Peugeot 206 XR 1.4 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 XR 1.4 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 103.000 km |
KM-stand laatst | 175.000 km |
Moeders auto
- 103.000 km
Deze auto heb ik in Januari 2013 gekocht van de 1e eigenaresse, voor m'n moeder.
De auto zag er van binnen als nieuw uit, geen slijtage, nooit in gerookt en erg zuinig mee omgegaan.
Wel zaten er paar parkeer deukjes op van openslaande deuren, maarja, de auto is voor boodschap-gerelateerde ritjes gebruikt dus onvoorkombaar is het niet.
Met net geen 103.000km op de klok en elke 8.000-12.000km aantoonbaar een beurt volgens schema bij Nefkens, bracht mij tot aankoop.
De auto is voor m'n moeder gekocht, dus zocht een goede auto voor haar. Een lage kilometerstand was wenselijk evenals stuurbekrachtiging, elektrische ramen, elektrische spiegels en een wat vlottere motor dan de 1.1 van het zelfde type die ze hiervoor had.
Deze Peugeot heeft ook de helft minder aan kilometers gelopen dan de vorige en dat is in alles wel te merken.
De motor komt goed vooruit, ook wel een stuk prettiger met bij het stoplicht wegrijden en ergens invoegen, wat moeilijk was bij de 1.1.
Met een aankoopbedrag van €1500 ! in 2013, voor een net 14 jaar oude auto, met net een ton op de klok, mogen we in het geheel niet klagen. Ook nog van een particulier... ouder echtpaar, dus een betere deal had ik niet kunnen maken voor m'n moeder.
Tevens stond de auto op 4 goede Michelin banden.
Enige 'probleem' die ik tegenkwam was een lawaai-makend druklager bij koude start.
De auto gekocht wegens de vele onderhoudsfacturen die we mee kregen van de afgelopen 10 jaar.
Enkele weken na aankoop klaagde m'n moeder dat de auto inhield bij rustig rijden, dus ben er mee gaan rijden en inderdaad er deed zich er een probleem voor, namelijk de auto stotterde tijdens het rijden, begon te bokken en als je gas gaf gebeurde er niks, in plaats van wel.
Er was dan ook niks meer met de auto te beginnen, als je gas gaf schommelde het toerental even heen en weer, en als je eenmaal vooruit ging á 10km/h viel hij weer terug, de auto uitzetten en 5 minuten wachten was de oplossing om weer normaal verder te kunnen rijden.
Hierop volgend naar de Nefkens gereden die met bedragen van €200,- (bijvoorbeeld aan onderzoekskosten) tot €500,- aan kwamen zetten.
Hierna gelijk weer rechtsomkeerts gemaakt vanwege deze achterlijke bedragen en thuis op google gezocht, het advies; bougies en bobine vervangen.
Om toch zekerheid te hebben langs een 'alternatieve' Peugeot garage gegaan en het probleem uitgelegd. Hij heeft de auto aan de pc gezet en, naar ik meen, bleek er een ontstekingsfout in 1 van de cilinders te zitten en dat was te herleiden aan de bobine. Deze had hij tweedehands liggen, dus met de bobine en de nieuwe bougies, thuis op m'n gemakje alles gemonteerd en het probleem was verholpen. Ook erg tof dat ik er meteen terecht kon, mee kon kijken en hij niet te beroerd was om uitleg te geven!
Kosten 4x bougies en 1x bobine. +/- €60
Zó kan het dus ook.
____________________
Verder wil ik wel graag eerlijk zijn over deze Peugeot, en hierom deze review ook geplaatst. Vind dat voor een auto met zo weinig kilometers, dat er best veel dingen vervangen moesten worden bij een lage jaar-kilometerage;
Niet dat het een slechte auto is, want hij rijd voor een stadsauto uitstekend, maar sommige dingen beginnen wel aan je te knagen...
In de 4 jaar dat ze hem nu heeft is er veel vervangen buiten olie en filters om. Heb m'n moeder 2 jaar geleden met de hoge toon verboden om nog naar Nefkens te gaan aangezien ze de boel oplichten, en ook veel te duur zijn. Maar er wordt op zo'n manier op je in gepraat dat je als oudere zegt van "ja doe maar". Zij, de ouderen, hebben er toch geen verstand van en willen in een 'veilige' auto rijden, dat lukt ook wel met €1000,- minder aan onderhoudskosten.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen over Nefkens; sinds aankoop zat er een leuke, beschaafde roffel in de uitlaat als je gas gaf, dit was ik niet gewend bij de vorige Peugeot 206 1.1, dus de uitlaat laten controleren, hélemaal lekvrij.
Twee keer door de APK gekomen en goedgekeurd zonder problemen. Ook geen geluid alsof ie lek was ofzo... dat hoor je wel
Twee maand later brengt m'n moeder de auto naar de Wintercheck van Nefkens en wat blijkt; de eind-demper moest vervangen worden omdat deze lek scheen te wezen; Nooit van z'n leven dat die uitlaat lek was, alleen er zat een 'ander' geluidje in dan nieuw. Who cares ??? M'n moeder vond het wel geluidje wel mooi overigens.
Ook nog een voor-stuk van de uitlaat vervangen bij deze reparatie... maar daar durf ik geen oordeel over te vellen, over of het noodzakelijk was, want die heb ik minder goed bekeken als de einddemper. Maar de einddemper was sowieso onzin om die te vervangen.
Ook bij een andere beurt bij Nefkens was er volgens m'n moeder veel aan de auto vervangen. Terwijl ze eigenlijk geen verschil merkte tussen vóór en na de beurt. Alleen een hoge rekening en dat ie schoongemaakt was en de banden opgepompt waren.
Verder mankeerde er hier-en-daar natuurlijk wel wat aan de auto, niks geks voor 1998, maar het stoort je wel, ook als je nagaat dat deze auto al sinds 1998 in onderhoud is bij Nefkens, kleine/grote beurt, lampjes, etc.... Voor véél geld niet te vergeten. En alle problemen die gemeld zijn worden eigenlijk niet opgelost.
Voorbeeld; er rammelt wat in de kofferbak. Nóóit en te nimmer wat aan gedaan. Tijdens lekkage oplossing (zoals je hieronder verder kan lezen 02-2017) heb ik het macheniek van de kofferbak opnieuw afgesteld en tot op de dag van vandaag is de kofferbak rammelvrij.
En waar een Japanner verder gaat, stopt een Fransoos (geen gebakken lucht, dat is gewoon een feit).
Tevens was het, omdat de auto al sinds 1998 werd bereden door een vrouw, erg vervelend wegrijden bij het stoplicht, bijvoorbeeld met een helling. Als je even te weinig gas gaf viel de motor uit, dus dat is gewoon slijtage van de koppelingsplaat. Ook maakte het druklager lawaai met een koude start, maar dit wist ik bij aankoop al, want had vervanging al ingecalculeerd. Dat is gewoon met de voet op de koppeling rijden wat veel oude mensen doen. Heb eind 2014 (anderhalf jaar na aankoop) de koppeling laten vervangen door een kameraad van de werkgever die een eigen brug ter beschikking heeft.
_____________________
Het kostenplaatje;
Nefkens:€2500 / €3000 voorzichtige schatting, uitlaat delen, stabilistatiestang set, 1 band, 1x grote beurt, 1x wintercheck (van €800,-) (herstel; €1150), lentefris beurt, airbagmodule want moeders zag een lampje branden op het dashboard. In twee jaar tijd en 20.000km.
De reden waarom moeders naar Nefkens toe ging; ze kreeg wel eens een kaartje voor een wintercheck of lentefris beurt van om en nabij de €50 - €100,-. Die werd dus telkens een heel stuk duurder.
Normale garage; (bedrag vergeten, maar de helft goedkoper vergeleken met Nefkens). Wiellager rechtsvoor vervangen. En aandrijfas rechtsvoor
Kennis: €500.- afgesproken voor complete koppeling vervangen (en schakel-mechaniek opnieuw afgesteld, of iets vervangen zonder doorberekening van kosten, want schakelde zeer strak, geen speling meer op versnellingspook) + Nieuwe remschijven+blokken voor. En een nieuwe apk. Vond dat ik een aardig goede deal gemaakt had met deze prive-automonteur. Bij 115.000km 09-2014
Ikzelf: €300 - 350,- 8x bougies, 2x bobine (de 1 wat duurder dan de ander) en hier en daar een lampje. Nieuwe aandrijfas rechtsvoor. Isolatiemateriaal.
Dure kilometers. Heb al tegen haar gezegd dat een volgende auto gewoon een Japanner wordt, die hebben gewoon geen (extra) onderhoud nodig.
Tot zover deze review
En bedankt voor het lezen.
Onderhoud.
- 140.000 km
Er zaten tal van rekeningen en onderhoudsfacturen bij toen we de auto in ontvangst namen. Aangezien er een deel kwijt is geraakt bij onze verhuizing is dit het onderhoud gezien vanaf 2008 bij de vorige eigenaar.
Destijds onderhouden bij Nefkens Apeldoorn.
65.794km. 12-09-2008
Onderhoudsbeurt, ruiten wisser arm achter. Nieuwe APK
Totaal: €229,72
71.240km. 15-05-2009
Diagnose stellen ivm storing stappenmotor
Totaal: €91,63
71.473km. 22-05-2009
Stappenmotor vervangen.
Totaal: €208,83
73.761km 02-09-2009
Distributie met waterpomp, wielremcilinders achterzijde, voorpijp uitlaat vervangen, kleppendeksel pakking, Peugeot check. Nieuwe APK.
Totaal: €900,00
77.918km 23-03-2010
Auto uitlezen en na diagnose de bobine vervangen.
€222,26
81.886km. 02-09-2010
Onderhoudsbeurt, nieuwe bougies, 2 Michelin Energy Savers banden (voor). Nieuwe APK.
Totaal: €435,21
88.899km 25-08-2011
Claxon vervangen, verlichting tellerunit vervangen. Nieuwe APK.
Totaal: €161,66
95.102km 09-02-2012
Accu vervangen en 2x dimlicht.
Totaal: €154,02
100.003km 06-09-2012
Onderhoudsbeurt met remvloeistof, luchtfilter, brandstof filter, zijkant rechts krassen inlakken, klem aandrijfashoes monteren. Nieuwe APK;
Totaal: €475,27
100.239km 05-10-2012
Tussenpijp vervangen + vervangend vervoer zit in de rekening
Totaal: €176,73
_______________________________________________
Nu is de Peugeot in ons bezit gekomen.
Door de jaren en een verhuizing heen zijn er wat facturen kwijtgeraakt maar dit is wat ik me nog kan heugen, of waar ik een factuur van heb liggen.
_______________________________________________
105.000km. 01-03-2013
Auto twee maand in bezit en motor houd in. Na uitlezen bij de garage is de conclusie, nieuwe bougies en een 2e handse bobine. Thuis op m'n gemakje gemonteerd
105.543km 20-03-2013
Nieuwe versnellingsbakolie aangezien ie wat moeilijk schakelde van 1 naar 2, en van 2 naar de 1.
Totaal: €55
107.218km. 24-06-2013
Auto naar de alternatieve garage gebracht waar ik ook de bobine en de bougies gekocht heb, en waar ik de bak-olie heb laten vervangen.
Probleem was dat de motor onregelmatig liep en zodoende ook uitviel.
Hierbij zijn twee injectoren vervangen wegens inhouden. Totaal: €200.
108.953km 02-09-2013
Onderhoud door Nefkens.
APK en een kleine beurt met nieuwe olie en filters.
118.000 09-2014.
Nieuwe koppelingset, nieuwe remschijven + blokken en een nieuwe APK.
Totaal: €500
121.546km 19-11-2014
Onderhoud bij Nefkens. Wintercheck actie waarbij de multiriem, tankbeugel, middenpijp uitlaat, stabilisatiestang voor, en één band (Goodyear) vervangen is. En wat klein materiaal.
Totaal: €1150
127.408km 20-05-2015
Onderhoud bij Nefkens. Lentefris beurt inclusief nieuwe olie en het oplossen van een probleem met inhouden bleek water in de luchtfilterbak te zitten.
Totaal: €270
128.550km 08-2015.
Moeders heeft de auto naar Nefkens gebracht aangezien ze een airbaglampje zag branden op het dashboard. Hierop is de volledige airbagunit vervangen voor een paar honderd euro. (bon kwijt)
_______________________________________________
Aangezien m'n moeder nogal bedonderd werd bij de garage ben ik het onderhoud zelf gaan regelen.
_______________________________________________
130.000km 09-2015
Nieuwe aandrijfas linksvoor want hij tikte. En een nieuwe APK
Totaal: €207,05
135.000km 15-08-2016
APK, paar problemen; remkrachtverdeler achter niet op orde (word te weinig hard mee geremd), te hoge CO2 meting en een wiellager rechtsvoor liep rauw (dat hoorde ik al) en moest vervangen worden. Tevens een lampje en nog een klein dingetje, kunnen er weer even tegenaan.
Totaal: €221
Voor de herkeuring aan van de Apk dus weer eens wat hogere toeren gereden en de CO2 meting was weer zoals het moest.
Blijkt elk jaar terug te komen, maar als je het eenmaal weet dat je met echt een warme motor bij de Apk moet verschijnen, is er niks aan de hand.
135862km . 22-11-2016
4x bougies en 1x bobine vervangen wegens herhaalde klachten van het stotteren met koude start en het wegrijden. Auto weer naar de alternatieve garage gebracht waar er wéér een ontstekingsfout in een van de cilinders zat. Auto meegenomen naar het werk zodat ie eens een warme rit meemaakt. (45km enkele reis ipv 5-10km). Lijkt nu weer goed te zijn.
137.000km 04-2017
Achter remsegmenten waren op, aangezien ik wat aan hoorde schuren tijdens het remmen. Nieuwe remsegmenten gekocht bij Brezan, zelf gemonteerd en remde weer zoals het hoort. €28,-
139.000km 10-09-2017
Auto in eerste instantie naar de garage gebracht voor nieuwe schokdempers achter aangezien er een schokdemper vast zat, maar dit bleek het niet te zijn de achteras was vastgeroest. Oude schokdempers erweer onder en een halfuurtje werk gerekend, keurig! Achteras zou €650 kosten werd me toch een beetje teveel van het goede. Via marktplaats op een advertentie gestuit en daarbij is de complete achteras gereviseerd door handelsonderneming Verweij hij heeft een eigen bedrijf opgestart met het reviseren van deze achterassen. Keurig werk geleverd. Weer een verende achteras.
Totaal: €350,-
139.577km 23-09-2017
APK paar problemen. Remkrachtverdeler achter niet op orde,elk jaar een terugkomend probleem er wordt net als vorig jaar te weinig hard mee geremd Remleiding voor bijgewerkt. Remleiding achteras vervangen.
Totaal: €125
140.000km 11-2017
Bij een Nefkens monteur thuis langs geweest; Lambasonde uitlaat vervangen, gasklephuis en stappenmotor opnieuw ingeleerd. Kleppen gesteld. €90, geen geld. (voor de verrichte werkzaamheden)
140.400km 11-2017
Nieuwe olie via oliewereld.nl (Castrol) €30 en alle filters van Bosch via misterauto.nl €40,-
Zelf gedaan dus de kosten bleven beperkt
Problemen
De vorige Peugeot 206 1.1 1999 had enkele kuren, waaronder;
Moeders reed in de regen en ze heeft uiteraard (want het is geen cabrio) een dak boven d'r hoofd. Niks was minder waar want de regen druppelde zo naar binnen via het dak, zo de versnellingspook op als de auto stilstond, of op d'r handen, of als ze reed en een bocht rechtsaf nam, soms tegen d'r gezicht... moet niet de bedoeling zijn lijkt me. Ook weer zoiets......
Scheen een rubber te zijn van de dak-antenne die door Nefkens is gekit.
Problemen; Lekkage Peugeot 206 1.4 1998. Deel 1.
- 137.500 km
08-02-2017
Deze Peugeot 206 1.4;
In de herfst en winterperiode - nu een 2 á 3 jaar lang - of als het geregend heeft, is het erg vochtig in de auto, ramen beslaan en het voelt gewoon koud aan in de auto... ook als de kachel aanstaat.
Ook vooral bij de middenconsole is het voelbaar koud, maar heb er nooit echt aandacht aan besteed, want ik wist dat het een fransoos was, en het niet zo nauw genomen word met isolatie.
De kofferbak stond na een klein onderzoekje vol met water. Bekend probleem schijnt het als ik google er bij pak, lekkages bij franse auto's.
Via de aflopende laadvloer van de kofferbak liep het water onder de achterbank, met een plas ónder de rechter-zetel, tot gevolg. Heb de ontluchtingsgaatjes die de kofferbak ingaan dicht gekit.
De auto een nacht laten staan in de regen en wat schetst mijn verbazing de volgende ochtend; weer de hele kofferbak nat.
Na het droogmaken de complete achterbank eruit gehaald, bekleding/kappen aan de zijkant gedemonteerd (het leek wel een demontage-bedrijf bij mij op de stoep) en heb nérgens lekkage kunnen vinden, of sporen van water.
Was voor info langs Nefkens gereden, maar wisten nergens wat vanaf en moest 'm achterlaten voor onderzoek
De eerste berichten op forums over waterlekkage in een Peugeot 206 dateren al uit 2004!! Volgens de werkplaats-chef was het niet bekend.... Mij houd je niet voor de gek, ben geen gekke Gerrit.
Tuurlijk, zij moeten ook wat verdienen, maar de auto is daar al vaak genoeg geweest en dit probleem is al lang bekend maar nooit opgehelderd blijkbaar, want lees nergens een oplossing. En met de kleine beurt, grote beurt én wintercheck (van allemaal samen €2500,-) is deze lekkage - dus de natte kofferbakvloer - over het hoofd gezien en nooit naar gekeken terwijl de klachten over vocht er al langer waren.
Ook de klacht van m'n moeder van een rammelende kofferklep is nóóit opgelost. Kan de kofferklep lichtjes heen en weer bewegen als ie dicht zit wat het rammelen verklaart op hobbels, oneffenheden, drempels etc. Het scharnier afstellen, dat de achterklep strakker komt te zitten, is hierbij de oplossing.
Tevens rammelde het elektrische kastje van de achter-ruitenwisser. Het boutje aandraaien, ik meen een torx15, en het rammelende elektrische kastje was voorbij.
Om weer verder te gaan naar de lekkage en niet af te dwalen;
Op internet las ik dat het een mogelijkheid zou zijn dat 'de kappen' in de wielkast er misschien niet meer inzaten en dat dit de lekkage zou veroorzaken, maar deze 'kappen' zitten nog gewoon in de wielkasten.
Het vreemde is; stel je voor, de kofferbak is een meter breed, dan is de lekkage het hevigst zichtbaar tussen de 200-800cm (dus niet aan de zijkant, maar in het midden van de kofferbak)
Ik vermoed dus dat er water via de achter-klep naar binnenkomt. Moet alleen nog even uitvogelen wáár het naar binnenkomt. Want ook het rubber van de ruitenwisser zit er strak omheen, en lijkt geen water langs te komen. Erg bijzonder/
Verder afgezien van de lekkage geen motorische problemen gekend sinds eind 2016 na vervanging van de bobine en nieuwe bougies, het inhouden is helemaal voorbij. Heb de auto toen ook volgetankt met v-power, halve liter olie bijgevuld en het gas eens goed ingetrapt, iets wat nog nooit met de auto gebeurt is...
Het lijkt nu weer goed te gaan, ook met een koud blok wegrijden, soms schommelde het toerental wel eens heen en weer, schijnt nu opgelost te zijn. Maar dat laatste kan ook met een stappenmotor te maken hebben, of iets anders elektronisch, het begon klein (zoals het lichtelijk schommelen in toerental), en het werd uiteindelijk het volgende;
Vorige Peugeot 206;
Denk eens aan een auto bij het stoplicht met een vrouw erin, en je hoort de auto ineens, uit het niets, opbouwend tot 4000 toeren gas geven, dan vraag je je misschien af, waarom geeft ze zoveel gas terwijl ze stilstaat ?? Nou.. dat deed de auto helemaal zelf.
Ook soms tijdens het rijden, en je ging schakelen, hoefde je alleen maar gas los/koppeling in/schakelen, en hoefde je geen gas bij te geven als je de koppeling omhoog deed, want dit deed de auto geheel automatisch...
Was een dure reparatie bij de garage.
Dus hoop dat het bij deze uitblijft... zou ook niet meer weten wát er toen vervangen is bij de vorige 206 1.1 en wat misschien bij deze ook nog kan gebeuren.
We blijven verder hoopvol op het motorische vlak van de Peugeot. En afgezien van de dingen die ik gemeld heb, mankeert er niks aan. Het lijkt een groot probleem, die uitgebreid beschreven word... maar dat is dan ook het enige. Starten en lopen doet ie perfect.
Nu alleen de lekkage nog oplossen dus.
Franse auto's; Geweldig !
M'n moeder zei al; kunnen we hem volgend jaar niet beter inruilen voor een Toyota ofzo.
Moeders heeft gesproken.
Tot zover deze update.
Hoop bij het plaatsen van deze update dat er iemand zegt; stop met zoeken, ik heb de oplossing van de lekkage.
We wachten af.
Lekkage deel2. En de oplossing
- 137.500 km
08-02-2017
Vanmiddag dus op onderzoek uitgegaan;
Achterbumper, linkerachterwiel en de beschermkappen van de wielkuip eraf gehaald en tot de conclusie gekomen dat er nérgens water naar binnen kan komen via de 'lucht'roosters die in de carrosserie zitten, achter de beschermkappen.
De plastic kap van de achterklep verwijderd waar de ruitenwisser zit, ook hier; kon ik geen sporen van lekkage ontdekken. (... later bleek het hier wel in te zitten, lees rustig verder)
De achterlicht-units gedemonteerd aangezien er vocht inzat, en op de verwarming gelegd, maar ook hier, om de rubbers heen, om de zwarte kap die om de achterlicht heen zit, en die aansluit op de carrosserie., ook nergens watersporen die via de gaten naar binnen kan komen.
Wel sluit dit achterlicht niet mooi aan op de carrosserie, dus zal tijdens het monteren hier een kitlaag omheen zetten.
Volgens een andere garage waar ik geweest was, kon dit het probleem namelijk ook zijn, dat het water via het afvoer-gootje van het achterlicht, of het gat waar de bevestiging van de achterlicht inkomt, het water de auto inkomt en dus zo de kofferbak in. Maar dit is dus niet het geval, misschien bij andere auto's wel maar bij deze niet. Heb hem in elk geval wel bedankt voor de moeite die hij gedaan heeft om het uit te zoeken en toe te lichten.
Toen onder de auto gaan liggen en de bodem bekeken, zag er doppen inzitten en hier waren er 3 van stuk, de kitlaag die de doppen aan de carrosserie moet vastplakken, waren op meerdere punten losgelaten. Kon de doppen met enige moeite zo omhoog drukken.
Dus; nieuwe doppen opgehaald en ze aan het raakvlak opgeschuurd, de laadvloe opgeschuurd en ontvet, en met monteren een dikke laag kit om de dop heen en het 'schroefdraad' , de doppen er ingedrukt, nog wat kit eromheen gedaan, en nu kijken of dat het probleem is... het zal in elk geval een stuk minder koud worden in de auto (want door die gaten, komt koude lucht naar binnen)
Dit verklaart niet de lekkage van afgelopen nacht. Want de lekkage was bij een hele nacht stilstaan, en niet met rijden. Is dus onwaarschijnlijk dat de doppen in de kofferbak-laadvloer de lekkage veroorzaken met een regenbui tijdens stilstand.
Misschien het achterraam zelf verwijderen, of de gehele kofferbak-deksel demonteren en dan de rubbers demonteren en opnieuw in het vet zetten.
Ik schrijf dit alles voor anderen, die waarschijnlijk hetzelfde euvel hebben en waar nooit een (gratis) oplossing uitgekomen is.
En heb isolatiemateriaal gekocht om over / in de laadvloer te leggen, en ook over de zijkant te plaatsen zoals je kunt zien op foto 1, hoe alles losligt
.
Hier komt de kofferbak-bekleding weer overheen.
Ook komt er isolatiemateriaal aan de binnenkant van de kofferklep, hier komt het meeste lawaai weg.
Aangezien nu toch alles los ligt de moeite genomen om het geheel wat te verbeteren, stiller te maken, te isoleren qua warmte, want overal zitten gaten die naar buiten toe leiden en de bekleding is ook niet je-van-het die tegen de carrosserie aan zit, dus druk de isolatieplaten overal tegen aan waar het past en noodzakelijk is.
Nu levert het wat op; als het goed is straks geen lekkage meer, en een stuk meer isolatie (rust) in de auto.
Ik kan namelijk niet tegen geluidjes, en die hoor ik overduidelijk achter wegkomen. Is ook een 'producteigenschap' , het hoort zo, maar ga proberen er nu verbetering in te krijgen.
Al die moeite, betaalt zich een keer uit.
wordt dus vervolgd.
_______________________
DE VOLGENDE DAG;
De Peugeot door de wasstraat gehaald en tot de conclusie gekomen dat het een waterval is in de auto bij een forse regenbui... het stróómde gewoon naar binnen.
Op de kofferbak zit een plastic strook - foto 8 - met handgreep om kofferbak te openen;
Hier lekt water tussendoor, naar beneden, door het slot-mechaniek, over het elektrische kastje van de ruitenwisser, en op de laadvloer (hele mond vol)...
Een attente lezer wees mij erop dat het bij het raam weg kon komen, dus hier mijn aandacht op gevestigd. Bleek het niet bij het raam te zitten, maar het slotmechaniek..
Lekkage opgelost. Isolatie aangebracht.
- 137.650 km
16-02-2017 / 17-02-2017
De auto lekt niet meer.
Hele auto zit weer in elkaar. (klinkt als veel werk, maar met rustig op je gemakje inclusief een bakje koffie... zit ie in 30-40min weer in elkaar).
Heb zoals eerder gemeld isolatie gekocht en ook aangebracht. Aangebracht zoals ik zelf vermoed dat het juist is, dus als we qua procenten spreken van het aangebrachte oppervlak met isolatie, zijn dit de waardes:
1. Over de laadvloer zowel lengte als breedte (80%),
2. Over de zijkanten (li+re) van het chassis van de laadvloer waar de bekleding overheen zit (40%).
3.(1.) De gaten in de achterste chassisbalk, zoals te zien op foto 3 en 4 - vanwege gewichtsbesparing en een wielsleutel - opgevuld met het materiaal wat ook normaal gezien over de kofferbak-laadvloer ligt.
3.(2.) De gaten in de achterste chassisbalk, het isolatiemateriaal aangebracht en er overheen geplakt, behalve over het chassis-nummer plaatje die er zit. (98%)
3.(3) Over een gat die links en rechts in de carrosserie zitten, en waar ook de bekleding overheen komt (100%)
4. En in de binnenkant van de kofferklep / kofferbakdeksel het absorberende isolatie-materiaal aangebracht, waar dus de plastic kap weer over heen komt. (70%)
Bovenstaande opgevuld en beplakt met "tero-den" , deze isolatiemateriaal bestaat uit 3 gedeeltes, het absorbeert trillingen en het geeft ook een isolerend effect als je het op de juiste plekken plaatst.
(( Een lezer vroeg wat de handelsnaam hiervoor is en zal deze eerdaags voor je opvragen bij de automaterialen zaak ! Heb de naam "tero-den" van m'n buurman, dit gemeld bij de automaterialen zaak, en die gaf mij dit dus mee, maar heb de verpakking weggegooid ))
Twee pakketjes met isolatie-materiaal opgehaald bij de automaterialen zaak á totaal €40,- , inclusief korting (werkelijke bedrag was €50,- maar kom er al jaren, 3e pakketje was niet nodig)... en het geheel is nu een stuk stiller geworden. Echt een stuk stiller.
Géén voelbare resonanties meer van de carrosserie tijdens stationaire loop, langzaam rijden, of in de stad... in elk geval, het is een stuk beter geworden dan het eerst was.
Hoor geen lawaai meer achter wegkomen door afrolgeluid van de banden en wind. Dit is nu helemaal voorbij.
Wel gewoon het normale 'product-eigenschap' geluid door wind en motor wat van voren, of bij bepaalde windhoeken bij de ramen/deuren weg komt... maar daar mogen we niet over klagen.
Wat een beetje isolatie wel niet kan doen.
Het is nu gewoon ontspannen vertoeven in de auto, het comfort gehalte is nu ook een stuk hoger geworden (minder lawaai = meer comfort).
Tevens op ringwegen á 70km/h, in de 5e versnelling hoor ik alleen nog maar het geluid de motor en van rollende Michelin banden over het asfalt. Verder niks, gewoon stil. Het afrolgeluid, windgeluid ,door de carresorie heen, is daarentegen nu helemaal als sneeuw voor de zon verdwenen, waar ik me mateloos aan irriteerde.
Ook de kofferklep zelf is stil, geen gerammel meer (ook de kofferklep dus geïsoleerd voor het geval hier overheen gelezen is).
Oja, en het allerbelangrijkste, waar het allemaal om begonnen is;
Hij is EIN-DE-LIJK waterdicht. Er kan nergens maar water naar binnen komen.
Heb de plastic-strook van de kofferbak aan de binnenkant volledig waterdicht gemaakt doormiddel van een beste laag kit, en zo gemonteerd dat er geen kier meer inzit, en er kan geen water meer tussendoor komen (foto 8, 17-02-2017, na een regenbui... waterdicht).
Ook het scharnier van het slot, dichtgekit waar water langs kon komen.
Mijn moeder zei twee dingen nadat ze een rondje gereden had;
Goh, wat is de auto ineens een stuk stiller geworden zeg, je merkt het gelijk.
Hij lijkt ook wel een stuk pittiger geworden.**
**Ja, ma, dat klopt, ik heb het gas een keer goed ingetrapt. (ha-ha).
Ik zal van de week foto's toevoegen, wat, en waar ik isolatiemateriaal bevestigd heb.
Naar de garage.
26-05-2017
Toch maar eens naar de garage.
Het probleem was dat de auto inhield als de motor koud was.
Dit is vooral lastig als de auto de eerste 100 meter normaal rijd, en bij het oprijden van een kruispunt ineens inhoud. Mensen zullen wel denken wat een idioot stil staan op een kruispunt...
Dit lijkt me niet de bedoeling dus de Peugeot van ma, maar eens naar de garage gebracht.
Auto uitgelezen, gasklephuis schoongemaakt, proefritje en voor €60,- was ik weer klaar. Lijkt me geen gekke prijs.
Aangezien het mooie weer zich aan blijft houden wordt de auto nooit gebruikt, alleen bij langere ritten maar dan laat ze 'm eerst 10min warm lopen en rijd dan weg, dan is er geen probleem met inhouden. Een garage had gezegd dat het wel eens flink in de papieren kon lopen om het probleem op te lossen omdat er geen storing aanwezig was.
Dit kreeg m'n moeder ook te horen bij Nefkens.
Omdat moeders de auto niet vertrouwd en het de afgelopen tijd ontzettend lekker weer is pakt ze de elektrische fiets en laat de auto staan. Bij regen pakt ze de auto wel (voor werk-kilometers tussen de 2 en 10km enkele reis) maar laat ze 'm 15-20 draaien voor ze weg gaat. Aangezien ze krankjorem wordt van het inhouden (wat ik goed kan begrijpen)
Uiteindelijk de Peugeot zelf gaan gebruiken omdat de Alfa wacht op nieuwe remblokken van de internetshop. Hierop linea directa naar de garage gereden. De auto begon in te houden op een vervelend moment dat ik eigenlijk in staat was om 'm het kanaal in te duwen. Gelukkig kon deze man het probleem wel oplossen en mag de Peugeot nog een tijdje op de oprit staan (nog 4 jaar?).
Op het programma staat voor de apk van dit jaar;
4 nieuwe schokbrekers (voor duint na, en achter is 1 lek, of de ander zit vast. Veert een beetje ongelijkmatig).
1 nieuwe achterband. (de ander is al eens vervangen).
Grote beurt, olie, filters etc.
Dit was het weer voor vandaag....
Ik meld mij in September wel weer.
Dan zal de Peugeot vast ook een stuk beter rijden, want dit is niks waard.... Bij hobbels op de snelweg veert achter maar 1 schokdemper (dus zakt verder als de ander tijdens het veren) en voorschokdempers duinen 2x na............. bij elke hobbel in de weg dat de Peugeot alle kanten op gaat behalve de goede, schiet ik wel eens in de lach dat hij zó beroerd veert... het gaat echt nergens over.
Gelukkig kan ik de schokdempers zelf wel vervangen dus daar zijn de kosten wat mee gedekt voor moeders.
Achteras gereviseerd en een nieuwe APK
- 139.500 km
27-09-2017
Waar ik in een vorig verslag schreef over naduinende voorschokdempers en achterschokdempers die vast leken te zitten, de auto naar de garage gebracht voor nieuwe schokdempers achter.
Nieuwe acherschokdempers gemonteerd zou €150 kosten. Werd ik gebeld; Schokdempers waren niet versleten maar de achteras was vastgeroest. Kosten andere achteras €650. Dat was even een domper
Heb op google gezocht naar vastzittende achteras Peugeot 206 en kwam er achter dat het een welbekend probleem is. Dit wist de garage niet. De garage waar ik 'm heen bracht was heel coulant en heeft de nieuwe schokdempers verwisseld voor de oude aangezien daar niks aan mankeerde. En totaal maar een halfuurtje werk gerekend. Erg netjes!!
Heb op internet gezocht naar revisie acheras 206 en kwam bij een bedrijf terrecht in Emmen en heb daarom de Peugeot naar dit bedrijf gebracht die de achteras gereviseerd heeft. Deze heeft een advertentie op marktplaats. Hij heeft de complete achteras (beide kanten) gereviseerd en weer gemonteerd voor €350 inclusief gratis leen-auto. Dit kon zelfs op een dinsdag avond. Echt perfect.
Nu veert de Peugeot weer normaal zo als het hoort. Want er was niet normaal mee te rijden. Gevaarlijk zelfs! Maarja, weet het maar eens dat een bekend probleem, wat niet bekend is bij jezelf, bij deze auto gebeurt. Nu duint ook de voorschokdempers een stuk minder na omdat de achterkant weer veert, gelukkig kunnen we dat dus doorstrepen.
Nu heb ik vorige week de Peugeot naar de APK gebracht en daar kwam aan het licht dat er een remleiding vervangen moesten worden. Bij de achteras (maar dat wist ik) en remleiding in de voorwielkasten zijn behandeld en een lampje en nog een klein dingetje.
Totale kosten APK: €125,-.
Totale kosten reviseren achteras: €350.
Klein materiaal (flesje injectiereiniger; houd nog steeds in soms) €20.
Een kleine €500 lichter en we kunnen weer een jaar verder.
Maar er is meer. Want heb ook olie en filters besteld via internet. Dit heeft zo'n €75,- gekost moet ik van het weekend maar even monteren. Dat kan ik gelukkig zelf wel.
Totaal kostenplaatje een koele €570.
Klinkt als veel geld maar niet te vergeten dat een andere auto kopen nog duurder is én je maar moet afwachten wat daar aan mankeert. Als ie niet meer inhoud is het gewoon een goede stadsauto en voor m'n moeder een perfect rijdende auto voor naar d'r werk, boodschappen etc. etc.
Naar de Nefkens monteur
- 140.000 km
31-10-2017
Een twee-tal week geleden mijn verontwaardiging geuit op internet over deze Peugeot. Met mijn bevindingen de afgelopen jaren, het inhouden met koude motor (en soms warme motor, als je 'm weggezet hebt en later weer pakt wil die ook wel eens inhouden) en in het begin de slechte c.q dure reparaties van Nefkens.
Hierop kreeg ik 50 reacties. En 20 mensen die mij wel wouden helpen met het oplossen van het probleem. Namelijk het inhouden en nét op momenten dat je het niet gebruiken kan zoals op een druk kruispunt.
Had keuze tussen 10 mensen. Één daarvan was een echte beunhaas, de andere een serieus garagebedrijf. Nog een paar garagebedrijven. Weer een ander werkte bij Nefkens zelf. Heb die laatste een persoonlijk bericht gestuurd en de auto bij 'm thuis achtergelaten. Ook hij vond de werkwijze van Nefkens waar de auto in onderhoud was, niet om over naar huis te schrijven. Heeft nog even in de computer gekeken wat er allemaal aan gebeurt is en vond de rekeningen absurd hoog... Ja, vertel mij wat zei ik.
Tijdens zijn proefrit met koude motor (na 5u stilstand) geen inhoudende motor; Altijd zo. Net zo als wanneer je met kiespijn naar de tandarts gaat en het ineens over is.
Wel vond ie met vollast dat de auto ook even inhield, of net even schokte om daarna weer verder te gaan in snelheid en toeren opbouwen. Dat hoorde dus ook niet zo.
Heb 'm er laten staan en gezegd heb er geen haast mee zolang die maar klaar komt.
- De wagen volledig uitgelezen
- Kleppen gesteld
- Stappenmotor opnieuw ingeleerd
- Alle sensoren bekeken/nagecheckt
- Toerental stond te hoog op 1000 toeren heeft ie afgeregeld naar 900 toeren (ik dacht dat het zo hoorde doet ie al sinds we 'm hebben).
- Nog iets verandert met gas-input want met het even 'vloeren' van het gaspedaal (zeg maar 'spelen' met het gaspedaal) reageerde die niet adequaat
- Lambasonde besteld (sensor in de uitlaat) deze geeft een verkeerde waarde aan naar de motor waardoor de kans groot is dat dit de boosdoener is van het hele probleem.
- Gaat kijken of ie nieuwe software kan krijgen voor de motor.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het nu goed moet komen.
Volgende week is ie klaar en ga ik er van uit dat ie het weer goed moet doen. Alle bovenstaande reparaties kwamen twee garages niet op en ook de officiële dealer (Nefkens groningen) niet tijdens het uitleggen van de problemen en de wintercheck (wat geen €800 bleek te zijn maar €1150) wat veel geld gekost heeft hebben ze er nooit aandacht aan besteed.
Ben er dus erg blij mee dat ik m'n ongenoegen geuit heb én er iemand was die mij wel wou helpen die ook nog eens bij Nefkens werkt en er echt verstand van heeft. Alle goede dingen komen langzaam zeggen ze wel eens.
Houd niet meer in.
De vlag kan uit. Haleluja
Opgehaald vanmiddag en een paar testrondjes gereden. Houd niet meer in.
Heeft nu ook onderin wat meer kracht gekregen.
Geen tikkende motor meer. Kleppen gesteld.
En er gebeurt weer wat als je even gas geeft.
950 toeren ipv 1000 toeren.
3x rondslaan met starten ipv 5keer.
Nieuwe Lambasonde-sensor van de uitlaat. (besteld via autodoc.nl was zo eerlijk dat te vertellen, kostte via autodoc €40,- officieel bij Nefkens €130,-)
Gasklephuis / Stappenmotor opnieuw ingeleerd.
Ook de kofferbak spelingsvrij gemaakt hij rammelde nog ietsje heeft iets aan een kap verandert dus die is nu ook weer stil.
Dus al met al weer hoopvol. Echt super dat de Nefkens thuis-monteur dit allemaal gefixt heeft.
Kosten €90,- daar kan je niks van zeggen lijkt me.
Nieuwe olie en filters
- 140.000 km
Aangezien de Peugeot zich keurig heeft gedragen de afgelopen weken, na vervanging lambasonde, de auto maar de grote beurt gegeven die hij nog tegoed had. Ik had het besteld maar ik dacht ik wacht er nog even mee tot ie klaar is. Ga een auto niet belonen met verse olie als ie elke dag koppig begint in te houden... Misschien foute redenatie maar zo ging de gedachte wel.
Had het 2 maand terug al besteld dus het lag al te wachten zeg maar...
Nieuwe olie (Castrol Edge 5w40)
Alle filters van Bosch.
Oliefilter (dat oude ding zat echt GOED vast... waarschijnlijk een staggaire bij Nefkens die geen olie aan het schroefdraaid of langs de rand gedaan heeft...)
Luchtfilter
Brandstoffilter (zit rechts onder de tank, onder de auto... Peace of cake)
Interierfilter (het makkelijkste voor het laatst bewaard, onder de motorkap achter de voorruit)
Motortje liep nog prima maar verse olie kan nooit kwaad. Laatste oliewissel bij 127.000km in 05-2015.
To - Do - List.
Gerammel oplossen wat achter wegkomt.
3 nieuwe banden (twee voor, één achter). Achter zit al een nieuwe de Goodyear Efficient Grip. De twee die voor zitten zijn van Michelin energy saver en er komen droogtescheurtjes in aangezien ik van veiligheid ben komen er gewoon 3 nieuwe onder.
Verder;
De achterklep roest onder het raam! Kan ik daar iets aan doen, bijvoorbeeld behandelen met iets, of moet ik ooit eens de achterklep vervangen voor een andere?
Kan er een foto van plaatsen indien er naar gevraagd word.
Perfectie bestaat niet, maar denk dat we aardig goed op weg zijn om de auto weer in topstaat te krijgen.
Ook al zijn alle reparaties ruim de dagwaarde gepasseerd, vind maar eens een goede auto voor dat geld. En... deze Peugeot 206'jes staan er nog steeds op voor 500-1500 euro met deze kilometerstanden dus veel afschrijving heb je er niet op.
Stom stom, Achterraam aan gruzelementen
Tijdens het vervoeren van spullen het achterraam stuk gemaakt. Echt achterlijk, gewoon niet goed opgelet PATS raam aan gruzelementen.
Er zat al roest op de achterklep onder het raam wat ik eerder al geschreven had, schijnt een bekend iets te zijn van sommige vroege generaties. Hoe verder de maanden vorderden, hoe verder de roest zich uitbreidde. Wat dat betreft geluk bij een ongeluk dat ik het raam stuk gemaakt heb, want het doet afbreuk aan de staat van de rest van de auto.
Aangezien een nieuw raam erg duur is.... Heb ik op onderdelenlijn een andere klep gevonden in dezelfde kleur en de goede kleurcode. Voor €50,- die ga ik morgen ophalen. (herstel; €100,- de klep die ik voor €50 kon kopen was al weg toen ik er kwam, jammer, dan maar €50,- meer betalen voor een klep die er wel is als ik er ben)
Volgende week maar eens de tijd vinden om 'm monteren.
Zal dan wel ff een foto toevoegen van de oude klep (met roest) en de nieuwe (zonder roest)
Aangezien het raam er nu volledig uit is. De auto maar in de garagebox gezet die ik al 5 jaar heb. Gelukkig heb ik die nog, wou 'm al opzeggen maar het ontbrak me aan tijd om de garagebox op te ruimen.... anders was het een probleem met de regen van afgelopen dagen. Nu staat ie mooi droog.
word vervolgd.
________________________
Update.
Achterklep opgehaald en gemonteerd.
Verassing toen ik de achterklep ophaalde, zat er een spoiler op. Nooit gezien op de foto's.
Ziet er een stuk beter uit zo vergeleken met de oude klep.
Ook geen type-aanduiding of NL sticker meer.
Nieuwe banden.
- 142.000 km
13-04-2018
Toch maar eerder als gepland nieuwe banden gekocht.
Blijkbaar vond iemand het grappig om van meerdere auto's de banden lek te steken. Welliswaar werd het beperkt tot twee banden, maar aangezien er 1 nieuwe en 3 oude banden opzaten gekozen voor 4 nieuwe banden.
Wel jammer dat de nieuwste band ook lekgestoken is. Maarja. Dat is even pech hebben.
Via internet besteld en bij m'n vaste garage laten monteren.
Kosten; €237 voor de banden en €40 voor montage.
Michelin Cross climates zijn er onder gekomen. Hoeft m'n moeder niet meer bang te zijn in de sneeuw dat ze de straat niet uit komt.
Ook wou ze graag andere wieldoppen. De oude (originele) vond ze oudbollig.
Verder heb ik nieuwe dempers op gehaald voor de achterklep. Die viel met een noodgang dicht.
En heb de voorlampen vervangen voor Philips White Vision. Niet omdat er 1 stuk was maar vanwege het vele zicht en de gebruiksduur die de lampen hebben. Nu weer volop zicht in het donker vergeleken met de goedkope lampjes van de garage.
Totale kosten. €377,00
Misschien is het een saai verhaal aan het worden, maar de Peugeot rijd nog steeds goed! Houd ook niet meer in, geen misslag gedaan qua starten en qua rijden helemaal niet sinds vervanging van de lambasonde. De Peugeot mag nog wel een paar jaren blijven, daar is m'n moeder het ook mee eens. De gedachte was eerst, verkopen dat ding als het probleem met inhouden niet opgelost kan worden. Dat is nu wel van de baan.
Als ik de 206 een keer mee heb vind ik 'm meer dan prima rijden voor een stadsauto, als je het gas intrapt accelereert ie lekker door, enige wat echt opvalt op de lange afstanden is de korte zitting van de stoel. Voor de rest kan je er lekker mee rijden en heb je niet het idee dat de auto op een paar maand na 20 jaar oud is. Elektrische ramen, stuurbekrachtiging, luxe radio-cd speler van de Aldi, in hoogte/diepte verstelbare stuur en bestuurdersstoel, het zit er allemaal op. En met 75pk op 885kg komt ie goed vooruit, wat met het hedendaagse verkeer wel wenselijk is. Op de snelweg rijd ie prima tot 130km/h. Daarboven meer wind geruis/motor geluid en moet je iets meer opletten qua willen zweven, maar tot 150km/h blijft dat op het zelfde niveau en is het een lekkere cruise snelheid als je een lange afstand over de autobahn rijd.
Het gemiddelde verbruik is ongeveer 1/14 met stads en snelweg kilometers. 1/15 is haalbaar.
In september de Apk weer, heb er alle vertrouwen in.
De achterklep die ik er net opgezet had is trouwens lek vrij gemaakt, die lekte zoals eerder beschreven op de bekende plek net als de vorige. Komt nu geen water meer naar binnen.
Nieuwe APK
- 147.000 km
De afgelopen maanden is de Peugeot weer wat meer gebruikt. Wat opviel was dat de uitlaat ineens een ander geluid begon te maken als hoe Peugeot dat ooit bedacht had in 1998. Het leek wel een petje Golf van een afstandje.
Aangezien de APK 25-09-2018 vervalt heb ik 'm naar de garage gebracht voor uitlaat reparatie. En om te kijken of het nog te fixen viel anders moest er een nieuwe onder. De uitlaat was lek gegaan bij de achterdemper, bij de aansluiting. Dit is gelast. Ook de middenpijp was lek. Dit is eveneens gelast bij een aansluiting en moet weer een tijdje mee gaan. Op de kritiische punten Gum-Gum gesmeerd.
Gelijk een nieuwe APK'tje erop geknald zonder op of aanmerkingen. De lampen hebben ze nog even versteld en dat was het wel.
Voor €78,- was ie weer klaar. Koopje.
Kan er weer tot 25-09-2019 tegen aan!
Het zou bijna saai worden. Maar de Peugeot is zoals het nu lijkt probleemloos. Ja er zit een rammeltje ergens onder de auto van een bodemplaat, maar alles werkt perfect en hij rijd nog goed.
Verbruik 1/16 zonder moeite met deze warme dagen.
Maar dan rijd ik wel rustig. Een prima wagen om lekker te ontstressen en niet te snel te rijden. De Alfa nodigt namelijk uit om dat te doen en dat heeft de Peugeot totaal niet.
Tussenstand.
- 160.484 km
Alweer 13.000km verder na de vorige update. Direct na de APK van vorig jaar viel een maand later de uitlaat eronder vandaan. Alsof het zo zou moeten wezen, op een druk kruispunt in de regen, voor een drempel. De uitlaat heeft het niet overleefd want door de drempel is ie geknikt.
Een complete nieuwe uitlaat laten monteren. Was zo om en nabij de €300,00. Behalve, geloof ik, de kathalysator, in elk geval het duurste vervangingsonderdeel is er weer tussen gelast omdat daar niks aan mankeerde.
Wat verder opvalt; De wagen rijd nog steeds probleemloos. De fix van een enkele jaren geleden van een lambdasonde sensor heeft z'n vruchten afgeworpen.
Wel is de voorvering best slap, dit merk je vooral op een hobbelige snelweg, dan wil de voorkant een keer extra inveren, maar aangezien dit in de afgelopen 5 jaar hetzelfde gebleven is kenmerk ik het als gebruiks-eigenschap.
De 206 blijft verder niet heel lang meer in de familie. Volgende maand wordt ie 21 jaar oud waarbij moeders volgend jaar een nieuwe, jong gebruikte auto gaat aanschaffen. De reden is vooral het geluid, isolatie was niet denderend aan de orde in 1998. Maar ook de isolatie voor wat betreft vocht/regen. Nog steeds zijn de ramen regelmatig beslagen als het buiten regent, als je in de stad rijd in het donker, met ramen die om de haverklap beslaan, wordt het zicht niet echt optimaler van. Maar afgezien van deze minpunten nog steeds een erg leuk karretje !
Zat er aan te denken om 'm zelf over te nemen. Maar aangezien ik al een diesel auto en een motor heb is een tweede auto voor mij fincancieel niet te verantwoorden.
We blijven er nog even in door rijden dus.
De kilometerstand staat nu op 162.000km. Is de afgelopen tijd weer wat meer gebruikt aangezien m'n moeder er ook wel achter is dat stilstand, achteruitgang betekend. Wat elk jaar typische problemen/vervangingen/kosten met zich meebrachten wat te maken heeft met langere tijd stil staan. Het bedrag wat ze aan benzine bespaarde was ze dubbel en dwars kwijt aan onderhoud.
Ingruild
- 175.000 km
De 206 is in 2020 ingeruild op een Toyota CHR.
Kwaliteit liep hard achteruit.. Moeilijk starten, inhouden, rammels, dus besloten om de spaarpot aan te breken en de Toyota dealer op te zoeken. Ingeruild, daarna nog 4x van handelaar verwisseld om daarna van kenteken af te zijn; gesloopt of geëxporteerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.