Peugeot 107 (2005)

autoreview

Peugeot 107 (2005)

Signalement

Uitvoering107
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf38.000 km
KM-stand laatst72.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Naar huis.

  • 38.000 km

Ook deze auto kocht ik weer in Duitsland. Ik koop nu eenmaal geen auto's in Nederland meer vanwege de veel te hoge prijzen. Ik was op zoek naar de Toyota Aygo of een van zijn broertjes, waarbij de Aygo voor mij eigenlijk meteen afviel omdat dat model me nu eenmaal niet zo aanstaat. Tja, kwestie van smaak.
Ditmaal viel mijn oog op een Peugeot 107 Petit Filou van 2005, met voorschade. Duidelijke foto's en ik mocht de auto ter plekke rijdend maken. Koplampje, voorbumper, draagarm rechtsvoor waren beschadigd, maar niets ernstigs. Deze onderdelen heb ik op de heenreis naar Leipzig opgepikt en zo zijn we afgereisd.

Daar aangekomen trof ik een schitterend 107-tje aan en de koop was al snel gesloten. Meteen begonnen met het vervangen van de kapotte onderdelen en meteen ook een nieuwe multiriem. Binnen 2 uurtjes had ik hem rijdend.
Zoals voorgaande keren kwam ook hier een Kurzzeitkennzeichen op en rijden maar.

Rustig begonnen, ik had gezien dat er een aandrijfas ook licht krom was, dus dat was eventjes spannend. Maar uiteindelijk merkte je daar niets van en al gauw reed ik tot mijn verbazing zonder een enkel probleem 140 op de autobahn!
Nog groter was mijn verbazing toen ik na 800 km helemaal fris uit de auto stapte, het comfort was ver boven wat ik had verwacht. En het verbruik kwam met 1 op 18 gemiddeld ook gunstig uit.

Toen de auto eenmaal thuis stond, eerst de voorkant maar eens netjes gemaakt. De originele voorbumper werd met een fohn weer in model gezet en hergebruikt, de andere voorbumper (met eigenlijk de verkeerde kleur) werd verkocht. Het heeft me ongeveer een dag gekost om alles weer netjes te krijgen, dus dat was te overzien. Ook tikte ik nog een gebruikt aandrijfasje op de kop. Alles was weer in orde. Ook de controle bij de RDW verliep vlot, alleen kennen we hier in Nederland de uitvoering Petit Filou niet, waardoor hij uiteindelijk als XS op kenteken kwam.

De Petit Filou uitvoering is uitgerust met toerenteller, 8 airbags, airco, alarm, startblokkering, elektrische ramen, centrale vergrendeling op afstand. Dus iets completer dan de XS.

Een jaar verder

  • 72.000 km

We zijn nu inmiddels een jaar verder en ik heb met de auto 34.000 km in dat jaar afgelegd.

Nog steeds moet ik even glimlachen als ik instap, om dat geinige dashboardje met zijn toerenteller op een stokje.
Het gemiddeld verbruik is na het eerste beurtje gezakt naar ongeveer 1 op 20 en daar is het altijd gebleven. Best netjes.

Over het comfort heb ik nog steeds niet te klagen. Het autootje brengt me ook over grote afstanden overal waar ik wezen moet en doet dat in alle rust. Voorin heb je echt alle ruimte, opmerkelijk hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Achterin houdt het natuurlijk niet over, maar de achterbank gebruik ik toch haast niet. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je vermogen te over hebt met zo'n driecilindertje, maar toch presteert hij helemaal niet slecht. Het blokje is lekker vinnig en je rijdt ook snel te hard als je even niet op je teller let.

Ik heb dan ook absoluut geen spijt van deze aanschaf. De 107 is klein maar heeft wel karakter. Voor mij heeft hij zich het afgelopen jaar bewezen als verschrikkelijk betrouwbaar, er heeft helemaal niets aan gemankeerd. Als ik dan toch een minpuntje moet aanwijzen, dan is het die typische 50HZ-brom die rond 100 km/h eventjes nadrukkelijk aanwezig is. Maar rij net daaronder of net daarboven, dan is het weg. Heel goed mee te leven dus. In oktober heeft hij voor het eerst een APK gehad en alles was nog gewoon nieuw, op de remschijven na. Maar ook die zijn nog niet aan vervanging toe. En het blijft gewoon leuk om ermee te rijden! Met welke andere auto kan je dat nog zeggen?

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.