Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Peugeot
  • 106

Peugeot 106 Rallye 1.3i (1994)

autoreview

5
Peugeot 106 Rallye 1.3i (1994)
BasZ
  • BasZ4
  • Gebruikersreview
19 juni 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering106 Rallye 1.3i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 18 juni 2006

Iedereen heeft wel van die auto’s die hem of haar bijblijven. Ik mag mijn droomauto’s graag eens in het echt zien en dan bepaalt de bereikbaarheid van de auto in veel gevallen de droomstatus voor mij. Naast de Audi ASF (de gepolijste latere A8), de Honda S2000 en de McLaren F1 (minder bereikbaar) kan ik mij vooral de eerste Peugeot 106 Rallye 1.3 nog herinneren. De Rallye maakte nogal wat los in de diverse testverslagen van toen en ook zeker in mijn verbeelding, want rijden kon ik toen nog niet...


Afijn, nu zocht ik een eerste auto voor een korte woon-werk afstand en na enig zoeken vond ik pas geleden een origineel exemplaar van de relatief onbekende 106 Rallye van het eerste type. Ik zocht een witte, maar uiteindelijk is het en hele nette rode geworden.
De auto had aluminium sportpedalen, maar leek mij verder netjes. Na een weekje trillen op de snelweg (te korte proefrit) door cuppen van de achterbanden en verkeerde uitlijning voor, heb ik nieuwe banden gekocht. De monteur ter plaatse bevestigde wel mijn vermoeden; met deze auto is goed omgesprongen. Een nieuwe (hele) hoedenplank en goede pedaalrubbers maakten de auto af...en weer helemaal origineel.


Ik had niet beter kunnen besluiten dan deze auto te kopen. Ik rijd dagelijks met en brede glimlach naar en van mijn werk. Op het korte stukje heen wordt het water wel warm, maar de olie doet er vrij lang over om op te warmen. ’s morgens kom ik dus niet boven de 4000 tpm. Niet erg, want rond de 3000 toeren klinkt de motor goed.
Op de terugweg van mijn werk rijd ik de olie lekker warm om de motor daarna eens stevig door te trekken. En net wanneer je de indruk krijgt te moeten opschakelen, moet je dat juist niet doen. Boven de 4000 toeren verandert de motor van karakter en lijkt het niet op te houden met de toerenklim. Als je echt doortrekt komt de close-ratio bak ook goed tot zijn recht. Hij pakt precies goed weer op in de volgende versnelling. Daarbij schakelt de auto best lekker, wat toch niet echt merkeigen is. Mijn gemiddelde verbruik is niet beter dan 1 op 13.


De auto stuurt voor mij erg goed. Bij vrijwel alle auto’s die ik eerder reed (uitgezonderd de MR2 van het eerste type) ligt de grens dicherbij dan me lief is. Ik zoek de grens niet snel op, maar vaak kom je hem vanzelf wel tegen. De rallye heeft maar weinig last van onderstuur en door de directe maar controleerbare respons van de motor is uitacceleren leuker dan je van een voorwielandrijver zou verwachten. En hij stuurt erg direct in, voor het betere kartgevoel...


Je levert natuurlijk wel wat in. De vering is stevig en met de korte wielbasis zorgt dat ervoor dat de auto op drempels nogal stuitert. Verder valt er met het veeromfort prima te leven. Op de stoelen zou ik het uren uithouden, ondanks mijn 1,92 meter, maar dat schijnt nogal persoonlijk te zijn. Eigenlijk doet de auto het prima op de snelweg. Ware het niet dat de de toerenteller en snelheidsmeter exact gelijk op gaan en bij 130 al meer dan 4500 toeren gedraaid worden. 100 kilometer heen en weer terug en je bent het goed zat als je terug bent. Minder leuk dus. Wel een mooi excuus om je doel via B-weggetjes te bereiken.


Conclusie: De auto is in de sprint niet supersnel, maar op een uitdagende weg erg handelbaar. De Rallye 1.3 geeft je wel de voldoening die in veel ’sportieve’ auto’s achterwege blijft. Zolang je maar niet ver weg hoeft.

PROBLEMEN

  • 18 juni 2006

Nieuwe banden, maar dat is de auto niet aan te rekenen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Peugeot 106? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 106
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 106 specificaties
  • Peugeot 106 occasions
  • Peugeot 106 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 106 tests
  • Peugeot 106 gebruikersreviews
  • Peugeot 106 index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Peugeot 308 SW vs. Kia Ceed Sportswagon vs. Volkswagen Golf Variant - Triotest

Voordat de hele wereld en masse overstapte op cross-overs en SUVs was het eigenlijk heel simpel....

Lees meer
 

Peugeot 106 reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XT 1.4i (1994)

    Peugeot 106 XT 1.4i (1994)

    4
    • 26 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)

    Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)

    6
    • 28 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)

    Peugeot 106 XN Ace 1.1i (1993)

    1
    • 7 november 2018
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 Rallye 1.3i (1995)

    Peugeot 106 Rallye 1.3i (1995)

    2
    • 2 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)

    Peugeot 106 XN Ace 1.0i (1993)

    24
    • 10 november 2016
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 Accent 1.1i (1995)

    Peugeot 106 Accent 1.1i (1995)

    2
    • 4 februari 2015
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XT 1.4i (1993)

    Peugeot 106 XT 1.4i (1993)

    3
    • 10 oktober 2014
meer reviews
Peugeot 106 Rallye - Blits Bezit

Peugeot 106 Rallye - Blits Bezit

52

Over het algemeen is een Peugeot 106 niet direct een auto die je in Blits Bezit verwacht. Maar...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 Accent 1.0i (1996)

    Peugeot 106 Accent 1.0i (1996)

    4
    • 28 maart 2022
  • Achtergrond
    Peugeot 106 vs. Peugeot 205 - Uit de Oude Doos

    Peugeot 106 vs. Peugeot 205 - Uit de Oude...

    30
    • 2 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XS 1.4 (2003)

    Peugeot 106 XS 1.4 (2003)

    2
    • 18 december 2021
  • Nieuws
    Peugeot 106 - Eerste rijtest - Uit de Oude Doos

    Peugeot 106 - Eerste rijtest - Uit de Oude...

    20
    • 17 november 2021
  • Nieuws
    Peugeot 106 introductie - Uit de Oude Doos

    Peugeot 106 introductie - Uit de Oude Doos

    20
    • 8 september 2021
  • Gebruikersreview
    Peugeot 106 XT 1.4i (1994)

    Peugeot 106 XT 1.4i (1994)

    4
    • 26 augustus 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    Peugeot 408 is nieuwe 'fastback' met 308-techniek

    296
    • 22 juni 2022
  • Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    Peugeot 408 - Eerste kennismaking

    71
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    Peugeot e-208 Active EV 50kWh 136 (2022)

    1
    • 21 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 82 (2017)

    Peugeot 2008 Active 1.2 Puretech 82 (2017)

    • 19 juni 2022
  • Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn lief, zo lang ze van N-wegen wegblijven

    Achteruitkijkspiegel - Wielrenners zijn...

    83
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    Peugeot 408 wordt volgende week onthuld

    44
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden