Peugeot 206 XS 1.6-16V (2002)

autoreview

Peugeot 206 XS 1.6-16V (2002)

Signalement

Uitvoering206 XS 1.6-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf218.400 km
KM-stand laatst228.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 156.498 km

Voor mij onverwacht werd het vanaf de ene dag op de andere duidelijk dat ik de Honda Prelude waar ik al bijna tien jaar in reed tegen (zeer) lage kosten, moest vervangen.
Als andere Honda had ik een Jazz op het oog, maar die zijn nog redelijk aan de prijs.
Het zou uiteraard mijn dagelijkse auto worden en die heeft als eerste vereiste dat die vooral goedkoop moest zijn.

Nog wat zoeken is het dit keer een Peugeot 206 geworden. Om precies te zijn: een zwarte Peugeot 206 XS 1.6-16V uit 2002 met 159498 km op de teller bij aanschaf.
Ik heb dit altijd een leuk model auto geworden en voor 1550 euro was deze snel meegenomen.

De auto rijdt goed, stuurt strak, en remt uitstekend. Verder is de auto voor een Peugeot verrassend stug geveerd.
Ik moet nog wel wennen aan de in vergelijking met mijn andere auto's erg hoge zit. Ook schakelt de versnellingsbak veel minder strak dan ik gewend ben. De kuipstoeltjes zitten goed en hebben een stevige zit. Stoelen en interieur zijn voorzien van een zwart/rode stof die ik goed vind staan.

Er zijn nog wel wat puntjes waar wat aan gedaan kan of moet worden.

Allereerst staat de auto op banden van verschillende merken maar wel met voldoende profiel. Dat zal dus een keer recht getrokken moeten worden. Verder rook de auto erg sterk naar hond wat ik gewoon irritant vind. Inmiddels heb ik deze geur bijna uit de auto met een grondige wasbeurt. Ik heb wat koffiekorrels in de kofferbak gestrooid wat beetje bij beetje de geur lijkt op te nemen.
Verder moet de deurvanger van het linkerportier vervangen worden, deze werkt nu niet waardoor de deur veel te ver open slaat. Is blijkbaar een vaker voorkomend probleem.
Er zit wat vocht in een van de verstralers en er zitten hier en daar wat deukjes in de lak maar daar zit ik niet mee.

Ik heb op dit moment zo'n 700 km met de auto gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 16,8. Dat is duurder dan de Prelude (op LPG), maar de Peug is natuurlijk een stuk goedkoper in de wegenbelasting. Als ik het goed uitgerekend heb zouden de totale kilometerkosten ongeveer gelijk moeten zijn.

Vooralsnog bevalt de auto prima. Eerst maar eens een paar maanden mee rijden en kijken hoe dat bevalt.

Overzicht 2014

  • 163.704 km

Inmiddels rij ik al weer vier maanden rond in deze Peugeot. De auto wordt vooral ingezet voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Deels in de stad en deels op de snelweg, waarbij ik helaas ook vaak in erg druk (file)verkeer terecht komt.

De auto rijdt zoals ik had verwacht. Ligt redelijk strak op de weg en stuurt licht. Ik vind het stuur eigenlijk te vlak staan, waardoor snel sturen niet altijd lekker voelt. De neus van de auto voelt erg licht aan, de auto hoekt makkelijk de bocht in. Ik heb er geen problemen mee aangezien ik er eigenlijk altijd rustig mee rij.
De kuipstoelen zitten goed, echter door de dikke zijwang blijft de gordel nog wel eens haken omdat er tussen de deur en stoel weinig ruimte is.
De boordcomputer is altijd erg optimistisch over het verbruik, iets van 1:16,5, maar in de praktijk is het verbruik altijd hoger. Mijn verbruik is tot nu toe 1 op 15,15 km. Toen ik de auto kocht was de tank zo goed als leeg, en dat drukt het verbruik in het totaaloverzicht.
Een onderhoudsbeurt heeft de auto nog niet gehad, heb zelf een koplampje vervangen, een deurvanger en een boekje gekocht, meer niet.

Overzicht 2014 over 7206 km.
Brandstofkosten : 825,33 Euro
Gemiddeld verbruik: 1:13,72
Brandstofkosten/km: 11,5 Eurocent
Onderhoud + wassen: 56,00 Euro
Wegenbelasting : 130,00 Euro
Kosten per km : 14,1 Eurocent
Kosten Verzekering: 160,23 Euro
Totale kosten : 1177,06 Euro
Totale kosten/km : 16,3 Eurocent

Mijn vorige dagelijkse auto, een Honda Prelude op LPG, was goedkoper om mee te rijden. Het verschil is niet zo heel groot en momenteel rij ik beduidend minder km dan voorgaande jaren.
Voorlopig houd ik de Peugeot in ieder geval nog, daarvoor bevalt hij goed genoeg. En intussen kan ik altijd nog rond kijken naar iets anders. Zoals al gezegd, het is m'n tweede auto en daar stel ik geen bijzonder eisen aan.

Eerste onderhoud

  • 167.039 km

Toen ik de auto kocht wist ik wel dat er nog wel wat aan mankeerde De bedoeling was om bij de eerstvolgende beurt+APK de auto te laten nalopen.

Twee dagen voor de afspraak brak op de snelweg de uitlaat af, net voor de eerste demper. Ik stond op dat moment in de file, dus er werd niet hard gereden. Ben heel langzaam doorgereden naar de eerste parkeerplaats en heb daar de uitlaat onder de auto vandaan getrokken en meegenomen.

Bij de beurt werden vervolgen twee voorbanden, een complete draagarm en voorste uitlaatpijp vervangen. Verder uiteraard de APK, beurt en samen met het opnieuw uitlijnen kwamen de kosten uit op precies 800 Euro.
Dat was iets meer dan waarop ik had gerekend, maar ik kan er in ieder geval weer een jaar mee vooruit.
De auto stuurt nu wat beter en is wat rustiger op snelheid.
Mijn totale indruk is dat deze Peugeot eigenlijk best een leuke auto is, met de 1.6 redelijk pittig is en best redelijk stuurt.
Voorlopig hou ik 'em :)

Laatste update:

  • 218.362 km

We zijn inmiddels anderhalf jaar verder sinds de laatste wijziging, dus een update kan geen kwaad. In die tijd heeft de Peugeot zich redelijk goed gehouden.
Inmiddels staat de kilometerteller op 218362 km en het zijn voor mij ook de laatste kilometers. In twee jaar en drie maanden heb met de auto 61864 kilometer gereden.
Op zich beviel de auto goed. De reden waarom ik naar een andere auto op zoek ben gegaan is het feit dat de 206 maar een beperkte ruimte biedt en (voor mij) meer verbruikt dan mij lief is. Het laatste jaar heb ik voor mijn werkzaamheden meer kilometers gemaakt dan daarvoor en meer kilometers betekent uiteraard ook meer kosten.

Minpunten
De ruimte in de kofferbak mij altijd wat tegengevallen. Je kunt in de 206 de leuning van de achterbank wel platleggen, maar 'plat' is daarbij erg relatief. In plaats van een doorlopende bodem krijg je te maken met een hoge opstaande rand en een leuning die schuin naar voren staat en waar je eigenlijk geen spullen behoorlijk op kwijt kunt. Zeker als je regelmatig dozen of computers wilt vervoeren werkt dat niet goed. Uiteraard kun je ook gewoon de achterbank zelf gebruiken om spullen op te zetten en in de praktijk heb ik dat ook maar in de meeste gevallen gedaan.

Het gemiddelde verbruik van de auto is over de hele periode uitgekomen op 1 op 15,4. Dat verbruik is zowaar beter dan de fabrieksopgave, maar om dit behalen heb ik wel mijn best moeten doen. Dus op de snelweg meestal braaf 100 km/u rijden en een zeer rustig op alle andere wegen. Nu is 1:15 niet echt verschrikkelijk natuurlijk maar het kan ook beter.
Het stuur van de Peugeot ligt eigenlijk te vlak voor het betere stuurwerk. Ook al kun je dit verstellen, optimaal wordt het nooit. De onderkant staat te dichtbij en de bovenkant te ver weg waardoor je bij lange halen aan het stuur met je schouders altijd los komt van de zitting. Mede daardoor komt het sportieve van de auto m.i. niet goed uit de verf.

Pluspunten
Wat aan de Peugeot goed bevallen is zijn de stoelen zie een goede en stevig zit bieden. Verder is de auto met de 1.6 motorisering fel en alert genoeg om een sportieve indruk te maken. Toch nodigt de 206 niet uit om snel te rijden. Boven de 140 km/uur wordt de auto erg rumoerig en reageert de neus vrij zenuwachtig op elke stuurbeweging.
De auto is relatief stug geveerd wat eigenlijk wel past bij de auto, maar toch heb ik de auto nooit oncomfortabel gevonden.

Kosten
Begin dit jaar bereikte de Peug een kilometerstand van 200.000 km. Dus een mooi moment om een afspraak te maken voor een grote beurt. Laat nou net twee dagen daarvoor de distributieriem knappen, iets wat mij nog nooit eerder gebeurd is.
Bij de algemene garage waar ik de auto in onderhoud had is de zaak weer gerepareerd, maar relatief gezien was dat natuurlijk een flinke kostenpost (1580 Euro).

Over de gehele periode waren de kosten als volgt:
Gereden kilometers: 61864
Liters getankt: 4019
Gemiddeld verbruik: 15,39 km/liter (6,50 liter/100km)
Brandstofkosten: Euro 6009,40
Brandstofkosten per kilometer: 0,097 Euro/km
Totaal onderhoudskosten: Euro 2464,50
Onderhoudskosten per kilometer: 0,040 Euro/km

Op dit moment heb ik de Peugeot overgedragen aan mijn vriendin die er voorlopig in zal rondrijden.
Voor mijzelf heb ik als dagelijkse auto een Honda Insight gekocht die in vergelijking met de Peugeot niet alleen meer ruimte biedt maar ook een stuk zuiniger is én uitermate stil en comfortabel.

Laatste update/afscheid

  • 228.000 km

Mijn vriendin heeft iets van anderhalf jaar gebruik gemaakt van de Peugeot. Hoewel ze er in het begin blij mee was (ze heeft net haar rijbewijs en de 206 was haar eerste auto), vond ze de auto toch erg onhandig. Vooral nu we een zoontje hebben is het in het kinderzitje plaatsen van de kleine met een 3-deurs auto niet handig.

Daarnaast kreeg de auto steeds vaker kuren. Vooral bij warm weer werd de motor te heet, ondanks dat de radiator in orde was, de koelfan prima werkt een ook de koelvloeistof op niveau stond. Ook verbruikte de auto in haar gebruik veel meer omdat ze vooral veel korte ritten maakte en veel in de stad reed.
Na lang zoeken en om ons heen kijken en diverse auto's bekeken te hebben is ze uiteindelijk uitgekomen op een Honda Insight uit 2010 met slechts 88000 km. Daar is ze tot op heden echt zeer gelukkig mee ("Eindelijk een échte auto", zei ze (letterlijk) na een paar dagen).
De Insight is stil en comfortabel, véél zuiniger en biedt alle ruimte die ze nodig heeft. We zijn ook met haar auto op vakantie geweest naar Frankrijk en reden daar me gemak 1:21.5.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.