Peugeot 106 Accent 1.1i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 106 Accent 1.1i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 172.973 km |
KM-stand laatst | 177.800 km |
klein maar fijn?
- 173.350 km
Vanwege omstandigheden besloten wat kleiner te gaan rijden. Ik kon gunstig aan deze 106 komen. Nette auto, weinig slijtageplekken rondom en in het interieur. Je kunt zien dat de auto al 17 jaar oud is door de manier waarop deze gebouwd is.
Wel elektrische ramen en centrale portier vergrendeling, maar nog geen stuurbekrachtiging, dus werken in de auto!
In de stad is het een klein monstertje, reageert fel op het gas en je stuurt overal vlot en snel langs. Op de snelweg is het een kleine auto, maar prima te doen 120 kan hij uitstekend aan zonder zoekerig en brommerig te zijn. Echt prettig vind hij het niet. Binnenkort ga ik er een flinke tocht mee maken, dan weet ik meer. De lasten tov de Xsara zijn wel meteen drastisch gedaald.
Helaas bleek vlak na aanschaf een wiellager defect te zijn. Dit wordt nog vervangen. Verder zijn de remschijven wat krom en rammelt er een aandrijfas. Deze problemen worden later nog eens verholpen.
Ook de blanke lak laat los op de auto. De achterklep is hierdoor lelijk, maar ook het dak begint nu langzaam te komen. Dat is ook een bekend probleem van deze auto's.
Roesten willen ze ook wel, er zitten een paar kleine plekken op de auto, maar nergens iets om zorgen over te maken.
Eerste 5000 km
- 177.800 km
De eerste 5000 kilometer zit er al weer bijna op. Dat is vlot gegaan in een kleine 2 maanden tijd.
Over het algemeen zeer tevreden met het karretje. De lak is inderdaad wat minder mooi door de loslatende blanke lak, maar dat deert mij niet.
Hij is wel veel zuiniger dan verwacht. Waar ik rekende op 1 op 14 a 15 rijdt hij gemiddeld 1 op 16,5!
Ik moet wel zeggen dat het veel snelweg kilometers zijn waarbij ik tot nu toe wel redelijk rustig gereden heb. Met een reden, want boven de 120 km/h trilde het stuur als een gek.
Dit kwam door de remschijven. Deze waren krom en achteraf ook echt op. Ik had besloten dit zelf te repareren om kosten te besparen. Het koste een aantal uur omdat alles behoorlijk vastgeroest zat. Kortom al jaren geen onderhoud gehad. Aan de remblokken te zien, die ook echt happen eruit hadden was het echt zwaar over datum. Bespaar dus nooit op de remmen! Het is niet duur en snel gerepareerd. Het trillen in het rempedaal en in het stuur is over en je voelt aan alle kanten dat het beter rijdt en remt.
Verder heb ik nog problemen gehad met de koelvloeistof. Bij een warme motor had hij nog wel eens de neiging via de radiatordop de koelvloeistof eruit te gooien. Het uitlaatspruitstuk zit er direct onder, dat gaf soms nogal wat rookvorming waarbij je zelf de eerste keer ook schrikt en denkt aan brand. Dit heeft nog wel hilarische situaties opgeleverd als ik de auto weer ergens parkeerde. Gelukkig heeft niemand de brandweer gebeld.....
Ik heb het opgelost door te ontluchten, tot nu toe is het niet meer voorgekomen.
Verder een prima karretje. Hij kraakt af en toe wat in de vering, maar comfort is prima, hij rijdt heerlijk vlot en is ruim genoeg.
Tot nu toe geen spijt van de aanschaf.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.