Peugeot 3008 Allure 1.6 PureTech 180 (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Allure 1.6 PureTech 180 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Prima prestaties, op puntjes minder dan verwacht
- 5.000 km
Na 3 jaar in een Mercedes C180 (156 pk) van 2015 te hebben gereden werd het na 120.000 km. tijd voor een andere auto. En graag één met een hogere instap. Want de Benz beviel prima, maar als je zoals ik weleens een hernia hebt gehad merk je dat je eigenlijk een beetje in- en uit die auto valt.
De logische opvolger zou een MB GLC zijn, maar prijzen vanaf € 65.000,- vind ik te gortig. De GLA vond ik iets te klein voor het geld.
De keuze spitste zich uiteindelijk toe op een BMW X1, een Mazda CX5 of de Peugeot 3008 met de nieuwe 1.8 PureTech motor en de nieuwe 8-traps automaat. Het rijcomfort, de stilte in de auto en de motorprestaties gaven de doorslag om voor de 3008 te kiezen.
Overigens was de Citroën C5 aircross op het moment van bestellen nog niet leverbaar, anders had die zeker ook meegedaan.
Nu 5.000 km. verder heb ik geen spijt, maar er zijn toch wat dingetjes die me tegenvallen als ik het vergelijk met de vorige auto. Zo vind ik het gemiddeld verbruik met 1:12,5 best fors. Het is veel meer dan de 1:18 die je volgens fabrieksopgave moet kunnen halen. De C180 haalde met gemak 1:15, meestal zelfs 1:16.
De motorkap van de 3008 klappert bij harde zijwind én als je harder dan 120 km/u rijdt. Best slordig. Het schijnt een bekend probleem te zijn.
Een storend gebrekje vind ik de inhoud van het ruitensproeier reservoir. Die is klein en dus snel leeg en er is geen waarschuwingslampje voor.
Ook de brandstoftank is niet overbemeten waardoor ik nu zo'n 2 keer per week aan de pomp sta.
Dan de connectie met de smartphone. Dat was nog best een heel gedoe. Omdat in de folder beloofd was dat je via de app AndroidAuto zou kunnen navigeren, heb ik geen navigatie pakket gekozen. Uiteindelijk bleek AndroidAuto niet beschikbaar, waardoor ik mijn Samsung noodgedwongen heb vervangen door een iPhone. Met Apple's Carplay lukt navigeren en muziek afspelen overigens prima.
Peugeot heeft ook een connect-app. Die heet My Peugeot. Tot op de dag van vandaag heb ik die nog niet aan de gang kunnen krijgen, maar dat zal wellicht aan mijn onhandigheid liggen.
Is het dan alleen maar negatief? Nee, zeker niet. De auto zit heerlijk, veert comfortabel, is stil en de prestaties vind ik erg goed.
De 180 pk's die uit de 1.6 worden geperst zijn merkbaar aanwezig. De automaat schakelt schokvrij door de 8 verzetten heen en in de sportstand kun je als eerste weg zijn bij het stoplicht.
Het kleine stuurtje (een dag wennen) doet zijn werk licht en direct. Het digitale dashboard is goed afleesbaar en voor een deel te personaliseren.
Wij hebben een caravan van 1400 kg. Ben erg benieuwd hoe die er achter hangt. Dat komt wellicht in een vervolg van deze review aan de orde.
40000 kilometer verder
- 42.000 km
Inmiddels zijn we dik 1,5 jaar en zo'n 40.000 km. verder. De auto rijdt nog steeds als nieuw en de comfortbeleving blijft hoog.
In mijn eerdere recensie klaagde ik over het verbruik dat toen op gemiddeld 1:12,5 lag. Het zal ongetwijfeld aan mijn gestaag vorderende leeftijd en bijbehorende lichtere rechtervoet horen, maar gemiddeld haal ik nu 1:14,5. En dat vind ik zeker acceptabel voor een SUV.
De klapperende motorkap waar ik eerder melding van maakte, is gemodificeerd door de Peugeot dealer.
Die overigens meldde dat die modificatie nu standaard af fabriek wordt toegepast.
Het rijden met de caravan (1400 kg.) is eigenlijk wel een soort van genot. De auto sleurt er aan alsof er niets achter hangt en de automaat schakelt prima en onmerkbaar op- en af. Het enige puntje is dat het toerental rond de 95 km/u in het achtste verzet wel heel laag is (1700 tpm), waardoor ik op de snelweg wel geneigd ben om op de flippers te gaan schakelen om zo de zesde versnelling (2100 tpm) vast te houden.
Hetzelfde geldt overigens voor het rijden in de bergen, waar het afremmen op de motor ook handmatig moet worden bewerkstelligd.
Het gemiddeld verbruik met de caravan (snelweg / autowegen, gedeeltelijk door bergachtig gebied) was over 2000 km gemeten 1:8,5
Er zijn tot nu toe geen storingen of defecten geweest. De eerste onderhoudsbeurt was volgens schema bij 30.000 km. Er werd niets bijzonders geconstateerd.
Kortom: tot nu toe (veel) tevredener dan ik vlak na de aankoop vreesde.
Tijd om afscheid te nemen
- 75.000 km
Er is een tiet van komen en er is een tiet van gaan.
De 3008 gaat na een goede drie jaar trouwe dienst en 78.000 km. plaatsmaken voor een stekker hybride Hyundai Santa Fe.
Ik wil graag elektrisch gaan rijden, maar volledig elektrisch is in verband met de caravan niet of nauwelijks haalbaar qua actieradius.
In dat geval is een PHEV een goed alternatief.
Niks dan lof voor de vetrekkende SUV. Hij heeft nog nooit een technisch probleem vertoond en de verbruikskosten vielen mij met gemiddeld 1:14,5 erg mee.
De auto heeft steeds comfortabel stil, soepel schakelend zijn werk gedaan.
Het enige minpuntje dat ik kan noemen is dat ik vind dat de kunstlederen banen van de stoelbekleding wat slijtagegevoelig zijn.
Wat mij betreft is deze auto een probleemloze aanrader.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Peugeot 3008
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 3008 1.6 HYbrid4 300PK Allure AWD Plug-in / Apple Carplay Android Auto / Climate Control / 360 Camera / Parkeersensoren achter / Adaptiv Cruise Control /
- 2021
- 48.643 km

Peugeot 3008 1.2 PureTech 360Camera Sfeer LED Virtual Carplay Trekhaak Navi Clima Cruise PDC 19"LMV
- 2019
- 141.359 km

Peugeot 3008 1.6 HYbrid 225 PK Automaat Allure | CAMERA | CARPLAY
- 2021
- 57.040 km