Peugeot 205 XS (1988) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 205 XS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 155.993 km |
KM-stand laatst | 171.500 km |
Back to the roots
- 156.000 km
Een 205 wou ik feitelijk al sinds mijn 18de , ja dat was in 1987. De Peugeot dealer op een 200-tal meter van het ouderlijke huis kreeg mij dan ook talloze keren over de vloer ... alleen .... mijn ouders beslisten er anders over door mij een angelnieuwe VW Jetta 1.8 cadeau te doen. Ik zelf had voorgesteld om een 2de hands 1.6 GTI aan te schaffen voor veel minder geld maar het mocht niet baten. Fast forward ergens in 2004 kocht ik mij een 1.9 ... wrakkie met redelijk war werk aan, het bleef bij een project en mijn vrouwtje bleef maar zagen om dat lelijk ding van de hand te doen. Dus maar verkocht voor 1000€ ?. Nog es 10 jaar fast forward zag ik deze rooie rakker XS te koop voor 400€. Gelijk gaan zien en gelijk gekocht voor ik van gedacht kon veranderen , hihi. De wagen zag er eerlijk gezegd niet uit en heeft dan maar een jaar in de schuur gestaan. Ondertussen al wat onderdelen kunnen verzamelen en met wat vastberadenheid was hij rijklaar, gekeurd en nummerplaat in aanvraag .... tot .... het noodlot toesloeg. Het verlies van een dierbare ..... je leeft plots in een droom, een hele nare trouwens ... heel wat gedoe .... ongeloof ... en toen kwam die nummerplaat binnen ... met de moed in de schoenen en door de tranen heen deze er toch maar opgeschroefd ... beetje scheef ... anno 2021 hangt deze nog zo .... achteraan ... mag zo blijven. Fast forward enkele jaren en feitelijk is dit een van de beste aankopen ooit. Voor ongeveer 1250€ ( na opfrissen en compleet onderhoud, riemen, ALLE vloeistoffen etc ) een leuk plezant scheurijzertje, meer dan vlot en snel genoeg om mee te gaan in het huidige verkeer. Wordt vervolgd.
10,000 km in 5 jaar.
- 166.000 km
10.000 km in ongeveer 5 jaar.
Deze XS is heel verschillend van de Nederlandse versie. Blijkbaar wordt Belgie nog tot Zuid-Europa gerekend want deze heeft een tweetraps carburator wat het vermogen opkrikt tot 85 pk in vergelijking met de 75 Nederlandse paardjes. Vanaf 4500 rpm is het alsof er een mini vtec in kickt. Gewoonweg zalig, deze wagen is echt wel ‘snel’. 180 op teller is 170 gps, 80 op teller is 70 gps ... en 40 op teller is ... je raadt het al 30 gps ?. Met een 6 kmh marge in Belgie kan je dus gerust overal vlot 10 per uur te ‘rap’ rijden.
Het verassingseffect is ook dikwijls leuk, menig moderne 1.6 diesels met 110 of meer pk, zelfs lompe SUV’s à la Mercedes 200 GLA of B of C ( God zal weten dewelke) haalt het maar zéér nipt in een sprintje tot 140 per uur aan de stoplichten. Officiële cijfers voor de 0 tot 100 sprint bedragen 10,8 seconden ... maar de echte 205 kenners weten wel beter, deze XS was/is bijna even snel als de 1.6 GTI welke die klus klaarde in 9,1 seconden.
Je zou denken dat met die oude technologie en atmosferisch 1360 cc blokje de hernemingen maar triestig zijn, echter is deze 205 zo extreem kort qua overbrenging, bijna te gek kort, dat je zonder enige moeite mee kan met het huidige verkeer ... met groot gemak zelfs.
Wat betreft rijplezier is er ook maar weinig wat hier kan aan tippen, 810 kilo blik laat je toe om de meest idiote ‘stunts’ uit te halen. Een 30 km lange ‘achtervolging met een vriend in zijn nagelnieuwe A110 was één van mijn meest memorabele post-puber ritjes. Uiteraard hield de A110 rijder het gas er af op de rechte stukken.
Sedert de invoering van de verplichte keuring voor oldtimers om de 2 jaar werd het tijd om de XS eens goed onder handen te nemen.
Alternator, riemen, alle vloeistoffen werden reeds in 2015 vervangen. In 2020 werden de voorste draagarmen, remleidingen, banden, uitlaat en nog wat kleinere zaken vervangen. De achteras werd compleet gereviseerd. Qua aanschaf en onderdelen kom ik zo op een totaalprijs van ongeveer 2500€ uit. Reken 35€ jaarlijkse rijtax, 150€ verzekeringspremie per jaar en 40€ autokeuring om de twee jaar, een verbruik van , ik denk, 1 op 10 .... gewoon een belachelijke som voor zoveel rijplezier en hilariteit.
Wat is er dan niet goed aan deze wagen zou je denken ? Wel, hou er rekening mee dat dit absoluut geen veilige wagen is in vergelijking met het moderne hedendaagse spul. Je wil echt geen ongeluk hebben aan snelheden boven de 50/60 kmh, dus enige extra voorzichtigheid is altijd aangeraden. De wagen heeft uiteraard geen esp of abs af asr , geen infrarood, geen radar, geen automatische remfunctie, geen lane assist .... ? ... maar het gemakkelijke en lichte rijden plus het ongelooflijke zicht alsof je in een visbokaal zit helpen wel mee.
Andere weggebruikers zijn vrij voorzichtig ( althans toch in België) en komen meestal niet te dicht in de buurt of in je poep hangen, op enkele idioten na uiteraard.
Groot onderhoud
- 171.500 km
Enkele maanden terug een volledig onderhoud laten uitvoeren inclusief opnieuw afstellen van de carburator.
De 205 wordt nog steeds regelmatig gebruikt voor korte werk/plezier ritjes en blijft onvermoeibaar volhouden zonder pannes.
Onlangs de 205 op de weegschaal gezet en tot mijn verbazing kwam het leeggewicht (zonder chauffeur, quasi lege tank en geen reservewiel) op 775 kilo uit. Zo maken ze ze niet meer :-) . 35 kilo onder het officiële opgegeven gewicht, dat zal je vandaag de dag niet tegenkomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.