Peugeot 107 XS 1.0 (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 16.500 km |
ERVARINGEN
- 9.000 km
* Van Aygo naar 107
12.500 km in een Aygo in 10 maanden is goed bevallen.
Daarom op herhaling in een 107.
*Waarom?
1. Goed bod qua inruil (kleine auto schrijft weinig af zeg).
2. 107 vind ik wat mooier (nu 3 deurs witte 107).
3. Iets luxer type (centrale vergrendeling, meer airbags, automaat 2-tronic).
*Wat (opnieuw) bevalt:
+ verbruik
(tussen 1:17,5 en 1:19,5 bij snelweg 130 en stukkie stad).
+ verzekering, belasting
(300 all risk p.j. en 8 euro p.m.).
+ zit lekker, rijdt lekker
(80 km p.d. woon - werk).
+ rijdt makkelijk, handzaam, parkeren is eitje etc.
+ prijs / kwaliteit stemt tot tevredenheid.
*Wat is minder:
- iets minder zicht dan de 5 deurs Aygo
(door vast hoofdsteun en klein ruitje).
- er komt wat troep van bomen auto in via ventilator
(kunt maar ergens mee zitten).
- de 2-tronic automaat geef ik een 6
(MMT bij Aygo en Sensodrive bij C1).
- gordel zit voor mij iets te laag
(ben 1.72 meter en gordel is helaas niet verstelbaar).
- slecht geluid speakers, beetje triest
(zeker voor de 350 euro die de radio bij peugeot moet kosten)
*Algemeen beeld
Net als bij de Aygo word ik vrolijk van het rijkarakter en de lage kosten. Prima 2e auto en perfect voor woon-werk verkeer. Auto komt echt goed mee, beetje doortrekken in toeren bij inhalen maar dat gaat soepel en zonder morren. Rij er eerlijk gezegd net zo graag in als in vorige grotere auto’s of de ’1e’ auto. Zo’n klein bakkie is echt handzaam. Hij is wat hard geveerd maar ik vind dat wel lekker. Qua ruimte voldoet hij voor mij prima. Ook bij Ikea laden gaat. Tildrempel vrij hoog. Voordeel aan de kleine kofferbak is dat een boodschappentas precies geklemd kan worden tussen bank en achterkant. ’t heeft zo zijn voordelen... Moet wel zeggen dat voor mij ruimte niet belangrijk is voor woon-werkverkeer en er nooit iemand achterin zit. Valt op dat bijna alle reviews van de 3 positief zijn. Ik heb overigens geen last van spiegeling in voorruit (of ben niet kritisch). In mijn Aygo review gaf ik aan dat ie beetje zijwindgevoelig is. Moet eerlijk zeggen dat ik daar echt maar een enkele keer met erg harde storm last van had. Voel me ook met slecht weer prima op de snelweg. Remt lekker, rijdt vertrouwd.
*automaat
Op zich fijn maar zo enthousiast als in andere reviews ben ik niet. Het is een gerobotiseerde bak. Dat schakelt anders dan een \"echte\" automaat. De bak kost 700 euro en is natuurlijk ook stukken goedkoper dan 2500 voor een dsg bak van een volkswagen. Je voelt de overgangen wat duidelijker. Vooral van 1 naar 2. Een corsa of smart heeft een soortgelijke techniek. Hij is wel minstens zo zuinig merk ik (Aygo was hand geschakeld). Fijn is dat je handen vrij hebt en dat het koppelen niet meer hoeft (ook niet handmatige stand). Het rijdt rustig. Soms schakelt de autmaat op een moment op of juist terug terwijl ik dat dan zelf niet zou doen. Deels een kwestie van wennen maar ik blijf eigenwijs. Bij rustig rijden, bijvoorbeeld woonerf of op een rotonde schakelt de auto op omdat je gas wat loslaat. Je hebt dan geen kracht bij het doortrekken en daarop schakelt ie weer terug. Dat kost tijd en irriteert me af en toe. Soms zet ik hem daarom op handigmatig. Dat bevalt goed. Maar ik zou ook goed weer met handbak kunnen leven.
PROBLEMEN
- 9.000 km
1 klein rammeltje af en toe rechts bij stoel. Moet nog kijken wat het eigenlijk is.
2 keer moeilijker starten (warm) waarvan 1x na wasstraat. Is niet teruggekomen.
Met de Aygo in de 12.500 niets gehad en hoop dat met deze voort te zetten.
Update bij 9.000 km.
Klein rammeltje van de stoel en bij achterraam uit het begin is vanzelf overgegaan. Niet meer teruggekomen.
Geen enkel probleem gehad verder.
Verbruik blijft stabiel tussen 1 op 17,5 en 1 op 19 soms 19,5 (woon werkverkeer met stukje stad en relatief veel snelweg 130). Meest schadelijke rit gehaald bij veel doortrekken (bak op handmatig) en harder dan 130 op de snelweg (1 op 16,3).
Blijft een fijn ding. Voorin ruim genoeg. Rest mis ik voor mijn gebruik niet. Samen met de Aygo nu zo\'n dikke 20.000 gereden. Gebruikskosten stemmen erg tevreden.
Auto ingeruild op nieuwe 107
- 16.500 km
De 107 is begin maart 2009 ingeruild tegen een nieuwe 107 na 16500 km. Iets meer km dan in een jaar met de Aygo. Auto is goed bevallen. Nu wel gekozen voor een 5 deurs (iets beter zicht rechts over de schouder) en airco. Overigens geen automaat (2 tronic) meer. Ik schakel net zo lief zelf.
Het woon werkverkeer en flinke vakantierit bevallen echt prima met de 107. Voor de bagage moet wel 1 deel van de achterbank plat. De beperkte ruimte en niet zo handige kofferbak en flut hoedenplank is eigenlijk 1 van de weinige minpunten. Voor een kastje van Ikea voldoet ie prima, er kan alleen niemand meer mee als je flink inslaat. Maar ach daar is altijd een mouw aan te passen. Weggedrag blijft heerlijk, zeker op de snelweg en fijn zuinig. Auto met iets meer ruimte is toch gauw 3 tot 4 duizend euro duurder bij gelijke uitrusting (op Dacia na). Goedkope productie merk je aan feit dat de binnenverlichting alleen op bestuurderdeur werkt en gordelhoogte niet instelbaar is etc. ik kan er mee leven, De motor is (ook op vakantie) goed bevallen. Met 4 volwassen personen is dat overigens wel behelpen, qua kracht in de bergen. Kortom: auto heeft beperkingen en minpunten maar ik heb met genoegen een nieuwe gekocht. Superding en veel waar voor je geld.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren