Peugeot 107 XS 1.0 (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
Mijn eerste
- 16.000 km
Na bijna 30 jaar motorrijden door weer en wind, besloten in 2011 , na 2 sneeuwrijke winters, mijn autorijbewijs te gaan behalen.
Tijdens het lessen gekeken naar wat er haalbaar was, het liefst een 2 deurs, en wat opgeleukt.
Er bleven een paar gegadigden over, namelijk een Picanto, een Ka (mijn voorkeur) of een 107/C1.
In augustus direct na het behalen van mijn rijbewijs naar de Forddealer in Spijkenisse, helaas was men daar zeer druk met zichzelf bezig, in diverse Ka's gezeten, kofferbakken en motorkappen geopend en na 40(!!) minuten maar weggegaan, men wilde zeker niet verkopen, 2 verkopers zittend op een euro met een dikke chef met sigaar erbij.
De Picanto vonden wij te veel plastic aan de buitenzijde, daarom naar de daarnaast gelegen Peugeotzaak.
Al snel een witte 107 tweedeurs gekocht die binnen 2 weken zou binnenkomen, strepen samengesteld in de kleur van de velgen en een achterspoiler in dezelfde antraciet kleur.
Na 2 weken stond hij klaar, helaas wel met zwarte spoiler, geen probleem.
Hierna 2 dagen huilend voor het stoplicht gestaan bij het optrekken vanuit stilstand, dankzij dat net geleerde fijne nieuwe rijden in een Astra TD met 130 pk, de motor viel steeds af bij het laten opkomen van de koppeling, het bleek met die 1 liter 3 cilinder motor vooral om meer gas geven te gaan.
Hij bleek ook nog eens redelijk zuinig in omgang, 1 op 16/17.
Al snel mijn motorrijstijl aan genomen, lekker doorhalen in toeren zodat er nog wat gang in bleef.
Binnen was hij vrij sober, optioneel toerentellertje en airco, gekoppeld aan een hele simplistische radio-cd speler met wel hele slechte speakers.
Stoelen zaten goed en de bagageruimte was zeker met neergeklapte achterbank riant, er goed mee kunnen verhuizen.
Na 1 jaar een klein beurtje van 120 euro.
Geen olieverbruik waargenomen, wél redelijk versleten bandjes, die hoge wangen van de bandjes op de 14" velgen waren hoekig geworden
Al met al een probleemloos wagentje, die wel iets luxer had mogen zijn.
Na heel veel plezierige kilometers als (opnieuw) beginnend bestuurde rijervaring opdoend, besloten voor mijn favoriete auto te gaan kijken, namelijk een Fiat 500.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.