Peugeot 206 XR 1.4 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 XR 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 93.000 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
206: 3 jaar ups maar vooral downs
- 162.000 km
Goed, waarde lezer, zet u schrap...
Dit leuke kleine karretje was precies wat ik zocht begin 2009. Nu, in 3 jaar tijd is er tegen de 70.000 km op de teller gezet.
De auto was altijd dealeronderhouden en ik heb hem ook altijd dealeronderhouden. Toen begon het feest: Auto was afgeleverd met 6 maanden BOVAG door de Peugeot-dealer, in de 7e maand knalden de koppelingsplaten eruit. De garage bood een faire deal, toch wil je dit gewoon niet, hoe fair ook.
Daarna begonnen de kleine irritaties: knipperlicht blijft haken, achterruitenwisser reageert niet goed op de knop (beide zouden reparaties >100 euro zijn dus laat maar zitten). Het is een 3-deurs dus je moet de bijrijderssstoel naar voren klappen om de passagiers voor de achterbank in te laten stappen. Dit systeem is echter met de spreekwoordelijke Franse degelijkheid in elkaar ge-engineerd: meermalen schoot de stoel "op slot" in de voorste stand dus moesten we verder met 3 man op de achterbank en de chauffeur voorin uiteraard. We kregen het zelf on-the-go niet voor elkaar om te repareren.
Na 1 jaar ging de motor plotseling in de zgh. "veilige modus" met de nodige waarschuwingen. D.w.z. ik kon niet harder dan 80 km/hr. De garage kon het gebrek pas na het 2e bezoek na de 2e storing vinden. Wat bleek? Lambda sonde kapot. Dus niet de motor.
Na 15 maanden knalt het middenuitlaatstuk eruit. In 3 jaar tijd 6x koplamp vervangen, Na de 3e en 4e keer aan beide kanten maar overspanningsbeveiligingen geinstalleerd. Het is trouwens een aardig gedoe om die koplampen erin te priegelen, dat zou natuurlijk ook veel beter moeten voor zo'n standaard reparatie.
Goed, we gaan verder, het ding rijdt nog. Vorige maand lekke band, auto aan de kant, reservewiel eronderuitgetrokken, gaat allemaal soepel. Blijkt dat er een 19mm sleutel is meegeleverd terwijl ik 17mm doppen heb... Nee, helaas, dat was nou net iets waar ik vanuit ging dat dat wel goed zat en dus nooit gechecked had. Kom op zeg... Ja de krik deed het heeeeeel goed. Uiteindelijk kon mijn schoonvader ons redden met de sleutel van zijn 107.
En dan nu, als uitsmijter: na 3 jaar, vorige week ineens motorstoring op de snelweg... Snel aan de kant gezet, weggesleept, in de garage bleek dat koppakking gescheurd was, radiator lek, kachel beschadigd, meeste slangen onder motorkap beschadigt door olie/watermengsel. nee dat hadden we niet kunnen voorzien, de vloeistoffen waren OK, de auto was goed onderhouden. Maar daar heb ik dus helemaal geen klap aan! Auto is economisch total-loss. Daar sta je dan met je 206.
Verder heeft het karretje ons vaak prima vervoerd, zelfs in de fjorden in Noorwegen. Verbruik gem. 1:14,5, op 80-wegen zelfs 1:16 max. Versnellingsbak is lekker soepel. De auto heeft áltijd in 1x gestart, ook met de pittigere winters van 2009 en 2010, terwijl hij altijd buiten heeft gestaan toen hij in mijn bezit was.
Wel wat veel lawaai van buiten boven de 100 km/hr en wat gammele dingetjes, bijv. de unit van het leeslampje trilt vaak los en er zat een ondefinieerbare rammel in het dashboard soms. En soms weer niet.
Conclusies:
1) in principe een goede auto qua formaat, je kan er meer in kwijt dan je denkt, maar toch is hij lekker klein, licht (belasting!) en zuinig.
2) MAAR, ik ken de jongens van de garage bij naam en dan zou niet moeten... Zeer slecht dat auto's met deze kwaliteit nog gemaakt mogen worden.
3) Maar gezien de vele 206-en die nog rondrijden zal ik wel een maandagochtend-auto gehad hebben.
4) Lessons learned: ik koop nooit meer een Peugeot. Occassions van de dealer zijn geen betere auto's dan de rest. Goed onderhoud is belangrijk maar kan niet alles voorkomen, dus zorg dat je altijd een potje met geld apart hebt staan. Tenminste, als je een Peugeot rijdt...
Toch blijft het in potentie een lekker bakkie, een vrind van me heeft een HDI van hetzelfde jaar en heeft nooit gedonder. Wat het extra wrang maakt...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.