Peugeot 107 XR 1.0 (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XR 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 15.600 km |
- 15.600 km
Mijn Volkswagen Lupo werd oud en was aan vervanging toe. Een Up zat er financieel niet in. Daarbij, het gaat om een tweede auto. Een offerte aangevraagd voor een nieuwe rode Peugeot 107, er moest behoorlijk veel worden bijgelegd. Maar, bij de dealer stond een 4 jarig exemplaar met 4000 km op de teller. Gebruikt door een oude dame die hem voor ingeval-van-nood gebruikt. Dat Peugeotje lag binnen het budget, dus gekocht.
Het is een 107 is de meest basic uitvoering die er is. Dat vond ik aanvankelijk niet erg. Ik had een redelijk nieuw autootje met weinig kilometers. Omdat hij basic was vond ik hem ook saai. Dus, hup, andere doppen erop, achterramen blinderen en het oogde al weer wat meer. Delen van het dashboard rood gespoten (gaat heel makkelijk) en het was een kek karretje.
Comfort
Met optrekken wel een herrieschopper en op hogere snelheden ook, maar het veert goed zo'n 107. Niet zo'n stuiterbal als een Lupo. De stoelen van de basic 107 zitten goed, alleen ze geven geen steun in bochten, je bovenlichaam schuift zo naar de buitenkant van de bocht. Verwarming en koeling is ook niet om naar huis te schrijven, maar ja, een tweede auto. Ik ga er ook niet mee op vakantie, dus ala. De simpele achterbank vind ik heel onpraktisch: de zitting kun je niet kantelen, nee, die trek je er in zijn geheel uit. Dan pas kan de rugleuning van de achterbank naar voren worden geklapt. De rugleuningen van de voorstoelen klappen niet automatisch terug als je even achterin moet zijn, ook niet handing. Maar, wederom, ala het is een tweede auto, niet zeuren.
Prestaties
Ik dacht ik doe een flinke stap terug in prestaties want de Lupo was in mijn ogen een behoorlijke vlotterik. Dat viel mee! In de stad is de 107 opperbest, vlot optrekken, meekomen met het verkeer, prima. Invoegen op de snelweg, geen punt, even doortrekken en je bent op snelheid. Inhalen is even terugschakelen. Boven de 130 is de fut er redelijk uit. Je mag in Nederland toch niet harder dus ach..
Betrouwbaarheid
De 107 heeft mij nooit in de steek gelaten. Kan ook niet anders voor zo'n redelijk nieuw autootje. Geen kosten gehad, geen olie, niets, ja benzine, maar dat moet er in de meeste auto's. Waar ik wel van schrok: windgevoeligheid!Ik heb met bar weer gereden met de Lupo en geen centje pijn. Bij de 107 was dat wel het geval. Bij harde wind bijsturen, snelheid omlaag. Niet prettig.
Gebruikskosten
Ik vind de gebruikskosten van een 107 laag. Hij verbruikt weinig benzine en als de 107 dat wel doet maak je het er zelf naar. In zijn derde versnelling de 107 de snelweg "opzetten" kost benzine, dat is simpel
Hoe verder?
Ik heb ruim een jaar in de 107 gereden. 11000 km erbij gezet. De zijwindgevoeligheid, de afwerking en materiaalkeuze heeft me doen omkijken naar een andere auto. Ik ben een bofkont: ik vond een Lupo met 29000km. Kortom, nagenoeg zo oversteken. Dag Peugeot, Hallo Lupo
- Betrouwbaarheid2
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 107 - 2010 - 339.813 km - Klokje Rond

Peugeot 107 XS 1.0 (2011)

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild

Praktijkervaring Volkswagen Polo: dit vinden eigenaren van hun B-segmenter
