Peugeot 107 XS 1.0 (2010)

autoreview

Peugeot 107 XS 1.0 (2010)

Signalement

Uitvoering107 XS 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst151.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twee jaar acht maanden Peugeot 107: Begin en einde

  • 151.000 km

Mijn eerste auto was een Citroën Xsara uit '99 waar ik erg veel rijplezier aan hebt ervaren totdat ik door de koppeling heen was getrapt (lager kapot) en hem bij de duurste garage van Noord Holland neer wist te zetten... Helaas naar de sloop dus.

Ik zocht dus een no-nonsense auto die bekend staat als betrouwbaar. Met een Toyota/Daihatsu 1.0 KR-FE kan je eigenlijk niet missen. Dit is (deels) waar.

Ik heb de 107 in augustus '18 met de meest kale uitvoering gekocht met ongeveer 113000km. Zelfs zonder toerenteller en airco. Toerenteller kan je met gevoel zonder, airco was achteraf toch wel prettig die twee hele warme zomers. De vorige eigenaar was waarschijnlijk een autobedrijf (één vorige eigenaar: bedrijf), die de auto net op tijd had verkocht want veel orginele componenten begonnen vlak na 120k rustig de geest te geven. Niet heel gek; de auto was pak 'm beet 8 jaar oud met meer dan een ton op de teller, perfect kan je 'm niet meer verwachten. Hij kostte ook een habbekrats, reparaties waren wel nodig maar hij heeft me tussen de garagebezoeken goed bediend.

Componenten/werkzaamheden die in mijn geval vervangen waren: (over bijna 3 jaar) (Al was ik wel redelijk meegaand met wat de garage aanbeveelde, alles met een * had misschien een jaartje uigesteld kunnen worden)

- Uitlaatspruitstuk/katalysator was helemaal rot aan de motorkant en katalysator was doorgescheurd (auto klonk als een tractor)
- Rechter koplampje (lijkt me niks bijzonders)
- Bobine/bougies (hieronder uitgelegd)
- Accu (Zelf gedaan, redelijk simpel)
- Koppeling (bij de 1.2-1.25 ton, wss onrustig mee gereden vorige eigenaar)
- Uitlaat einddemper (zelf vervangen, goed te doen!, hieronder meer)
- 2x naar een bandenboer geweest, totaal 3 banden
- Wiellagers voor*
- Remblokken/remschijven*

Technische ongemakken die ik onderweg heb ervaren:

- Langs de weg gestaan i.v.m. overleden bobine (te laat vervangen bougies, gevolg: motor draait op 2cyl), wegenwacht 1 bobine geïnstalleerd, volgende dag 3 bougies (á 7eu/stuk), 1 bobine zelf geïnstalleerd. Technisch de auto niet aan te rekenen, ik had onvoldoende rekening gehouden met het vervangen van de bougies. Hierna geen motorproblemen meer ondervonden.
- Langs de weg gestaan i.v.m. slechte aansluiting massa/grond kabel paar dagen na installatie koppeling. Ter plekken door de wegenwacht opgelost.
- Doorgerotte draagarm van einddemper uitlaat zorgde ervoor dat de uitlaat erg laag ging hangen, tijdelijk (2dgn) met ijzerdraad opgehangen, uiteindelijk zelf vervangen, hangrubbers waren nog goed, nieuwe klem geïnstalleerd. (Kosten ~60eu demper, ~5eu klem)

Algemene ervaring:

Minimaal autorijden. Maar ik heb er wel veel plezier aan beleefd, hij kan onverwachts best goed meerijden met het stads- en snelwegverkeer, al jaag je hem in de toeren is hij best behendig/vlugjes voornamelijk door het lage gewicht. De auto is klein, dus zo in elk gaatje te werpen. Ik had er in het begin een bluetoothradio erin gebouwd, maar het geluid uit de twee 10cm speakertjes in het dashboard houdt eigenlijk weinig over, het was net voldoende om toch een housenummertje er doorheen te persen, maar echt enige vorm van luxe is het niet. Omdat ik verhuisd ben (100km+ verderop) in de tijd sinds dat ik de auto heb gekocht heb ik veel lange afstanden gereden.

Stoel is klein en hard, niet echt prettig voor de lange afstand, maar ik heb nog geen rugklachten (jonge god). Vering is doeltreffend voor in de stad, het is maar net aan voor op de snelweg, maar vaak onvoldoende voor de afstand. Geluid onder en rond de 80kmh enigzins acceptabel (maar een Up zou stiller zijn), op de snelweg redelijk luid en altijd afhankelijk van het type en kwaliteit van asfalt.



En bij de 152000km en bijna 3 jaar later is het gedaan. Ik heb heel lang doorgereden met deze auto gezien ik ben verhuisd en meerdere keren per maand de 100+km afstand afleg ben ik toe aan wat meer. Gezien dat we de pandemie uitgaan zal ik (hopelijk) iets minder thuis zijn en meer tripjes doe/vrienden en familie bezoek/op vakantie ga met de auto zie ik meer heil in een eigen koets waar ik zo in kan stappen en weg kan gaan. (Nu mét comfort!!!)

De auto gaat echter niet ver, hij verplaatst binnen de familie, gezien dat de auto een hele reeks nieuwe onderdelen heeft en maar relatief weinig mankeert. De nieuwe gebruiker gaat de auto doorgaans op minder lange kilometers inzetten, en anders minder vaak op de lange afstand.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.