Peugeot 2008 GT-line 1.2 Puretech 110 (2016)

autoreview

Peugeot 2008
Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008Peugeot 2008

Signalement

Uitvoering2008 GT-line 1.2 Puretech 110
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst2.970 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen Peugeot 2008

  • 2.970 km

Na een groot aantal jaren in auto's van het VAG concern te hebben gereden (VW Passat, Altea), ben ik sinds kort overgestapt op een franse auto, t.w. het nieuwe model 2008 van Peugeot in de GT-line uitvoering met 110 pk. Vanwege pensionering en het hieruit voortvloeiende mindere aantal jaarlijkse km's, hebben we bewust gekozen voor een kleinere auto maar wel met een hoge instap. Dat laatste was ons bij de beide Altea's zeer goed bevallen.

Hoewel de 2008 compacter en ca 30 cm korter is dan de Altea XL, bevalt de nieuwe auto ons prima. Qua rij-eigenschappen valt er weinig op aan te merken. Wel moest ik even wennen aan het andere typische motorgeluid van de 3 cylinder Puretech motor, zeker na jaren gereden te hebben met een 4 cylinder diesel. Ook zorgt het kleinere stuur voor een grotere gevoeligheid in de stuurbewegingen, maar ook daar was ik vrij snel aan gewend.
Het interieur ziet er zeer verzorgd uit. De stoelen zitten prima, maar doordat de auto een stuk korter is dan de Altea, hebben lange mensen achterin wat minder beenruimte. Ook hebben we niet gekozen voor het (optionele) panoramadak. Het verschil in hoogte merk je met name op de achterbank.

Met de GT uitvoering heeft de auto wat extra accenten gekregen, waardoor het een stoerder uiterlijk heeft gekregen (sportuitlaat, rode biezen op de stoelen, 17 inch wielen, etc.). Daarnaast kent de auto vele ander technische snufjes. Jammer is het ontbreken van een handgreep boven het portier van de passagier. Daarnaast is het een beetje merkwaardig, dat de 2008 wel led-verlichting in het plafond, bij de pedalen, in de kofferruimte heeft, maar niet in het dashboardkastje. In het donker een beetje lastig zoeken.

Qua verbruik heb ik nog niet een volledig beeld. Momenteel zit ik op een verbruik van 1:15. De helft van het aantal kilometers zijn gemaakt met langere afstanden met snelheden tussen de 110 en 130 km/uur, waarbij ik regelmatig gebruik maak van de cruisecontrol.

Om toch nog even een minpuntje te noemen. Het navigatiesysteem. Dit is van het fabrikaat SMEG. Op zich werkt het syteem goed, maar de bediening zou volgens mij met minder handelingen kunnen. Ook met de functionaliteit van de filemeldingen loopt het systeem beduidend achter bij TomTom. Het duurt vrij lang dat er een file wordt gemeld (niet echt realtime) en dan moeten er vervolgens te veel handelingen worden verricht om de file in beeld te krijgen. Snel van route wisselen is er dus niet bij. Overigens heb ik van de dealer begrepen, dat Peugeot bezig is om t.z.t. over te stappen op de route-info van TomTom. Maar of dat direct te integreren is in huidige nav-systemen valt nog te bezien.

Onze 2008 staat op All-seasonsbanden van Michelin (Crossclimate) welke in de tests als beste naar voren komen. Daarnaast beschikt de 2008 over een gripcontrol knop, waarmee ik de tractie van de wielen bij bijv. gladde of rulle ondergrond kan aanpassen. V.w.b. de gladheid heb ik combinatie banden en knop echter nog niet kunnen testen.

Erg prettig is de achteruitrijcamera. Deze werkt prima, net als het JBL soundsystem. Helaas staat de MIrrorlinktoepassink voor smartphones nog een beetje in de kinderschoenen. De communicatie met onze Samsung Galaxy toestellen (A5 en A3) is helaas (nog) niet gelukt. Voor de A3 zou dit volgens het boekje wel moeten kunnen. Misschien dat dit voor de A5 bij een nieuwe software update ook het geval zal zijn. Hoewel sommige zoekfuncties wat gebruiksvriendelijker zouden kunnen, gaat het handsfree telefoneren via de display op het dashboard prima. De eerlijkheid gebied mij te zeggen, dat ik nog lang niet alle `toeters en bellen` van deze auto heb uitgeprobeerd.

Tot zover mijn bevindingen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.