Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi (2016)

autoreview

Peugeot 108 Access 1.0 e-VTi (2016)

Signalement

Uitvoering108 Access 1.0 e-VTi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf48 km
KM-stand laatst20.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 108 1.0 e-VTI Access 3-drs

  • 3.182 km

Sinds begin juli rijd ik met plezier in deze Peugeot 108. Mijn vorige auto (Een Polo 1.4 MPI uit 2001) gaf de geest en ik wilde hoe dan ook gaan voor iets jongs of iets nieuws. Uiteindelijk bij de 108 uitgekomen vanwege de prijs, goede reviews en ook omdat ik hem er erg leuk uit vind zien.

Ik gebruik deze auto voornamelijk voor woon-werkverkeer en af en toe een langere afstand. Inmiddels heb ik al ruim 3000 kilometer gereden in deze auto gedurende 2 en een halve maand, waardoor ik inmiddels redelijk wat ervaring heb met deze 108. tijd voor een review dus.

- Uiterlijk en uitrusting

In vergelijking met de C1 en Aygo, beiden broertjes van deze 108, vind ik het uiterlijk van de Peugeot het meest volwassen. Toegegeven, de achterkant en met name de achterlichtunits zijn wat speels, net neusje van de wagen ziet erg geslaagd en netjes uit. Het geeft de auto een wat stoerder en meer volwassen aanzicht dan de 107, de voorganger van de 108. Zowel in de grill aan de voorkant als in de achterlichtunits zijn wat chrome-accenten verwerkt. Precies voldoende, zo krijgt de auto een leuke uitstaling zonder dat het allemaal te glossy wordt. Wel is duidelijk te merken dat er bespaard is op de kwaliteit van de gebruikte materialen. Grote delen van de voor- en achterbumper zijn gemaakt van dun plastic wat met een beetje kracht al te buigen is en ook bijvoorbeeld de deuren zijn van wat dunner plaatstaal gemaakt. Zolang je niet de deur dichtsmijt alsof het een bankkluis is, merk je hier overigens weinig van en voelt het geheel redelijk degelijk aan.

Dit model betreft een 3-deurs Access en dus de meest eenvoudige versie van de 108. Eigenlijk zit er simpelweg geen luxe op, het is echt een basismodel. Gelukkig zit het met de veiligheidsuitrusting wel goed en krijg je standaard 6 airbags, abs, esp, een bandenspanningscontrolesysteem, ect. Verder is het allemaal vrij kaal, maar wel compleet. Willen de concurrenten nog weleens beknibbelen op wieldoppen, vloermatten of dashboardkastjes, bij Peugeot krijg je wat dat betreft toch een prima afgewerkte auto voor je geld. Een radio moet je wel nog even aanvinken op de optielijst, maar dan krijg je voor dat geld een opvallend goed geluid uit 2 speakers en kun je AUX en USB apparaten aansluiten.

Toch zijn ook bij Peugeot enkele vreemde keuzes gemaakt waar men op heeft willen bezuinigen. Zo krijg je standaard en vrij irritante schakelindicator, maar ontbreekt een toerenteller. De schakelindicator begint vanaf zo’n 60 km/u al te miepen dat je naar de 5e versnelling moet schakelen, terwijl de motor dan merkbaar in een te laag toerengebied beland. Ook zit er geen motor/koelwater temperatuurmeter in de auto. Zeker bij een auto waarbij je soms wat hoger in de toeren wilt klimmen om optimale prestaties te behalen, zou het niet misstaan om dit soort instrumentaties gewoon in te bouwen.

- Interieur

Het interieur in deze Access uitvoering is wat aan de sobere kant. Er zijn weinig kleuren te vinden. De gebruikte materialen ogen wat goedkoop, maar voelen degelijk aan. De deuren zijn aan de binnenkant ook deels bedekt met een stukje plaatstaal, wat niet misstaat. Het is net voldoende voor de uitstalling zonder dat het goedkoop oogt. De stoelen zijn van goede kwaliteit en zitten verassend goed. De stoelen zijn niet in hoogte verstelbaar (in duurdere versies van de 108 overigens wel) en de standaard zit is wat hoog, maar niet onprettig voor iemand van mijn lengte (1,82 meter). Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. Toch vind ik het al met al geen slechte zitpositie en zit je niet ‘opgevouwen’. Ook na een lange rit stap je uit zonder dat elke spier in je lichaam pijn doet.

Voorin is de 108 behoorlijk ruim, je zit niet hutjemutje met de armen tegen je bijrijder aan en de knieën van de passagier zitten ook niet in de weg bij het bedienen van de schakelpook. De ruimte achterin is beperkt, maar dat weet je bij dit model. Eén keer heb ik met 4 volwassen gereden en voor een klein ritje is dat goed uit te houden, maar voor langere ritten wordt dat al snel een benauwde ervaring. Het achterbakje is aan de kleine kant, maar is voldoende voor de wekelijkse boodschappen of een paar sporttassen.

- Prestaties

Het kloppend hart van de 108 is de welbekende 1.0 liter driecillinder van Toyota die we ook kennen uit de Aygo en C1. De prestaties van de motor zijn voldoende, en zonder allerlei trucage kan je goed meekomen met het dagelijks (spits)verkeer. De auto is vooral voor in de stad (tot laten we zeggen 80 km/u) ruim voldoende gemotoriseerd en komt vlot en kwiek van z’n plek. Het accelereren naar snelwegtempo (120 km/u) kost nou eenmaal wel wat tijd, maar zolang je het blok laat werken gaat zelfs de klim naar die snelheid in een acceptabele tijd. Dat betekent wel dat als je echt snel wil accelereren, je de hogere toeren moet opzoeken, maar om normaal mee te komen met het verkeer is het zeker niet nodig om continu te planken.

De versnellingen zijn erg lang, het schakelen gaat lekker soepel met kleine slagen. Je kan in principe 50 km/u halen in de 1e versnelling en doortrekken naar de 100 in z’n tweede versnelling, al blijf ik zelf liever iets onder deze waarden. De motor zet wel een behoorlijke keel op als je ‘m op toeren jaagt, maar het geluid is niet eens vervelend en klinkt lekker rauw. Bij rustiger rijgedrag blijft de geluidsproductie van de motor binnen de perken, je hoort hem wel brommen, maar irritant is dat niet. Op snelwegtempo en rijdend in de 5e versnelling hoor je weinig motorgeluid, maar wel behoorlijk wat windruis. Verder is de vering prima en rijdt de auto redelijk stabiel en rustig. Kleine oneffenheden worden redelijk weg gefilterd. Het is dus zeker geen stuiterbal. Je merkt wel dat de auto behoorlijk gaat overhellen als je een scherpe bocht wilt nemen.

De besturing is erg licht, sturen kun je bij wijze van nog met 1 vinger. Ook de pedalen zijn erg licht en je krijgt naar mijn idee niet al te veel feedback via de pedalen. Je voelt bijvoorbeeld niet echt in het koppelingspedaal wanneer de koppeling aangrijpt. Wat ook niet meehelpt is dat Peugeot hier een soort 'klikje" heeft zitten, maar dat klikje zit niet op hetzelfde punt als het aangrijpingsniveau van de koppeling. Als je eenmaal wat langer aan de auto gewend bent leer je vanzelf wel waar de koppeling aangrijpt en is soepel wegrijden met de 108 goed te doen, maar tijdens de eerste ritjes reed ik in ieder geval meer dan eens met teveel gas weg. Omdat sturen zo licht gaat is rijden in de stad, waar je vaak veel moet sturen, prettig.

- Verbruik

De auto heeft pas 3000 kilometer op de teller en het verbruik lijkt nog langzaam te dalen. De eerste 1000 km lag het verbruik wat hoger, maar is inmiddels redelijk aan het stabiliseren. Mijn verbruik schommelt nu ergens rond de 1:20/1:21 wat erg netjes is. (5 liter op 100 km). Dit is gemengd gebruik van het rijden in de stad, provinciale wegen en snelwegen. Hoewel ik over het algemeen redelijk rustig rij, zoek ik ook zeker op de provinciale wegen en bij het invoeren weleens de hogere toeren op. Als je erg je best doet zou je wellicht nog zuiniger kunnen rijden, maar met een verbruik op of rond de 1 op 20 ben ik in ieder geval zeer tevreden.

- Conclusie

De 108 is een leuk en compact stadsautootje. Het comfort en prestaties zijn voor 'n kleintje voldoende en de uitvoering is kaal, maar niet te kaal. Met een verbruik van 1 op 20 kom je lekker zuinig van A naar B en de besturing is simpel en licht. Mindere punten zijn de soms goedkope en fragile materialen, beperkte ruimte achterin en het ontbreken van de nodige instrumentatie.

Update

  • 20.000 km

Na bijna anderhalf jaar en inmiddels ruim 20.000 bereden kilometers een update. Dit Access model is inmiddels vanwege een zeer aantrekkelijk aanbod ingeruild voor een 108 Active.

Wel wat kleine puntjes die na anderhalf jaar wat zijn gaan opvallen. Zo is de versnellingsbak in de winter vrij stroef en is met name terugschakelen naar de 1e versnelling soms minder soepel dan bij warm weer. Verder valt het plaatstaal in negatieve zin op. Nu woon ik in de stad, maar na anderhalf jaar zat het wagentje al vol met kleine butsjes en deukjes van openslaande deuren van de buren op de parkeerplaats. Heel stevig is het allemaal dus niet.

Verder ook veel positieve zaken. Wagentje is nog altijd erg zuinig, ook na langere periode. Ik haal makkelijk 1 op 19, in de zomer zelfs 1 op 20. Geen olie hoeven bij te vullen, geen defecten of mankementen gehad. Onderhoudsbeurt na 15.000km ook zonder enige noemenswaardigheden. Mijn conclusie van anderhalf jaar geleden blijft dan ook onverminderd van kracht.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.