Peugeot 206 Gentry 1.6-16V (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 206 Gentry 1.6-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Voor het algemene gebruik waar ik deze auto voor heb aangeschaft voldoet de 206 prima. Mooie auto met veel opties, lekkere motor voor op de snelweg. Als ik naar Oostenrijk rij over de A3 met 160km voorbij gierend asfalt onder mij, heb je nog een leuke reisauto ook. Maar de motor heeft onderin weinig zin, niet vlot voor een 1.6 16 klapper. Hij komt pas echt tot leven boven de 4000 toeren en das erg laat voor mijn rijstijl. Maar toch, voor het dagelijkse kleine stukje rijden voldoet de motor prima.
Voor mij is comfort, goede wegligging en "pit" enorm belangrijk. Hoe het eruit ziet maakt mij niet erg warm, als het maar lekker rijdt! Met comfort bedoel ik de plek van buttons en hengels. Alles moet daar zitten zodat ik het snel kan vinden als ik het nodig heb. Noemen ze ook wel ergonomie, ofzo. Maar daar ben ik niet helemaal tevreden over. De positie voor raambediening is waardeloos ver weggestopt. Altijd zoeken dus. Afwerking is naadje, je merkt dat Peugeot onder een bepaald verkoop prijsje wilde blijven. Jammer. Ik doel alleen al bij mijn 2 jarige autootje op een enorm rammelig dashboard, loszittende afwerking op de middenstijl. Als ik nu instap, strompel ik over de onderste stijlbalk, waarbij ik moet uitkijken dat ik de bedrading niet wegtrek. Het zijn uiteraard ouderdom trekjes, maar een kind van 2 jaar zie ik nou ook nog niet met een kunstgebit rondlopen.
Wegligging en de pittige motor, deze auto is tenslotte niet echt zwaar, zijn een groot pluspunt. Hij heeft een stabiele ligging, is goed te sturen en een prima wegcontact wat een helder beeld geeft van de straat. Het klapperen van het onderstel in bochten op klinker wegen word daardoor op de achtergrond gedreven. Bij de vraag: wat rij jij voor een auto? Antwoord ik altijd: 206 1.6, 20 klapper! Tja, ik weet het, het is geen golf. Je zou toch denken, dat bij de “second version” (versie 2002) er toch wel wat verbeteringen zouden worden aangebracht in de afwerking.
Maar goed, hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Wel eens gesputterd, maar altijd vriendelijk en goedzakkerig. Het zou mij niet meer overkomen dat ik mij laat verleiden om als kleine zelfstandige, 33 jarige ondernemer, een auto te kiezen die mijn mannelijkheid niet onderschrijft. Het is echt een gezinsauto, voor moeder de vrouw. Misschien als tweede auto, naast de Passat en de tweede hypotheek.
Kortom, een auto voor de vrouw die geen identiteit nodig heeft op de weg, maar gewoon van ’a’ naar ’b’ wil, is dit een prima wagen. Wilt u meer beleving, betere afwerking, neem dan een middenklasser. Astraal ingezegend of voor op de golven.
PROBLEMEN
Ach, u kent dat wel. Voor het verstrijken van de fabrieksgarantie had de peug veel last van ’tikken’ in het dashboard. Bij snelheden van 20km of 90km hield hij even in. Ik heb een keer, met 120km voor de kiezen het genot gehad dat hij ganselijk stil viel. De motor draaide wel, maar de hartbewaking gaf het op. De elektronica, koplampen, radio, snelheids- en toerenteller, etc, werkten in eens niet meer. De garage vertelde dat dat niet normaal was, maar na een flash update zou het niet meer gebeuren. En dat was zo! Niks noemenswaardig, maar de garantie is over, dus we wachten het nog een jaartje af. Dan ga ik weer shoppen, met m"n Autoweek tussen de billen geknepen, en goed nadenken over ’de belevenis’ van ’de heilige koe’.
Misschien de 407, maar dat vertelt de bank me dan wel. Ik weet overigens niet of ik het nog wel op z"n Frans wil.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.