Peugeot 3008 Allure 1.2 PureTech 130 Grip Control (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3008 Allure 1.2 PureTech 130 Grip Control |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 77.020 km |
KM-stand laatst | 101.450 km |
Eerste ervaringen met een Peugeot
- 88.060 km
Eind juni 2023 heb ik afscheid genomen van mijn zeer fijne Renault Clio Estate LPG voor een Peugeot 3008 1.2 uit 2019.
De overweging was de wens voor een grotere auto (met name binnenruimte i.v.m. gezin). De Renault was in principe ruim genoeg met een grote kofferbak voor zijn klasse. Echter de binnenruimte was wel erg compact. Ik heb de Renault voor een mooi bedrag kunnen verkopen aan een particulier. Die gaat veel plezier aan de auto beleven. De auto is altijd betrouwbaar geweest en top onderhouden.
Maar waarom een Peugeot? Je hoort spannende verhalen op het internet over de 1.2...
Ik kon deze auto voor een zeer mooi bedrag aanschaffen. Mijn oom ging met pensioen en had een garage. Dit was een van zijn laatste voorraad en dit was de reden om hem aan te schaffen.
Tijdens de proefrit merkte ik al dat de auto zeer gemakkelijk reed en zeer mooi was afgewerkt van binnen. Ook stuurt de auto redelijk direct en is een ideale snelweg auto. Ondanks mijn aversie tegen een SUV (ben echt van de stations) heb ik hem toch aangeschaft. Reden hiervan was ook dat mijn vriendin goed in de auto zat i.v.m. slechte rug door een auto ongeluk in het verleden.
Door het lagere aanschaf bedrag heb ik al een bedrag gereserveerd voor een nieuwe distributieriem. Dit gaat rond de 600-800 euro kosten. In 2025 ga ik de riem laten vervangen.
Ook heb ik mijn auto om laten bouwen naar LPG. Misschien een gekke keuze in deze tijd, maar met mijn kilometers, hele fijne ervaringen met LPG en uitstoot, de auto och laten ombouwen. Dit is zeer vakkundig gedaan en de auto loopt er zeer soepel op. Je merkt geen verschil tussen benzine en LPG. Het betreft een Prins installatie, volledig weggewerkt met 65l tank. Hiermee kom ik rond de 600/650 kilometer max. Wel tank ik altijd euro 98 i.v.m. vochtgehalte/toevoegingen in euro 95.
Hoe bevalt het tot nu toe?
De auto bevalt erg goed. In nog een 4 maanden tijd is er bijna 11500 kilometer mee gereden, inclusief een rondreis door Denemarken van bijna 3000 kilometer totaal.
De auto trekt zeer soepel op en de motor maakt weinig geluid als die op snelheid is. Wel merk je redelijk veel geluid van buitenaf. Meer dan ik zou verwachten van een auto in deze klasse. Mogelijk zijn de banden hier debet aan. Die zijn binnen een jaar aan vervanging toe.
Daarnaast is de Multimedia systeem van Peugeot zeker niet top en soms erg traag. Dit is anno nu veel beter geregeld in autos. Wel is het Android systeem betrouwbaarder dan die in de Renault. Die viel erg vaak uit ondanks dat ik daar een nieuwe unit uit 2019 had laten inbouwen.
Verder valt op hoe mooi de auto is afgewerkt van binnen. De materialen voelen zeer degelijk aan en de stoelen geven voldoende steun. Ook is de ruimte vanbinnen en in de kofferbak ruim voldoende.
Ook het stuur gaat al aardig wennen. De stuur is klein en compact. Ik moet achteraf bekennen dat dit fijner is dan vooraf gedacht. Ook heb ik geen last van het stuur die voor de meters staat. Je kunt alleen de kilometerstand minder goed aflezen.
Na een reis van 3000 kilometer in 2,5 week leer je de auto goed kennen. Het is zeker geen race kanon en ook moet ik wennen dat de auto een stuk breder is dan de Clio. Ook het schakelen ging in de Clio fijner. Dit gaat op zijn Peugeots; stroef. Ook onbegrijpelijk dat de pook knop van metaal is. Dit wordt enorm warm in de zomermaanden.
Daartegenover staat dat hij echt comfortabel is en een heerlijke snelweg auto. Ook stuurt hij gemakkelijk door smalle straten en je merkt dat de auto voldoende reserves heeft om goed in te kunnen halen.
Verder nog geen problemen gehad de afgelopen 11500 kilometer. Goed om te weten is dat 80/90% snelweg kilometers zijn i.v.m. werk en sport/familie/vrienden die verder weg wonen.
Verbruik gemiddeld zit tussen de 6,5 a 7,0l per 100 kilometer.
Fijne kilometers, wel met kosten
- 92.400 km
De kilometers blijven erbij komen en dit bevalt enorm goed. De auto loopt zeer soepel en ik zou niet meer zonder een 6e versnelling kunnen. Wat een rust met al die snelweg kilometers.
Ongeveer 80% van de kilometers zijn snelweg en daar is deze auto voor gemaakt. In alle rust en met voldoende vermogen brengt mij in alle rust van a naar b. Ook de hoge zit bevalt mij stiekem erg goed. De stoelen bieden ook voldoende steun (de stoelen zijn wel wat kort voor mensen boven de 1,90).
Op lpg rijdt de auto nog steeds uitstekend. Je merkt geen verschil met benzine of lpg en na 1 a 2 kilometer gaat de auto automatisch over op lpg. Ik tank alleen nog maar euro 98 en afhankelijk van de ritten moet ik in de koudere periodes 1x in de 2 maanden tanken. In de zomer is dit wel zuiniger.
Naast de koudere temperaturen zijn hogere snelheden ook nadelig voor het benzineverbruik. Boven de 110 kilometer per uur, gaat het verbruik een stuk harder.
Naast alle lofzang is is natuurlijk ook altijd wat te klagen. Het grootste nadeel blijft de typische Peugeot schakelbak. Dit blijft hakerig en met name bij een koude motor gaat dit nog is met horten en stoten. Dit kunnen Japanse autos echt veel beter.
Kosten heb ik helaas ook gehad. Ik wist dat dit eraan zat te komen, maar de distributieriem heb ik preventief laten vervangen. Bij het vervangen kreeg ik bericht dat er ook motorolie lekte bij de koppakking. Dit is direct ook vervangen. De kosten van alles met een leenauto was 923.50.
Verder heb ik zelf de ruitenwissers vervangen en ga ik zelf binnenkort de motorolie en filters vervangen. Voor een kleine prijs kun je hier een brug huren en dit zijn zaken die ik leuk vind om zelf op te gaan pakken en scheelt veel in de kosten.
Verder heb ik ook een paaltje geraakt
(Auw). Dit wordt via de verzekering opgelost, maar kan door de drukte pas in april worden gerepareerd.
Ik ga ook een kostenoverzicht maken met alle kosten bij de juiste kilometerstand:
- 78500: inbouw LPG: 2750 euro
- 88000: 4x valve protector (1 bus voor elke 10000 kilometer): 125 euro
- 91500: vervangen distributieriem en koppakking: 923 euro (inclusief huurauto)
- 93500: eenmalige motorstoring ivm brandstoftoevoer. Niets gevonden en gereset. Goed in de gaten houden: 18 euro.
- 94000: ruitenwissers, motorolie, filters en klein spul: 115 euro
- 99800: 4 nieuwe banden met balanceren: 360 euro
- 100000: motor reinigen inclusief uitlezen: 99 euro.
- 103750: airco bijvullen: 158 euro.
ivm actie alvast motorolie, filters en klein spul: 75 euro. Deel gaat vervangen worden bij 109000 kilometer.
Verbruik in koudere periode:
- Benzine tussen de 1 op 120 a 128 kilometer (sterk afhankelijk van snelheid)
- LPG tussen de 1 op 12 a 13,5
De ton gepasseerd
- 101.450 km
En wij zijn de ton gepasseerd! Dit is zonder problemen (afkloppen) gebeurt. Als ik de verhalen en reacties moet geloven kan dit alle kanten op gaan.
Ik heb de auto nu 10 maanden in bezit en er ongeveer 25000 kilometer mee gereden, waarvan 20000 op LPG. Je merkt niet geen verschil in. Wel merk je dat de snelheid, kwaliteit brandstof (95/98( en temperatuur een grote factor spelen in het benzineverbruik bij LPG.
Daarnaast afgelopen week 4 nieuwe demo banden laten monteren bij mijn vaste adres in Waalwijk. Alle 4 de banden waren echt op en moesten vervangen worden. Er zitten nu 4 nieuwe Yokohoma banden onder en de auto is merkbaar stiller (kosten met balanceren 360 euro).
Over 2 weken is de airco aan de beurt inclusief een reiniging van de interne motor tegen de vervuiling (carbon cleaning met airco en uitlezen op locatie 99 euro).
Daarnaast heb ik voor komende periode een grote beurt op de planning bij mijn dorpsgarage. De olie en filters doe ik zelf. Dit omdat ik het zelf leuk vind om te doen en daarnaast de Pure Tech motoren zeer gevoelig zijn voor het type motorolie. Ook scheelt het natuurlijk veel in prijs.
Voor nu blijft ik lekker doorrijden en genieten van de kilometers.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.