Peugeot 2008 Allure 1.6 VTi (2013)

autoreview

Peugeot 2008 Allure 1.6 VTi (2013)

Signalement

Uitvoering2008 Allure 1.6 VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst57.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een eerste indruk

  • 754 km

In de afgelopen jaren was het kiezen van een nieuwe auto vrij makkelijk voor mij. Peugeot maakte in mijn ogen mooie auto's waardoor ik van de 206 overstapte naar de 207SW en de laatste was een 308. Deze keer was het toch anders en beslist geen uitgemaakte zaak.

Op de shortlist stonden een Peugeot 2008, een Renault Clio Estate en de Renault Captur. Na veel wikken en wegen toch gekozen voor de 2008. Doorslaggevend was voor mij de kwaliteit van de gebruikte materialen wat bij de 2008 echt op een veel hoger niveau ligt dan bij de Clio/Captur.

Uitvoering
De Allure is, naast de tijdelijk verkrijgbare Premiere, normaliter de meest luxueuze uitvoering. Alles zit er op een aan. Regen en licht sensor, programmeerbare cruise control, 6 speakers, uitgebreide boordcomputer met touch screen,climatronic in 2 zones, prachtige velgen en veel chrome.

Exterieur
Persoonlijk vind ik de 2008 een chique uitstraling hebben. Oke, er zitten nogal wat veel verschillende vormen/lijnen in de carrosserie maar van overkill is geen sprake.

Interieur
Tja hier scoort de 2008 toch echt heel veel punten. Ik vind het ook belangrijk dat het interieur mooi en goed is afgewerkt. Het is toch de plek waar je jaren zit. Geen lelijke brede naden, geen overdaad aan hoogglans plastic, maar mooie materialen die kwaliteit uitstralen. In de Allure zit nog een leuke gimmick. Boven je hoofd zit in de hemel een patroon van strepen dat in de avond verlicht is. Hierdoor ontstaat een aparte ambiance. Over de plaatsing van het instrumentarium is al veel gezegd. Je moet het stuur en je stoel zo instellen dat je schuin over het stuur op de tellers kijkt. Zolang je niet de lengte hebt van kabouter Plop of van de reus van Rotterdam is er geen vuiltje aan de lucht. Het is anders, maar het went snel.

Motor/versnelling
De motor is een oude bekende die ook dienst doet in de 308 en naar ik meen ook bij Citroën en nog een ander merk. Het is niet de meest moderne motor (1.6 vti 120pk) maar gek genoeg is hij nu wel stiller dan in de 308. Kennelijk is de isolatie beter of is er echt iets aan de motor gewijzigd. Je wenst wel een 6e verzet om nog meer rust aan boord te krijgen. Een strepentrekker is het niet, maar daar koop je de 2008 niet voor. Schakelen gaat des Peugeots, af en toe een beetje hakerig. Ik ben er na jaren Peugeot aan gewend en erger mij er niet aan.

Hoe rijdt het? Ik kom uit een 308 en had verwacht dat de 2008 toch minder goed zou rijden. Het tegendeel is waar. Oke, de huidige 308 loopt op zijn laatste beentjes, maar de 2008 rijdt echt heel goed. Sturen gaat uit de kunst dankzij het kleine stuur en ondanks dat de 2008 hoger op de pootjes staat rijdt hij alsof je in een 208 rijdt.

Ik kan op dit moment maar 1 minpuntje bedenken en dat betreft de speakers. Die zijn minder dan in mijn vorige 308. Binnenkort maar eens op zoek naar vervangers. Verder een heerlijke auto.

Beste lezer, dit is slechts een impressie van mijn ervaringen met de 2008 in de afgelopen 3 weken. Een uitgebreidere review zal beslist volgen.

Geen enkele reden tot klagen.

  • 1.621 km

Even een kleine update. Ik ga de auto steeds meer waarderen.
De vlakke laadvloer en de wijze waarop achterbank verdwijnt is een stuk beter dan in de 308 waar ik met moeite een vlakke laadvloer kon krijgen. Voor mij is het praktisch dat de auto hoger is en er geen tildrempel is want ik til mijn hond met gemak uit de achterbak.
De 1.6 vti motor is dezelfde als in de 308. Geen strepentrekker maar hij doet wat hij moet doen en doet dat goed.
Comfort staat echt op een hoog niveau en datzelfde geldt ook voor de afwerking. Alles zit gewoon erg goed in elkaar.
Naar het verbruik kijk ik niet. Is voor mij geen reden een auto te kopen of te laten staan.
Wegligging is prima, maar je moet niet met hoge snelheid een klaverblad nemen natuurlijk. Hillassist is echt handig bij niet al te steile op- of afritjes.
In het interieur is het echt een stuk stiller dan in de 308 die ik had.
Is er dan niets negatiefs? Jazeker, de hoedenplank is een draak van een ding.

Fijne auto met een enkel puntje van kritiek

  • 7.570 km

Inmiddels heb ik wat meer kilometers gereden en ben ik nog steeds erg tevreden. Wat bevalt goed en wat niet?

+ Stuurgedrag. Sturen is een genot.
+ Prima stoelen al was een iets langere zitting prettig geweest.
+ Prima afwerking van de gehele auto.
+ Mooie materialen.
+ Prettige 1.6vti motor
+ Hogere zit.
+ Meer dan voldoende ruimte voor passagiers.
+ Redelijke kofferbak.

- Onhandige hoedenplank.
- Waardeloze speakers (bestel altijd JBL optiepakket wat ik dus niet heb gedaan).
- Schakelen niet heel erg prettig.
- Automatische airco moet je telkens per zone instellen. Een Mono knop is er niet.
- Tankdop met sleutel is ouderwets.

Inmiddels goed kunnen vergelijken

  • 13.500 km

Een maand of 2 geleden heb ik als gastredacteur gefungeerd voor Autoweek. We gingen een Captur/Duster/Cactus testen. Voor mij mooie gelegenheid eens de drie te vergelijken met mijn eigen 2008. De Captur was tijdens de test mijn favoriet. De Helly Hansen versie is nog net even wat leuker dan een Dynamique versie. Maarrrrrr, voor geen goud wil ik ruilen met mijn 2008. Hij mag dan iets duurder zijn en misschien niet zo'n verfijnde motor hebben, maar ik waardeer de kwaliteit van de materialen in de 2008 toch echt heel erg.

Maar hoe bevalt de 2008 tot op heden na 13500km? In een jaar tijd heeft de auto 1 storing gehad. De temperatuursensor was kapot gegaan waardoor verkeerde waarden werden doorgegeven. Storing is keurig binnen een dag verholpen. Verder geen enkel probleem met de auto gehad. Op en neer naar Straatsburg gereden wat gewoon een heerlijke trips was. De motor is niet echt stil, maar dat is een bekend gegeven dus daar moet ik niet over zeuren. Je mist eigenlijk een 6e versnelling. Wellicht dat de nieuwe driecilinder uit de 308 ook naar de 2008 komt.

De stoelen zitten heerlijk en bieden ruim voldoende zijdelingse steun (ik ben 1,73 normaal postuur). Ook het zicht op het dashboard is prima. Ik kijk over het stuur op de meters en kan alles goed zien.

Ik raad niemand aan een rvs strip op de bovenkant van de achterbumper te laten plaatsen. De vorm van de strip is niet gelijk aan die van de bumper waardoor de strip nooit lang blijft zitten. Enige oplossing is de strip te laten voorzien van popnagels.

Nagenoeg foutloos

  • 20.000 km

In de afgelopen maanden heeft de Peu het 1x laten afweten. De temperatuursensor begaf het waardoor de indruk werd gewekt dat de motor aan het koken was. Dit bleek overigens een veelvoorkomend probleem te zijn bij bepaalde modellen. Dat maakt het niet minder vervelend want ik moest toch Peugeot Assistence raadplegen alvorens naar huis te kunnen rijden.

Verder rijdt de auto prima. In de afgelopen maanden ermee naar Frankrijk, Duitsland en Luxemburg gereden en dat beviel prima.

Ondertussen heb ik wel alle binnenverlichting vervangen door witte led verlichting. Dat staat toch een stuk mooier en geeft beter licht.

Al met al een uitstekende auto die prima bevalt.

Heerlijke auto!

  • 57.000 km

Het is al weer een tijdje geleden dat ik een review heb geschreven. Maar aangezien de 60000km beurt er aan komt, leek het mij wel aardig mijn ervaringen te delen.

Welnu, ik kan er kort over zijn. De auto rijdt als een zonnetje, elke rit is weer een plezier. Zijn er dan helemaal geen probleempjes? Ach, ik noem het kleine zaken:

1) Zo nu en dan blijft de radio heel zachtjes spelen ook al heb je hem uitgeschakeld.
2) Ruitenwissers schokken bij lage snelheden. Zou kunnen agv gebruik Rain-X, de wisbladen zijn schoon en pas enkele maanden oud.
3) 1 sproeier voor ruitenwisser lijkt beetje verstopt te zijn.

Dus waar hebben wij het over? Kleinigheden noem ik het.

Nee, comfort is uitstekend, geen gerammel, geen elektronische storingen, kortom dik en dik tevreden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.