Peugeot 107 XS 1.0 (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XS 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 11.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
***update (zie onderaan)***
***Nieuwe foto’s 3 maart 2007 toegevoegd***
Sinds dinsdag 16 januari ben ik de trotse eigenaar van een felblauwe Peugeot 107. Zoals zovelen die voor deze auto kiezen zocht ik een zuinige, niet al te dure, leuk uitziende kleine auto. Aangezien ik zeker per jaar wel zo’n 20.000km rij. Al gauw kwam ik bij de drieling 107/C1/Aygo terecht. Vanaf het begin dat deze auto’s op de markt verschenen vond ik het al een leuk concept. Bij de verschillende dealers langsgeweest, maar de Peugeot zag er naar mijn mening het mooiste uit van de drie, vooral de voorkant sprak me enorm aan. Bovendien was in de deze kleur alleen de Peugeot leverbaar en de kleur is super!
Het bouwjaar van de auto is eind juni 2006. Bij aanschaf stond er zo’n 10.000 km op de teller. Er zitten behoorlijk wat extra’s op deze auto.
Zoals airco, toch ideaal mocht de zomer weer net zo heet worden als vorig jaar. Elektrische ramen.
Toerenteller, ziet er gewoon erg leuk uit.
Lichtmetalen velgen, dat maakt of breekt een auto, die standaard wieldoppen is natuurlijk helemaal niks. Tenminste dat vind ik. Er liggen extra brede banden op.
Daarnaast heb ik ook een dashboardkastje laten monteren, standaard is het een open gat, maar een afsluitbaar dashboardkastje is natuurlijk altijd handig zodat je wat spullen uit het zicht kunt laten. Dat staat een stuk netter!
Ook heb ik een kortere antenne laten monteren, standaard zit er zo’n (lompe) lange antenne op, dit staat weer wat sportiever.
Er zullen nog wel wat kleinigheidjes aan veranderen, zoals 2 extra speakers, maar dat komt allemaal later nog wel. Ik ben nu al helemaal tevreden. Verder heb ik ook de 3 deurs genomen, omdat ik dat gewoon veel sportiever vind staan dan de 5 deurs. De wagen is voorin erg ruim, mijn complimenten. Zelfs ik met mijn 1m82 hoef de stoel niet in de achterste stand te zetten anders kan ik bijna niet bij de pedalen. Ruimte genoeg dus!! De eerste reactie die ik van mensen ook krijg als ze binnen kijken is: ’wat is die ruim!!’ Lekker veel opbergvakjes voorin zodat je al je ’rotzooi’ ook goed kwijt kan. Achterin moet je niet al te lang zijn, maar 2 volwassenen achterin gaat toch best redelijk. De bagageruimte gebruik ik zelf zelden, maar die ruimte is niet al te groot natuurlijk.
Het rijden dan. De wagen is verrassend snel moet ik zeggen, hij trekt lekker snel op, kan goed mee met het verkeer. Niet alleen op de stad, maar ook op de snelweg, 140/150 is geen probleem voor de wagen. De wagen ligt stabiel op de weg, door de schuin geplaatste ruit heb je genoeg zicht, niks te klagen eigenlijk. De stoelen zitten ook goed moet ik zeggen. De verstelbaarheid van de stoelen is soms wel een beetje ’klojen’ maar dat komt voornamelijk omdat als er iemand bijvoorbeeld achterin is gestapt de voorstoel niet terug valt in de oude positie dus die moet je dan altijd weer gaan verstellen dus als je vaak met meerdere rijdt is in dit geval de 5 deurs misschien een aanrader, maar dat is voor mij niet het geval, daar ik de 3 deurs ook veel sportiever vind staan.
Iets wat ook erg leuk is binnenin s’avonds is de verlichting van het witte verwarmingselement, dit licht s’avonds mooi rood op, ik hoorde iemand al ooit is ergens zeggen het ’open haardje’ maar het is inderdaad heel erg sfeervol!! Ook handig dat je je i-pod kan aansluiten op de radio, lekker om altijd je muziek bij je te hebben, zo heeft deze auto heel wat handige snufjes wat het rijden tot een groot plezier maakt.
Over de zuinigheid kan ik nog niet heel veel zeggen, omdat ik de wagen nog niet zo heel lang heb, maar ik zit gemiddeld op zo’n 1:17.
Ben er op zich wel over tevreden maar de wagen nodigt uit om er een sport van te maken zo zuinig mogelijk te rijden, maar als je het vrolijke roffeltje hoort van de motor nodigt de wagen ook weer uit om sportief te rijden, want dat kan die zeker wel!!
Pluspunten:
-Zuinigheid
-Uiterlijk
-Ruimte voorin
-Felle motor
Minpunten:
-Bagageruimte
-Verstelbaarheid van de stoel
***update***
Weekendje Disneyland Paris 02-02-’07 t/m 05-02-’07.
De eerste grote rit met de 107 kwam alweer inzicht zo vlak na de aanschaf. Afgelopen weekend stond er een weekendje Disneyland Parijs op het programma, toch maar besloten om uiteindelijk met mijn nieuwe leeuwtje te gaan, we waren met 2 volwassenen en een kind van bijna 12.
Vrijdag morgen 2 februari vertrokken we vroeg rond een uur of 6. Nog even de wagen volgetankt en we kunnen.
Rond de klok van 10.30 stonden we bij Davy Crocket Ranch (hotel van Disney) aan de receptie om ons in te checken. In totaal waren we één keertje gestopt om te ontbijten onderweg. Al met al ging het aardig vlot, op de snelweg constant een snelheid van ongeveer 130 aangehouden. Niet extreem zuinig gereden dus, maar de tank haalde het toch nog tot een 600km ongeveer. Met de terugweg was de wagen wat onzuiniger, maar goed je wilt snel naar huis natuurlijk, lange stukken (dik) 140 gereden waardoor de tank ongeveer zo’n 500km haalde maar onderweg hebben we nooit hoeven te tanken. Behalve natuurlijk voordat we aan de terugreis begonnen. Op dat lange stuk heb ik nooit last gehad van rugproblemen ofzo, de stoelen zaten uitermate goed moet ik zeggen, de wagen was erg stabiel. Eigenlijk helemaal niets op aan te maken. Met drie personen incl. de bagage ging ook allemaal goed. Al onze bagage pastte zelfs in de bagageruimte achter!! Er hoefde niet een stoel plat of wat dan ook. Leuk om de wagentjes ook in Frankrijk te zien, in België ben ik ze niet tegengekomen onderweg op de snelweg, maar in Frankrijk reden er al aardig wat. De meeste waren C1-tjes, daarnaar de 107, maar ook één Aygootje kwamen we tegen. Kortom de wagen bevalt me steeds meer en meer en meer. Niet alleen geschikt voor kleine afstandjes maar ook voor grotere afstanden prima te gebruiken!!
PROBLEMEN
Tot nu toe gelukkig nog niets.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.