Peugeot 207 CC Première 1.6-16V VTi (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 207 CC Première 1.6-16V VTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
ERVARINGEN
- 16.000 km
Sinds 19 mei 2007 rijden wij - als tweede auto - met een Peugeot 207 CC in Première uitvoering. Deze uitvoering is op zich al lekker compleet, met airconditioning, Pack Sport, Pack Retrovision en 16 inch lichtmetalen velgen. We hebben echter toch nog wat opties laten aanstrepen toen we de auto bestelden, zoals lederen bekleding, stoelverwarming, climate control, parkeerhulp achter en windstop. De kleur Gris Thorium met Leer Alezan geeft een heel mooi kleureffect aan de auto, zeker in combinatie met de aluminium strip onder de achterruit van de CC.
In vergelijking met de 206CC is de 207CC er behoorlijk op vooruit gegaan. De interieurruimte is beduidend toegenomen, de stoelen zijn beter verstelbaar en door de langere voorruit kan ik nu (1,81 m) echt uit de rijwind zitten. Daarbij is de kikkerzit met opgetrokken knieën gelukkig komen te vervallen.
De prestaties zijn ietsje beter dan van de 110 pk sterke 206CC. De 1.6 VTi motor heeft 10 pk meer dan de 1.6 16V, maar de VTi moet wel 1327 kg op gang brengen. Dat is toch 212 kg meer dan de 206CC! De carrosserie is behoorlijk stijver geworden. Het torderen van de 206CC is nu verleden tijd. De cabriokap kan nu geopend worden zonder mijn knokkels te breken aan de vergrendelingsgrepen.
De stoelverwarming werkt prima, al is het jammer dat de schakelaars hiervoor totaal uit het zicht zitten aan de zijkant van de stoelen. Door de prima werkende parkeerhulp is de auto goed in te parkeren. De demo die we gereden hebben had deze voorziening niet. Zonder parkeerhulp is de achterzijde van de auto erg onoverzichtelijk.
Het middendeel van het dashboard heeft een aluminiumkleurige omlijsting die bij bepaalde zonstanden hinderlijk in de voorruit reflecteerd.
De windstop lijkt wat aan de lage kant, zeker voor wie de 206CC met windstop gereden heeft. Het schermpje functioneert echter wel goed. Jammer is dat het frame van windstop precies in het midden van de binnenspiegel verschijnt en daardoor het zicht wegneemt. De tankdop zit aan de linkerkant van de auto, waar deze bij de 206CC aan de rechterzijde geplaatst was. Even opletten dus bij het binnenrijden van het tankstation.
Over het totale gereden aantal kilometers is het gemiddelde verbruik 7.0 l/100 km.
Update 26-03-2008:
De auto rijdt sinds de reparatie aan het dak - zie hieronder bij Problemen - wat strakker dan voorheen. Het leer blijft er goed uitzien. Er is geen verschil te zien tussen stoel van de berijder en - meestal lege - stoel van de passagier. Met het winterse weer was de stoelverwarming een uitkomst en ook tijdens de eerste open rit voelt het net wat comfortabeler aan in de auto. Vergeleken met de 206CC leent de 207CC zich nog meer om met lagere buitentemperaturen open te rijden. De zit in de auto is wat dieper dan bij de 206CC en de wind gaat mooi over de inzittenden heen.
Sinds de reparatie is de auto heerlijk stil. Dit geldt ook voor het rijden met de kap open. De 206CC had bij het open rijden nog al eens last had van gekraak in de carrosserie, maar bij de 207CC is dit niet meer hoorbaar. Ook verdwenen zijn de piepende remmen van de 206CC.
De aluminium pookknop blijft een leuk detail, maar wat is die bol verrekte koud na een nachtje vorst. Over het algemeen staat de 207CC ’s nachts in de garage geparkeerd, maar zelfs dan vriest je hand bijna aan de knop vast na een winterse nacht.
De 207CC heeft beduidend minder last van het V-vormige waaier patroon van vuil op de zijruiten, zoals ik dat van mijn Peugeot 308 ken. Het ontwerp van de spiegelvoet en het spiegelhuis lijkt mij identiek aan dat van de 308 (net als bij de Citroën C4).
Het gemiddeld verbruik is nog steeds 7.0 l/100 km.
Update 11-06-2008:
Voige week is de auto naar de dealer geweest voor de eerste reguliere service beurt. De kosten vielen erg mee; 19 euro voor de Peugeot checkup en 12,56 euro voor ruitensproeiervloeistof en motorolie. Het totaalbedrag van deze eerste onderhoudsfactuur was derhalve 31,56 euro Inmiddels is het bonkende geluid in de dakconstructie ook weer hoorbaar. Bij het werkplaatsbezoek is hier meteen naar gekeken.
Update 04-09-2008:
Ondanks de problemen met de dak - zie hieronder - zijn wij nog steeds heel tevreden met de auto. De 1.6 VTi motor levert voldoende prestaties. Ook het open rijden - jamer dat de zomer zoveel regen kende - blijft erg plezierig. Dus geen wijzigingen in het puntenklassement.
Comfort - nog steeds zeer tevreden
Prestaties - de 1.6 VTi presteert voldoende in deze auto
Betrouwbaarheid - problemen met het dak, maar verder eigenlijk niets
Gebruikskosten - kosten voor onderhoud vallen reuze mee
PROBLEMEN
- 16.000 km
Bij de eerste regenbui hadden we lekkage over de zijruiten bij de aansluiting tussen het dak en de voorruitstijl. De lekkage is door de dealer verholpen. Ronduit slordig van de dealer is wel dat de auto daarna nog eens terug moest om het interieur te laten reinigen. Dat was tijdens de reparatie onder de witte spikkels gekomen.
Sinds een paar honderd kilometer geleden komt er een bonkend en krakend geluid vanaf de vooras en de voorruitstijl. Dit treedt met name op tijdens het rijden over verkeersdrempels en bij in- en uitritten. In januari gaat de auto hiervoor terug naar de dealer. Tussentijdse controles op de brug gaven geen indicatie wat dit kon betekenen, dus houden ze de auto nu voor één à twee dagen.
Update 26-03-2008:
De 207CC heeft in januari maar liefst drie (!) weken bij de dealer gestaan om het probleem met het bonkende en krakende geluid op te lossen. Het is dat mijn vrouw en ik zelf af en toe gebeld hebben hoe het met de reparatie stond, want echt toeschietelijk met informatie waren ze niet bij de werkplaats. Onze suggestie - na de eerste week - om de technische dienst van de importeur naar de auto te laten kijken werd door de dealer afgewezen. Naar het schijnt is het volledige dak van e auto af geweest en ik heb het vermoeden dat de voorruit vervangen is. Het bonken en kraken is niet meer hoorbaar. Daarbij lijkt de auto iets strakker te sturen. Alleen bij het wassen van auto in de wasstraat, of met behulp van de tuinslang, lekt er af en toe nog een enkel druppeltje water de auto in via het rubber boven de B-stijl. Tijdens regenbuien komt er geen vocht meer naar binnen.
Jammer is dat wij de auto vuil en met een bijna lege terugkregen. Toen mijn vrouw de auto bracht was de CC redelijk schoon en de tank bijna volledig gevuld. De auto is - met toestemming - meerdere keren door de chef werkplaats mee naar huis genomen om het probleem vast te stellen. Bij de gebruikelijke testritten op het industrieterrein, waar de Peugeot-dealer gevestigd is, was het bonken en kraken niet hoorbaar. De chef werkplaats heeft het probleem tijdens woon-werk gebruik gelukkig wel kunnen vinden.
Gedurende de reparatie van de 207CC kregen wij een leenauto mee van de dealer. Na de eerste week heeft mijn vrouw de 206 1.1 3drs leenauto omgeruild voor een 207 1.4 3drs. Waarschijnlijk hoort wassen en stofzuigen van de leenauto’s niet tot de gebruikelijke procedure voordat deze auto’s aan nieuwe berijders worden meegegeven. Zowel de 206 als de 207 waren ongewassen en in de 207 lag zelfs nog een paar laarzen van de vorige bestuurster.
Bij de komende onderhoudsbeurten van onze auto’s (privé 207CC en lease 308) zal ik de service bereidheid van de dealer goed in de gaten houden. Het is een kleine moeite om over te stappen naar een Peugeot dealerbedrijf in een andere plaats.
Update 11-06-2008:
Tijdens de eerste echte servicebeurt van de 207CC heeft de dealer wederom gekeken en geluisterd naar het bonkende geluid in de kapconstructie. Behalve het bonkende geluid uit het dak met de kap gesloten, is nu ook een knappend geluid hoorbaar uit de voorruitstijlen. Het bonkende geluid is uitsluitend hoorbaar met de kap gesloten, het knappende geluid is er altijd. De geluiden zijn vooral hoorbaar bij het op- en afrijden van in- en uitritten, verkeersdrempels en kuilen in de weg.
De dealer heeft het vergrendelingsmechanisme van de kap opnieuw gesteld en gesmeerd. Ook zijn de rubber zijruitgeleiders van de A-stijl opnieuw gemonteerd. In deze geleiders waren rimpels gekomen. Ik heb het idee dat de werkzaamheden niet echt heel veel geholpen hebben. Het bonkende geluid is nog steeds hoorbaar. Binnenkort zal ik contact zoeken met de dealer - de Peugeot 308 moet volgende week toch voor service naar de garage - om tot een definitieve oplossing te komen.
Tijdens de twee dagen durende inspectie kregen wij een jonge 207 1.4 3drs mee als vervangend vervoer. De vervangauto was netjes van binnen en van buiten schoongemaakt.
De eerste schade heeft de 207CC inmiddels ook opgelopen. Een onoplettende bejaarde vrouw reed, na gestopt te zijn om de van rechts komende 207CC voor te laten gaan, vanuit stilstand tegen de linkerzijkant van de achterbumper. Als gevolg hiervan had de Peugeot zo’n 450 euro aan schade opgelopen. De lokale schadehersteller heeft alles weer mooi en zonder kleurverschil gerepareerd. De nieuwe Fiat 500 die wij als tijdelijke auto was leuk om mee te rijden. We konden trouwens kiezen uit een Citroen C3 Pluriel en de Fiat als vervangauto. Goede service!
Update 04-09-2008:
Na nog twee maal een weekje bij de dealer gelogeerd te hebben is het probleem met het bonkende dak eindelijk opgelost. Dat ging helaas - letterlijk - niet zonder slag of stoot.
Eind juni heb ik auto weggebracht om wederom eens naar het geluid uit de voorruit stijlen te laten kijken en luisteren. De leenauto - een 207SW - was schoon, maar helaas niet afgetankt. Na een volle week verblijf in de werkplaat is niets aan de auto gevonden wat de klachten kon veroorzaken. Wel werd door de werkplaats het lakwerk van het linkerportier beschadigd. De dealer werd hier tijdens het ophalen van de auto op gewezen, maar de reactie was dat zoiets nu eenmaal kon gebeuren.
Na telefonisch overleg met de afdeling verkoop - after sales ! - werd afgesproken dat alles bij een volgend bezoek gerepareerd en verholpen zou worden.
Begin augustus is de auto nogmaals naar de dealer geweest. Tijdens dit werkplaatsbezoek zijn rubberen manchetten over de sluitpinnen van het dak geplaatst. De schade aan het linkerportier werd gerepareerd. Het bonkende geluid is nu nagenoeg verdwenen. Jammer dat de auto ongewassen teruggegeven werd. Hoe heeft men het spuitwerk aan het portier kunnen controleren? Overigens vertoont het portier geen kleurverschil met de rest van de auto. De gewssen en afgetankte leenauto was een Peugeot 207CC Sport 1.6 THP.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.