Peugeot 206 SW XS Pack 1.6-16V (2004)

autoreview

Peugeot 206 SW
Peugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 SWPeugeot 206 - interieurPeugeot 206 - interieur

Signalement

Uitvoering206 SW XS Pack 1.6-16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 141.000 km

De eerste kennismaking met mijn Peugeot 206 SW uit 2004 was heel positief. Ik was op zoek naar een eerste autootje en als 19-jarige student met een klein budget was dat best een uitdaging. Een familielid van mij had een 206 hatchback waar ik regelmatig gebruik van mocht maken. Het speelse karakter van haar autootje in combinatie met de 1.6 motor hebben me op vakantie in Frankrijk al veel plezier opgeleverd op de bochtige Zuid-Franse wegen.

Tijdens de proefrit bleek deze auto hetzelfde karakter te hebben. Het is dan wel een stationwagen, maar het onderstel en het speelse karakter suggereren dat niet. Helaas bleek deze auto wel een typisch Peugeot kwaaltje te hebben: een slecht-werkende lichtschakelaar. Bij het aanzetten van de richtingaanwijzer ging deze na 3x tikken automatisch weer uit. Dat is natuurlijk heel modern en praktisch op de snelweg, maar in het stadsverkeer is het toch handig als deze wél aan blijft staan. Een beetje onderzoek heeft mij geleerd dat dit een probleem in de COM-2000 unit betreft. Het probleem valt te verhelpen, maar dit kan flink in de papieren lopen (€300+).

Een week na de aankoop ben ik met deze auto naar Bremen gereden. Op deze 4 uur-durende rit heb ik geen problemen geconstateerd. Het viel me wel op dat deze auto niet uitblinkt qua geluidsisolatie. Op de snelweg hoor je redelijk wat wind- en bandruis om je heen, wat wel storend kan zijn als je een gesprek wilt voeren. Op die ergernis na was het een prima rit. De auto was zuinig (± 1:16) en de wegligging was erg goed. Ondanks de harde wind kostte het weinig moeite om de auto rechtdoor te laten rijden. Het was in dit geval ook heel voordelig dat ik de SW had aangeschaft. We zijn met 4 personen (inclusief bagage die nog ónder de hoedenplank paste) moeiteloos naar Bremen gereden.

Concluderend ben ik tot dusver erg tevreden over deze Peugeot. Mijn ervaring met het bezitten van een auto is natuurlijk wel heel gering, maar ik ben positief gestemd over deze auto. Tot nu toe is het brandstofgebruik gemiddeld zo tussen de 1:14 en 1:16, afhankelijk van de hoeveelheid stadsverkeer. Ook de combinatie tussen een relatief kleine auto, een grote kofferbak en een laag gewicht maakt dat dit eigenlijk de ideale startersauto is. Ik zou elke beginner op een laag budget deze auto aanraden.

Vakantie en reparatie lichtschakelaar

  • 152.000 km

Inmiddels ben ik een vakantie en een reparatie verder met deze auto. In juli 2020 ben ik naar de Ardennen geweest met mijn 206 SW. Op vakantie had de SW echt meerwaarde; alle bagage ging moeiteloos in de achterbak (2 pers. voor 7 dagen). Ook de 1.6 motor zou ik aan iedereen willen aanbevelen die een 206 zou willen aanschaffen. In het heuvelachtige landschap kwam ik moeiteloos een heuvel op. Het gebruik van de airco heeft wel invloed gehad op de prestaties van de motor, maar dit was niet hinderlijk en nog steeds kostte het geen moeite om met het verkeer mee te komen.

Na een dag of 5 zijn we vanaf België doorgereden naar Luxemburg om de vakantie daar af te sluiten. De navigatie stuurde ons dwars door de Ardennen heen, wat tot gevolg had dat de wegen een prachtig parcours vormden. Dit vond ik een uitstekende gelegenheid om het onderstel en de motor eens goed uit te testen. De auto stelde mij absoluut niet teleur. De wegligging was een enorme plus op deze wegen. Bochten kon ik moeiteloos nemen zonder dat de auto ging 'hangen'. De auto reageerde zeer fel op stuurbewegingen, dus ik had echt het gevoel dat ik even één was met de auto.

Na 20 minuten was mijn vriendin het zat en werd ik teruggefloten, maar dit was absoluut de meest vermakelijke rit die ik tot dusver heb gehad. Wat ben ik blij met deze auto!

De reparatie van het knipperlicht heeft uiteindelijk plaatsgevonden in oktober 2020. De dealer vertelde mij dat de COM2000 unit vervangen moest worden en hing er een prijskaartje aan van boven de €400,-. Een beetje speurwerk op het internet heeft een telefoonnummer van de 'COM2000 dokter' opgeleverd. Een ritje naar Limburg en €90 verder en het probleem is opgelost! Alles werkt nu weer naar behoren.

Ouderdomsmankementen

  • 156.000 km

Inmiddels ben ik weer een paar duizend kilometer verder en de auto wil soms wel eens aangeven dat 'ie al 17 is. Twee maanden terug reed ik terug vanaf het strand en bij aankomst thuis kraakte er iets in het stuurhuis. Bij het sturen naar links kwam er een harde kraak/geratel uit het stuurhuis. Ik heb meteen mijn vader gebeld (wat je doet als beginnend auto-eigenaar) en hij vertelde mij dat dit kon liggen aan de veerpootlagers. Eenmaal aangekomen bij de garage konden we niks zien. De enige reparatie die zichtbaar nodig was, waren de stabilisatorstangen aan de voorzijde. Deze kostten €20 p/s bij de lokale automaterialenzaak. Anderhalf uur en veel gescheld verder was het probleem opgelost.

Een bevriende garagehouder kon zich haast niet voorstellen dat de stabilisatorstangen dat geluid hebben geproduceerd, dus de kans is groot dat het geluid nog terug zal komen. Ik heb het echter niet meer gehoord sinds die ene dag, dus ik wacht het geduldig af.

Een ander ergerpunt betreft de ruitenwissers. Bij aanschaf bleken de ruitenwissers niet de juiste maat te zijn. Deze zijn meteen vervangen voor Valeo flatblades, maar die werken niet foutloos. Ik zit al aan het 2e setje van die flatblades, maar de rechter wisser blijft over de ruit stuiteren. Dit probleem begon zich voor te doen na het vervangen van de voorruit (moest gebeuren vanwege een grote barst). Het probleem lijkt te liggen bij de druk op de ruitenwisser, maar ik heb het nog niet kunnen verhelpen. Wellicht dat iemand dit leest en denkt: 'Hier heb ik een gouden oplossing voor!'. In dat geval hoor ik het heel graag.

Het laatste punt die ik wil belichten zijn de piepjes en kraakjes die deze auto soms laat horen. Tijdens het rijden hoor ik constant een piepend gekraak die afkomstig lijkt te zijn van de achterklep. Ik heb me laten vertellen dat dit kan liggen aan versleten rubbers, maar deze lijken nog goed in orde. Op advies van een garage heb ik alle rubbers opnieuw ingevet en daarmee was het probleem een tijd lang redelijk verholpen. Inmiddels is het wel weer duidelijk aanwezig, dus het lijkt weer tijd te zijn voor een invetbeurt.

Afsluitend ben ik nog steeds enorm blij met deze 206. Het is geen echte stationwagen, dus het is altijd wel krap als ik met meer dan 2 personen weg wil. Gelukkig komt dat bijna nooit voor, dus dan is deze auto ideaal. De combinatie van een leeggewicht van 1048kg en de scherpe 1.6 motor zorgen voor een vlot en lichtvoetig karakter. Daarom blijf ik ook bij mijn stelling van mijn eerste review. Ik zou deze auto aanraden aan elke beginnend bestuurder op een laag budget.

Kleine kwaaltjes

  • 160.000 km

Ook bij deze review wil ik weer een aantal kleine kwaaltjes belichten die deze 17-jarige Fransoos teisteren. Om te beginnen zijn er een aantal reparaties verricht en onderdelen vervangen. De auto staat weer op 4 nieuwe Hankook banden en heeft nieuwe schijven en blokken aan de achterzijde. Bij de apk werd dit genoteerd als mechanische slijtage aan de remmen, dus ik heb dit vervangen met het oog op mijn geplande vakantie naar Zuid-Duitsland. De banden waren nog niet helemaal op, maar er zaten twee verschillende B-merken onder die gemakkelijk scheef leken te slijten. Daarom heb ik ervoor gekozen om meteen 4 nieuwe banden eronder te zetten van een beter merk.

Ook heb ik de auto voorzien van verse olie en een nieuw olie- en luchtfilter. Graag wil ik daarbij belichten dat deze auto in 25.000 km geen enkele druppel olie heeft verbruikt. Het oliepeil staat nog steeds perfect op het bovenste streepje, net zoals bij aanschaf. Bij de apk vertelde ik dit en de keurmeester zei dat dit aangeeft dat deze motor in excellente staat verkeerd. Hij zei daarbij dat deze motor waarschijnlijk gemakkelijk 250.000 tot 300.000 km moet redden voor er echt grote onderdelen moeten worden vervangen. Ik denk dat ik voor die tijd wel een nieuwe auto heb, maar dat is goed nieuws voor de volgende eigenaar van deze Peugeot.

Ik heb laatst ook nog een - voor mij nieuw - probleem gehad. Mijn achterlichten werkten allebei nog, maar het remlicht aan de rechterzijde deed het niet meer. Ik had me hier nog nooit in verdiept, maar een beetje research in het boekje heeft me toen geleerd dat het lampje twee gloeispiralen bevat (handige kennis!). Waarschijnlijk was de 21W gloeispiraal versleten en was het tijd voor een nieuw lampje. Deze had ik nog op voorraad, dus binnen 10 minuten heb ik deze vervangen. Uit voorzorg heb ik gelijk de andere kant ook vervangen, omdat mij altijd is geleerd dat zulke lampjes vrij kort na elkaar zullen doorbranden.

Als laatste heb ik ook de airco gereinigd. Bij het aanzetten van de airco (die overigens nog steeds ijskoud wordt) kwam er soms een naar geurtje uit de ventilatieroosters. Mijn vader vertelde mij dat dit waarschijnlijk komt door de condens die op de airco blijft zitten na een lange rit. Als je de airco niet 5 à 10 minuten voor aankomst uitschakelt, blijft dat vocht zitten. Dat kan gemakkelijk leiden tot schimmelvorming, wat dus waarschijnlijk zorgt voor het nare geurtje. Hierop heb ik een vrij dure fles aircoreiniger gekocht en gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing. 45 minuten verder rook mijn auto heel sterk naar menthol, maar na een dag was dit weer weg. De airco heeft geen nare geur meer en ik schakel hem nu altijd 5 à 10 minuten voor aankomst uit.

Alles bij elkaar opgeteld heb ik er inmiddels wel redelijk wat kosten aan gehad. Ik denk dat sommige zaken goedkoper hadden gekund, maar ik geef graag wat extra geld uit als het om veiligheid gaat. Daarnaast staat rijplezier bij mij ook hoog op de wensenlijst en daarvoor wil geen zware ongemakken ervaren tijdens het rijden. Het blijft een fijne en relatief goedkope auto om te bezitten. Ook de luxe die deze auto biedt, blijft erg prettig: climate control incl. goed werkende airco, automatische ruitenwissers, bluetooth radio, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, etc. Niet elke auto uit 2004 biedt zoveel luxe eigenschappen. Daarom blijft dit een onwijs fijne auto om te hebben.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.