Peugeot 107 XR 1.0 (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 XR 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 47.000 km |
Leve de Nationale Sloopregeling!
- 2.150 km
Na 2,5 jaar in een 1993 Micra als tweede auto te hebben rondgereden, was deze echt aan vervanging toe: de nationale sloopregeling icm met de wel zeer leuke kortingen van de Peugeotdealer in Harderwijk deden de rest.
Heb het autootje 3 maanden in bezit en gebruik het zowel op de wat langere als korte afstanden. Het gemiddelde verbruik ligt momenteel op 1:18.9. Daarbij kwam nog de extreem lage wegenbelasting, die va komend jaar voorlopig zelfs op NUL staat!
Ik heb bewust gekozen voor een basis uitvoering zonder allerlei luxe, want het hij wordt gebruikt als tweede auto. Wel heb ik 5 deuren vanwege de makkelijke toegang tot de achterbank, boodschappen, openklapbare raampjes en de kids), metallic lak en een afsluitbaar handschoenenkastje. De toerenteller was ook een must: maakt het dashboard er gewoon leuker op.
De standaard radio en boxen heb ik niet genomen: absurde meerprijs. Voor minder dan de helft op internet een Clarion radio met bluetooth en een set MacAudio boxen aangeschaft met erg leuk geluid.
Mocht iemand deze auto als enige auto gebruiken, dan raad ik een uitvoering aan met tenminste centrale portiervergrendeling. De achterdeuren van het XR model zijn nml. niet met een sleutel van buiten te openen.
Het verbruik valt nog iets tegen t.o.v de fabrieksopgave, maar lees hier wel vaker dat dit gedurende het gebruik wat beter kan worden.
Verder is het een leuk autootje dat zowel pittig als rustig gereden kan worden. Het onderstel is vrij stug afgeveerd, maar niet hinderlijk. Op oneffen wegen hoor je de banden en het onderstel best wel door de niet al te best geisoleerde onderplaat heen. Mogelijk dat andere banden ook meehelpen aan het stiller worden. Daartegenover staat weer dat het lekkere brommende geluid van de uitlaat hoorbaar is .
Stoelen zitten best ondanks mijn 1.90, hoewel de ventilatiekeuzeknop wel erg intiem met mijn knie kan worden: dus maar 1 tandje extra naar achteren met de stoel. Bestuurdersstoel kraakt soms wel wat: zal wel gewenning zijn aan mijn gewicht :-). Ik noemde de baggageruimte al: een 5-deurs is echt een must zodat je makkelijk ook de achterbank kunt benutten. Op de achterbank kun je makkelijk twee kinderen kwijt en ook wel volwassenen: meer ruimte dan in de nieuwe Alto.
Tenslotte nog wel een enkel klein minpuntje: heb zelf t idee dat ik met mijn lengte om het achteruitkijk-spiegeltje heen moet kijken. En onder bepaalde lichtomstandigheden weerspiegelt de bovenkant van het dashboard in de voorruit, zodat je er een lichte waas overheen lijkt te krijgen.
Als het autootje wat langer in mijn bezit is, zal ik hier eea toevoegen aan ervaringen, maar tot nu toe absoluut geen spijt van dit leuke wagentje!
nog steeds tevreden
- 34.000 km
Het is al were even geleden dat ik mijn eerste review over de 107 geschreven heb: hoog tijd voor een update.
nog steeds tevreden met de 107. het verbuik van dit wagentje haalt het echter niet bij de fabrieksopgaven maar het mag een ieder zo langzamerhand wel bekend zijn dat de fabrieksopgaven hiervan een soort van sprookje is. Het gemiddelde verbruik ligt momenteel zo tussen de 17,5 en 18. We hebben een diesel die voor de langere afstanden gebruikt wordt, en deze auto voor alles in de buurt. Nog steeds wel een beetje spijt dat ik geen exemplaar met centrale deurvergrendeling heb gekocht, sleutel/slot aan passagierzijde wordt het meest gebruikt en dat merk je wel. De originele sleutel na dik 3 jr was niet meer goed te gebruiken, dus nu maar de reserve sleutel in gebruik genomen: zwak punt dus.
verder houdt de lak zich prima, en op de banden en onderhoudkosten na geen rare zaken tegen gekomen. Denk wel dat onze opvolger van deze 107 ietjes groter wordt, vooral omdat het belastingvoordeel er in 2014 toch vanaf gaat.
Nog steeds stap ik net zo lief in deze 107-gooi-smijt-auto als in onze grotere comfortabele 308
ingeruild
- 47.000 km
Na 5 jaar veel plezier aan beleefd te hebben als 2de auto, toch eens gaan shoppen voor wat luxere, comfortabeler en weer wat modernere auto.
Hierin geslaagd door een Skoda Citigo aan te schaffen. Over een maandje ofzo zal ik mijn bevindingen over deze auto ook hier delen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.