Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech 130 (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Allure 1.2 PureTech 130 |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 9.556 km |
Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech 130 PK (6EAT).
- 9.556 km
Na 9.500 km is het tijd voor een review van onze Peugeot 3008 SUV.
KEUZE AUTO EN PROEFRIT
Oktober 2016, de Peugeot 3008 SUV komt op de markt en eigenlijk waren wij vanaf het begin verliefd op het uiterlijk. Toen de auto daadwerkelijk in de showroom verscheen waren wij er dan ook als de kippen bij om een proefrit te gaan maken. Op internet al het nodige opgezocht over de auto. Onze Peugeot 508 SW 1.6 automaat van 2011 kon eigenlijk nog wel even mee, maar toch…
Tijdens de proefrit viel een aantal zaken op. Als eerste de kleine draaicirkel toen we na 100 meter rijden moesten keren. Wat een verschil met de 508, zo’n groot verschil dat ik bijna te sterk instuurde. In combinatie met het kleine stuur en het zeer lichte sturen gaf dat toen al aan dat dat een periode van gewenning zou gaan vragen.
Aangezien onze 508 in een ander segment valt en relatief fully loaded was geleverd waren ook de eisen voor de 3008 hoger. De JBL installatie in de 508 beviel altijd uitstekend. In de 3008 is geen JBL leverbaar maar is het nu Focal. Omdat wij graag muziek luisteren in de auto zou de keuze dan ook zeker daar op gaan vallen. Dat zou dan wel een gok zijn omdat in de proefauto geen Focal was gemonteerd. In ieder geval viel tijdens de proefrit wel op hoe stil het in de 3008 is. Elektrisch verstelbare stoelen in verband met de rug. De zithouding beviel uitstekend. Alleen het glazen dak zou een probleem gaan worden in verband met de hoofdruimte.
Omdat er geen 1.6 liter (zelfde motor als de 508) beschikbaar was voor een proefrit reden wij in de 1.2 liter uitvoering. Een 3-cilinder. En dat viel alles mee. Beter zelfs dan gedacht. De soepelheid, kracht etc. voelde beter dan de 1.6 in de 508.
Al met al. Na een proefrit van bijna 1 uur waren wij eigenlijk al om. Het zou een 3008 worden.
Eerst nog naar huis om na te denken en verder rond te neuzen op internet en de Peugeot site.
AANSCHAF
Terug naar de dealer om gezamenlijk de auto samen te stellen. Het blijft leuk weer eens een nieuwe auto te kopen en zelf alles te kunnen kiezen. De eerste keuze was Private Lease. Geen extra kosten, alleen benzine.
Toen de kleur, dat werd Gris Amazonite. Een nieuwe licht groenige grijze kleur. Het was een gok maar we zijn er heel blij mee. De uitvoering werd een Allure. De motorkeuze was tijdens de proefrit al bepaald.
Het werd dus een 3008 Allure 1.2 PureTech 130 PK met automaat (6EAT).
De opties waren ook relatief snel besloten. Pack Safety Plus, het Focal Hifi systeem, Elektrisch verstelbare AGR stoelen, Keyless entry & start, Aluminium dakrails, de Full LED koplampen, Pack City 1 en Peugeot Connect NAV inclusief DAB+. De uiteindelijke levering liet helaas lang op zich wachten, maar 24 maart 2017 was hij er dan eindelijk. Na een fijne aflevering volgden de eerste kilometers in onze 3008.
ERVARING
Dan nu onze ervaring met de Peugeot 3008 SUV na 9.500 kilometer.
Om gelijk met de deur in huis te vallen, de korte draaicirkel en het zeer lichte sturen. Na gewenning is de auto gewoon zeer wendbaar. De vering is comfortabel, op korte oneffenheden een beetje stoterig. Door de hogere carrosserie is de afstand tot het wegdek lekker hoog. Dat scheelt bij volle belading het risico dat je een van de drempels raakt die bij ons in de wijk veelvuldig aanwezig zijn. De 508 wilde de drempel nog wel eens raken. De bijbehorende hogere instap is overigens ideaal. De wegligging is voor ons uitstekend en de windgevoeligheid valt ondanks de hogere carrosserie erg mee.
De AGR stoelen zitten perfect. Wel vreemd is het feit dat alleen de bestuurdersstoel volledig elektrisch is te verstellen. Achteraf bleek dit ook vermeld te zijn in de optielijst, maar niet echt duidelijk, De rugleuning van de bijrijdersstoel moet met de hand worden versteld en dat is in grote grove stappen. De zitting kan wel elektrisch in hoogte worden versteld en is bij beide stoelen in lengte te verstellen.
Ik zit goed. Ik ben 1.83 meter lang en heb ruimte over bij mijn hoofd. Als ik gekozen zou hebben voor het glazen dak was dat echter een heel stuk (ruim 5 cm) minder geweest, zeker achterin. Daarom deze optie ook niet genomen. De ruimte voor de achter passagiers is iets minder. Ik kan achter mezelf zitten maar het houdt niet over. Ook is de zitting achterin relatief kort en laag waardoor de zithouding iets minder is. De ruimte voor je voeten is achterin ook niet ruim bemeten. Maar ja, we zijn meestal samen.
De kofferruimte is groot genoeg en de inhoud van de kofferbak is vrijwel gelijk aan de 508 SW. Indien gewenst kan de laadvloer op een simpele manier nog zo’n 10 cm omlaag worden geplaatst. Meer ruimte ten koste van een kleine tildrempel.
De 1.2 liter 3 cilinder bevalt uitstekend. Geen enkel moment missen we de 1.6 uit de 508.
De auto trekt, als je dat wilt, als een lier op. Bij snelweg snelheden is hij zelfs stiller dan de 508. Alleen bij het optrekken hoor je de roffel van de 3 cilinders, maar dat verdwijnt al snel naar de achtergrond. Windgeruis is vrijwel niet te horen. Mede te danken aan de extra geïsoleerde zijruiten die je krijgt bij het Focal pakket.
Het achteruit inparkeren werkt dankzij de camera perfect. Je moet wel opletten dat als het piepsignaal van de parkeersensoren aangeeft dat het genoeg is (rood op het scherm) dit betekend dat je erg dicht op de eventuele muur achter je staat en dan de achterklep niet meer open kan.
Mocht je even niet opletten op de weg en dreig je de rijstrook te verlaten, wordt je zachtjes door de auto terug gestuurd (Active Lane Departure Warning). Je kan zelfs even zonder handen aan het stuur rijden maar daar is het natuurlijk niet voor bedoeld.
De automaat werkt uitstekend. Het schakelen gebeurt vrijwel zonder voelbare overgangen. Als je de sport stand inschakelt trekt hij iets vinniger op en blijft hij langer in de versnellingen hangen. Voor het inhalen op provinciale wegen is dat fijn. Het lijkt dat de auto sneller is in de sport stand maar dat is misleidend. Resumerend een heerlijke bak. De sportstand zorgt er tevens voor dat de auto iets zwaarder stuurt en dit geeft meer gevoel in het stuur.
Het benzine verbruik is tot nu toe gemiddeld 1 op 14,2. Dit is gemeten aan de pomp (gereden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters) en bevat gemiddeld 40% snelweg en 60% stadsverkeer en/of binnendoor. Als je het verbruik moet geloven dat de auto zelf aangeeft is de auto iets zuiniger (1 op 15,2), maar zoals gewoonlijk kloppen deze cijfers niet helemaal. Als je de rechter voet beheerst blijkt dat de auto bij snelheden tot zo’n 115 km/u echt zuinig is te berijden, 1 op 17 is dan haalbaar. Boven de 125 á 130 km/u stijgt het verbruik relatief snel.
De navigatiesoftware bleek bij aflevering toch een beetje gedateerd te zijn. Zelf via de Franse Peugeot site de update opgehaald en geïnstalleerd. Ik weet dat dat ook via de dealer kan, maar dan was ik de auto een halve dag kwijt. Nu op een zaterdagavond in een klein uurtje gepiept. Na de update klopt het allemaal redelijk goed.
Wij zijn in ieder geval blij met de TomTom Traffic functie. Files worden actueel en snel doorgegeven.
Het blijft wennen dat voor het invoeren van een adres het toetsenbord een abcdef volgorde en niet een qwerty opstelling heeft. De navigatie kan ook worden weergegeven op het centrale scherm. Dit is dan prima in het zicht en het touchscreen midden in de auto kan dan worden gebruikt voor het bedienen van de autoradio of andere zaken.
Het touchscreen werkt overigens goed en de pianotoetsen maken het mogelijk om snel naar het gewenste menu te gaan. Het dashboard deel kan naar believen worden ingesteld. Een leuke gadget maar na een tijdje houdt je het bij één instelling, in ons geval de navigatie in het midden.
Het Focal audiosysteem bevalt uitstekend. Het geluid is in de standaard afstelling minder, maar als je er even voor gaat zitten en de instellingen goed uitvoert, klinkt het echt erg goed. Geen vervorming. Helder geluid, diepe bassen en een goede verdeling. Samen met de echt stille auto een genot onderweg.
De Full Led verlichting is een uitkomst, beter dan Xenon. In combinatie met het automatisch grootlicht is op provinciale wegen de verlichting echt perfect. Het automatische grootlicht wekt bij mij goed, nog geen seinende tegenliggers gehad. Wel moet je even wennen dat het systeem soms op groot licht overgaat om na een halve seconde het weer uit te zetten omdat er een tegenligger aan komt. Een beetje onrustig beeld.
De afwerking van de auto staat op een hoog peil. Tot nu toe geen enkel rammeltje of andere bijgeluiden. De gebruikte materialen voelen fijn aan. Uit ervaring kunnen we zeggen dat het nog geen Audi is maar het gaat de goede kant op.
MINPUNTEN
Echt grote minpunten hebben wij eigenlijk niet. Wel een paar kleintjes.
Zoals al vermeld, de ruimte voor de achter passagiers, maar onze kinderen gaan zelden meer mee.
De motorkap beweegt bij snelheden boven de 100 km/u op beide hoekpunten. En mijn vrouw voelt trillingen onder haar voeten. Beide punten zijn bekend bij Peugeot. De trilling is inmiddels opgelost door de dealer. De motorkap volgt nog.
De DAB+ wil nog wel eens wegvallen waardoor je over gaat op FM. Dit ligt volgens de dealer aan de DAB+ maar het is wel jammer.
Iets anders kleins is het feit dat de opbergruimte in de middenconsole gekoeld is. Erg fijn in de zomer zo’n grote koelkast (er kunnen echt ruim twee 1-liter flessen drank in!!) echter het waait koude lucht onder de afsluitende kleppen door waardoor je koude armen krijgt. Ach ja, tochtstrip erop. En als dat alles is.
De verstelbaarheid van de luchtroosters in het dashboard is niet ruim. Hierdoor loop je het risico altijd wel ergens een soort van tocht te voelen. Dit is vooral voelbaar in de zomer als de airco aan staat. Deze werkt overigens naar behoren.
Tot nu toe zeer tevreden. Op naar de 20.000 kilometer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 Allure Pack Business | Navigatie | Climate & Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren met Camera |
- 2021
- 26.370 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech Blue Lease Executive | AUT. | LEDER | 360° CAMERA | CRUISE | NAVI |
- 2018
- 131.913 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech Allure
- 2019
- 113.983 km