Peugeot 107 XS 1.0 (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 82.463 km |
KM-stand laatst | 82.600 km |
Yes een 107
- 82.463 km
We zochten een Peugeot 107/C1 voor mijn vrouw, nou veel rondzwerven op het interweb kwamen we in Apeldoorn uit want daar stond de goedkoopste (in aanschaf) van het hele interweb.
Na een kort telefonisch consult met de verkopende partij, zijn we er naar toe gereden, en daar stond het monster voor de deur, een rode Peug 107 met een verdacht lage kilometerstand, het blijkt een geïmporteerde vanuit Duitsland, niet echt moeders mooiste maar he, ze vind het mooi en leuk.
Na 1 week mogen we het ophalen, er zou een APK opkomen, en er zou naar de wiellagers gekeken worden.
Nu kijk ik altijd of er een brug in een garage staat, dan weet ik of ze zelf iets aan auto's doen, of uitbesteden, nu blijkt dat zij geen brug hebben, dus uitbesteed dus.
We leveren de Yaris in een 1.3 Automaat uit 2005, en rijden naar het postkantoor om het over te schrijven, na de papieren rompslomp is het tijd om naar huis te rijden.
Ai....
- 82.463 km
Ja de eerste meters, goed het komt van zijn plaats, en ze vind het nogal wat, stuurt goed zo'n Peug, schakelen ja ze is automaat gewent, dus dat is even wennen.
Nu voelde ik op de passagierskant een lichte trilling bij het remmen, het zou toch niet waar zijn he? ik zeg nog even niets.
Bij het eerste verkeerslicht zeg ik, rem zo eens bruusk, en ze doet dat en ja hoor, kromme schijven, het stuur trilt en de auto trilt lekker, bij het optrekken kwam ook nog even de radio uit het dashboard zeilen, gaaf man...
Ach we rijden gewoon lekker door, het is tenslotte nagekeken, wat kan er vaud gaan?
We tanken het monster af en we besluiten om de auto bij ons eigen garage bedrijf te laten nazien.
Thuis op de oprit komen de buren ook even kijken, "goh een 107, aparte bumpers ook" ja die blijken met een kwast te zijn overgespoten, met poetsen kan je een hoop verbergen, maar het was een goedkope auto, dus niet zeuren.
De motorkap ging voor het eerst open en daar stond de accu te knetteren, ja te knetteren, deze zat los en ook de accupolen, en dan nog positief blijven, ik lijk wel Emiel Ratelband.
Nu blijkt het koelvloeistof peil ook veel te laag, en olie? eh... gaf de peilstok niet aan, voor zover het nakijken door een autobedrijf die zegt dat het nagekeken was.
Afijn ik ging zelf de auto nakijken en kwam tot de volgende conclusie:
Ruitenwissers op
Kromme remschijven
Olie laag
Koelvloeistof laag
Reserve band leeg
Stoelbekleding achterbank los
Beschermkap achterbank los in de auto
Radio verkeerd aangesloten en zit los
Antenne zit los
Witte knipperlicht lampjes erin terwijl deze amber kleur moeten hebben
Accu polen los
Deur lekkage rechts
Olie en koelvloeistof dezelfde dag nog laten aanvullen en een afspraak gemaakt bij onze garage Metz te Lelystad.
Eerst zelf maar een aan de slag, accu vastgezet, radio goed aangesloten en vastgezet, terwijl ik hiermee bezig was, begon het te hagelen, en wat opviel dat het binnen ook hagelde aan de passagierskant kwam het naar binnen? oh.. het euvel waar een boel mensen over klagen, deurrubbers sluiten niet af, toen het droog was raam naar beneden gedraaid en mijn knie tegen de deur gezet aan de binnenkant van de deur en het bovenste gedeelte van de deur lichtjes naar binnen gebogen en klaar! het heeft ook niet meer gelekt.
Antenne vastgezet en reserveband opgepompt.
lampjes vervangen en achterbank bekleding vastgezet, zo dat was het voorlopig... niet dus
De auto was weggebracht naar de garage en niet lang daarna kwam er al een telefoontje.. "Ja hier met Boele, waar heb je dit ding vandaan?" uit Apeldoorn hoezo? "nou 4 kromme velgen, dito banden die zijn ovaal, oude olie en filter, luchtfilter en bougies, en het heeft een behoorlijke schade gehad" kwam "effe" €600 bij..
Maar het rijd weer nieuw
- 82.600 km
Na 4 nieuwe velgen van velgenland.nl staat er weer een stoer karretje en het rijd weer als nieuw, bij wijze van spreken dan.
Bestuurderstoel is niet helemaal lekker, het wiebelt, maar zit vast, de rails is uitgesleten, daar ga ik nog wat aan doen.
Is er nog positief nieuws? ja! het is zuinig, niet met de olie want het lust ongeveer 1 liter per 1000km, maar het verbruik is 1 op 21.7 op de snelweg tot 1 op 19 in de stad, en dat is zeer zeker niet slecht, alleen oliepeil in de gaten houden.
Als de auto vanaf het begin/nieuw lekker doorgetrokken word bij koude moter lopen de zuigers en cilinders niet lekker op elkaar in, meer Aygo's/107 en C1 's hebben daar last van, wil je er een kopen, check dan het oliepijl en check ook gelijk de kleur van de olie, die moet lichtgeel zijn.
Wat kan ik vertellen over de auto zelf? nou het is een XS uitvoering met centrale deurvergrendeling zonder afstandsbediening, geen airco, wel met stuurbekrachtiging en elektrische ramen.
De wegligging is goed te noemen. je kan lekker hoeken, vlot is het inderdaad niet, de versnellingen zijn lang, maar op de snelweg MOET JE IETS JE STEM VERHEFFEN TIJDENS HET RIJDEN!! kan exemplarisch zijn, dat weet ik niet.
Klinkt misschien raar, maar ik en mijn vrouw rijden toch wel graag in de mini Ferrari, zo noemen we het.
13-12-2016 afscheid
Na wikken en wegen, verandering van werkplek en gebrek aan ruimte in de kofferbak en instap, is het tijd om afscheid te nemen van het voertuig.
In Dronten vinden we een Fiat Panda en ja dat rijd veeeeel beter, en meer ruimte achterin en 5 deurs, dat is wel erg makkelijk voor de collega's die meerijden, ook de kofferruimte is een stuk ruimer
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.