Peugeot 107 Active 1.0 (2013)

autoreview

Peugeot 107 Active 1.0 (2013)

Signalement

Uitvoering107 Active 1.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst99.938 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Peugeot 107 Active Pack

  • 7.250 km

Sinds 2 mei 2009 rij ik de kleinste hit van Nederland.
Nieuw gekocht een Peugeot 107 Sublime, de vorige auto was een Peugeot 106 XTX verkocht met afgerond 150.000 km op de teller. De kilometers weg gereden in nog geen 5 jaar, het zegt al genoeg er wordt veel gereden.

Het was al snel beslist om weer een kleine auto aan te schaffen, na de Peugeot 106.
Het werd dus een Peugeot 107 Sublime, nieuw gekocht.
Het is op zich een probleem loze auto, toch heeft geen enkel merk een vlekkeloze auto zonder problemen.

De min punten zijn:

Slechte stoelen, ze zakken snel door. In mijn geval al na 2000 kilometer.
Geen probleem voor mij, ik had nog een Recaro stoel die uit mijn vorige auto kwam deze dus over laten zetten.

Waterpomp. Hier zit nu 5 jaar garantie op!
Water lekkages, op diverse punten.
Derde remlicht, deur rubbers.
In mijn geval kwam het op een nog vreemdere plek, via de aansluiting van de fietsenkogel.

Lak en roest. Dit laatste komt door spat schade en aangezien de lak niet helemaal goed is heb je dus heel snel oxidatie roest. Heb de Peugeot 107 na anderhalf jaar gedeeltelijk laten over spuiten.
De neus, motorkap en het dak. De spuitkosten vielen mee, de lak is harder en beter er op geworden.

Verder is het een hele fijne auto, goede wegligging en het mee komen met het verkeer is prima. Alleen als je snel wil in halen is het noodzakelijk om hem terug te schakelen naar z'n 4.

Kort na aanschaf heb ik toch wel het één en ander aangepast, een upgrade van een cruise controle. Vooral op de lange afstanden is dit ideaal, het rijd rustiger heerlijk ontspannen en met de Recaro stoel stap je na rustig een rit van 1100 kilometer (Slovenië) fris uit de auto.

Dan kom je automatisch uit op, hoe zuinig is de 107 nu daadwerkelijk. De fabrikanten geven natuurlijk geen juiste gebruiksopgave.
De gemiddelde snelheid die ik gemiddeld rij is niet echt hoog maar het gewoon zuinig en goed mee komend met het verkeer, een kruissnelheid (op de navigatie) van 85km/h. Hard zat, laat iedereen maar heerlijk knallen met hun grote en dure auto.
Ik kom op een gemiddelde van 1:20,85 over een totale kilometerstand binnen 4 jaar van 98.500 km.
Heel netjes is dit!

Begin dit jaar eens met dealer gesproken en komen met een heel mooi voorstel en dus neem ik na bijna 4 jaar afscheid van mijn Peugeot 107 Sublime.


Op 30 maart j.l. is de Peugeot 107 Pack opgehaald en als ik dan kijk, dan zie ik het eerste grote verschil tussen mijn vorige Peugeot 107 Sublime.

Het is de laatste facelift voor dat de nieuwe Peugeot 108 gaat komen en dan kan je er van uit gaan dat de laatste snufjes en upgrades heeft gekregen.

Het is maar hoe je het bekijkt met upgrades ten opzichte van de vorige.
- Nieuwe neus ala Peugeot 208 en Peugeot 508.
- De duurde type krijgt DRL-verlichting
- Interieur kleur van het ondergedeelte van het dashboard is nu zwart.
- Het motorblok is lichtelijk aangepast om aan het a label te blijven voldoen, waardoor er nog minder fut zit in het koppel de versnellingsbak geeft nog langere slagen.
De toeren in de hoogste versnelling geeft wel een klein beetje meer rust.

Peugeot heeft niet geleerd van de fout dat de voorstoelen rampzalig zijn, dus werd het voor mij weer de noodzaak om mijn eigen stoel over te laten zetten (Recaro).

Verder heb ik de accessoires die ik in mijn vorige Peugeot 107 had, over laten bouwen.
- Cruise controle
- Bi Xenon K8000
- 12 volt rechtstreeks van de accu
- Intervalschakelaar vóór & achter
- Alpine radio + eigen geluidsboxen van Clarion & Hertz & Axton + tweeters a-styl + GroundZero versterker
- Bluetooth
- Navigatie
- Alle deuren aangesloten op de binnenverlichting
- Middenarmsteun
- TMS-leder stuurwiel
- Fietsenkogel
- Hulpvuren
- Spatkappen vóór & achter
- Midden bumper in kleur
- Uitlaatsierstuk

Als extra heb ik laten monteren die niet overgebouwd konden worden.

- Lester spoiler
- Blinderen achter zijruiten & achterklep
- Heko portier windschermen
- Toyota dashboardklep (deze is beter dan die van Peugeot!)

Deze Peugeot 107 Active Pack is dus geen standaard uitvoering meer, maar een upgrade.

Of dit allemaal een must is, is een tweede.
Maar als je toch de ruime luxe wilt hebben als zijn grotere duurdere broer de Peugeot 208, dan is het zeker de moeite waard.

Nieuwe plus punt is wel dat ik nu van 3 deuren naar een 5 deuren versie ben overgestapt.
De twee deuren extra is wel handiger voor de vacantie's die ik regelmatig doe.
Daar heb ik wel wat voor veranderd als de vacatie in aantocht is, de achterbank wordt dan gedemonteerd (is heel gemakkelijk) dan komt er een vlakke bodemplaat in. Ideaal en gemakkelijker om te pakken.
Het enige nadeel is en blijft dat een aanhanger verboden is om mee te rijden.
Ach ja, het is en blijft een stadsauto....

Verder in het algemeen is het een fijne auto voor de lange afstanden, waar deze zijn kilometers op weg rijd.
En als je beheerst met je rechter voet en de cruise controle omgaat dan is 1:21.50 goed haalbaar.

De vorige Peugeot 107 Sublime is binnen de vier jaar weg gedaan met een ruim 98.500 km.
Dus de verdere betrouwbaarheid is goed, maar water lekkages, waterpomp en roest(!) blijft een zeer grote aandachtspunt.
Verder is de gehele elektronica èn motorblok natuurlijk van Toyota en dit is buitengewoon uitmuntend!

Eerste beurt

  • 16.000 km

De eerste beurt is gebeurt.
Niets aan de hand, alleen olie, oliefilter en ring laten vervangen.
De kosten bedragen € 80,=.
De waterpomp is ook gecontroleerd en is goed bevonden. Dit is één van de zwakke punten, dus is controle heel belangrijk!

Verder....

Verder rijd deze Peugeot 107 Active, prima.
Afgelopen januari mee genomen op wintersport.
Je kunt er heel goed mee op vacantie gaan, wat ik dus wel doe is het verwijderen van de totale achterbank. Heb zelf een houten paneel opmaat met een stuk mat (werd ook gebruikt in mijn vorige Peugeot 107).
Het inpakken gaat dan gemakkelijker omdat je dan een vlakke laadvloer heb, nu met de 5 deurs versie is het nu helemaal fijn.

Zuinigheid.

Ik merk zeker dat de Peugeot iets zuiniger is als de vorige, dit heeft te maken dat software matig en de versnellingsoverbrenging veranderd is.

Hij rijd hierdoor een stuk rustiger, maar bij een inhaal actie komt deze Peugeot te kort ten opzichte van de vorige Peugeot.

Comfort.

De comfort met mijn eigenstoel (Recaro) is goed, en rijd vooral op de lange stukken prima.
De CC werkt heerlijk en geeft een stuk meer rij comfort.
Waarom groot rijden? Als klein het ook kan?

Wegenbelasting.

Sinds 1 januari ontkomen de kleine zuinige auto's ook niet meer aan wegenbelasting, maar voor het fluttige bedrag van € 232,= voor een heel jaar kan je écht niet goedkoper rijden!

Vacantie Scandinavië

  • 26.074 km

Zoals de titel al luid; "Vacantie Scandinavië".

Al eerder heb ik vacantie's genoten met de Peugeot 107 "stadsauto".
Aangezien het een myreview is, is het wel aardig om het tegendeel te bewijzen.

Ook een stadsauto is in te zetten als vacantie auto.
Mij verbaasd het dan ook hoe mensen tegenwoordig op vacantie gaan, hoe groter de auto is... hoe meer je kan meenemen luid het motto. En (!) het liefst een caravan want dat is wel zo gemakkelijk.
Men klaagt dan dat het verbruik toe neemt door het trekken van een caravan en als echte Hollander ook alles mee sjouwen, daar zijn wij toch Hollanders voor?

Goed genoeg hier over, het gaat om mijn eigen ervaring.

Indrigiënten:
Peugeot 107
Een tent (30kg, katoenen tent)
Extra light tent voor nood!
Stoel met klein klapstoeltje en tafel
Luchtbed met een dekbed om normaal te kunnen slapen
Kookgerei
Wat blikken en instant food
Paar pakken limonade en melk

Voor vertrek wordt de Peugeot nog wel even verbouwd, achterbank eruit en de laadvloer kan gemonteerd worden. Binnen een kwartiertje is die klus dan ook geklaard.
De dakkoffer kan erop en omdat ik graag vrijzicht wil hebben naar achter en niet tot het plafond wil vol proppen, heb ik een ouderwetse Twinnyload omgebouwd naar een kleine Twinnyloadkoffer.
Tsja een aanhanger is verboden te trekken!

Okee, ik kan dan eindelijk vervolgens op pad met de Peugeot 107.
Het resultaat van deze vacantie is, dat ik in ruim 24 dagen ruim 6.549 km heb afgelegd.

De wegligging is prima, in de bochten is het een klein beetje overhellen, maar dit is weg te cijferen omdat er een dakkoffer op zit.
Het verbluffende is dat het gemiddelde toch ruim 1 liter op 20 kilometer uitkomt!
Wat betreft de paarden krachten heeft hij niet veel over, maar door de lange slag van de 2 en de 3 is het alsnog goed te doen.
En presteert buiten gewoon onverwacht goed, in de autobladen worden de 3-ling afschreven als niet goed! Dit vind ik persoonlijk niet terecht.

De 3-cilinder doet het gewoon prima, alleen het koppel is het enige eigenlijk wat af en toe lastig is.
In zijn 2 70 km/h berg op 10 minuten lang is best wel heftig, maar om af en toe even de 3 cilinder rust te geven schakel je gewoon toch even door naar zijn 3. Valt wel terug in zijn toerental van ongeveer 4000 naar 2500 toeren, toch doe ik dit niet te vaak want dan sloop je het motorblok en dat is zonde.
Dit schrijf ik toe aan het feit dat het meer een stadsauto is waar zuinigheid het voornaamste is met een lange slag, dan te veel koppel. (Net als een 4 cilinder of de sterke diesels!)
Al met al goedkoper op vacantie gaan naar Scandinavië met als indrigiënt lekker goedkoop weg?
Dan is een Peugeot 107, Toyota Aygo of de Citroën C1 toch een hele goede optie.
Voor een heel gezin misschien te veel van het goede, maar voor maximaal 2 personen is dit heel goed te doen!

Start problemen

  • 26.767 km

Sinds de vacantie naar Noorwegen heeft de Peugeot 107 problemen met het starten, het lampje van de emissie gaat dan branden.

Volgens de dealer kan dit verschillende oorzaken hebben, om het uit te kunnen sluiten hebben ze voor twee weken terug zelf de diagnose computer aangesloten en het probleem zit in het niet herkennen van de sleutel!
Vreemd geval, vind ik persoonlijk.

Volgens de monteur zou waarschijnlijk in de printplaat van de sleutel een breuk zitten.
Aangezien de Peugeot bij de subdealer is gekocht moet hij nu naar de "officiele dealer", in verband met de garantie!

Ik ben benieuwd hoe Peugeot dit gaat oplossen...

Dus komende week ben ik helaas autoloos, a.s. vrijdag mag ik hem weer op halen.

Vervolg start problemen

  • 27.658 km

Gisteren na ruim anderhalve week de Peugeot 107 weer opgehaald.
De start problemen zijn niet weg, ze weten bij de dealer hier geen passende oplossing voor.
Peugeot Nederland heeft nog nooit van dit mankement gehoord, dus.... Zee doen er verder niets meer aan.

Maar het probleem blijft.

Verder was er nog een water lekkage aan de bestuurders kant, probleem is opgelost er was een rubber dop niet aanwezig, is nu aangebracht en direct dicht gekit.
Nu nog drogen....
Dat zal nog even duren voordat dit uit de auto weg is.

Einde fabrieksgarantie, eindcontrole beurt

  • 32.900 km

De Peugeot is nu twee jaar oud, met de kilomterstand van 32.900 is er een beurt uitgevoerd.
Alles na laten kijken en gecontroleerd, en alles is weer goed bevonden.

Binnenkort wordt de Peugeot helemaal schoongemaakt en gaat dan voorlopig onder het zeil, van de zomer mag hij weer een flink hoeveelheid kilometers rijden naar Finland.

Reis door Scandinavië

  • 47.100 km

Afgelopen april, wist ik het zeker.
Een reis door Scandinavië met de auto, het was eigenlijk al een jongensdroom sinds 1993.
Dat was het jaar dat ik mijn eerste auto kocht een Peugeot 205 Accent.

Nu 22 jaar later....
Het gaat nu echt beginnen, het voorbereiden op deze reis heeft wel de nodige tijd gekost.

De Peugeot 107 moet geheel worden omgebouwd, want het wordt een bijzondere auto tijdens deze vacantie.
De tent zal niet mee gaan, alleen een klein ligt gewicht tentje.
De allesdrager wordt aangepast, en gaat dienen als o.a. voor mijn dakkoffer maar ook als luifel.
De passagiersstoel wordt ook verwijderd, er moet veel ruimte gemaakt worden voor de nodige proviand.
Maar het voornaamste is dat er geslapen moet kunnen worden als het nodig dient te worden.

Alles wordt getest en mijn dealer helpt mij een beetje daarbij, een dummie wordt geplaatst voor de airbag van de passagiersstoel die niet meer aanwezig is.

Alles is klaar voor de mega trip.
De reis voert eerst door Duitsland vervolgt om door Denemarken te reizen en komen dan vervolgens in zuid Zweden via de laatste tol tunnel van Malmö.

Vervolgens gaat de reis naar Stockholm waar de nachtboot wacht om mij naar Turku in Finland te brengen.
Dwars doorgestoken door het meren gebied, naar de Russische grens Vartius.
Ik had bekijks van de Russische verrekijkers en er werd opdracht aan de Finnen gegeven om maar eens te kijken wat er zich allemaal op 50 meter afstand gebeurt.

Ik zelf stond daar met de telelens op mijn camera én verrekijker te kijken en te fotograferen.

Via Lapland (Inari) naar Noorwegen Alta.
Maakte ook nog de uitstap om nog een week naar de Lofoten te gaan.
Met de boot naar Bodø overgevaren, voet aan vaste wal weer.
En dan kan de reis verder voortgezet worden richting Kristiansand, daarna weer naar boven gereden naar Ringebu.

Vanaf Ringebu doorgereden naar Mora in Zweden, de reisdagen vliegen voorbij en uiteindelijk rij ik via zuid Zweden de tunnel door naar Denemarken en zijn na 5 weken weer thuis in Nederland.

Bij thuiskomst ben ik 10.865 kilometer verder.
En dit alles gewoon met een simpele stadsauto!

Kleine beurt

  • 48.072 km

Na de mega monster rit door Scandinavië werd er door mijn dealer iets heel opgemerkt, de rechter voorband geheel aan de binnenkant afgesleten.
De Peugeot 107 reed op het binnenstaal.
Heel vreemd, want de andere banden waren allemaal aan de binnenkant geheel afgesleten.

Heb de kilometerstanden bij elkaar opgeteld wat deze zomerbanden totaal hadden gereden, net 22.000 kilometer! En nu al op, dit heb ik nog nooit in mijn hele autoleven meegemaakt!
Via autbandenmarkt.nl vier nieuwe banden gekocht, en heb nu 4 Michelin Energy E38 155/65 R14 T gekocht samen met het omleggen en balanceren plus uitlijnen, meten en afstellen plus stikstof kon ik €363,90 aftikken met de pin.

En dan de beurt zelf.
Via het internet oliefilter gekocht en een nieuwe achterwisserblad, nog een kannentje olie en daar betaalde ik totaal €49,09 voor.
Bij de dealer zou ik €154,00 hebben moeten afrekenen.
Om de beurt zelf uit te voeren is er een besparing van €104,91.

Deze beurt heeft mij totaal €412,99 gekost.
Waardoor de banden zo zijn afgesleten is voor mijn dealer een raadsel!

Controle beurt

  • 62.800 km

Vandaag is de Peugeot weer voor een controle beurt naar de dealer geweest.
De trommelremmen zijn gecontroleerd en schoon gemaakt.
De voorremmen zijn ook nagekeken en zijn ook weer goed bevonden.
De Peugeot kan weer voor € 110,= veilig de weg op.

De zomer vacantie is ook weer voorbij met 4000 vacantie kilometers vanuit Nederland naar de Pyreneeën, Provence en via de Alpen weer terug naar huis.

Grote beurt, en wederom water lekkage!

  • 73.636 km

Deze maand wordt de Peugeot 107 vierjaar oud, en de kilometers komen er gestaag bij.

Het wordt tijd voor een grote beurt, de kosten voor een grote beurt bij de dealer kost een vanaf prijs 149,= euro.

Uit onderzoek van mijzelf op het internet, kwam ik er achter dat de eerste phase een interval hadden van 30.000 kilometer.
Hier mijn dealer op aangesproken en wat blijkt, dit komt eigenlijk dat deze stadsauto kleine afstanden rijden en gemiddeld niet veel kilometers maken bij een gemiddelde eigenaar.
Vandaar dat de interval is terug gebracht naar 15.000 kilometer.
De dealer verzekerde mij, aangezien ik 90% lange afstanden rij, de interval rustig op 30.000 kilometer te houden.

Conclusie de interval wordt dus groter, maar aangezien ik voor 2 jaar terug de laatste onderhoud had gepleegd werd het dus toch tijd. Dus wordt deze klus weer zelf geklaard.

Binnen een klein uur was de beurt gefixt en deze grote beurt koste mij 75,22 euro.
Wat is er uitgevoerd:
Nieuwe olie (3,5 liter)
Oliefilter met carterplugring
3x bougies
Interieurfilter

Luchtfilter is niet nodig aangezien ik een openluchtfilter heb, en hoef deze pas bij 100.000 kilometer schoon te maken.

Na 4 jaar zijn de winterbanden beland op een profiel dikte van 4.8mm te laag om nog als winterband door het leven te gaan, dus aan het einde van het jaar een paar nieuwe kopen.
Dus de lichtmetaal gaat er dit jaar er niet onder.
We gaan de "winterbanden" op rijden tot oktober dit jaar.

Wederom is er 2 weken terug weer water lekkage ontdekt!
Hier wordt ik nu helemaal niet goed van, maar gelukkig ben ik er toch wel op tijd bij, want het is pal achter de achterbank zitting! Aangezien de achterbank, al een jaar niet meer in de Peugeot zit maar keurig op zolder ligt, kon ik direct actie ondernemen.
Contact opgenomen met de dealer en het verhaal uitgelegd, na het vervangen van de achterklep rubber van augustus vorig jaar, is dezelfde lekkage weer terug!

Er zijn nu nog maar 2 mogelijkheden waardoor het zou kunnen zijn, 3de remlicht of de 2 rooster die achter de bumper zitten. De achterverlichting is uitgesloten naar mijn idee, want die is al afgekit in 2014, er was een lampje kapot en vervolgens direct afgekit uitvoorzorg....

Ze gaan dit probleem intern bespreken hoe dit kan worden opgelost.

Vijf jaar verder

  • 87.300 km

Zoals de titel het al aangeeft zijn we vijf jaar verder.

Een ruim jaar geleden heb ik al geschreven over de water lekkage, deze is door de dealer opgelost.
Waar het nu precies vandaan kwam was voor hun ook een raadsel, en hebben alle aandachtspunten waar het zou kunnen lekken afgekit.
Sindsdien is de lekkage niet meer terug gekeerd!

De Peugeot 107 rijd nog steeds prima en rijden lekker verder, de kilometers komen er met kleine beetjes bij.
De laatste twee maanden staat hij meer stil dan dat deze rijd, bespaar mij geld en onderhoud.
Voor de zomer vacantie heb ik hem niet nodig, want ga naar Canada toe waar ik hoop op een mooie(!) Ford Edge Titanium.

Voorlopig zal de Peugeot 107 niet ingeruild worden voor een andere, want goedkoper als dit kan ik niet rijden.

Volgend jaar staat er een APK te wachten en hoop deze winter nog 1 keer gebruik te kunnen maken van mijn Vredestein winterbanden!

Net voor de ton

  • 99.211 km

Ondertussen zitten we net voor de 100.000 kilometer en 6 jaar oud.
Afgelopen januari net voor de wintersport een beurt en APK laten doen.
Een kleine domper in de kosten, een van de hulpveren is gebroken en zou een APK afkeur worden.
Nieuwe hulpveren zijn nu geen prioriteit, dus deze niet laten vervangen zal volgend jaar wel worden.
De hulpveren zijn tien jaar oud en kwamen nog van mijn vorige Peugeot 107.
De Recaro stoel (3 Peugeot's verder) heeft nu ruim 220.000 kilometer zitvlak geboden en was aan reparatie toe en zit nu weer geweldig, beter als die goedkope stoelen van de Peugeot 107 zelf! Barrel en van zeer slechte kwaliteit!

De conclusie voor dit moment vergeleken met mijn vorige Peugeot 107 (fase2) is deze toch minder van kwaliteit.
Hoe kan dat zal je afvragen?
Deze heeft alle lekkage punten gehad die je bij de hele 3-ling kan/kon bedenken inclusief het vervangen en controleren van de achter portier ruiten. De terugroep actie van Peugeot Nederland.
De zuinigheid is gelijk als de vorige Peugeot 107.

Verkopen of doorrijden?
Doorrijden wordt het op dit moment en goedkoper als dit kan je gewoon niet rijden in mijn geval.
Veel kilometers zullen er dit jaar niet bij komen en probeer hem dit jaar ondanks de kilometerstand onder de 100.000 kilometer te houden.
Dat wordt een grote uitdaging!

Toch verkocht

  • 99.938 km

Zoals de titel het al zegt, heel onverwacht is de Peugeot 107 alsnog verkocht.

Het was een op bepaalde punten en goede technische auto onder andere.
Het min punt was wel de diverse keren water lekkage's en de zeer slechte stoelen!

Na trouwe dienst van ruim 6 jaar gaat is hij verkocht en neemt de a.s. Peugeot 108 Allure het stokje over.

Nieuwe reviews over de opvolger zullen er zeker komen.
Het echte vergelijken kan dan echt gaan beginnen!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.