met navigatie in de 3008 is veel beter dan in de Picasso. In de Picasso was het navigatiesysteem echt heel slecht; lees mijn review van de Picasso maar. De TomTom in de 3008 is echt een verademing! Op een ding na: in de Picasso kon je tussenstops "exact" of "dichtbij" instellen. Als je bijvoorbeeld naar Brugge wilde rijden via Zeeland in plaats van over Antwerpen, dan kon je "Goes" als tussenstop toevoegen met "dichtbij". Dan werd je netjes over de snelweg langs Goes geleid, en niet door het centrum. Dat kan de 3008 dan weer niet.
Jammer is dat de "connect' service nog steeds niet actief is. Elke dag contact gehad met de dealer, en dat blijf ik doen tot het werkt.
* Voorlopig conclusie *
Hele fijne auto, waar ik echt al maanden naar uit aan het kijken was. Zaken als bagageruimte, passagiersruimte, rijden over lange afstanden, rijden in de bergen, en nog meer komt een volgende keer wel. O, en ik heb een afneembare trekhaak, met als doel om fietsen te kunnen meenemen. Ook die komt een andere keer wel aan de orde.
Iedereen reageert enthousiast
- 1.000 km
*Enthousiast*
Dit heb ik nog nooit meegemaakt! Iedereen in de buurt reageert met "Mooie auto heb je!". Misschien is het de witte kleur en de zonnige dagen, maar het is inderdaad een opvallende verschijning in de straat.
Trouwens, zelf ben ik ook zo enthousiast.
* Sport modus *
In veel reviews wordt gezegd dat de sport stand alleen wat later opschakelt en het stuur wat zwaarder laat gaan. Maar zelf vind ik het vooral opvallend dat het gaspedaal VEEL directer reageert. Vanuit stilstand reageert het gaspedaal onmiddelijk, terwijl normaal het vrij sloom reageert.
Op de snelweg, achter een vrachtwagen hangen en invoegen naar de linker baan is de S-stand echter handig. Daarna kan hij weer uit, want anders blijft hij veel te lang in D5 hangen terwijl je best naar D6 kunt.
* Keyless entry *
Nog steeds mis ik de keyless entry. Elke keer sta ik bij de auto met mijn handen vol, en dan moet ik weer die sleutel uit mijn broekzak halen.
* Tanken *
De tankdop zit rechts en ik tankte natuurlijk bij de pomp aan de linker kan. Dan merk je goed hoe groot de auto is. Ik heb 'm moeten verzetten zodat de slang achter/over de auto paste. De volgende keer maar weer met de pomp rechts tanken :-)
* Rommel *
Ik heb de spullen uit de Picasso overgeheveld naar de 3008. En ik kon allerlei spullen niet kwijt. Vooral: waar laat ik de EHBO box? Onder de rechter voorstoel dan glijdt hij telkens naar de beenruimte van de achterpassagiers. Ook de kleine laadjes onder de voorstoelen mis ik best.
* Stoelen *
De bestuurdersstoel is echt veel beter dan in de Picasso! Hoger steun in de rug, en voldoende steun bij je kont/dijen. Minder zwabberen over de stoel.
* Tomtom *
De HD traffic is eindelijk geactiveerd. Ik heb er wel over moeten zeuren, maar nu is het werkelijk een genot! Tot nog toe klopten files tot op 100 meter nauwkeurig, ook op kleinere wegen. Heel goed!
Bergen en snelwegen
- 8.800 km
* Bergen *
De vakantie naar de Dolomieten was genieten. Voor het eerst met een automaat in de bergen leek wel spannend, maar het is veel fijner dan handgeschakeld. Berg op schakelt hij netjes terug als er extra kracht nodig is. De S-mode is bij haarspeldbochten erg onrustig, mede omdat het gaspedaal veel gevoeliger reageert. Voor een haarspeldbocht even terugschakelen met de flipper voorkomt dat hij in de bocht schakelt. M-mode is niet nodig en met het vele sturen ook niet handig.
Berg af blijft hij ook netjes in een lagere versnelling hangen om op de motor te remmen. Heel fijn. M-mode heb je in de praktijk niet nodig.
* Snelweg *
In een woord is snelweg rijden heerlijk. Mijn ideale snelheid is 130-145 km/u, waarbij het motor- en windgeluid beperkt blijft, en de vering lekker is. Dit geldt zowel vol (op vakantie) als leeg (zakelijk). Bij veel verkeer de snelheidslimiter aan zodat je het gas gewoon kunt indrukken als het kan zonder op de snelheid te hoeven letter, bij rustig verkeer cruisecontrol zodat je je voet kunt ontspannen.
* Navigatie*
De TomTom Traffic is ook heel fijn. Ik rijd regelmatig door het Ruhrgebied voor de zaak in de spits, en hij vindt altijd een goede route. Over bijna 200 km wijkt de werkelijk aankomsttijd zelden meer dan 5 minuten in 2 uur rijden af van de voorspelde aankomsttijd, met alle drukte. Compliment aan TomTom! Ik heb daarom de routecorrectie op "automatisch" staan.
De navigatie recht voor je neus is daarbij ook heel handig. Het scherm in het middel geeft dan een algemeen overzicht van de drukte, terwijl ik voor mijn neus precies zie waar ik moet afslaan.
Ook voice-control is heel handig. Handen aan het stuur, ogen op de weg en "navigeer naar huis" en klaar. Als ik geen aanwijzigingen wil dan "selecteer profiel 2"; geen probleem.
Eerste winter
- 19.500 km
* Tegenvalliger *
Na bijna 20000 km te hebben gereden in de 3008 zou je verwachten wel iets gevonden te hebben wat me ergert. Nee, niks. Nog steeds dik tevreden.
* Bumperkleven *
Ik heb een hekel aan bumperkleven, dus hou ik zelf ook behoorlijk afstand. Maar opvallen is dat de 3008 kennelijk toch redelijk imponeert in de spiegel van mijn voorligger, want het is opvallend dat mensen veel meer voor me opzij gaan op de snelweg dan welke andere auto die ik heb gereden. Niet nodig, wel fijn :-)
* Hoge snelheden *
De afgelopen maanden wekelijks naar Duitsland gereden. Het blijkt dat 145 tot 150 km/uur een hele fijne snelheid is. Auto rijdt redelijk stil en zeer stabiel. Ook bij normale snelheden van 80-130 km/uur alles uiterst stabiel en relaxt.
* Voice control *
Elders las ik dat de spraak sturing slecht werkt. Bij mij niet. Vrijwel alle "navigeer naar", "stem af op voorkeuze" en "selecteer profiel" commando's worden moeiteloos uitgevoerd. Bellen doe ik niet in de auto, hooguit gebeld worden, en ook dat werkt OK.
* Sneeuw *
Dit is voor het eerst dat ik met een automaat in de sneeuw rijdt. Ik had verwacht dat dat wel lastiger zou zijn dan handgeschakeld. Maar als je heel rustig gas geeft, dan is er geen centje pijn. Wel wordt de witte auto verschrikkelijk vuil door de de sneeuw en het strooizout op de wegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.6 PHEV 225pk Road Trip, Carplay, Camera
- 2021
- 33.007 km

Peugeot 3008 1.2 130pk Allure | Schuif kanteldak | Trekhaak | Cruise control | Navigatie | Camera | Parkeersensoren |
- 2017
- 79.252 km

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 Blue Lease GT | Automaat | Navigatie | Camera | Black Pack | Panorama/schuifdak | Trekhaak | Massage |
- 2021
- 105.716 km