Peugeot 107 Active 1.0 (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 107 Active 1.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 16.277 km |
KM-stand laatst | 26.700 km |
Review Peugeot 107 Active 1.0 - 12V(2012)
- 26.700 km
Signalement :
Merk : Peugeot
Type : 107 Active 1.0 - 12V
Kleur : Gris Gallium
Bouwjaar : 2012
Exterieur :
De Peugeot 107 of een van zijn broertjes of zusjes van Toyota / PSA zie je in Nederland spreekwoordelijk op iedere hoek van de straat staan. Ondanks het feit dat de drieling reeds in 2005 op de markt kwam oogden de kleintjes, mede dankzij een tweetal faceliften, nog redelijk modern. Met de komst van modernere concurrenten bleek echter dat ze wat mij betreft wel hard aan vervanging toe waren.
Interieur :
Het interieur van de Peugeot 107 kun je eigenlijk het best samenvatten in één woord : basic.
In de binnenzijde van de auto tref je eigenlijk alleen het hoogstnoodzakelijke aan. Een dashboard-kastje is bijvoorbeeld al niet eens aanwezig. Het instrumentencluster is uiterst eenvoudig.
Het bestaat uit een centrale snelheidsmeter met een afzonderlijk geplaatste toerenteller.
De 107 Active was wel uitgerust met radio en CD - speler, maar niet met een USB - aansluiting voor multimediagebruik.
De stoelen zijn redelijk comfortabel maar bieden weinig zijdelingse steun. Het vinden van een comfortabele houding is lastig in de 107 aangezien de instelbaarheid van de stoelen (niet in hoogte verstelbaar) als het stuurwiel (niet axiaal verstelbaar) beperkt is. In het interieur is gebruik gemaakt van harde goedkoop ogende kunststofdelen. De afwerkingskwaliteit is matig te noemen. Zo lekt er bijvoorbeeld water naar binnen bij de voorportieren bij een bezoekje aan de wasstraat.
De praktische bruikbaarheid is vanwege de kleine kofferruimte ook beperkt. Een boodschappenkratje past bijvoorbeeld niet in de achterbak zonder de achterbank neer te klappen.
Modernere A - segment concurrenten van de 107, zoals de Volkswagen Up! , doen dit duidelijk beter.
Rijeigenschappen :
De rijeigenschappen van de 107 zijn op zich nog best behoorlijk. De besturing is redelijk licht en behoorlijk direct. Vanwege de kleine en smalle banden leent de kleine Fransman zich echter niet bij uitstek voor sportief bochtenwerk.
Het onderstel is behoorlijk stug geveerd. Bij korte oneffenheden in het wegdek gaat de auto duidelijk merkbaar wat dribbelen op z'n dempers.
Op hoge snelheden (> 140 km/h) blijft de auto trouwens opmerkelijk stabiel. De 107 is overigens wel behoorlijk zijwind gevoelig.
Motor / Transmissie en remmen :
De auto is voorzien van een 1,0 liter driecilinder motor met 50 kW (68 pk) en 93 Nm aan koppel.
Vanwege het lage wagengewicht (825 kg) kun je binnen de bebouwde prima meekomen met het overige verkeer. Op de snelweg voelt de kleine Peugeot zich echter minder goed thuis. Vanwege het beperkte motorvermogen is inhalen of invoegen, zelfs met terugschakelen, af en toe een hele opgave.
Het geluidsniveau is behoorlijk aanwezig. Het motorgeluid van de driecilinder dringt nadrukkelijk door tot het interieur. Daarbij heeft de auto veel last van windgeruis en afrolgeluid van de banden, met name op de snelweg. Schakelen doet de 107 prima. De versnellingsbak laat zich licht en trefzeker bedienen. Het remmen gaat in de kleine Peugeot ook zonder problemen.
Verbruik :
De fabrieksopgave van 4,3 l/100 km (1: 23,3) is in de praktijk met een normale rijstijl niet haalbaar.
Bij de Peugeot heb ik geen verbruiksmonitor bijgehouden. Zo nu en dan heb ik wel een inschatting gemaakt van het benzineverbruik. Meestal schommelde dit rond de 1:18. Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat ik er een sportieve rijstijl op na hield waarbij ik de 107 vaak de sporen gaf.
Onderhoud / Kosten:
Technische problemen hebben zich tijdens de gebruiksperiode niet voorgedaan.
Over de gebruikskosten kan ik helaas weinig zinvols opmerken aangezien ik de Peugeot als lease-auto gereden heb.
Conclusie :
De Peugeot 107 is een compacte, zuinige stadsauto die zich echter op de snelweg minder goed thuisvoelt. Ten opzichte van zijn naaste concurrenten is inmiddels wel zichtbaar dat de auto op leeftijd raakt. Een Volkswagen Up! komt bijvoorbeeld al een stuk volwassener en degelijker over dan de 107. Toyota / PSA hebben echter onlangs de opvolgers van de bekende drieling geïntroduceerd.
Plus en min :
+ zuinig ;
+ lage gebruikskosten ;
+ bruikbaarheid in stadsverkeer.
– vermogen houdt niet over ;
– praktische bruikbaarheid interieur ;
– instelmogelijkheden zitpositie (hoogte verstelling bestuurdersstoel en stuur niet axiaal verstelbaar).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren