Peugeot 106 Rallye 1.3i (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Rallye 1.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Iedereen heeft wel van die auto’s die hem of haar bijblijven. Ik mag mijn droomauto’s graag eens in het echt zien en dan bepaalt de bereikbaarheid van de auto in veel gevallen de droomstatus voor mij. Naast de Audi ASF (de gepolijste latere A8), de Honda S2000 en de McLaren F1 (minder bereikbaar) kan ik mij vooral de eerste Peugeot 106 Rallye 1.3 nog herinneren. De Rallye maakte nogal wat los in de diverse testverslagen van toen en ook zeker in mijn verbeelding, want rijden kon ik toen nog niet...
Afijn, nu zocht ik een eerste auto voor een korte woon-werk afstand en na enig zoeken vond ik pas geleden een origineel exemplaar van de relatief onbekende 106 Rallye van het eerste type. Ik zocht een witte, maar uiteindelijk is het en hele nette rode geworden.
De auto had aluminium sportpedalen, maar leek mij verder netjes. Na een weekje trillen op de snelweg (te korte proefrit) door cuppen van de achterbanden en verkeerde uitlijning voor, heb ik nieuwe banden gekocht. De monteur ter plaatse bevestigde wel mijn vermoeden; met deze auto is goed omgesprongen. Een nieuwe (hele) hoedenplank en goede pedaalrubbers maakten de auto af...en weer helemaal origineel.
Ik had niet beter kunnen besluiten dan deze auto te kopen. Ik rijd dagelijks met en brede glimlach naar en van mijn werk. Op het korte stukje heen wordt het water wel warm, maar de olie doet er vrij lang over om op te warmen. ’s morgens kom ik dus niet boven de 4000 tpm. Niet erg, want rond de 3000 toeren klinkt de motor goed.
Op de terugweg van mijn werk rijd ik de olie lekker warm om de motor daarna eens stevig door te trekken. En net wanneer je de indruk krijgt te moeten opschakelen, moet je dat juist niet doen. Boven de 4000 toeren verandert de motor van karakter en lijkt het niet op te houden met de toerenklim. Als je echt doortrekt komt de close-ratio bak ook goed tot zijn recht. Hij pakt precies goed weer op in de volgende versnelling. Daarbij schakelt de auto best lekker, wat toch niet echt merkeigen is. Mijn gemiddelde verbruik is niet beter dan 1 op 13.
De auto stuurt voor mij erg goed. Bij vrijwel alle auto’s die ik eerder reed (uitgezonderd de MR2 van het eerste type) ligt de grens dicherbij dan me lief is. Ik zoek de grens niet snel op, maar vaak kom je hem vanzelf wel tegen. De rallye heeft maar weinig last van onderstuur en door de directe maar controleerbare respons van de motor is uitacceleren leuker dan je van een voorwielandrijver zou verwachten. En hij stuurt erg direct in, voor het betere kartgevoel...
Je levert natuurlijk wel wat in. De vering is stevig en met de korte wielbasis zorgt dat ervoor dat de auto op drempels nogal stuitert. Verder valt er met het veeromfort prima te leven. Op de stoelen zou ik het uren uithouden, ondanks mijn 1,92 meter, maar dat schijnt nogal persoonlijk te zijn. Eigenlijk doet de auto het prima op de snelweg. Ware het niet dat de de toerenteller en snelheidsmeter exact gelijk op gaan en bij 130 al meer dan 4500 toeren gedraaid worden. 100 kilometer heen en weer terug en je bent het goed zat als je terug bent. Minder leuk dus. Wel een mooi excuus om je doel via B-weggetjes te bereiken.
Conclusie: De auto is in de sprint niet supersnel, maar op een uitdagende weg erg handelbaar. De Rallye 1.3 geeft je wel de voldoening die in veel ’sportieve’ auto’s achterwege blijft. Zolang je maar niet ver weg hoeft.
PROBLEMEN
Nieuwe banden, maar dat is de auto niet aan te rekenen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.